Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag,

Ik heb een amateur loodgietersvraag Wink Ik ben bezig met de installatie van mijn warmtepomp voor verwarming en mijn warmtepompboiler. Dit wil ik zoveel mogelijk doen met Henco alupex met perskoppelingen. Hiervoor heb ik ook een perstang., De aansluitingen op de warmtepomp, vloerverwarmingverdeler, buffervat, boiler, pomp, etc. zijn allemaal schroefdraad. Dus ik dacht ik gebruik gewoon een pers-schroefbus of pers-puntstuk om deze aansluiting te doen. Als deze echter eenmaal vastzit kun je de bus/puntstuk niet meer draaien. Ofwel je moet dus in 1 keer de schroefbus/puntstuk waterdicht monteren. Is dit hoe loodgieters het doen? Of gebruiken ze een andere koppeling ertussen? Bijvoorbeeld een stuk koper met knelringen? Of een knelring-koppeling op de alupex?

Ik hoor graag jullie ervaringen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:39
Ik denk dat @koevlaas2 hier wel ervaring mee heeft, maar vermoed dat er koppelingen gebruikt worden die vrij kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-07 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 23:14:
Goedendag,

Ik heb een amateur loodgietersvraag Wink Ik ben bezig met de installatie van mijn warmtepomp voor verwarming en mijn warmtepompboiler. Dit wil ik zoveel mogelijk doen met Henco alupex met perskoppelingen. Hiervoor heb ik ook een perstang., De aansluitingen op de warmtepomp, vloerverwarmingverdeler, buffervat, boiler, pomp, etc. zijn allemaal schroefdraad. Dus ik dacht ik gebruik gewoon een pers-schroefbus of pers-puntstuk om deze aansluiting te doen. Als deze echter eenmaal vastzit kun je de bus/puntstuk niet meer draaien. Ofwel je moet dus in 1 keer de schroefbus/puntstuk waterdicht monteren. Is dit hoe loodgieters het doen? Of gebruiken ze een andere koppeling ertussen? Bijvoorbeeld een stuk koper met knelringen? Of een knelring-koppeling op de alupex?

Waar je zeker weet dat je het misschien nog eens los wil hebben kan je natuurlijk eerst een 3 delige koppeling zetten, bijv een boiler of de wp aansluiting zelf. Stel dat die een keer weg moeten. Vloerverdelers hebben vaak een koppeling.
Maar denk ook aan kogelkranen, zodat je het makkelijk kan afsluiten en weg halen.

Zoiets, die zijn er ook in binnen/buiten draad of buiten/buiten
https://pvcvoordeel.nl/3-delige-koppeling-messing/

Of henco zoiets? Maar dat henco is wel een beetje mickey mouse spul vind ik.
https://benem.nl/henco-pe...ing-16-x-3-4-messing.html

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Inderdaad een 3-delige koppeling, die zijn er ook wel in pers variant.

Of aan WP zijde inderdaad een losse draad 3-delige koppeling, of een paar cm koper 28 met knelkoppeling, dat kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaphekje
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-08 21:15
Henco heeft hiervoor een 3D koppeling draad/pers type 26P. Deze kun je daar inderdaad voor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Verwijderd
En loctite 55 gebruiken ipv teflon tape voor de schroefdraadverbindingen. ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@AUijtdehaag yep, dat gebruik ik al. Wat zijn die 3d koppelingen schreeuwend duur. (100 euro per stuk) Tenminste in grote maten. Denk dat ik dan toch terugval op een stuk koper met knelkoppelingen. Dank voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als het een Panasonic monobloc is, is 1 1/4 (?) ook weer niet nodig.
Gewoon verlopen naar iets kleiners eerst.
https://www.pumpendiscoun...Viega-Reduziermuffe-.html

Zoek op "rotguss"

Maar 3d-koppelingen zijn inderdaad wat duurder.
Heb ze ook op mijn hygiene buffervat zitten.
Hier valt het mee? https://www.pumpendiscoun...Viega-Verschraubung-.html

Ik moet er niet aan denken om al mijn viega profipress + koper door te zagen bij een lekke schroefdraad....
Dan maar wat meer euros spenderen aan een goede koppeling.
Ook handig als het vat zelf lek is, dat je deze ook gewoon kan verwijderen. :+

[ Voor 53% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-02-2019 08:40 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-06 22:16
Goedendag,

Na vastpersen kunnen ze nog gewoon gedraaid worden.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@koevlaas2 huh. Deze niet hoor: https://www.vakhandeljans...draad-kunststof-18pk-3206

De alupex wordt op de kunstofbus geperst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Zeker wel, ik heb laatst nog 1 moeten losdraaien (32mm henco buis) omdat er een koppeling lekte.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:30

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

koevlaas2 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 23:38:
[...]

Zeker wel, ik heb laatst nog 1 moeten losdraaien (32mm henco buis) omdat er een koppeling lekte.
Snap de verwarring, henco zegt zelf ook dat het niet kan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
MikeyMan schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 23:42:
[...]

Waarschijnlijk draaide de steunhuls in zijn eigen behuizing en dat is eigenlijk niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 13:29:
[...]

Na vastpersen kunnen ze nog gewoon gedraaid worden.
MikeyMan schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 23:42:
[...]

Moet de conclusie van dit topic nu worden dat je het beste een puntstuk aan een flexbuis perst, als je een amateur loodgieter bent (icm de reduziermofffe van @AUijtdehaag )

Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/19274.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Wolly op 24-02-2019 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Als deze echter eenmaal vastzit kun je de bus/puntstuk niet meer draaien. Ofwel je moet dus in 1 keer de schroefbus/puntstuk waterdicht monteren. Is dit hoe loodgieters het doen?
Ze hebben net de gasaansluiting vernieuwd en daar gebruikten ze idd een puntstuk met teflon en persten daarna alles af.
Maar als je dat al tig jaar doet, dan draai je alles in 1x goed aan.

Overigens zou ik het anders oplossen:
Je leidingwerk gaat 50+ jaar mee, je CV unit 10-15. Dus tzt moet de aansluiting aangepast worden. Dan moet je maar hopen dat de koppelingen/tang/... nog beschikbaar zijn.
Als je echter op de leidingen netjes puntstukken zet op een klein stukje van het apparaat, dan kun je daarop een 2-delige koppeling aansluiten, soldeer, klem, pers, whatever en het laatste stukje doen.
Dat laatste stukje gooi je over 15 jaar dan weg met het apparaat en maak je opnieuw.
Kun je bv ook voordelige kogelkranen gebruiken in plaats van gruwelijk dure persvarianten.

Een antieke leiding 'opnieuw' persen/solderen/klemmen is altijd risicovoller, terwijl een schroefaansluiting eigenlijk amper iets doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
AUijtdehaag schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 08:29:
Ik moet er niet aan denken om al mijn viega profipress + koper door te zagen bij een lekke schroefdraad....
Dan maar wat meer euros spenderen aan een goede koppeling.
Ook handig als het vat zelf lek is, dat je deze ook gewoon kan verwijderen. :+
Bij buffers, boilers en 3wegklep monteer ik de boel met knelkoppelingen, dan kan eea altijd normaal los.
Eens moet ook het beste vat onderhouden worden en dan is los kunnen wel makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 07:23:
[...]

Waar je zeker weet dat je het misschien nog eens los wil hebben kan je natuurlijk eerst een 3 delige koppeling zetten, bijv een boiler of de wp aansluiting zelf. Stel dat die een keer weg moeten. Vloerverdelers hebben vaak een koppeling.
Maar denk ook aan kogelkranen, zodat je het makkelijk kan afsluiten en weg halen.

Zoiets, die zijn er ook in binnen/buiten draad of buiten/buiten
https://pvcvoordeel.nl/3-delige-koppeling-messing/

Of henco zoiets? Maar dat henco is wel een beetje mickey mouse spul vind ik.
https://benem.nl/henco-pe...ing-16-x-3-4-messing.html
Nu had je zo'n goeie post.....
Maar die laatste alinea, dat is nu weer jammer. :+

Zonder gein, Henco is echt top. Kwaliteit is vergelijkbaar of beter dan andere merken.
De leidingen zijn van topkwaliteit, kan Uponor niet aan tippen.
Het assortiment aan hulpstukken is geweldig, niet één merk heeft zoveel verschillende hulpstukken en overgangskoppelingen en alle diameters...16 tot 90mm.
Henco heeft wel behoorlijk grote koppelingen, grote inbouwmaat. Dat maakt het soms lastig in kleine ruimtes met aardig wat aftakkingen.
Maar verder, echt top.

@koevlaas2 Maar mag je nog draaien na persen?
Los daarvan, als je goed verpakt, lekt het nooit

[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 25-02-2019 23:15 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-07 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Oxellaar schreef op maandag 25 februari 2019 @ 23:11:
[...]

Nu had je zo'n goeie post.....
Maar die laatste alinea, dat is nu weer jammer. :+

Zonder gein, Henco is echt top. Kwaliteit is vergelijkbaar of beter dan andere merken.
De leidingen zijn van topkwaliteit, kan Uponor niet aan tippen.
Het assortiment aan hulpstukken is geweldig, niet één merk heeft zoveel verschillende hulpstukken en overgangskoppelingen en alle diameters...16 tot 90mm.
Henco heeft wel behoorlijk grote koppelingen, grote inbouwmaat. Dat maakt het soms lastig in kleine ruimtes met aardig wat aftakkingen.
Maar verder, echt top.
Ja sorry :)
Het ziet er op een foto en internet een beetje bouwmarkt spul uit, maar goed, ik ben alleen mapress en rehau gewend, misschien is dat het. ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Pagina: 1