PC upgraden: CPU/GPU of hele systeem?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:39

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Een vriend van mij heeft momenteel een systeem met het volgende:
  • i5-4690k
  • MSI GTX 770
  • MSI Z97 Gaming 5 (MSI-7917)
  • SSD Samsung 850 Evo 250 GB
  • HDD Seagate 2 TB
  • 16 GB DDR3 geheugen
  • Corsair CS750M
Gezien de prestaties wat tegen beginnen te vallen wil hij graag upgraden, en gezien het budget het liefst alleen de CPU/GPU. Echter vraag ik me af of dat de verstandigste keuze is omdat:
  • Onderdelen komen uit 2014 (hoewel de PC 3 jaar geleden als nieuw gekocht is) en zijn dus al verouderd.
  • Snelheidswinst die te behalen valt door bijvoorbeeld upgrade naar een i7-4790 is slechts beperkt.
  • Er rammelt e.e.a. aan zijn mobo (hij heeft per ongeluk een PCI-e slot gesloopt). Doet het nu nog prima, echter lijkt het me daarom niet handig verder in dit systeem te investeren.
Wat zeggen jullie? Inderdaad CPU+GPU vervangen, of voor een nieuw systeem gaan? Indien dat laatste, lijkt het me handig om e.e.a. mee te nemen naar een nieuw systeem, zoals SSD, HDD en eventueel de PSU en behuizing. Anderzijds zou hij dit systeem eventueel voor een paar honderd kunnen verkopen en dan alleen de SSD meenemen, scheelt toch weer in aanschaf.

Ik hoor graag jullie advies, bedankt :)

[ Voor 5% gewijzigd door LankHoar op 22-02-2019 13:52 ]

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Alle reacties

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-01 13:49
Ik heb in mijn systeem (i5-4670K, 16GB DDR3) onlangs mijn GTX 970 vervangen door een tweedehands GTX 1070. Forza Horizon 4, GTA V, Fornite en City Skylines draaien perfect op full HD. De 4670K is nauwelijks een bottleneck voor de 1070GTX.

Als je gaat gamen in 2K of 4K heb je een zwaardere GPU nodig, waar de 4690K ook tekort op gaat komen. Ook bij videobewerking is een nieuwe 6-core CPU erg lekker.

Een tweedehands 1070GTX heb je vanaf € 250.

Edit: de i5 4690K vervangen door een i7 4790K heeft weinig zin, te duur voor wat het oplevert.

[ Voor 9% gewijzigd door bert74 op 22-02-2019 14:10 ]

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06-01 13:39
Even een battlenecker check gedaan (is globaal geen exacte uitkomst)

maar daar komt dit uit:

Your processor is too weak for this GPU.
Core i5-4690K (Clock speed at 100%) with GeForce GTX 1070 (Clock speed at 100%) x1 will produce 19.98% of bottleneck. Everything over 10% is considered as bottleneck. We recommend you to replace Core i5-4690K with Ryzen 5 1600

het kan dus wel, maar je cpu is wel een 20% bottleneck met een 1070. (om en nabij want het is geen exacte berekening)

Ik zou het zelf wel doen, eerst de GPU je kan altijd als het nog niet goed bevalt de rest upgraden.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
iwanscholten schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 14:47:

maar daar komt dit uit:

Core i5-4690K (Clock speed at 100%) with GeForce GTX 1070 (Clock speed at 100%) x1 will produce 19.98% of bottleneck. Everything over 10% is considered as bottleneck. We recommend you to replace Core i5-4690K with Ryzen 5 1600

het kan dus wel, maar je cpu is wel een 20% bottleneck met een 1070. (om en nabij want het is geen exacte berekening)

Ik zou het zelf wel doen, eerst de GPU je kan altijd als het nog niet goed bevalt de rest upgraden.
Welke test heb je gebruikt? Dan zal ik hem ook eens vragen dat te doen. Met een 770 zal de GPU dan wel bottlenecken (had ik ook niet anders verwacht hoor). Dan is een tweedehands 1070 of 480 wellicht interessant.

• Knee-Buckler
LankHoar schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 14:54:
[...]

Welke test heb je gebruikt? Dan zal ik hem ook eens vragen dat te doen. Met een 770 zal de GPU dan wel bottlenecken (had ik ook niet anders verwacht hoor). Dan is een tweedehands 1070 of 480 wellicht interessant.
Ik gebruik daar deze website voor: echt een hele slechte website maar wel handig :)

www.thebottlenecker.com

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-01 13:49

maar daar komt dit uit:

Die bottleneck hangt erg af van het spel wat je speelt en de resolutie. Een spel als Forza Horizon 4 is niet erg CPU intensief en bottleneckt een 1070GTX helemaal niet op full HD.

maar daar komt dit uit:

De combi 4690K en een GTX1070 is voor de meeste spellen een prima combi, veruit de meeste spellen zijn goed te spelen op Ultra een enorme vooruitgang op de GTX 770.

https://www.gpucheck.com/...4690k-3-50ghz/ultra/ultra

Een GTX1070 in combinatie met bijvoorbeeld een i5 8600K ipv een 4690K doet het wel wat beter, maar gaat je zo € 400 meer kosten omdat je ook moederbord en geheugen moet aanpassen.

https://www.gpucheck.com/...8600k-3-60ghz/ultra/ultra

Ik zou voorlopig alleen een nieuwe GPU koppen.

[ Voor 3% gewijzigd door bert74 op 22-02-2019 15:11 ]

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:05
Die site (thebottlenecker.com) net even bekeken. Maar eerlijk gezegd zie ik er het nut niet van in. Je mist te veel variabelen om voor jouw situatie iets te berekenen. Mijn CPU/GPU combo zorgt zogenaamd voor 0.5% bottleneck. Maar een simpele blik op MSI Afterburner tijdens een potje Civ VI laat zien dat er wel degelijk bottlenecks zijn. Want die calculator neemt o.a. niet mee; de snelheid van je RAM en SSD, de resolutie waarop je iets doet, GPU vRAM, de framerates die je (wilt) halen en wat je instellingen zijn.

Simpel gezegd: de berekening kan perfect kloppen of er volledig naast zitten en alles er tussenin. Omdat je geen inzicht in de berekening hebt, weet je ook niet waar het antwoord voor jouw situatie ergens ligt in dat spectrum.

Ik zou eerst eens gaan meten wat de waarden nu zijn tijdens gebruik. Dan pas weet je of en waar je een grens bereikt hebt. Vervolgens kun je pas denken aan de zin of onzin van upgraden of vervangen.

Addicted to silent computing

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:21

Compizfox

Bait for wenchmarks

Wat anderen al zeggen: zo simpel kun je niet uitrekenen waar de bottleneck zit, alleen op basis van welke CPU en GPU je hebt.

Dat hangt ontzettend af van wat je precies doet (welke games?), op welke resolutie je speelt, enz.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Knee-Buckler
Snap ik, maar ik gebruik het als een soort indicatie. ik weet ook wel dat het resolutie afhankelijk is.

Maar als indicatie gebruiken kan natuurlijk wel.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

LankHoar schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 13:46:
Een vriend van mij heeft momenteel een systeem met het volgende:
  • i5-4690k
  • MSI GTX 770
  • MSI Z97 Gaming 5 (MSI-7917)
  • SSD Samsung 850 Evo 250 GB
  • HDD Seagate 2 TB
  • 16 GB DDR3 geheugen
  • Corsair CS750M
Gezien de prestaties wat tegen beginnen te vallen wil hij graag upgraden, en gezien het budget het liefst alleen de CPU/GPU. Echter vraag ik me af of dat de verstandigste keuze is omdat:
  • Onderdelen komen uit 2014 (hoewel de PC 3 jaar geleden als nieuw gekocht is) en zijn dus al verouderd.
  • Snelheidswinst die te behalen valt door bijvoorbeeld upgrade naar een i7-4790 is slechts beperkt.
  • Er rammelt e.e.a. aan zijn mobo (hij heeft per ongeluk een PCI-e slot gesloopt). Doet het nu nog prima, echter lijkt het me daarom niet handig verder in dit systeem te investeren.
Wat zeggen jullie? Inderdaad CPU+GPU vervangen, of voor een nieuw systeem gaan? Indien dat laatste, lijkt het me handig om e.e.a. mee te nemen naar een nieuw systeem, zoals SSD, HDD en eventueel de PSU en behuizing. Anderzijds zou hij dit systeem eventueel voor een paar honderd kunnen verkopen en dan alleen de SSD meenemen, scheelt toch weer in aanschaf.

Ik hoor graag jullie advies, bedankt :)
Wat voor spellen speelt ie, en wat nog meer qua gebruik ?
Afterburner laten draaien of is het gewoon een wens van vervangen ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:14

HugoBoss1985

Xenotech

Als je Hunt: Showdown en/of Kingdom Come: Deliverance gaat spelen dan ben je niet blij met een 4 core i5 zonder HT.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:22
Dat dus. Wat speelt hij en wil hij gaan spelen?
Je kunt prima de GPU vervangen en kijken of dat voorlopig prima is en dan langzaam sparen voor een upgrade van de rest van de pc wanneer dat nodig is.
In mijn ogen als de pc verder prima werkt, is een upgrade van de GPU gewoon een goede keuze.

Zelf draai ik een i7 3770k (non overclock btw), 16GB ram, SSD 1TB en een R9 290x tri-x 4GB. Tuurlijk merk je wel dat niet alles meer max kan, maar vergeleken met een i5 8e gen met een R9 580x 8GB scheelde het met de heaven benchmark maar 2 frames per seconde.
Als je het geld hebt, vervang gewoon alles. Maar zou zelf eerst kijken naar een upgrade van de GPU. Het is dat je aan geeft dat het moederbord beschadigingen heeft, anders zou je kunnen kijken naar een i7 vanwege HT, alhoewel dat qua geld niet interessant is. Ook niet 2e hands.

Mijn 2 centen overigens. Ikzelf ga mijn huidige systeem ook voorlopig nog niet upgraden om bovenstaande redenen.

Een grafische kaart 2e hands kan ook best een optie zijn. Scheelt een bak geld.

Voorbeelden van i7:
V&A aangeboden: Intel Core i7-4790 Boxed
V&A aangeboden: Intel Core i7-4770 @ 3,4GHz | 4 cores | 8 threads | LGA1150
V&A aangeboden: Intel Core i7-4770K Delidded
3 varianten.

[ Voor 22% gewijzigd door Arunia op 22-02-2019 15:30 ]

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Bedankt voor de input allen!

Hij speelt voornamelijk FPS, denk aan PUBG, COD, maar ook Overwatch etc. Veel frames per seconde zijn dus wel belangrijk.

Er zijn twee schermen aangesloten, de een FHD en de ander iets minder (weet zo niet exact).

Ik had ook al voorgesteld om met MSI afterburner te analyseren wat er precies bottleneckt. Anderzijds is geld wel een beetje een dingetje, en stel hij koopt binnenkorte een leuke GPU voor ~250 EUR, dan kan hij altijd nog doorsparen om over X maanden de rest te vervangen.

En dan toch liever een nieuwe kaart i.v.m. garantie en het oog op lang gebruik (later de rest van het systeem vervangen). Zit te denken aan pricewatch: XFX Radeon RX 590 Fatboy 8GB (AMD heeft voorkeur).

• Grijs
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 24-01-2024
Je kan ook even wachten tot de 1660Ti op de markt komt, en kijken voor hoeveel die gaat. Is volgens mij wel wat sneller dan een RX 590.

EDIT: Lees net dat hij waarschijnlijk niet voor minder dan 300 euro op de markt komt, ik dacht dat het minder zou zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door Grijs op 22-02-2019 15:46 ]

:)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Grijs schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 15:45:
Je kan ook even wachten tot de 1660Ti op de markt komt, en kijken voor hoeveel die gaat. Is volgens mij wel wat sneller dan een RX 590.

EDIT: Lees net dat hij waarschijnlijk niet voor minder dan 300 euro op de markt komt, ik dacht dat het minder zou zijn.
1660Ti is er net vanaf vandaag. prijzen zijn net 3-4 tientjes onder de RTX2060

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Grijs
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 24-01-2024
Hackus schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 17:17:
[...]

1660Ti is er net vanaf vandaag. prijzen zijn net 3-4 tientjes onder de RTX2060
Ik zie het idd, prijs valt mij erg tegen.

:)

• kyrillajax
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10-01 21:04
Grijs schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 17:23:
[...]

Ik zie het idd, prijs valt mij erg tegen.
In feiten concureerd Nvidia met zichzelf dan met amd (rx 590) 8)7.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Ik zie net deze kaart: V&A aangeboden: Asus Radeon RX 580 4GB Dual OC GDDR5

Klinkt als een goede deal. Misschien te goed. Het word dan sowieso ophalen, maar toch vreemd dat er geen bon niets bewaard is van een kaart van 2 maand oud, toch?

Is niet top of the line, maar zeker vooruitgang van GTX 770.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:25
Arunia schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 15:27:
Zelf draai ik een i7 3770k (non overclock btw), 16GB ram, SSD 1TB en een R9 290x tri-x 4GB. Tuurlijk merk je wel dat niet alles meer max kan, maar vergeleken met een i5 8e gen met een R9 580x 8GB scheelde het met de heaven benchmark maar 2 frames per seconde.
Je bent nu een topkaart 290x aan het vergelijken met een middensegment kaart an een aantal jaren later.

De gpu's zijn nagenoeg hetzelfde in snelheid: https://gpu.userbenchmark...vs-AMD-R9-290X/3923vs2166

(scheelt zo'n 2%)

En Heaven is een gpu benchmark, cpu is aanzienlijk minder van belang. Op hun eigen site zeggen ze zelfs:
KEY FEATURES
Extreme hardware stability testing
Accurate results due to 100% GPU-bound benchmarking
Gek he, dat de cpu dan niet uitmaakt :)

Sowieso is de gpu aan een upgrade toe en er zijn genoeg spellen tegenwoordig waarvoor een quad core zonder Hyperthreading echt niet meer genoeg is.

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-01 14:43
ik heb een 3770k op 5ghz en dus 4 extra threads.
Persoonlijk zou ik zeggen het goedkoopste en slimste is nu een GPU en dan sparen voor een mobo/cpu/geheugen upgrade.
bedenk je wel dat die cpu al een bottleneck is voor de 1660TI/1070 en sneller dat is mijn cpu met meer threads en 5 ghz namelijk al. al ik zo kijk naar de review van tweakers vandaag dan moet ik concluderen dat ik in tomb raider die ik toevallig net getest heb 62 fps ultra 1080p haal en de tweakers test boven de 80 fps zit. een cpu upgrade geeft dus altijd meer fps dan alleen een GPU upgrade en in tegenstelling tot wat velen al jaren beweren is het gewoon een bottleneck factor.

maar nu dus een gpu geeft direct fors meer FPS. Doe je dan als er meer geld beschikbaar is een goede cpu update naar 8 cores 16 threads kan dat geupgrade systeem weer langer mee en haal je meteen meer fps uit dezelfde GPU die je al heb. en kan hijj in de toekomst meer fps halen uit gpu upgrades.
Nu half cpu half gpu upgraden kan ik niet adviseren omdat je dat oer 2 jaar weer een zware gpu en cpu bottleneck heb.

I factor zal altijd de bottleneck zijn en in een ideale wereld is dat je GPU omdat dat gewoon minder fps tot gevolg heeft daar waar je cpu bottleneck allerlei stutters en ander geetter kan veroorzaken doordat je cpu even wat anders moet doen als fps verwerken.

ik denk dat met de meeste games zijn gpu echt de bottleneck is. of 144 hz wel of niet haalbaar is weet ik niet maar weet ook niet of het scherm dat wel aan kan.
144 hz is misschien onhaalbaar maar meer al 70 a 80 moet toch wel lukken met alleen een gpu upgrade.

Daarnaast moet er besloten worden wat het budget is.
want cpu en gpu upgrade die bijde tot zijn recht laten komen en een noemenswaardige upgrade zijn gaat flink in de papieren lopen (reken 750+) voor minder zeg ik alleen een gpu.

Prijs is altijd doorslag gevend wat wil je kwijt en wat kan je er mee en is dat wat je ermee kan de moeite waard.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
pricewatch: XFX Radeon RX 590 Fatboy 8GB

Volgende week gaat mijn maat de RX 590 aanschaffen (bovenstaande), en daarna doorsparen voor een volledige upgrade (d.w.z. mobo + CPU + RAM).

Bedankt allen! Weet iemand toevallig nog of er ergens een actie is van AMD GPU kopen + gratis games? Dat had ik toen ik mijn RX 570 kocht in November, kreeg er 2 games bij.

Pagina: 1