oude iPhone blijven gebruiken met meerdere SIM's / WhatsApp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Orange
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-04 19:33
Wanneer iemand een nieuwe iPhone in gebruik neemt en zijn oude daarnaast nog wil blijven gebruiken voor in het buitenland, hoe moet je dan omgaan met WhatsApp?

Binnen het bedrijf waar ik werk gaat deze persoon geregeld naar het buitenland. Hij wil zijn telefoonrekening wat lager krijgen en dus in een aantal landen gebruik gaan maken van een aparte simkaart. Denk aan Vietnam en India.

Wat gebeurt er dan met WhatsApp wanneer je van simkaart wisselt? WhatsApp is naar mijn weten gekoppeld aan een telefoonnummer. En dus lijkt me dit problemen opleveren als je er een andere simkaart insteekt?
Moet je dan iedere keer WhatsApp verwijderen en opnieuw installeren?

Heeft hier iemand ervaring mee? Op de website van WhatsApp kan ik hierover niets vinden.
Ik zag wel iets voorbij komen dat Android wel iets heeft, maar iOS is hierin vrij beperkt.

Beste antwoord (via Mr Orange op 25-02-2019 15:31)

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
@Mr Orange
Misschien is het handiger om helder uit te leggen wat je nou eigenlijk wilt bereiken. :P Ik dacht in eerste instantie dat je juist met één nummer bereikbaar wilde zijn en de sim gewoon diende voor goedkope data (wat prima mogelijk een heel simpel is), maar blijkbaar wil je afhankelijk van het land juist wél steeds op een ander land-specifiek nummer bereikbaar zijn op WhatsApp. Dus ja, het is mij inderdaad niet helder wat je nou eigenlijk wilt. Nu nog niet. Je stelt vragen, maar het uiteindelijke doel/gewenste situatie is imho nogal vaag. :P

Je wilt dus steeds elke maand (of whatever) van nummer wisselen, maar de gespreksgeschiedenis moet elke keer bewaard én gecombineerd worden ongeacht het nummer dat gebruikt wordt...? En het beginpunt moet blijkbaar ook nog de huidige gespreksgeschiedenis van z’n primaire nummer behouden die nu nog op het oude toestel te vinden is? Dus één grote gespreksgeschiedenis voor alle nummers bij elkaar?
Daarvan durf ik niet te zeggen of het met WhatsApp kan (vanaf het toestel. Met tussenkomst van een PC is het sowieso te regelen.). Ik weet niet zeker wat er gebeurt als je probeert een ander nummer te verifiëren dan waar WhatsApp mee geactiveerd was, ik zou zeggen: maak een backupje, test het eens en laat het ons even weten. :P Vroeger bleef de geschiedenis volgens mij staan, maar ik weet niet of dat nog steeds zo is gezien in de loop der jaren de beveiliging is aangescherpt. Wat dat betreft zou het idd kunnen dat WhatsApp het dan weggooit als je dat doet, maar dat weet ik niet zeker.

Of wil je per nummer juist wél een aparte geschiedenis? Want dan snap ik het probleem niet zo gezien dat echt super makkelijk is en per nummer apart opgeslagen kan worden in iCloud, stappen zijn dan:
- Maak backup naar iCloud vanuit WhatsApp
- Herinstalleer WhatsApp en activeer nieuwe nummer (Vietnam)
- Klaar in Vietnam? Maak backup naar iCloud vanuit WhatsApp.
- Herinstalleer WhatsApp en activeer nieuwe nummer (India)
- Klaar daar? Maak backup naar iCloud vanuit WhatsApp.
- Terug in Vietnam? Herinstalleer WhatsApp en activeer Vietnamnummer, gespreksgeschiedenis voor dat nummer wordt nu gedownload en hersteld uit iCloud.
- Weer klaar? Maak backup
- Herinstalleer met Indiase sim, nu komt voor dat nummer de historie uit iCloud
- Weer klaar? Maak, etc
Et cetera.

Dus ja: de geschiedenis is sowieso per nummer op te slaan en steeds opnieuw terug te halen **als je maar een backup maakt naar iCloud**.
Maar de gehele geschiedenis steeds tussen verschillende nummers blijven combineren met elkaar is een TIAS (Try It And See) situatie wmb. Daar is eigenlijk de “Wijzig nummer” functie voor bedoeld, maar dat wil je zo te zien ook niet gebruiken. :P

Let wel dat als je nummers steeds deactiveert, dat berichten die aan dat nummer gericht worden terwijl het nummer niet aangemeld is na ~30 dagen verloren gaan...
Dus stel jij hebt zakenpartners in Vietnam die je Vietnamese nummer hebben. Nu ga je 40 dagen naar India waar je Indiase nummer geactiveerd wordt en pas na totaal 60 dagen kom je terug in Vietnam en activeert WhatsApp weer: dan zul je waarschijnlijk alle berichten missen die de eerste 30 dagen verstuurd zijn naar dat nummer. Of allemaal, gezien WhatsApp ook nog wel eens accounts pruned die te lang inactief zijn. :P

Als je wilt combineren is het echt simpeler om gewoon één nummer te gebruiken op WhatsApp ipv drie verschillende, en dan de lokale sim louter te gebruiken voor data en eventueel uitgaande gesprekken. Of anders de wijzig nummer functie gebruiken tussen Vietnam en India misschien.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
WhatsApp blijft als het goed is gewoon werken met het nummer waarmee de installatie aangemeld staat. Tenzij je WhatsApp verwijdert/opnieuw installeert, dan zul je opnieuw moeten verifiëren en dat kan enkel met verificatie op het telefoonnummer waarmee je je wilt aanmelden.

M.a.w. als jij een simkaart met +31612345678 erin propt en WhatsApp daarmee activeert en daarna ram je er een sim in met +911234567890 dan blijft WhatsApp gewoon actief op het +31 nummer.

-edit- Trouwens, je kan WhatsApp wel maar op één nummer laten draaien, dus niet op beiden.
Daarnaast kan het ook maar op één telefoon per account draaien, dus je kan niet op twee telefoons hetzelfde nummer actief hebben. De meest recente aanmelding is leidend, de anderen worden eraf getrapt.

[ Voor 55% gewijzigd door WhatsappHack op 22-02-2019 15:18 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TropischFruit
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09-10-2023
WhatsApp zal vragen of je het nummer wilt behouden, zo ver ik weet. Je bent niet verplicht om WhatsApp met het nummer van je simkaart te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Orange
WhatsappHack schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 15:12:
-edit- Trouwens, je kan WhatsApp wel maar op één nummer laten draaien, dus niet op beiden.
Daarnaast kan het ook maar op één telefoon per account draaien, dus je kan niet op twee telefoons hetzelfde nummer actief hebben. De meest recente aanmelding is leidend, de anderen worden eraf getrapt.
De anderen worden eraf getrapt... Betekent dit concreet dat hij wordt geleegd? Dus iedere keer wanneer je WhatsApp wilt gebruiken met een ander sim/nummer begin je vanaf nul?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Mr Orange schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 11:36:
[...]

De anderen worden eraf getrapt... Betekent dit concreet dat hij wordt geleegd? Dus iedere keer wanneer je WhatsApp wilt gebruiken met een ander sim/nummer begin je vanaf nul?
Op elk nummer (geplaatste SIM) kun je WA gebruiken. je kunt de oude alleen blijven gebruiken als je niet de nieuwe SIM gaat gebruiken. eenmaal 'gewist' kun je die niet meer gebruiken zonder 'die' SIM te plaatsen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gimmick
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-06-2024
[...]

Zolang jij controle houdt over het nummer ( ivm activatiesms ) blijft je account geldig.
Als je op één telefoon WA hebt, blijft die daar op staan.
Ga je over op een andere telefoon, en activeer je WA daarop, gaat hij de backup uit icloud trekken ( mits zelfde apple ID ) en gaat de data over naar de nieuwe installatie

Als je dit NIET doet, verdwijnt de history, en is het écht weg

Je kan maar op één telefoon een WA-nummer actief hebben, gebruik je meerdere telefoons, ga je problemen krijgen met de icloudbackup ( in het ergste geval niet synchroniseren.
Misschien een idee om voor de 'oude' telefoon een goedkope prepaidsim actief houden ( één keer per jaar paar euro ) en die als buienland-nummer gebruiken.
( moet je je contacten wel elke keer informeren dat je anders bereikbaar bent

[ Voor 23% gewijzigd door Gimmick op 23-02-2019 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Mr Orange schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 14:59:
Wat gebeurt er dan met WhatsApp wanneer je van simkaart wisselt? WhatsApp is naar mijn weten gekoppeld aan een telefoonnummer. En dus lijkt me dit problemen opleveren als je er een andere simkaart insteekt?
Moet je dan iedere keer WhatsApp verwijderen en opnieuw installeren?
Ik doe dat altijd als ik naar de States ga. Op het vliegveld doe ik mijn AT&T sim erin maar het Nederlandse nummer blijft gewoon het nummer waarop ik bereikbaar ben op Whatsapp.

Kom ik dan weer terug in NL gaat mijn Vodafone sim er weer in, heeft nog nooit problemen op geleverd.

Als antwoord op je vraag dus, Ja hij kan gewoon wisselen zonder problemen, nee hij moet niet opnieuw installeren.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
[...]

Nee nee. Ik voegde louter een waarschuwing toe aan mijn post dat je niet moet proberen om hetzelfde telefoonnummer op twee toestellen te activeren. Dát gaat niet. Dus als jij op telefoon1 bent ingelogd met je NL-nummer "+312345" terwijl je in India bent, je hebt je simkaartje voor 12345 achtergelaten in een telefoon in Nederland en iemand denkt "Hee, ik ga ff WhatsApp installeren (met dat simkaartje)": dan wordt jouw telefoon in India dus direct uitgelogd. :P
De gespreksgeschiedenis blijft wel gewoon op dat teostel staan overigens, WhatsApp smijt dat niet meteen weg ofzo. :) Je krijgt enkel een melding dat WhatsApp is aangemeld op een ander toestel en dat je opnieuw moet inloggen. (En als je dat doet, dan wordt dat andere toestel weer uitgelogd. :P)

Dus:
Iemand heeft een nieuwe telefoon en plaatst de simkaart van zijn oude telefoon met nummer 12345 daarin. Hij installeert WhatsApp op de nieuwe telefoon en activeert deze. Nummer 12345 wordt nu geactiveerd op de nieuwe telefoon en direct uitgelogd op de oude telefoon. Het is niet mogelijk om deze op zowel het nieuwe als oude toestel tegelijkertijd actief te hebben.

De gespreksgeschiedenis blijft gewoon staan, maar als dit is wat je van plan bent (hetzelfde nummer wisselen tussen verschillende iPhone's), dan kan je beter het volgende doen:
- Op nieuwe_iPhone waar WhatsApp actief is met 12345 draai je een back-up vanuit WhatsApp naar iCloud.
- Nu activeer je WhatsApp op oude_iPhone met hetzelfde nummer (nieuwe_iPhone wordt nu uitgelogd) en herstel de backup vanuit iCloud. (Dat biedt WhatsApp automatisch aan, mits je op dezelfde AppleID bent ingelogd.)
- Eenmaal ingelogd en de historie gedownload kan je elke willekeurige simkaart die je maar wilt in oude_iPhone stoppen, WhatsApp blijft gewoon actief op 12345 ongeacht dat de simkaart voor 12345 niet in het toestel zit. (Tenzij je dus probeert in te loggen op een ander toestel met dat nummer. Probeer dus niet 12345 ook weer te activeren op nieuwe_iPhone want dan wordt oude_iPhone weer uitgelogd!)
- Verwijder WhatsApp van nieuwe_iPhone, en laat oude_iPhone nu de automatische iCloud back-ups updaten.
- Zodra je klaar bent met oude_iPhone (dus bij terugkomst in NL) begin je gewoon bij stap 1 en voer je dezelfde stappen uit: even backupje maken vanaf oude_iPhone, WhatsApp weer installeren en activeren op nieuwe_iPhone, gespreksgeschiedenis downloaden et voila! Alles is weer compleet en actief op nieuwe_iPhone, inclusief de berichten die verstuurd/verzonden zijn in India via oude_iPhone.

Zo gaat er geen gespreksgeschiedenis verloren, dus ook niet wat je tussendoor op je (tijdelijke) toestel 2 hebt ontvangen. De complete historie wordt gewoon aangevuld.

Maar als je doel was om op zowel de nieuwe als de oude telefoon hetzelfde telefoonnummer tegelijkertijd actief te hebben/houden op WhatsApp: dát is simpelweg niet mogelijk.

-edit-
Trouwens, als die gespreksgeschiedenis in India je geen hol boeit kan het ook simpeler.
- Activeer WhatsApp op oude_iPhone, nieuwe_iPhone wordt uitgelogd. Verwijder WhatsApp NIET.
- Zorg dat WhatsApp op oude_iPhone geen backups maakt naar iCloud.
- Bij terugkomst in Nederland activeer je nieuwe_iPhone weer (zodra je WhatsApp daarop opent geeft hij een melding dat hij is uitgelogd en je opnieuw moet verifiëren). Done. Nieuwe_iPhone heeft nog steeds de gespreksgeschiedenis, alleen alles dat in India is uitgewisseld staat daar niet op; dat staat enkel op oude_iPhone.

't klinkt misschien ingewikkeld, maar het is eigenlijk heel simpel en 2 tellen werk. :)

[ Voor 16% gewijzigd door WhatsappHack op 23-02-2019 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Orange
Bedankt allen.

Nu weet ik meteen heel wat meer over WhatsApp en de onmogelijkheden.

Maar het is me toch nog niet helemaal duidelijk. Maar misschien ben ik ook niet helemaal duidelijk geweest.

Op dit moment heeft de persoon twee iPhones. De nieuwe is zijn hoofdtelefoon en hier zal WhatsApp met het telefoonnummer wat hij al jaren gebruikt, gewoon moeten blijven zoals hij gewend is.

De oude telefoon heeft nu nog de WhatsApp geschiedenis van zijn primaire nummer. Dat is gewoon zichtbaar, maar dat zal waarschijnlijk komen omdat er nog geen andere sim in zit.

Hier komt morgen verandering is, want dan zit hij in Vietnam en stopt er dan een Vietnamese sim in.
Wat gebeurd er dan? Dan krijgt hij waarschijnlijk een melding, of een vraag dat hij het nummer om wil zetten?
Dat is niet de bedoeling, want hij blijft gewoon op zijn nieuwe telefoon WhatsApp gebruiken met het primaire nummer.
Als hij dan aangeeft dat hij met dat nieuwe nummer gewoon wil WhatsAppen, gaat dan de historie weg?
En als hij volgende maand in India daar ook een andere sim wil gebruiken,dan wordt hij weer geleegd?

En wat als hij dan weer terug is in Vietnam? Komt dan de historie weer terug van wat er aan dat nummer is gekoppeld?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
@Mr Orange
Misschien is het handiger om helder uit te leggen wat je nou eigenlijk wilt bereiken. :P Ik dacht in eerste instantie dat je juist met één nummer bereikbaar wilde zijn en de sim gewoon diende voor goedkope data (wat prima mogelijk een heel simpel is), maar blijkbaar wil je afhankelijk van het land juist wél steeds op een ander land-specifiek nummer bereikbaar zijn op WhatsApp. Dus ja, het is mij inderdaad niet helder wat je nou eigenlijk wilt. Nu nog niet. Je stelt vragen, maar het uiteindelijke doel/gewenste situatie is imho nogal vaag. :P

Je wilt dus steeds elke maand (of whatever) van nummer wisselen, maar de gespreksgeschiedenis moet elke keer bewaard én gecombineerd worden ongeacht het nummer dat gebruikt wordt...? En het beginpunt moet blijkbaar ook nog de huidige gespreksgeschiedenis van z’n primaire nummer behouden die nu nog op het oude toestel te vinden is? Dus één grote gespreksgeschiedenis voor alle nummers bij elkaar?
Daarvan durf ik niet te zeggen of het met WhatsApp kan (vanaf het toestel. Met tussenkomst van een PC is het sowieso te regelen.). Ik weet niet zeker wat er gebeurt als je probeert een ander nummer te verifiëren dan waar WhatsApp mee geactiveerd was, ik zou zeggen: maak een backupje, test het eens en laat het ons even weten. :P Vroeger bleef de geschiedenis volgens mij staan, maar ik weet niet of dat nog steeds zo is gezien in de loop der jaren de beveiliging is aangescherpt. Wat dat betreft zou het idd kunnen dat WhatsApp het dan weggooit als je dat doet, maar dat weet ik niet zeker.

Of wil je per nummer juist wél een aparte geschiedenis? Want dan snap ik het probleem niet zo gezien dat echt super makkelijk is en per nummer apart opgeslagen kan worden in iCloud, stappen zijn dan:
- Maak backup naar iCloud vanuit WhatsApp
- Herinstalleer WhatsApp en activeer nieuwe nummer (Vietnam)
- Klaar in Vietnam? Maak backup naar iCloud vanuit WhatsApp.
- Herinstalleer WhatsApp en activeer nieuwe nummer (India)
- Klaar daar? Maak backup naar iCloud vanuit WhatsApp.
- Terug in Vietnam? Herinstalleer WhatsApp en activeer Vietnamnummer, gespreksgeschiedenis voor dat nummer wordt nu gedownload en hersteld uit iCloud.
- Weer klaar? Maak backup
- Herinstalleer met Indiase sim, nu komt voor dat nummer de historie uit iCloud
- Weer klaar? Maak, etc
Et cetera.

Dus ja: de geschiedenis is sowieso per nummer op te slaan en steeds opnieuw terug te halen **als je maar een backup maakt naar iCloud**.
Maar de gehele geschiedenis steeds tussen verschillende nummers blijven combineren met elkaar is een TIAS (Try It And See) situatie wmb. Daar is eigenlijk de “Wijzig nummer” functie voor bedoeld, maar dat wil je zo te zien ook niet gebruiken. :P

Let wel dat als je nummers steeds deactiveert, dat berichten die aan dat nummer gericht worden terwijl het nummer niet aangemeld is na ~30 dagen verloren gaan...
Dus stel jij hebt zakenpartners in Vietnam die je Vietnamese nummer hebben. Nu ga je 40 dagen naar India waar je Indiase nummer geactiveerd wordt en pas na totaal 60 dagen kom je terug in Vietnam en activeert WhatsApp weer: dan zul je waarschijnlijk alle berichten missen die de eerste 30 dagen verstuurd zijn naar dat nummer. Of allemaal, gezien WhatsApp ook nog wel eens accounts pruned die te lang inactief zijn. :P

Als je wilt combineren is het echt simpeler om gewoon één nummer te gebruiken op WhatsApp ipv drie verschillende, en dan de lokale sim louter te gebruiken voor data en eventueel uitgaande gesprekken. Of anders de wijzig nummer functie gebruiken tussen Vietnam en India misschien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Orange
WhatsappHack schreef op maandag 25 februari 2019 @ 11:42:
@Mr Orange
@WhatsappHack Top, bedankt voor je uitgebreide reacties en hulp. Ondanks mijn onduidelijkheden kan ik toch wat met je antwoord.

Hij gaat geregeld naar een aantal landen, in eerste instantie dus Vietnam en India waar je met je Vodafone abonnement zomaar €800 per bezoek kwijt is aan telefoonkosten. Het is dus lonend in die landen een andere oplossing te vinden. We gaan daar dus lokale simkaarten voor gebruiken. Waarschijnlijk zullen de kosten per bezoek dan rond de $30 komen te liggen. Dat is nogal een verschil.
We gebruiken hiervoor zijn oude telefoon.En ik was dus benieuwd wat de mogelijkheden zijn.

Deze zijn nu helder. We gebruiken de nieuwe alleen voor het primaire nummer.
Het oude, daar halen we vwb WhatsApp het primaire nummer helemaal af, om gedoe te voorkomen.

Daarnaast gaan we per nummer/land een WhatsApp maken en voordat we omwisselen, maken we een back-up naar iCloud,verwijderen de App, stoppen de andere sim erin..
Installeren WhatsApp en activeren dat nummer,

Achteraf klinkt het inderdaad eenvoudig.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieGekkeBoy
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12-05 14:23
Je kan ook de .ipa van Whatsapp dupliceren, en dan in xCode *heb je wel Macintosh voor nodig of op een windows pc een macintosh vm) een klein stukje van de app aanpassen waardoor het verschilt van de originele Whatsapp.ipa. En dan je kan je meerdere Whatsapps installeren op je toestel met alle verschillende nummers. Dus bijv. Whatsapp 1: nl nummer, Whatsapp 2: Indiaas nummer en whatsapp 3: Vietnamees' nummer. En in het toestel kan je gewoon 1 simkaart doen. Alle drie whatsapp nummers blijven actief en chats blijven gewoon actief. Wanneer je de .ipa heb bewerkt, dan moet je hem signen met xCode zodat je het op je toestel kan installeren. (Heb dit ff snel op mn telefoon getikt, dus zullen wel fouten tussen zitten. *snip* alle hulp graag via het forum houden.

[ Voor 12% gewijzigd door Daedalus op 02-03-2019 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:18

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Ik heb in de states ook een at&t nummer in mijn oude iphone. Daarop een hotspot gemaakt. Hiet zit alleen een data abbo op.

Met mijn huidige iphone en nederlands nummer log ik in op die hotspot en heb dataroaming uit.

Nadeel is wel met 2 telefoons.

Als het puur om whatsapp gaat kan je idd je nummer behouden met nieuwe sim.

Wij waren met meerderen en zo konden we allemawl op die hotspot.
Pagina: 1