Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinnedje
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Hi allen,

Omdat ik normaal altijd dagen kan zoeken naar de beste optie(s), schakel ik nu maar eens hulp in om het proces te versnellen. :)

Stukje achtergrond:

Zelf een nieuw TV meubel gemaakt en als beloning zou er een nieuwe TV komen. (Wordt waarschijnlijk de Philips 55PUS6703/12). Tegelijkertijd heb ik besloten dat er ook een nieuwe audioset/speakers mogen komen. ;) De huidige set is een Harman Kardon HKTS 7 set (pricewatch: Harman Kardon HKTS 7) van wat jaartjes uit, incl. de AVR 139 receiver.
Ik ben de kleine satellieten, grote subwoofer en het matige geluid een beetje zat. Tevens gebruik ik geen surround, dus zat te denken aan 2 mooie grote zuilen voor 'voller' geluid.

Ik zoek dus iets nieuws, maar weet niet goed wat.

Wat is je budget?
Max. 1000 euro. Minder is beter, zolang het maar een goede vooruitgang is.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om..

Voornamelijk muziek, TV/Netflix. Ik hecht dus geen waarde aan dolby surround. Ik ben vooral op zoek naar voller geluid dan de huidige kleine satellieten kunnen tonen.

Ik houd van gevarieerde muziek. Deephouse tot klassiek. Waar ik me nu vooral aan stoor bij de Harman Kardon set is de overmaat aan bass. De subwoofer heeft in mijn oren een 'plop' bass.

Wat heb je zelf al gevonden?

Jaren geleden kwam 'Teufel' in opkomst. Nu heb ik weer rondgekeken op hun website en kwam tot de volgende opties.

OPTIE 1: https://www.teufelaudio.nl/stereo/kombo-62-2017-p16085.html
Complete set, mooi op elkaar afgestemd.

OPTIE 2: https://www.teufelaudio.n...ima-40-active-p16060.html
Versterker geintegreerd, alleen maar voordelen? Immers, weer een apparaat minder.

Ik heb verder geen ervaring of voorkeur met Teufel moet ik zeggen.

Welke vragen heb je hier nog over?
  1. -Zijn er andere merken/opties beter kwa prijs-kwaliteit?
  2. Is het raadzamer om passieve of actieve luidsprekers te kiezen (ik denk dan meer aan aansluitmogelijkheden of kapot gaan van de ingebouwde versterker: is de luidspreker dan nog wel te gebruiken door er een externe versterker op aan te sluiten?)
  3. Bonusvraag: zou ik mijn huidige Harman Kardon versterker kunnen gebruiken om nieuwe zuilspeakers aan te sluiten? Loont zich dat?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:05
De HK AVR 139 is geen topper. En voor 1000 EUR knappe vloerstaanders plus een versterker vinden is lastig, bij dit budget zijn kleine speakers meestal de beste keus. Bijvoorbeeld deze Marantz versterker met deze B&W speakers geven een vele malen beter geluid dan je nu hebt, en ook dan Teufels naar mijn mening. Deze KEF speakers zijn een goede keus als je actieve speakers overweegt.
Het beste is zelf eens te gaan luisteren bij een hifi dealer.

[ Voor 39% gewijzigd door martyw op 22-02-2019 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinnedje
  • Niet online
Dank voor je reactie! Hier in de buurt zit in ieder geval een Hi-Fi Klubben winkel, dus kan daar ook eens gaan lusteren naar verschillende luidspreker(combinaties).

De huidige set die ik heb is inderdaad niet geweldig. 1000 euro is in audio/video wereld inderdaad ook niet heel veel, heb al gezien dat het snel heel, héél duur kan worden. Die Teufel combinaties die ik had gevonden vond ik daarom best interessant: volgens mij is het een behoorlijke verbetering en niet al te duur.

Ik waardeer je suggestie(s), alleen ben ik niet erg gecharmeerd van de B&W speakers (niet mijn styling) en de KEF speakers vind ik behoorlijk duur (en al helemaal niet mijn styling ;-) ).

Op dit moment neig ik alsnog naar de Teufel ULTIMA 40 Active, omdat ik dan geen receiver meer nodig heb, scheelt ook weer ruimte in het meubel. Gebruik geen CD/DVD/Radio [..?..] dus zie het nut eigenlijk niet om een receiver er bij te hebben. Ik zou erg graag een behoorlijk stuk onder mijn max. budget blijven en vooral een vooruitgang willen boeken op wat ik nu heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Hifi Klubben is een prima plek om eens rond te kijken en te luisteren, laat ons maar weten of je nog vragen hebt na je bezoek.

[ Voor 6% gewijzigd door martyw op 23-02-2019 00:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikkip
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 23:24
Die avr 139 lijkt prima voor de speakers in je prijsklasse. 40w, 8 ohm, 20HZ-20kHZ is ruim voldoende. Die hoef je (als deze nog goed functioneert) echt niet te vervangen.
Qua speakers: je zou ook naar speakers als de b&w683 of 684 kunnen kijken. Het zijn oudere modellen en daarom te koop met goede kortingen.
Tweedehands/Marktplaats is ook een goede optie, zeker als je idealiter flink onder je budget wilt blijven. Als je tweedehands koopt bij hifizaken (google op hifi occasions) heb je ook nog prima zekerheid over de staat van je product. Zou ik me trouwens sowieso niet snel zorgen over maken, want speakers gaan rustig 15 jaar mee.

[ Voor 6% gewijzigd door mikkip op 23-02-2019 00:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
Dat is het leuke van hifi, er zijn vele manieren om je vraag op te lossen, en meningen over de beste oplossing voor een vraag :)
Nog even over actieve speakers versus passieve (vraag 2): als de ingebouwde versterker van actieve luidsprekers stuk gaat en niet meer reparabel is dan kun je geen andere versterker daarop aansluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door martyw op 23-02-2019 08:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:23
martyw schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 21:00:
En voor 1000 EUR knappe vloerstaanders plus een versterker vinden is lastig, bij dit budget zijn kleine speakers meestal de beste keus.
Daar ben ik het niet mee eens. De ts komt van HK speakertjes af, praktisch alles groter dan een schoenendoos is een (flinke) vooruitgang qua geluid.

Als ik kijk naar de muziekstijlen waar naar geluisterd gaat worden, dan is dat muziek die nogal wat lage tonen kent. Ik ben bang dat een boekenplank model dan juist wat te kort komt in het laag en eigenlijk gecombineerd moet/mag worden met een goede subwoofer. Dan is €1000,- idd ontoereikend.

Het voordeel van twee zuilspeakers is dat deze een dieper laagbereik hebben dan boekenplankspeakers en dat ook nog eens vanuit twee locaties (links en rechts). Twee weergevers van het laag, klinkt doorgaans beter (of eigenlijk op meerdere plaatsen acceptabel) dan van slechts 1 locatie (een enkele subwoofer*). Het is hierbij wel belangrijk dat er wat mogelijkheden zijn qua plaatsing. In een hoek geplaatst versterkt het laag, dat kan soms wenselijk zijn wanneer het laag van de speakers eigenlijk ondermaats is, maar kan ook zorgen voor een tè aanwezig laag. Dit is een kwestie van proberen en kun je vantevoren niet afleiden uit specs.

Qua speaker merken zou ik eens in de pricewatch kijken categorie: Speakers
Alle merken die zuilspeakers verkopen (en dan niet die mega slanke dingen) zijn fatsoenlijke speakermerken. Velen daarvan zal je nog nooit van gehoort hebben, maar dat doet niets af van de kwaliteit. Er zijn wel grote klankverschillen, dus ook van mij het advies te gaan luisteren. Ik heb zelf mijn speakers blind gekocht en heb er geen spijt van, maar dat kan ook komen door gebrek aan vergelijkingsmateriaal. Je oren wennen snel aan een geluid, zeker wanneer je niet al te kritisch luistert.

Wat betreft de versterker, daar kun je naar mijn idee niet snel de mist in gaan. Er zijn feitelijk twee groepen mensen die dingen beweren. De ene groep zegt dat er een duidelijk hoorbaar verschil is tussen versterkers en dat vermogen zeker van belang is, de andere groep zegt het tegenovergestelde. Ik hoor bij die laatste groep, met als kanttekening dat er mogelijk wel wat hoorbare verschillen kunnen zijn, maar dat dat zeer waarschijnlijk een kwestie van andere equalizing is en niet zozeer een kwestie van meer vermogen of degelijker materiaal. In de praktijk moet het volume echt hard staan, wil je boven de 10w per kanaal uitkomen. Daarbij geeft 100w niet ineens 10x zo veel volume, maar slechts 10db meer volume (3db meer = verdubbeling vermogen, 10db meer is 10x meer vermogen). Met dat in het achterhoofd kun je je wellicht indenken dat er dan niet meer zo'n groot verschil zit tussen een versterker van 90w en een van 120w, puur qua output. Daarbij is deze opgave van vermogen variabel naargelang de test-omstandigheden. Er is geen verplichting aan de fabrikant om enkel te adverteren met het vermogen behaald uit specifieke omstandigheden. De geadverteerde vermogens kunnen daarom prima een factor 3 hoger liggen dan het daadwerkelijke, bruikbare vermogen. Ga er vanuit dat de meeste versterkers/receivers zo tussen de 80 en 150 eerlijke watts kunnen produceren. Dan heb ik het over producten in de prijsrange van €300 - €2000,-. Helaas wordt de pricewatch hier niet op gecontroleerd, want ik zie weer diverse receivers die het hogere vermogen vernoemd hebben. Als voorbeeld de Denon 3500h, staat hier als 180w, terwijl het eerlijke vermogen op 105w ligt. Ik heb dat meerdere keren laten aanpassen, maar zolang er geen controle is, is er altijd weer iemand die het terugverandert. Staar je dus niet blind op vermogen en al zeker niet uit die genoemd in de pricewatch.

Mijn advies is dan ook om te kijken naar een versterker die voldoet aan jouw eisen qua aansluitingen ondersteunde codecs (en evt uiterlijk). Laat surround receivers niet links liggen, want ook al hebben ze meer speaker-aansluitingen, kunnen ze prima voorzien in stereo-weergave. Soms zijn ze zelfs gunstiger geprijsd dan stereo-versterkers.

* Ik heb het hier over de uniformiteit van het laag, niet hoe diep het gaat. Daar is een subwoofer doorgaans weer beter in. Bij laagweergave, of dat nou van een subwoofer of van speakers komt, heb je altijd te maken met staande golven. Staande golven is het akoestische fenomeen dat op bepaalde plaatsen in de ruimte, bepaalde frequenties harder en andere juist zachter worden weergegeven. Dat betekent dat je op de luisterpositie bepaalde frequenties niet of nauwelijks hoort en anderen juist erg sterk. 1 meter naar links en rechts geldt dat weer voor andere frequenties. Het gevolg hiervan is dat het zeer lastig is, het laag juist in te regelen. In het beste geval krijg je het goed voor elkaar op de primaire luisterpositie (en moet je genoegen nemen dat het voor de overige posities niet perfect is), in het slechtste geval zit je constant met je volume te spelen, omdat je de ene keer van de bank trilt en de andere keer denkt dat er iets stuk is, omdat je nauwelijks laag hoort. De plaatsing van de subwoofer en evt verplaatsen van de luisterpositie is hierbij van cruciaal belang. Bij twee weergevers heb je dus twee verschillende staande golven. Bij de linker speaker zal dat op andere locaties (en frequenties) zijn dan bij de rechter speaker. Hierdoor kun je de beperkingen van de ene, redelijk opheffen met de andere. Het zal een kwestie van proberen zijn.

Overigens hangt het er ook een beetje van af hoe kritisch je bent. Ik denk dat muziek doorgaans minder last heeft van deze staande golven, dan een actiefilm, omdat het laag bij een actiefilm doorgaans dieper en veel luider aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 20:26
Als je veel tv / films gaat kijken is een center speaker vaak ook wel prettig.
Zelf luisteren is altijd het beste zoals al gezegd. Kijk ook eens naar de Dali Oberon 5 en Vokal zou ik zeggen. Elke moderne instap receiver van de bekende merken (Yamaha, Denon, Marantz, Sony, Onkyo etc) voldoet prima. De hele set inclusief center gaat wat boven je budget, maar die kun je in het begin achterwege laten en alleen toevoegen als je iets mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinnedje
  • Niet online
Dank voor alle waardevolle input! A.d.h.v. de reacties tot nu toe worden er al zaken duidelijker. Mijn doel is voornamelijk een upgrade van de huidige luidsprekers, waarbij ik zoek naar 'voller' geluid. Ik begrijp dat dit dus al snel te behalen is, omdat 'alles' wat groter is dan die kleine satellieten al beter geluid produceert.

Ik ben dan ook niet bijzonder kritisch (immers hebben we het ook lang volgehouden met de HK set). Dit gezegd hebbende vraag ik mij af of ik mijn budget niet een stuk naar beneden moet stellen: ik ging er vanuit dat er voor 1000 euro best wat goeds te koop is én dat ik een compleet nieuwe set zou moeten kopen, incl. receiver.
mikkip schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 00:35:
Die avr 139 lijkt prima voor de speakers in je prijsklasse. 40w, 8 ohm, 20HZ-20kHZ is ruim voldoende. Die hoef je (als deze nog goed functioneert) echt niet te vervangen.
[....]
Zou ik dan bijvoorbeeld simpelweg de Teufel Ultima 40 (passief) kunnen aansluiten op de AVR 139? (Waarom ik weer met Teufel kom is omdat ze een 8 weken proeftijd aanbieden.)

@LA-384 dank voor je zeer uitgebreide reactie. Een boekenplank model heb ik ook nog aan gedacht, omdat die over het algemeen goedkoper zijn. Je redenatie over de twee zuilspeakers was ook mijn redenatie, dus fijn om dat bevestigd te zien. :) Uit je verhaal begrijp ik dat het goed is om naar een (nieuwe) receiver te kijken. Dat is nog een punt waar ik aan twijfel: heb ik dat ding eigenlijk nodig? Als ik bijv. actieve zuilen koop, dan heb ik een apparaat minder. Ik zal alleen de TV aansluiten (daar zit een Chromecast in) en that's it.

Ik denk op dit moment aan de volgende opties:
  1. Nieuwe/2dehands luidsprekers kopen en die aansluiten op de HK AVR 139 (bijv. Teufel Ultima 40 passief)
  2. Actieve luidspreakers kopen (Ultima 40 Actief)
  3. Kleine boekenplank speakers i.c.m. sub (minste voorkeur), bijv. iets als de Teufel Kombo 42 Power Edition)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 20:26
Sinnedje schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 09:54:
Dank voor alle waardevolle input! A.d.h.v. de reacties tot nu toe worden er al zaken duidelijker. Mijn doel is voornamelijk een upgrade van de huidige luidsprekers, waarbij ik zoek naar 'voller' geluid. Ik begrijp dat dit dus al snel te behalen is, omdat 'alles' wat groter is dan die kleine satellieten al beter geluid produceert.

Ik ben dan ook niet bijzonder kritisch (immers hebben we het ook lang volgehouden met de HK set). Dit gezegd hebbende vraag ik mij af of ik mijn budget niet een stuk naar beneden moet stellen: ik ging er vanuit dat er voor 1000 euro best wat goeds te koop is én dat ik een compleet nieuwe set zou moeten kopen, incl. receiver.

[...]

Zou ik dan bijvoorbeeld simpelweg de Teufel Ultima 40 (passief) kunnen aansluiten op de AVR 139? (Waarom ik weer met Teufel kom is omdat ze een 8 weken proeftijd aanbieden.)

@LA-384 dank voor je zeer uitgebreide reactie. Een boekenplank model heb ik ook nog aan gedacht, omdat die over het algemeen goedkoper zijn. Je redenatie over de twee zuilspeakers was ook mijn redenatie, dus fijn om dat bevestigd te zien. :) Uit je verhaal begrijp ik dat het goed is om naar een (nieuwe) receiver te kijken. Dat is nog een punt waar ik aan twijfel: heb ik dat ding eigenlijk nodig? Als ik bijv. actieve zuilen koop, dan heb ik een apparaat minder. Ik zal alleen de TV aansluiten (daar zit een Chromecast in) en that's it.

Ik denk op dit moment aan de volgende opties:
  1. Nieuwe/2dehands luidsprekers kopen en die aansluiten op de HK AVR 139 (bijv. Teufel Ultima 40 passief)
  2. Actieve luidspreakers kopen (Ultima 40 Actief)
  3. Kleine boekenplank speakers i.c.m. sub (minste voorkeur), bijv. iets als de Teufel Kombo 42 Power Edition)
Het ligt er denk ik aan hoe zeker je ervan bent dat je de komende jaren ook geen andere apparaten zou willen aansluiten, of toch zou willen uitbreiden naar meer dan stereo (+evt sub). Als je daar echt sier van bent zou ik lekker voor die Teufel Actives gaan. HDMI/optische kabel erin en niet meer naar omkijken, scheelt je dan toch weer een apparaat.
Als je bovengenoemde opties toch open wil houden is de keuze voor 2 vloerstaande en losse receiver denk ik de betere. Aangezien je huidige receiver ook al best wat jaren oud is zou ik die idealiter direct vervangen voor een nieuw instapmodel, maar dat hoeft natuurlijk niet per se direct. Voordeel van een nieuwe receiver is natuurlijk ook dat je gelijk alle moderne streaming diensten tot je beschikking hebt, wat wel handig is als je daar gebruik van wil maken.
Mocht je overigens sterke interesse hebben in actieve vloerstaanders kun je ook kijken naar de Dali Zensor 5 AX, Canton GLE 496.2 BT en Tangent Spectrum X6 BT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sinnedje
  • Niet online
Afgelopen weekend heb ik verschillende speakers kunnen luisteren bij Correct in Rotterdam. Ik vind het erg lastig om een goed oordeel te vellen, maar ben er in ieder geval uit dat het wel vloerstaanders moesten worden.

Omdat ik eigenlijk niet veel meer erover wilde nadenken, heb ik besloten de Teufel Ultima 40 Active te bestellen. Vooral ook omdat ik ze eventueel kan retourneren als het echt niet bevalt. Wanneer deze binnen zijn laat ik nog even mijn bevindingen weten.

Dank voor alle input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:06

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ook voor enkel 2.0 geluid bij het bekijken van tv + Netflix in elk geval voor een receiver gaan, vanwege de aansluitmogelijkeden, up/downmixing van geluid en lipsync. Met jouw budget kan je prima een mooie receiver voor € 300 kopen en dan € 700 spenderen aan de speakers.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sinnedje
  • Niet online
Even een update na een aantal weken. :-)

Ik heb besloten om de Teufels te retourneren. Hiervoor had ik verschillende reden:

- In het begin merkte ik een vervelende resonantie bij een hoger volume: dit bleek een speaker te zijn die niet goed was vastgeschroefd (en ik zag dat het schroefje beschadigd was, dus denk ik al eens terug geweest)
- Er was een constante ruis te horen door de speakers, zachtjes, maar genoeg om mij er aan te ergeren
- De puck is weliswaar handig/stylish, maar af en toe wel problemen met koppelen
- Ik vond het op den duur toch best vervelend om telkens de actieve speaker te moeten verplaatsen en erachter te kruipen om settings te veranderen of een nieuwe BT device te koppelen.
- Ik kreeg het niet aan de praat om via HDMI geluid te regelen met mijn afstandsbediening van de TV. Uiteindelijk dus ook nog een optische kabel moeten gebruiken.

De geluidskwaliteit vond ik zeker niet slecht, maar het geheel kwam pas goed tot zijn recht bij een hoger volume. Vaak net te hoog voor als je rustig iets wilt kijken.

Op dit moment ga ik denk ik kijken naar tweedehands boekenplank speakers en die sluit ik aan op de HK receiver om te kijken wat dat doet.

Nogmaals dank voor alle input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley2009
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-09 09:50
Sinnedje schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 19:02:
Even een update na een aantal weken. :-)

Ik heb besloten om de Teufels te retourneren. Hiervoor had ik verschillende reden:

- In het begin merkte ik een vervelende resonantie bij een hoger volume: dit bleek een speaker te zijn die niet goed was vastgeschroefd (en ik zag dat het schroefje beschadigd was, dus denk ik al eens terug geweest)
- Er was een constante ruis te horen door de speakers, zachtjes, maar genoeg om mij er aan te ergeren
- De puck is weliswaar handig/stylish, maar af en toe wel problemen met koppelen
- Ik vond het op den duur toch best vervelend om telkens de actieve speaker te moeten verplaatsen en erachter te kruipen om settings te veranderen of een nieuwe BT device te koppelen.
- Ik kreeg het niet aan de praat om via HDMI geluid te regelen met mijn afstandsbediening van de TV. Uiteindelijk dus ook nog een optische kabel moeten gebruiken.

De geluidskwaliteit vond ik zeker niet slecht, maar het geheel kwam pas goed tot zijn recht bij een hoger volume. Vaak net te hoog voor als je rustig iets wilt kijken.

Op dit moment ga ik denk ik kijken naar tweedehands boekenplank speakers en die sluit ik aan op de HK receiver om te kijken wat dat doet.

Nogmaals dank voor alle input.
Misschien zijn deze wat voor je. https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr

Ik zelf heb de Klipsch R-28F. Geweldige speaker die ook regelmatig op MP voorbij komen. En het is MP dus je kunt nog afdingen.
Pagina: 1