Opeens veel packet loss

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan0r
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-04-2022
Hallo,

Ik heb een enorm netwerk probleem, waarvan ik niet goed weet waar ik moet beginnen met oplossen. Neemt niet weg dat ik ten minste geprobeerd heb voldoende informatie te verzamelen om hopelijk met jullie input wat verder te komen.

Ik kan prima een filmpje kijken, maar zaken als gamen (latency springt van laag naar hoog) en browsen (aanvankelijk laden van pagina duurt vaak lang) zijn op dit moment geen pretje.

Mijn netwerk ziet eruit zoals in bijgevoegde afbeelding.
netwerk diagram

De packet-loss doet zich niet enkel voor op één apparaat.
Alle apparaten waarop getest is zijn bedraad aangesloten. Dit zijn PC1, PC2, de Raspberry Pi en de TP-link router. Pings zijn uitgevoerd met 50 pakketjes van 32 bytes.
  • ping van device naar 127.0.0.1 (lokaal) gaat zonder packet-loss.
  • ping van device naar 8.8.8.8 (betrouwbaar genoeg?): 10% loss waarbij enkele erg lang duren i.v.m. de rest (100ms i.p.v. 10ms)
  • ping naar ander intern device: 0% loss waarbij er twee momenten zijn waarop opeenvolgende pakketjes langer duren (50ms i.p.v. 1ms)
  • ping van tp-link router naar 8.8.8.8: 3% loss
  • ping van router naar device: 2% loss
Enige inbreng van een ieder die wat meer netwerk onderlegd is wordt zéér gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hang PC2 eens tijdelijk op de plek van de TPLink? Of ze eens bridging uit op je Ziggo modem en prik PC1 direct daarop in?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:53
Het gemakkelijkste is om te beginnen met elimineren van componenten.
Als je 2 apparaten rechstreeks op het ziggo modem aansluit, en de rest los haalt, krijg je dan nog steeds package loss tussen de 2 apparaten?

Als dit niet het geval is, of als je ziggo modem een ingebouwde switch heeft, dan kun je ook even proberen om 2 apparaten aan te sluiten op een van je switches.
Zorg er voor dat deze 2 apparaten dan het enige op deze switch zijn.

Probeer ook verschillende apparaten.

Het kan ook zijn dat er ergens een rotte switch of poort in je netwerk zit die het verkeer verziekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:01
Als je lokaal geen verlies hebt, maar wel naar buiten lijkt het mij een defect ziggo modem.
Heb je al eens een pc direct op het modem aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dan0r
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-04-2022
MAX3400 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 10:18:
Hang PC2 eens tijdelijk op de plek van de TPLink? Of ze eens bridging uit op je Ziggo modem en prik PC1 direct daarop in?
Helaas kan ik bij dit modem dit niet zelf regelen. Zal PC1 straks eens direct na het modem aansluiten en kijken hoe de route naar buiten dan is qua packetloss.
eltweako schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 10:19:
Als je 2 apparaten rechstreeks op het ziggo modem aansluit, en de rest los haalt, krijg je dan nog steeds package loss tussen de 2 apparaten?

Als dit niet het geval is, of als je ziggo modem een ingebouwde switch heeft, dan kun je ook even proberen om 2 apparaten aan te sluiten op een van je switches.

Het kan ook zijn dat er ergens een rotte switch of poort in je netwerk zit die het verkeer verziekt.
Zal na het direct aansluiten van PC1 dezelfde test nogmaals uitvoeren met andere apparaten.
eltweako schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 10:19:

Denk dat als ik bovenstaande uitvoer dat één van de conclusies kan zijn.

Bedankt voor de snelle antwoorden dames en heren.
Ik kom hier snel op terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:01

lier

MikroTik nerd

Welk modem (type nummer/revisie/firmware/whatever aan informatie beschikbaar) heb je?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webgangster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-10 21:04
Zelf had ik laatst ook een probleem met hele hoge latency, na een herstart van mijn Ziggo modem was dat opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-10 16:31
Zijn de netwerk apparaten al een keer herstart? Wat zijn de test resultaten als je een netwerk test soet rechtstreeks achter de ziggo modem/router combinatie? Wat voor model is het Ziggo apparaat?

Met wat je nu aangeeft is er loss naar buiten toe maar intern niet, op dit moment is de focus dan ook het Ziggo apparaat.

[ Voor 24% gewijzigd door ndonkersloot op 23-02-2019 13:15 ]

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Pagina: 1