Hulp nodig bij bedraden LED strips

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timminater
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:12
Voor een projectje ben ik bezig met het bedraden van een grote hoeveelheid RGB led strips. Op dit moment heb ik het merendeel van de strips al bedraad in combinatie met een RGB versterker printje per 10 meter.
Nu kom nog 30 versterker printjes te kort (30 x 10meter RGB strip) om alles netjes aan te sluiten, maar ik vraag mij even af wat de printjes precies doen.

Is het bijvoorbeeld mogelijk om van mijn (separate nieuwe voeding, wel met GND aan de rest) een +12V lijn naar de led strip te leggen en de RGB pinnen (zonder +12v) van de vorige strip te gebruiken? Hierdoor voeg ik dus een nieuwe 12V voeding toe welke via de kleuren GND gepulseerd is.

Ik zou graag een snelle oplossing hebben voor mijn probleem omdat het over een week functioneel moet zijn (het hoeft maar een dag mee te gaan)

Situatie zoals het nu is (werkend, 12V tussen strip en repeater los om te voorkomen dat alle voedingen aan elkaar hangen) Binnen de repeater hangen alle +12V lijnen aan elkaar heb ik ondervonden
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/zbYFrfS/situatie1.png

De vraag of dit mogelijk is:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/G0GGvn8/situatie2.png

[ Voor 3% gewijzigd door timminater op 23-02-2019 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:59

Onbekend

...

Ik denk dat het niet goed gaat werken.
Ten eerste gaat de retourstroom allemaal door de RGB controller terug, en waarschijnlijk is deze niet voor hogere stromen berekent.
Daarnaast worden de leds PWM gestuurd. Bij langere afstanden krijg je last van reflecties waardoor de laatste leds niet goed (snel genoeg) meer kunnen reageren op de RGB-controller.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 11:59

SA007

Moderator Tweaking
Wat die printjes doen is effectief het signaal van de rgb controller opvangen en nieuwe strips aansturen.

Met rgb strips heb je generiek 2 problemen:
- Het vermogen van de rgb controller (max amp per kanaal)
- De weerstand van het maar kleine beetje koper in de ledstrips zelf.

Een rgb versterker lost beide problemen op, je hebt namelijk een compleet nieuw signaal.

Als je een 2e voeding (of dezelfde) aansluit met een extra draad langs de strip los je probleem 1 niet op, maar de meeste rgb controllers kunnen vrij veel vermogen aansturen, maar controleer dat in je handleiding.

Het 2e probleem los je voor een flink deel op, probleem is vaak dat als de lengte langer wordt dat de strip gaat verkleuren (blauw/groen worden vaak als eerste minder fel).
Dit komt doordat de spanning tussen de 'r' en 'v+' lijntjes te laag wordt door de spanningsval in de ledstrip, want daar zit maar weinig koper in.
Door er een draad langs te leggen hef je dat probleem voor een groot deel op, tot wel 75% (gaat 3x zoveel stroom door de v+ dan de andere 3, dus als je die spanningsval opheft ben je 75% ervan kwijt).

Je moet dus goed in de gaten houden dat je binnen de specificaties van je rgb controller blijft, maar verder kan het flink wat oplossen (of de noodzaak voor rgb versterkers flink verminderen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timminater
SA007 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 12:08:
Wat die printjes doen is effectief het signaal van de rgb controller opvangen en nieuwe strips aansturen.

Met rgb strips heb je generiek 2 problemen:
- Het vermogen van de rgb controller (max amp per kanaal)
- De weerstand van het maar kleine beetje koper in de ledstrips zelf.

Een rgb versterker lost beide problemen op, je hebt namelijk een compleet nieuw signaal.

Als je een 2e voeding (of dezelfde) aansluit met een extra draad langs de strip los je probleem 1 niet op, maar de meeste rgb controllers kunnen vrij veel vermogen aansturen, maar controleer dat in je handleiding.

Het 2e probleem los je voor een flink deel op, probleem is vaak dat als de lengte langer wordt dat de strip gaat verkleuren (blauw/groen worden vaak als eerste minder fel).
Dit komt doordat de spanning tussen de 'r' en 'v+' lijntjes te laag wordt door de spanningsval in de ledstrip, want daar zit maar weinig koper in.
Door er een draad langs te leggen hef je dat probleem voor een groot deel op, tot wel 75% (gaat 3x zoveel stroom door de v+ dan de andere 3, dus als je die spanningsval opheft ben je 75% ervan kwijt).

Je moet dus goed in de gaten houden dat je binnen de specificaties van je rgb controller blijft, maar verder kan het flink wat oplossen (of de noodzaak voor rgb versterkers flink verminderen)
aangezien het gaat om nog zon 120 meter led strip is zonder repeaters dus niet echt een optie voor me als ik het zo lees. Dat vermogen ga ik nooit over mijn controller weg krijgen.

Iemand een suggestie hoe ik het dan kan oplossen in korte tijd, want een levertijd van een week heeft dus geen zin meer helaas.
Is het mogelijk om zelf met componenten een RGB repeater te maken? Zo ja, waar dan ik een IC zoals dat vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Waarom geen 30x 10m setjes van Mi-Light en die op dezelfde groep?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timminater
pjot1 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 12:42:
Waarom geen 30x 10m setjes van Mi-Light en die op dezelfde groep?
omdat ik het op mijn controller afvang op een audio signaal. milight zou problemen geven met het constante zenden op 2.4 Ghz in combinatie met overige aperatuur op 2.4 Ghz. Het zal dus echt bedraad moeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Een rgb repeater is erg simpel, in principe is het een setje van 3 inverters met een set van 3 flinke mosfets erachter met een paar weerstandjes erbij.
Inverter kan je een cmos inverter voor pakken of een losse transistor, maakt niet zoveel uit.

Wat voor controller heb je? 120M is ook weer niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timminater
SA007 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 13:06:
Een rgb repeater is erg simpel, in principe is het een setje van 3 inverters met een set van 3 flinke mosfets erachter met een paar weerstandjes erbij.
Inverter kan je een cmos inverter voor pakken of een losse transistor, maakt niet zoveel uit.

Wat voor controller heb je? 120M is ook weer niet zoveel.
Als controller heb ik momenteel een arduino uno. Deze gaat naar de eerste repeater die de 5V PWM omzet naar een 12V PWM. Het gaat om 120 240 meter RGB strip met 60 LEDS per meter. Volgens specs zou dit 14W per meter zijn op wit (al sturen wij hoogstens 2 kleuren aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Wat voor repeaters heb je dan? het gaat uiteindelijk om het vermogen wat de 12V pwm kan leveren.

14W per meter komt per kleur op 400mA uit per meter, dus voor 240m zou je per kanaal 96A moeten kunnen schakelen.
Dat is best fors, maar mosfets die 30-50A kunnen zijn niet heel erg bijzonder.
Pagina: 1