Nieuwe router/AP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-10 09:41
Ik heb voor een tijdelijke situatie een goede router/AP nodig. Belangrijkste zijn Gbps poorten en goede 5 Ghz en uiteraard veiligheid. Zal een mac en een ps4 achter komen te hangen.

Heb de laatste draadloze technieken niet meer zo gevolgd en zie door de vele routers het bos even niet meer.
Zit nu naar Netgear Nighthawk Pro Gaming XR500
te kijken, maar die is mss wat overkill/duur?

Andere suggesties ?

[ Voor 3% gewijzigd door -SaveMe- op 22-02-2019 19:56 ]

GamiQ, de game notes app met game maps!

Beste antwoord (via -SaveMe- op 25-02-2019 14:02)

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-10 10:08

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

-SaveMe- schreef op maandag 25 februari 2019 @ 13:56:
ik weet dat dat kan, maar ik heb liever een eigen router dan de meestal brakke apparaten die de providers leveren. Maar zoals gezegd ga ik voor de tijdelijke situatie voor de Asus van V&A ...
Dat is een *prima* ding.

Ik heb de AC en de U gehad en daarmee bijna 3 jaar lang een WiFi bridge tussen meterkast en werkkamer gehad tot er vorig jaar ethernet is aangelegd. :)

Het werkte en was dusdanig bruikbaar, dat ik geen noodzaak had het eerder te doen. Nu ben ik wel blij met CAT7 bekabeling door het huis, voor sommige dingen is het fijner maar noodzaak, neuh, anders had ik het wel eerder gedaan.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-10 17:35
Heb je alleen een router nodig, alleen een AP of moet het beide zijn?

Wat zijn je eisen en wensen?

Wat mag het kosten?

Een goede router (NGFW) zou bijvoorbeeld een cisco meraki mx450 zijn, i.c.m. ruckus r730 access points.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Wat is de situatie? Kom je ver van de router af te zitten?

Als het tijdelijk is werkt zo'n beetje iedere router wel, heb je niet zo'n duur ding voor nodig.
Dit is al zat: pricewatch: Asus RT-AC52U B1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
Dank voor de antwoorden ...

ik zit er in eerste instantie vlak boven op en gebruik hem dan puur als AP, maar later moet het een appartement kunnen bedienen, en wordt hij ingezet als router. Dus wil in 1x een goede, snelle 5Ghz router aanschaffen. Beetje future proof dus ook ...

[ Voor 5% gewijzigd door -SaveMe- op 22-02-2019 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Wat is de huidige situatie, wat is de capaciteit van je verbinding en heb je daadwerkelijk een router nodig of eigenlijk alleen maar een AP?

Stel dat je bijv. een DSL of Kabel modem hebt, dan heb je eigenlijk al een router en kan je beter gewoon voor een AP gaan. Stel dat je een bridge mode modem of glas verbinding hebt met rechtstreeks internet, dan kan je wel weer voordeel halen uit een eigen router.

Stel dat je gewoon een AP wil, dan zou je voor een Unifi AP kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
Uiteindelijk heb ik een router nodig, Verbinding zal in beide gevallen kabel zijn (bridged in de uiteindelijke situatie). Maar wil dus zeker geen puur AP ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:01

lier

MikroTik nerd

-SaveMe- schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 20:01:
Uiteindelijk heb ik een router nodig, Verbinding zal in beide gevallen kabel zijn (bridged in de uiteindelijke situatie). Maar wil dus zeker geen puur AP ...
Gezien je eisen voldoet zo'n beetje elke router. Persoonlijk ben ik erg enthousiast over Mikrotik (bijvoorbeeld een hAP ac2), maar daarvoor moet je je echt verdiepen in de techniek.

Welk budget heb je?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
Budget, zo veel als nodig is om straks een goede, betrouwbare, veilige, snelle 5Ghz router te hebben ...

Heb in het verleden altijd Dlink routers gehad, maar Dlink is niet echt goed met (firmware) upgrades, dus daar wil ik vanaf ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

-SaveMe- schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 19:55:
ik zit er in eerste instantie vlak boven op en gebruik hem dan puur als AP, maar later moet het een appartement kunnen bedienen, en wordt hij ingezet als router. Dus wil in 1x een goede, snelle 5Ghz router aanschaffen. Beetje future proof dus ook ...
Hoe tijdelijk is tijdelijk?
Als combo is dat ding dat ik linkte van een paar tientjes waarschijnlijk zat, ook voor een heel appartement.

Wil je het tóch beter doen moet je zaken gaan scheiden en een losse router aanschaffen met losse AP's.
Zelf ben ik hier heel blij met mijn Ubiquiti EdgeRouter (bewust geen Unifi) en een paar Unifi AP's (AC Pro's.) Zooi is bedraad aangesloten.

#ProductPrijsSubtotaal
2ZyXEL GS1200-5HP€ 78,65€ 157,30
3Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)€ 134,17€ 402,51
1Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router€ 88,-€ 88,-

Omdat ik wat meer apparatuur heb, zit er ook nog een niet-PoE switch achter. :)

Alle AP's zijn aangesloten met CAT7, al heb ik er wel maar 2 van de 3 in gebruik op het moment.

Alleen, voor een tijdelijke situatie zou ik zoiets niet doen. Te duur, te complex.

Later dit jaar wil ik de kleine PoE switch vervangen door een grotere 16 of 24 poorts, waarmee ik één centrale switch in mijn huis krijg die ook PoE kletst ipv 2 PoE switches (1 boven, 1 beneden) en een 24 poorts niet-PoE in de meterkast. Het is nu te complex voor wat ik er mee doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
@unezra Jouw setup is me te complex idd. Ik wil in zowel de tijdelijke als vaste situatie maar 1 apparaat aansluiten ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:12
-SaveMe- schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 10:38:
@unezra Jouw setup is me te complex idd. Ik wil in zowel de tijdelijke als vaste situatie maar 1 apparaat aansluiten ...
Het punt is, voor goede wifi wil je een zo optimaal mogelijke plaatsing van je accesspoint (niet meterkast!!!) en vaak ook nog op meerdere locaties. Je router/modem staat alleen vaak in meterkast

Als de criteria is “1 apparaat aansluiten” en de router moet in de meterkast: Dan zou ik je eis als router laten vallen, de provider modem laten routeren (tenzij je daar hele specifieke zaken in mist) en een los ap aansluiten.

@unezra waarom de lite als ik vragen mag en niet de x (sfp)? Meer lan poorten, managed switch, optie tot sfp, passive poe voeding/passthrough, snellere cpu, goedkoper etc...

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 23-02-2019 12:16 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

laurens0619 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 12:15:
[...]
Het punt is, voor goede wifi wil je een zo optimaal mogelijke plaatsing van je accesspoint (niet meterkast!!!) en vaak ook nog op meerdere locaties. Je router/modem staat alleen vaak in meterkast
Hangt er vanaf. :)
Hier is de meterkast een van de betere plekken in huis waar 'ie ook nog uit het zicht hangt.

Waar het modem staat boeit niet als je overal bedraad ethernet hebt maar een AP wil je idealiter vrij hoog hebben hangen en dan is het even puzzelen hoe je het ook nog mooi weg gaat werken.

Dat AP is het punt niet, de draad er heen wel.

Hij had hier ook in de gang gemogen maar de meterkast doet 'ie het dusdanig prima in, dat er geen reden is 'm een meter of 2 naar de gang te verplaatsen. :)
Als de criteria is “1 apparaat aansluiten” en de router moet in de meterkast: Dan zou ik je eis als router laten vallen, de provider modem laten routeren (tenzij je daar hele specifieke zaken in mist) en een los ap aansluiten.

@unezra waarom de lite als ik vragen mag en niet de x (sfp)? Meer lan poorten, managed switch, optie tot sfp, passive poe voeding/passthrough, snellere cpu, goedkoper etc...
Ik heb dat ding al een jaar of 3. :)
Weet niet of de X toen al beschikbaar was, plus, ik wilde een pure router. Managed switch heb ik geen behoefte aan, plan was altijd al om daar achter een managed switch te hebben hangen.

Passive PoE heb ik ook al niets mee en SFP zie ik mezelf voorlopig niet gebruiken, zeker niet op die plek. Mijn router is puur router/firewall.

Weet het niet meer precies, ik had vast ergens een reden om toen voor de EdgeRouter 3 te kiezen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:12
unezra schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 16:52:
[...]

Hangt er vanaf. :)
Hier is de meterkast een van de betere plekken in huis waar 'ie ook nog uit het zicht hangt.

Waar het modem staat boeit niet als je overal bedraad ethernet hebt maar een AP wil je idealiter vrij hoog hebben hangen en dan is het even puzzelen hoe je het ook nog mooi weg gaat werken.

Dat AP is het punt niet, de draad er heen wel.

Hij had hier ook in de gang gemogen maar de meterkast doet 'ie het dusdanig prima in, dat er geen reden is 'm een meter of 2 naar de gang te verplaatsen. :)

[...]

Ik heb dat ding al een jaar of 3. :)
Weet niet of de X toen al beschikbaar was, plus, ik wilde een pure router. Managed switch heb ik geen behoefte aan, plan was altijd al om daar achter een managed switch te hebben hangen.

Passive PoE heb ik ook al niets mee en SFP zie ik mezelf voorlopig niet gebruiken, zeker niet op die plek. Mijn router is puur router/firewall.

Weet het niet meer precies, ik had vast ergens een reden om toen voor de EdgeRouter 3 te kiezen. :)
Er is altijd een uitzondering op de regel maar bijna altijd is het een slechte plek. Het is vaak in de hoek (dus signaal gaat verloren), omringd door muren en grenst vaak aan een gang ipv leefruimte. Vanuit de meterkast had ik 2 aps nodig in huis, nu ligt t ding op de buffetkast (niemand die t ziet en hoog) en is 1 ap afdoende. Onderschat de plaatsing van een ap niet :)

Valide redenen waarom je een lite hebt ipv x maar impliciet adviseer je hem wel aan anderen

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 23-02-2019 17:56 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nullr0ute
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:38
In je OP geef je aan Gbit poorten belangrijk te vinden. Is dat omdat je een internetverbinding hebt die hoge snelheden haalt (1Gbit zoals bij Tweak) of omdat je een Gigabit thuisnetwerk wilt hebben?

Bijna alle moderne routers van het afgelopen decennium hebben Gbit poorten, of ze ook echt Gbit kunnen routeren (wan-lan) is een andere vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
Router komt zeker niet in de meterkast :)

Gigabit poorten zijn idd voor het netwerk, heb geen gigabit internetverbinding....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nullr0ute
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:38
Ik ben persoonlijk erg fan van segmentatie. Dus een aparte router en access point.

Wil je dat? Kijk dan eens naar de Ubiquiti USG, en een UAP AC Lite bijvoorbeeld. Een uitstekende combinatie en goedkoper dan de Netgear router. Als je geen apparaten bekabeld wilt aansluiten ben je klaar, anders heb je nog een switch nodig.

Wil je toch liever een router, accesspoint en switch in 1, dan zou ik op dit moment de TP-Link AC1750 Archer C7 pakken. Maar als 't mijn eigen geld was, was ik toch echt voor bovenstaande optie gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
@nullr0ute Thanks, ik ga de TP-link even bekijken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
Ik ga voor nu voor een tweedehandsje van een tweaker: V&A aangeboden: Asus RT-AC66U Zwart

Kijk ik in de uiteindelijke situatie wel weer of het nog voldoet ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16:55
Volgens mij kan je indien je niet al te veeleisend bent ook zonder router;

indien je een modem met ingebouwd router hebt van je provider kan je volstaan met een swtich en dan eventuele losse acces points per etage.

Scheelt aanzienlijk in de kosten aangezien een router duurder is dan een switch.

#ProductPrijsSubtotaal
1TP-Link TL-SG1016DE€ 69,90€ 69,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 69,90

[ Voor 14% gewijzigd door Len020 op 25-02-2019 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
ik weet dat dat kan, maar ik heb liever een eigen router dan de meestal brakke apparaten die de providers leveren. Maar zoals gezegd ga ik voor de tijdelijke situatie voor de Asus van V&A ...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

-SaveMe- schreef op maandag 25 februari 2019 @ 13:56:
Dat is een *prima* ding.

Ik heb de AC en de U gehad en daarmee bijna 3 jaar lang een WiFi bridge tussen meterkast en werkkamer gehad tot er vorig jaar ethernet is aangelegd. :)

Het werkte en was dusdanig bruikbaar, dat ik geen noodzaak had het eerder te doen. Nu ben ik wel blij met CAT7 bekabeling door het huis, voor sommige dingen is het fijner maar noodzaak, neuh, anders had ik het wel eerder gedaan.

Pagina: 1