Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• TerrorForceNL
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 09-10 19:24
Lieve Tweakers,

Mijn budget zelfbouw FreeNAS anno 2013 dreigt de geest te gaan geven, het getweak was een genoegen maar vanaf het begin ging het me eigenlijk boven de pet (er moest tijd in die ik niet had... of wilde geven). We zijn inmiddels verhuisd (2016) en met een kleine op komst is dit een mooi moment om het hele zaakje te updaten. De markt sluit nu veel beter op onze behoeftes aan dan 6 jaar geleden, dus het aanbod is legio... dat is gelijk mijn probleem! Ik wil een stukje gemak, betrouwbaarheid, duurzaamheid en dat mag best wat kosten (time is money, friend!).

Aangezien ik veelal wat kleinere toestellen zie in de recente "NAS ADVIES" topics (budget 300-800) en bij het grotere werk vooral veel zelfbouw zie (en dat niet echt weer wil) presenteer ik u;

Ik zoek een?
NAS die dagelijkse backups maakt van 3 clients, media kan streamen d.m.v. Plex (o.i.d., ik heb een Plexpass) zowel onsite als offsite, evt. data heen en weer kan sturen naar een offsite NAS (een DS218+) al is dit geen must. Een cloud backup is er ook, kan bijv. overgezet worden naar Synology C2.

Wat is je budget?
€1500,- incl. all-in || €700,-ish voor de NAS

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Vorig jaar viel mijn oog op de DS918+, ik heb gewacht op de DS1019+ voor een extra stukje concurrentie maar diens kosten wegen niet op tegen de praktische meerwaarde. Hoewel je inmiddels al een paar keer Synology hebt gelezen zit ik daar niet op gebrand! Bevestig mijn keuze gerust, maar een alternatief is zeer welkom.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
- 4x 8TB / 5x 6TB / 6x 4TB in RAID5 (of soortgelijk "eigen" merk), momenteel is er 6TB aan zakelijke data en 4TB aan film/serie/foto's, dus ik wil minstens 20TB beschikbaar.
- werkt samen met 3 clients onsite, 2 mobiele devices & 1 telefoon.
- Verrijkt met Plexpass
- Fungeert als offsite backup voor de zaak i.c.m. een cloud backup oplossing & een image op externe HDD.
- Media streamen offsite op zo hoog mogelijke resolutie t.b.v. werk (presentatie videos)
- Media streamen onsite op 1080p TV t.b.v. vrouw, kind, lord of the rings jaarlijkse marathons
- evt i.c.m. een dedicated mediastreamer, als het budget het toestaat dacht ik aan een NVIDIA Shield (yes/no?)

Zoals u ziet, beste tweakers, geen hele spannende dingen. Een gemiddelde QNAP en Synology zouden het allebei degelijk doen, ik bespeur dat deze twee qua gemak het neusje van de zalm zijn, al zal een ASUSTOR o.i.d. het ook aankunnen. De QNAP wat flexibeler, de Synology wat simpeler.

Ik hoor graag wat uw ervaring of advies is.

Zit ik met de DS918+ goed, 4x 8TB erin, RAID5 aan? Misschien extra geheugen erin?

Toch een QNAP 453B? Ook 24TB effectief, met HDMI!

Of misschien heel iets anders?!

Dank voor uw geduld en uw bijdrage! De reactie waar ik het meeste mee kan krijgt een Intertoys cadeaubon!

- TF

Alle reacties

• Sparkiee
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 15:27
Is het een optie om te kijken naar een HP microserver? Ik heb zelf een van generatie 8. Vriend van me heeft de nieuwe van generatie 10. Je kunt er flink wat storage in kwijt. Upgrade van geheugen kan. Raid is ook mogelijk. Je kunt er Windows of een ander OS op zetten. Met de juiste software kun je alles wat jij wil. Zelf gebruik ik Kodi / Emby voor de films. En heb ik een koppeling met Dropbox en Stack van TransIP. Een kant en klare oplossing alla Synology is ook heel leuk en zou wellicht makkelijker zijn. Even uit mijn eigen ervaring....ik heb de Microserver nu bijna 1,5 jaar. Bij aanschaf meerdere avonden bezig geweest om alles te krijgen zoals ik dat wou en het nodige aanpassen. Nu draait het als een zonnetje.
Succes en veel plezier met zoeken :)

https://www.strava.com/athletes/ralfv

• Microkid
  • Registratie: augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW

Virtualisatie Dictator

Kickje naar OT

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online
Heb zelf voor Plex (4k transcoding als mogelijkheid) onderstaande aangeschaft:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8400 Boxed€ 186,01€ 186,01
1ASRock H370M-ITX/ac€ 109,90€ 109,90
1Lian Li PC-Q25B€ 0,-€ 0,-
1Crucial CT8G4DFS824A€ 46,95€ 46,95
1Seasonic G-series 360 watt€ 83,41€ 83,41
1Samsung 970 EVO 250GB€ 76,-€ 76,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 502,27

De i5 zou je kunnen vervangen voor een i3 (scheelt je qua verbruik ongeveer 2W in idle naar wat ik begreep).
De voeding heb ik zelf al in bezit voor mijn huidige server en is zeker een betere zuinigere optie voor en ook de behuizing heb ik al en is wellicht een andere keuze voor.
Daarnaast de M.2 SSD omdat het kan en omdat je dan 6 SATA poorten over houd voor data schijven.
Dat is even snel uitgelegd waarom ik dat heb aangeschaft.
Let op het is een mITX systeem.

http://tinyurl.com/jz5ms3c gehaakte pokeballs

• TerrorForceNL
Cheers Sparkiee & Arunia, en bedankt voor het verplaatsen Micro.

@Sparkiee ik ga me even inlezen, heb in de tijd een HP WHS gehad, kostte de nodige arbeid om 'm draaiend te houden.

@Arunia, een zelf bouw unit's verbruik is hetgeen me tegenstaat, vraagt ook meer tijd om bij te houden. Wat draai je voor software? En wat voor verbruik heb je?

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online
@TerrorForceNL denk dat je buiten een synology NAS of andere best wel meer in kan stellen en zuinige keuzes kan maken dan een hp server zeg maar.
Ikzelf ga windows 10 pro draaien. Had whs 2011,maar die is echt end of life nu. Maar moet alles nog in elkaar zetten waarbij ik je niet kan vertellen wat het verbruik gaat zijn.
Alles onder de 40w idle is een grote verbetering.
Reden dat ik het nog niet in elkaar heb gezet is omdat ik met een schijf zit met dode sectoren welke voor 99,99% gecloned is nu, maar het me irriteert dat ik niet weet welk bestand er nu stuk is. Dus dat maar even opnieuw doen (even is 2,5 dag btw). Maar dat ligt aan mij.

http://tinyurl.com/jz5ms3c gehaakte pokeballs

• HvanL
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 08:18
Arunia schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 17:00:
@TerrorForceNL denk dat je buiten een synology NAS of andere best wel meer in kan stellen en zuinige keuzes kan maken dan een hp server zeg maar.
Ikzelf ga windows 10 pro draaien. Had whs 2011,maar die is echt end of life nu. Maar moet alles nog in elkaar zetten waarbij ik je niet kan vertellen wat het verbruik gaat zijn.
Alles onder de 40w idle is een grote verbetering.
Reden dat ik het nog niet in elkaar heb gezet is omdat ik met een schijf zit met dode sectoren welke voor 99,99% gecloned is nu, maar het me irriteert dat ik niet weet welk bestand er nu stuk is. Dus dat maar even opnieuw doen (even is 2,5 dag btw). Maar dat ligt aan mij.
Misschien heb je hier wat aan: https://superuser.com/que...-at-a-specific-bad-sector

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 16:37

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

Al eens gekeken naar FreeNAS qua NAS OS?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 27-07 14:48

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

unezra schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 17:18:
Tweede regel topicstart? ;)

Xbox Live: OctagonQontrol

• TerrorForceNL
unezra schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 17:18:
Huidige build (DIY) draait op FreeNAS, heeft het altijd braaf gedaan, maar kostte wel het nodige onderhoud. Dan deed X het niet, dan moest je weer achter Y aan. Verbruik was ook ietwat aan de hoge kant (de build zelf, los van FreeNAS), kosten aankoop waren destijds belangrijk dus verbruik niet geoptimaliseerd. Destijds al met al een super keuze omdat ZFS ipv RAID een gamechanger was. Nu heb ik zoiets van; ik wil gewoon wat kopen en dat het het doet. Als je me zegt dat een DIY projectje met FreeNAS een goed (betrouwbaar, duurzaam, makkelijk te onderhouden) alternatief is t.o.v. synology/qnap/asustor e.d. dan verdiep ik me daar verder in.

• unezra

unezra

Jawel, maar FreeNAS is niet bepaald getweak.

Het is een *klein* beetje inlezen, maar daarna kun je het aardig vergeten. In mijn beleving is FreeNAS niet moeilijker dan een willekeurig ander NAS OS.
TerrorForceNL schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 17:23:
[...]

Huidige build (DIY) draait op FreeNAS, heeft het altijd braaf gedaan, maar kostte wel het nodige onderhoud. Dan deed X het niet, dan moest je weer achter Y aan. Verbruik was ook ietwat aan de hoge kant (de build zelf, los van FreeNAS), kosten aankoop waren destijds belangrijk dus verbruik niet geoptimaliseerd. Destijds al met al een super keuze omdat ZFS ipv RAID een gamechanger was. Nu heb ik zoiets van; ik wil gewoon wat kopen en dat het het doet. Als je me zegt dat een DIY projectje met FreeNAS een goed (betrouwbaar, duurzaam, makkelijk te onderhouden) alternatief is t.o.v. synology/qnap/asustor e.d. dan verdiep ik me daar verder in.
Ik heb het nu een jaar of wat draaien op een HP Microserver Gen8 en het draait hier echt als een tierelier. Onderhoud heb ik er niet echt aan. Verbruik is geschat minder dan 50W.

Die setup ga ik wel een keer veranderen, maar dat is omdat mijn setup uitgebreider is dan enkel een NAS en ik terug wil naar 1 machine ipv 3. :) Grote kans dat ik dan opnieuw voor FreeNAS kies, maar dan in een virtuele machine op een zwaardere kist dan de Microserver Gen8.

unezra wijzigde deze reactie 23-02-2019 17:31 (63%)

• TerrorForceNL
unezra schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 17:29:
[...]

Jawel, maar FreeNAS is niet bepaald getweak.

Het is een *klein* beetje inlezen, maar daarna kun je het aardig vergeten. In mijn beleving is FreeNAS niet moeilijker dan een willekeurig ander NAS OS.

[...]

Ik heb het nu een jaar of wat draaien op een HP Microserver Gen8 en het draait hier echt als een tierelier. Onderhoud heb ik er niet echt aan. Verbruik is geschat minder dan 50W.

Die setup ga ik wel een keer veranderen, maar dat is omdat mijn setup uitgebreider is dan enkel een NAS en ik terug wil naar 1 machine ipv 3. :) Grote kans dat ik dan opnieuw voor FreeNAS kies, maar dan in een virtuele machine op een zwaardere kist dan de Microserver Gen8.
De hardware is het getweak, FreeNAS destijds ook maar zeker minder dan destijds. Het heeft me echter wel echt de nodige manuren gekost, als leek, om het draaiende te houden. Misschien is dat ook een stukje trauma haha, het gemak van een koop doen en iemand anders die het middels stabiele builds bijhoud klinkt verleidelijk.

Wat ga je zelf doen in de toekomst dan als oplossing voor centrale opslag en media?

• unezra

unezra

TerrorForceNL schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 17:38:
[...]
De hardware is het getweak, FreeNAS destijds ook maar zeker minder dan destijds. Het heeft me echter wel echt de nodige manuren gekost, als leek, om het draaiende te houden. Misschien is dat ook een stukje trauma haha, het gemak van een koop doen en iemand anders die het middels stabiele builds bijhoud klinkt verleidelijk.

Wat ga je zelf doen in de toekomst dan als oplossing voor centrale opslag en media?
Mijn plan is om een machine te kopen met daarop Proxmox VE (een hypervisor) en daarop wat basisfunctionaliteit die ik thuis nodig heb / wil hebben. (Mijn vrouw vraagt wel eens of dat nodig is, waarop mijn antwoord vaak is "nee, maar omdat je getrouwd bent met een ICTer, hebben we dit tóch in huis".)

Een van die basisfunctionaliteiten is NAS. Dus grote kans dat ik een vm bouw met FreeNAS.

Nu heb ik nog een losse FreeNAS machine met daaraan 2 (identieke) machines met Proxmox VE. Qua stroomverbruik niet echt grappig meer (ruim meer dan 100W) en qua onderhoud te complex. (Ik doe steeds minder met ICT thuis.)

Reden dat ik het nog niet doe is het geld. Zo'n machine moet 32G of meer geheugen hebben en een CPU die minimaal zo krachtig is als de 3 Microservers (voorzien van Celeron G1610T CPU) samen. Disks heb ik, maar exclusief disks is dat goed voor heel rap €600 aan hardware en het duurt even voordat ik dát heb terugverdiend. (Ook al kan ik ws wel wat geld krijgen voor de Microservers, maar toch, die zijn zo leuk dat ik die misschien wel hou.)

Het draait. Doet wat het moet doen. Alleen wil ik vooral naar een eenvoudiger setup zonder consessies te moeten doen qua functionaliteit.

• Q
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 16:51

Q

Au Contraire, mon capitaine!

TerrorForceNL schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 14:58:
Lieve Tweakers,
Ik zoek een?
NAS die dagelijkse backups maakt van 3 clients, media kan streamen d.m.v. Plex (o.i.d., ik heb een Plexpass) zowel onsite als offsite, evt. data heen en weer kan sturen naar een offsite NAS (een DS218+) al is dit geen must. Een cloud backup is er ook, kan bijv. overgezet worden naar Synology C2.
Hoi, ik denk dat alle moderne Synology of Qnaps of wat dan ook door gaat als betrouwbaar merk prima voor jouw wens is.

Het is meer hoeveel geld je wilt uitgeven voor welke specs.

Zolang jij alleen maar content streamt komt alles goed. Moet je ook transcoden(!) dan heb je daar waarschijnlijk een separate oplossing voor nodig omdat je dan meer cpu power nodig hebt. Of wie weet dat die dingen tegenwoordig daarvoor zelfs hw acc aan boord hebben, geen idee om eerlijk te zijn, iets om uit te zoeken.

De meeste mobiele apparaten kunnen de meeste content wel native afspelen, dus kijk even goed of dat wel nodig is.

Dat is alles. Succes.

Q wijzigde deze reactie 23-02-2019 20:40 (8%)

Blog | 71TB NAS | 450MB/s over Gigabit | Thinking about ZFS for NAS? | The Perfect NAS

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True