Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Newbie needs help: eerste hulp bij smarthome hubs/platforms

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Guillaume001
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-11 22:13
Hoi tweakers

Ik heb kort geleden een nieuwbouw flat gekocht, die in het komende jaar gebouwd zal worden. Nu wil ik deze graag zo “slim” mogelijk maken en heb ik mij de voorbije weken wat proberen inlezen in de verschillende mogelijkheden.

Zo ontdekte ik Zigbee & Z-wave, het concept hubs, de verschrikkelijke fragmentering,… Helaas ben ik momenteel wat aan het verdrinken aan het moeras van aanbod. In een eerste stap zou ik graag uizoeken welk platform/hub nu het meest geschikt is voor mijn wensen.
Wat wil ik?
  • Complete redundancy, ik wil een lamp perfect kunnen schakelen met een lichtschakelaar zonder dat het het schakelen via een app belemert. Indien het netwerk uitvalt wil ik nog steeds (als vroegah) alles kunnen gebruiken.
  • Voice-integratie én IFTT (alike functionaliteit): ik wil de mogelijkheid hebben om zowel via voice kleine dingen te besturen (eg. “temperatuur woonkamer 21°C”) als iets complexere flows (eg. 15min voor wekker, lampen stilletjes aan, muziekje gaat aan en gordijnen gaan open, voice assistant vraagt iets…). “goeieavond” flow – alles uit… Je gaat weg alles uit…
  • Compabiliteit, compabiliteit en compabiliteit: ik wil zo weinig mogelijk apparaten uitsluiten omwille van incompabiliteit met het systeem.
  • It just works. Ik heb geen probleem met een “zwaardere” initiele set-up maar eens de setup is gedaan verwacht ik wel een systeem waar weinig maintenance aan is. Ik wil dus niet wekelijks/maandelijks een update moeten installeren en telkens priegelen omdat X of Y niet meer werkt. Of wanneer internet/stroom even wegvalt uren moeten werken om alles weer draaiend te krijgen. Wel wil ik de mogelijke flexibiliteit behouden om snel iets “on-the-fly” aan te passen aan de flows.
  • Friendly UI, geen coding achtergrond dus bij voorkeur intuitief te schrijven/onderhouden flows
.

Waaraan dacht ik zelf?
  • Smartthings & Homey lijken mij op het eerste zicht het beste aan mijn voorwaarden te voldoen.
  • Domoticz/HomeAssistant/Openhab  lijken mij op het eerste zicht goed qua flexibiliteit en compabiliteit maar een pak complexer en vooral een pak meer onderhoud werk (ik las van updates waarna (vaak) wat maintenance is).
  • Iemand ervaring met Qbus?
  • Wink/zipato? Kom ik af en toe tegen maar weet ik niet genoeg over.
Graag had ik hier wat info verzameld welk platform/hub het interessantst is voor mijn noden/wensen. Me verdiepen in alle platformen lijkt mij nogal onmogelijk dus had ik hier graag gebruik gemaakt van de kennis om te weten welk platform het meest geschikt is zodat ik mij meteen daarin kan verdiepen en kan beginnen uitzoeken welke apparaten ik wel, wat mogelijk is met de software etc.

Alle reacties

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:05
Gezien je eisen zou ik home assistant,domoticz en OpenHAB links laten liggen. Daar moet je redelijk voor coden en die updates.... OpenHAB is overigens dan wel de beste van de 3. Met HABMin kun je blocky gebruiken vior rules (net als domoticz) en veel kan je via een gui instellen. Daarnaast hebben ze een stabiele ontwikkeling waarbij je prima eens een versie kan skippen als het lekker loopt.

Maar gezien je eisen denk ik dat Homey je best bet is.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:22
Complete redundancy, ik wil een lamp perfect kunnen schakelen met een lichtschakelaar zonder dat het het schakelen via een app belemert. Indien het netwerk uitvalt wil ik nog steeds (als vroegah) alles kunnen gebruiken.
Dan zou ik gaan voor een Shelly (1 of 2) of Fibaro (Switch of dimmer). Die werken lokaal en op afstand, met en zonder netwerk. Die stop je achter de fysieke knop (mits genoeg ruimte) of in de centraaldoos.
Afbeeldingslocatie: https://www.b1hub.com/images/syncswith/switches-and-controls/fibaro-dimmer-2.png

Ik denk ook dat een Homey voor jou een interessante keuze kan zijn.

• Guillaume001
@GENETX Bedankt voor de feedback, ik denk inderdaad het bij Homey te houden. Ik lees me ook nog wat in in OpenHAB om zeker te zijn.
@balk Ik had inderdaad ook al de fibaro op het oog (Shelly nog niet tegengekomen, toegevoegd aan mijn lijstje). De nodige ruimte kan ik vermoed ik wel regelen aangezien het nieuwbouw is, lijkt me een kwestie van de juiste dozen te installeren.

Beiden, jullie verwijzen alle twee naar Homey. Wat is de reden dat smartthings afvalt? Ik had de indruk dat ze vrij gelijkaardig zijn qua ondersteuning en mogelijkheden (misschien iets meer compatible producten voor Homey?).

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:05
Dat laatste inderdaad. Smartthings weet ik ook te weinig van, maar ik vrees daar (wellicht onterecht) voor vendor-lock-in achtige zaken, terwijl Homey echt onafhankelijk is. Gezien de ontwikkelingen is dat laatste toch echt iets wat mijn voorkeur zou genieten.

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-11 17:00
Guillaume001 schreef op zondag 24 februari 2019 @ 12:01:
@GENETX Bedankt voor de feedback, ik denk inderdaad het bij Homey te houden. Ik lees me ook nog wat in in OpenHAB om zeker te zijn.
@balk Ik had inderdaad ook al de fibaro op het oog (Shelly nog niet tegengekomen, toegevoegd aan mijn lijstje). De nodige ruimte kan ik vermoed ik wel regelen aangezien het nieuwbouw is, lijkt me een kwestie van de juiste dozen te installeren.

Beiden, jullie verwijzen alle twee naar Homey. Wat is de reden dat smartthings afvalt? Ik had de indruk dat ze vrij gelijkaardig zijn qua ondersteuning en mogelijkheden (misschien iets meer compatible producten voor Homey?).
Heb hier ook aantal Fibaro inbouw schakelaars, met de kennis van nu had ik de installateur gevraagd om wat diepere inbouwdozen te gebruiken, en een blauwe draad bij elke doos intrekken. (Benodigd voor Fibaro en andere slimme schakelaars) Zo heb je wat meer wegwerk ruimte en hoef je zelf geen draden te trekken.

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Ga er vanuit dat domotica uiteindelijk voor 90% nooit meer wordt gebruikt of juist irritant wordt.

Een lampje dat 's avonds aangaat in de hal is prima, maar in de keuken is het vaak té afhankelijk van weer en activiteit. De ouderwetse schakelaar is dan eigenlijk veel robuuster en gebruiksvriendelijker.

Ik heb nu flink wat verlichting via Google Home/Speaker en een kleine spraakverwarring is ronduit zeer irritant.
"Op Wikipedia staat vermeldt dat de verlichting bla bla bla...."

• Guillaume001
@GENETX Duidelijk, ik hield mijn hart ook wat vast toen ik zag dat het gestart was als onafhankelijke start-up en dan overgenomen door gigant Samsung.
@Rgerr Bedankt voor de tip, voordeel van nieuwbouw denk ik, ik kan het nu reeds allemaal meenemen.
Zien jullie het nut in van inbouw stopcontacten, eerlijk gezegd denk ik momenteel om die klassiek uit te voeren en eventueel opbouw te gebruiken indien ik het zou nodig hebben voor bepaalde zaken. Zijn er behalve esthetisch andere redenen waarom men voor inbouwstopcontacten zou gaan?
@jnr24 Ik snap je punt, ik hou het dan ook graag redundant maar ik zie toch echt wel de meerwaarde van het opzetten van een aantal scenario's. Tijd zal het uitwijzen of ik het ook zal blijven zien als ik er woon.
Pagina: 1