Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-04 11:59
Na veel te lang debuggen ben ik er achter wat er voor zorgt dat mijn computer niet meer in sleep mode terechtkomt: zolang de usb dongle van het logitech harmony bluetooth toetsenbord is ingeplugged, gaat de computer niet vanzelf meer in slaap na de vooringestelde timeout, bij de power options. Het scherm gaat ook niet uit.

Dingen die niet uitmaken:
  • of het toetsenbord zelf aan staat
  • of er een bluetooth verbinding tot stand is gebracht
  • of als ik de optie 'allow this device to wake the computer' uitzet bij het toetsenbord
  • of bij de power opties 'USB selective suspend' aanstaat (zou ook alleen power saving moeten regelen, niet sleep)
Mogelijk relevant:
  • de logitech usb dongle heeft wat issues met windows 10. Hoewel het toestenbord prima werkt, zijn er ook een stuk of 5 features met geen driver of een uitroepteken bij de device manager:
  • ? - AudioWear
  • ? - AudioWear Voice
  • ? CSR GAIA(tm)
  • ! Generic Attribute Profile
  • ! Harmony
Ik vond dit op een andere site:
I have contacted support, they replied after a few days, hardly helpful but triggered some more research on my side and here's what I found:

Devices with no drivers in Windows 10 - they consider it normal/aesthetic issue only so it won't be fixed 😞
Ik heb eerder contact gehad met logitech support. Het is crap. Mijn ervaring is dat ze er maanden over doen om te reageren op simpele vragen en vervolgens (met veel tussentijd) het gesprek rekken, met vragen om zinloze gegevens, om uiteindelijk te zeggen dat ze het niet weten of kunnen fixen. Ik verwacht daarom totaal niet dat ze support of drivers gaan leveren als ze weg kunnen komen met het niet doen. De enige reden om uberhaupt met ze in zee te gaan, is dat ze een redelijk uniek product hebben met de de harmony, die duizenden devices via IR en bluetooth kan aansturen, met andere domotica integratie.

Output van relevante powercfg commando's:
powercfg -devicequery wake_armed
Intel(R) I211 Gigabit Network Connection
RAT Pro X
ms natural 4000
(het maakt niet uit als ik bij deze apparaten ook 'allow this device to wake the computer' uitzet

powercfg /waketimers
Timer set by [SERVICE] \Device\HarddiskVolume6\Windows\System32\svchost.exe (SystemEventsBroker) expires at 01:19:04 on 08/03/2019.
Reason: Windows will execute 'NT TASK\Microsoft\Windows\UpdateOrchestrator\Backup Scan' scheduled task that requested waking the computer.
Ik vind het prima dat hij 's nachts even aangaat voor die acties en daarna weer uit gaat. Niet relevant voor het onmiddelijke probleem

powercfg /requests
DISPLAY:
None.

SYSTEM:
None.

AWAYMODE:
None.

EXECUTION:
None.

PERFBOOST:
None.

ACTIVELOCKSCREEN:
None.
powercfg -energy geeft een rapport, waarin alleen staat dat een aantal devices niet in selective suspend kunnen worden gezet:
"This device did not enter the USB Selective Suspend state. Processor power management may be prevented when this USB device is not in the Selective Suspend state. Note that this issue will not prevent the system from sleeping."
Twee van de logitech features hebben deze melding:
Devices with missing or misconfigured drivers can increase power consumption.
Niet geinstalleerde apparaten zouden de computer niet uit slaapstand moeten houden. Waar kan ik nog meer naar kijken?

Localhost is where the heart is

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-08 10:49
Niet geinstalleerde apparaten consumeren nog altijd stroom en kunnen het device uit slaapstand houden. Je zou kunnen proberen de devices met vraagteken uit te schakelen in device manager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
edit:
Oh, die had je dus al 8)7

[ Voor 91% gewijzigd door Room42 op 23-02-2019 23:14 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentStorm
Pwigle schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 23:07:
Niet geinstalleerde apparaten consumeren nog altijd stroom en kunnen het device uit slaapstand houden. Je zou kunnen proberen de devices met vraagteken uit te schakelen in device manager.
De 5 features die de usb stick extra plaatst in de device manager.. ik kan de eerste 4 disablen zonder verdere gevolgen.
Als ik de 5e ("Harmony", met ! driver not found) disable, werkt het keyboard niet meer. Als ik met alles gedisabled (inclusief 'harmony' en de 2 bluetooth devices die hiermee te maken hebben) wacht tot de computer zou moeten slapen, gebeurt er niets. Usb dongle eruit: slaapt weer als vanouds

[ Voor 29% gewijzigd door SilentStorm op 24-02-2019 07:54 . Reden: iets duidelijker ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CB32
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-09 21:23
Ik heb ooit zoiets gehad doordat de.printer spooler de computer wakker hield. Printer geïnstalleerd?

[ Voor 2% gewijzigd door CB32 op 24-02-2019 07:55 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentStorm
printer geinstalleerd (staat zelf uit). Geen jobs in de queue. Omdat het 'slaap-probleem' niet optreed, zodra ik de usb dongle van harmony eruit haal, denk ik een ander probleem heb :)

Zou de spooler ook niet zichtbaar worken bij `powercfg /requests`?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:19

Croga

The Unreasonable Man

Tsja, volgens mij geef je zelf het antwoord al;

- Computer slaapt niet. Je weet 100% zeker dat dit aan de logitech dongle ligt
- Het zou aan de enabled driverless devices kunnen liggen maar als je die uit zet werkt de dongle niet meer
- Internet is het met je eens en er is op dit moment geen oplossing
- Je hebt geen vertrouwen dat er een oplossing gaat komen

Ik heb een oplossing voor je: Ding weg doen en andere aanschaffen die wel drivers heeft. Uitgaande van bovenstaande uitgangspunten is dat ook meteen je enige oplossing tenzij je in staat bent zelf drivers te schrijven (voor een apparaat waar je de documentatie die benodigd is om drivers te maken niet gaat krijgen).

1 ding wat je nog zou kunnen proberen is de dongle niet gebruiken maar via een andere weg je keyboard met bluetooth met de PC verbinden; er zijn genoeg bluetooth dongles die de computer wel gewoon toestaan te gaan slapen.

[ Voor 14% gewijzigd door Croga op 24-02-2019 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentStorm
Dat is een goede opsomming van wat er speelt. Mijn gedachte: Ik heb alles geprobeerd wat ik redelijkerwijs kon doen, misschien heeft een slimme tweaker nog een workaround waar ik niet aan gedacht heb. In principe is het vast mogelijk om windows (of het moederbord) niet naar een (specifieke?) usb poort te laten luisteren voor wat betreft slaap-interruptie. Of misschien heeft iemand dit probleem al eens opgelost met de juiste 'dummy' driver voor harmony. Of een of andere hardware switch tussen de pc en dongle, die de dongle uit kan schakelen wanneer niet in gebruik. Of nog iets waar ik nog niet naar kan raden.

detail:
- Het zou aan de enabled driverless devices kunnen liggen maar als je die uit zet werkt de dongle niet meer
en komt de computer nog steeds niet in slaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-08 10:49
Schiet me ineens te binnen dat ik soortgelijk probleem heb gehad en het wel werkte als, in dit geval een oudere afstandsbediening voor Windows Media Center, via een USB hub gebruikte.

Klinkt vreemd maar 't proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentStorm
goed idee! geprobeerd met twee verschillende hubs, hij doet er hetzelfde onder :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentStorm
Ik heb ontdekt dat het bluetooth keyboard ook werkt met de onboard bluetooth receiver. In dat geval werkt de sleep functie (en de extra features worden ook weer geinstalleerd), maar speelt een ander probleem: het touchpad werkt enorm traag. Als je een snelle cirkel maakt, beweegt de cursor eerst niet, maar in de loop van de komende ~12 seconden, beweegt de cursor af en toe een stukje van wat enigszins lijkt op een cirkel. toetsenbord-stukje werkt wel snel en goed. batterijen wisselen doet niets. Andere apparaten werken wel goed met de onboard bluetooth (bv koptelefoon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 01:49
Probeer eens een oudere driver (bij voorkeur die voor Windows 8, mits die bestaat) handmatig te installeren zou ik zeggen.
In sommige gevallen werkt dat prima, ook al bestaat er geen driver voor Windows 10.
Een (al dan niet 64 bits) driver voor Windows 7 wil ook nog wel eens werken en die is vast te vinden op de Logitech site.
Logitech levert naar mijn menig het beste spul, zeker op het gebied van muizen en toetsenborden.
Andere optie is misschien nog een andere Bluetooth module gebruiken, want ikzelf heb ook een Logitech Bluetooth setje draaien welke ik heb gepaired met een niet Logitech Bluetooth dongle en dat werkt prima.
Specifieker gaat het in mijn geval om de ingebouwde Bluetooth van een laptop (desktops, tablets en zeker telefoons hebben het ook vaak ingebouwd) waarvan het scherm stuk is en welke ik op mijn TV heb aangesloten. Een betere (en goedkopere) oplossing dan welke SmartTV dan ook met bijbehorende onhandige afstandsbedieningen!

[ Voor 18% gewijzigd door soedesh op 15-03-2019 22:25 ]

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentStorm
Hey thanks! Nog meer goede adviezen :) Op een andere of andere rare manier kreeg ik een paar dagen geleden ook het touchpad stukje werkend met de onboard bluetooth, dus mijn probleem. Is opgelost!

Het rare is, ik heb zelf niets gedaan dat iets kon veranderen. Er staan ook nog steeds 5 rare devices in de device manager. Een paar reboots later ging het 'vanzelf goed' :/

Samenvattend:
* bluetooth dongle van Logitech is buggy; laat pc niet slapen
* onboard Bluetooth werkt wel normaal, maar touchpad was heel traag
* touchpad werkte wel na een paar reboots

.. Het klinkt zo simpel als je het zo uitschrijft.

Valkuilen:
* bluetooth settings/pairing
* harmony hub settings / firmware / app
* keyboard/muis settings
* power settings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soedesh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-09 01:49
Goed om te horen dat de interne Bluetooth wel naar behoren werkt.
Ikzelf had die ervaring al met een tweedehands Logitech Bluetooth setje waarvan de dongle ontbrak.

Je zou de Logitech Bluetooth dongle nog kunnen gebruiken/uitproberen op een andere machine zonder (interne) Bluetooth om daar (weer andere) Bluetooth apparaten aan te koppelen.
Volgens mij moet dat kunnen aangezien Bluetooth een algemene standaard is en de Logitech dongle dus niet veel zou moeten verschillen van een willekeurige dongle.

SWITCHES=/F DEVICE=HIMEM.SYS /TESTMEM:OFF

Pagina: 1