Hoi tweakers
Ik heb kort geleden een nieuwbouw flat gekocht, die in het komende jaar gebouwd zal worden. Nu wil ik deze graag zo “slim” mogelijk maken en heb ik mij de voorbije weken wat proberen inlezen in de verschillende mogelijkheden.
Zo ontdekte ik Zigbee & Z-wave, het concept hubs, de verschrikkelijke fragmentering,… Helaas ben ik momenteel wat aan het verdrinken aan het moeras van aanbod. In een eerste stap zou ik graag uizoeken welk platform/hub nu het meest geschikt is voor mijn wensen.
Wat wil ik?
Waaraan dacht ik zelf?
Ik heb kort geleden een nieuwbouw flat gekocht, die in het komende jaar gebouwd zal worden. Nu wil ik deze graag zo “slim” mogelijk maken en heb ik mij de voorbije weken wat proberen inlezen in de verschillende mogelijkheden.
Zo ontdekte ik Zigbee & Z-wave, het concept hubs, de verschrikkelijke fragmentering,… Helaas ben ik momenteel wat aan het verdrinken aan het moeras van aanbod. In een eerste stap zou ik graag uizoeken welk platform/hub nu het meest geschikt is voor mijn wensen.
Wat wil ik?
- Complete redundancy, ik wil een lamp perfect kunnen schakelen met een lichtschakelaar zonder dat het het schakelen via een app belemert. Indien het netwerk uitvalt wil ik nog steeds (als vroegah) alles kunnen gebruiken.
- Voice-integratie én IFTT (alike functionaliteit): ik wil de mogelijkheid hebben om zowel via voice kleine dingen te besturen (eg. “temperatuur woonkamer 21°C”) als iets complexere flows (eg. 15min voor wekker, lampen stilletjes aan, muziekje gaat aan en gordijnen gaan open, voice assistant vraagt iets…). “goeieavond” flow – alles uit… Je gaat weg alles uit…
- Compabiliteit, compabiliteit en compabiliteit: ik wil zo weinig mogelijk apparaten uitsluiten omwille van incompabiliteit met het systeem.
- It just works. Ik heb geen probleem met een “zwaardere” initiele set-up maar eens de setup is gedaan verwacht ik wel een systeem waar weinig maintenance aan is. Ik wil dus niet wekelijks/maandelijks een update moeten installeren en telkens priegelen omdat X of Y niet meer werkt. Of wanneer internet/stroom even wegvalt uren moeten werken om alles weer draaiend te krijgen. Wel wil ik de mogelijke flexibiliteit behouden om snel iets “on-the-fly” aan te passen aan de flows.
- Friendly UI, geen coding achtergrond dus bij voorkeur intuitief te schrijven/onderhouden flows
Waaraan dacht ik zelf?
- Smartthings & Homey lijken mij op het eerste zicht het beste aan mijn voorwaarden te voldoen.
- Domoticz/HomeAssistant/Openhab lijken mij op het eerste zicht goed qua flexibiliteit en compabiliteit maar een pak complexer en vooral een pak meer onderhoud werk (ik las van updates waarna (vaak) wat maintenance is).
- Iemand ervaring met Qbus?
- Wink/zipato? Kom ik af en toe tegen maar weet ik niet genoeg over.