Op zoek naar een B segment Benzine, bouwjaar 2012+

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 17:26
Wij zijn op zoek naar een andere auto. Hiervoor hoor ik graag jullie adviezen, waar bij auto X goed op letten bij aanschaf naast roestplekjes, lekkende zaken e.d.

Na wisseling van baan hoef ik niet meer 145km per dag te maken, maar nog maar 14km per dag op de fiets. Dus onze (nog steeds fijn rijdende) Opel Corsa 1.3 CDTI uit 2012 is niet meer ‘nodig’.
Hij rijdt nog als een zonnetje, afgelopen jaar alleen problemen gehad met de EGR klep en nadat deze vervangen was, niks meer aan de hand. Eigenlijk willen we hem aan de ene kant niet de deur uit doen. Echter rijden we prive max 8000 km per jaar en als hij gebruikt wordt zijn het stiekem best veel korte stukjes. Dit is nooit goed voor een auto, maar helemaal niet voor een diesel. Daarnaast is stil staan voor een diesel auto natuurlijk duurder dan een benzine auto. Ook raken diesels steeds verder uit de gratie. Wat eventuele inruilwaarde nog lager zal maken in de toekomst.

Daarom zijn wij opzoek naar een benzine B segmenter. Wij zijn van plan deze auto zeker 5 jaar te gaan gebruiken.

Budget:
- Ca. 8000 euro (excl. Inruil)

Eisen:
- Cruise control
- Air condition
- Bouwjaar 2012 en hoger (eventueel bij te stellen naar 2010)
- Max 140k aan kilometers gereden
- 5 deurs
- (bovag) garantie
- om en nabij 4m totale lengte

Nice to have:

- (very nice to have) parkeer sensoren of zelfs camera
- Zo laag mogelijke wegenbelasting
- Zo zuinig mogelijk (al is dit met onze kilometrage niet de grootste kostenpost)
- Onderhouds arm
- Zo betrouwbaar mogelijk
- Bluetooth connectiviteit voor muziek of makkelijk via een kabeltje (kan natuurlijk altijd een andere radio erin (laten) zetten)

Rijstijl:
- Rustig
- Veel op de motor remmen/uitrollen.
- Geen scheurbazen
- Hoeven dus geen 100+ pk wagentje

Auto’s
We hebben alle B segmenters de revue laten passeren, wat ik al snel merkte is dat een aantal auto’s een lage WAF hebben helaas (Wife Acceptance Factor). Hierdoor vielen de Honda Jazz, mitshibishu Colt af. Verder heb ik zelf helemaal niks met VAG. Meer een gevoel dan echt harde redenen, al hoor je dat ze niet meer zo degelijk in verhouding zijn als vroeger. Om een lang verhaal kort te maken zijn de volgende modellen waar wij naar willen gaan kijken:

er zijn nog Geen proefritjes gemaakt, zeker 3 van onderstaande modellen willen wij proefrijden

1. Renault Clio (2013+)
Autoblog en wegenwacht zijn verbaasd over zijn betrouwbaarheid. Een franse auto had/heeft een slechte naam, maar deze is een postieve uitzondering :).
Mijn ouders hebben de estate diesel versie en mijn broer de hatchback benzine. Ze zijn er erg tevreden over en heb er zelf ook in gereden. Nadeel t.o.v. onze huidige auto vind ik dat je wel een erg klein raampje/zicht hebt door je binnenspiegel.
Verder hebben mijn ouders in de estate een achteruitrijcamera. Klopt het dat deze pas in de 2017 versie van de hatchback is gekomen? Kon dit eigenlijk niet goed vinden op het internet. (Helaas heeft de Clio ook last van een lage WAF, maar ik heb er nog door kunnen drukken dat mijn wederhelft eerst maar eens een proefrit moet maken. Zijn er nog andere zaken waar ik haar mee over de streep kan krijgen? :P).

2. Opel Corsa (2012+)
Onze huidige model qua zit, overzicht ruimte e.d bevalt echt dikke prima. Ik las dat als je voor de benzine versie gaat, je het beste na 2012 kan kijken. Al waren geen van de tests echt positief over de Corsa. Is het dan echt zo’n mwa mwa auto? Of zijn de testmensen gewoonweg te veel eisend?

3. Toyota Yaris (2010+)
Aziaatisch, dus betrouwbaar, alleen daardoor ook erg aan de prijs in vergelijking met de andere auto’s. Ik las verder al dat je beter voor de 1.3 motor kan gaan en de 1.0 motor beter kan laten staan.

4. Fiat Punto (2012+)
Vooral vanwege de relatief lage prijs op de lijst. Heb er geen echte zaken gelezen waardoor het geen dan wel een goede keuze was :P.

5. Ford Fiesta (2012+)
‘Iedereen’ roept ford fiesta. Ik heb er persoonlijk niet zo veel mee. Het dashboard vind ik echt niks. maar ik wil mijn gevoel niet in de weg laten staan. Eerst maar eens proef rijden. Wel lees dat ik dat hij erg veel elektronica dingetjes heeft. Is het echt zo erg?

6. Hyundai I20 (2010+)
Heeft blijkbaar elke 15k of elk jaar een grote beurt nodig? Vind ik wel wat veel. Al zal hij daardoor ook wel zo betrouwbaar zijn :P. Verder is het door zijn betrouwbaarheid imago ook weer een aan de dure kant auto.

Prijs technisch lijkt het via gaspedaal het ‘slimst’ om voor de Corsa of Punto te gaan. Daarna de Clio of Fiesta en het duurst de Yaris of I20. Al heb ik voor alle auto’s naar 2012 bouwjaar gekeken en de Clio is pas vanaf 2013. Dus eigenlijk zou die dan weer minder duur zijn als je alles vanaf 2013 gaat kijken.

Hebben jullie tips waar op te letten bij het proef rijden of waarom een bepaald model helemaal geweldig is of absoluut niet of ander handig advies? Wij horen het graag!

Voetnote:
Wij hebben kort naar private lease gekeken, maar leek ons niet handig ivm hypotheek aanvragen e.d.

Voetnote2:
Als iemand een goede betrouwbare garage weet in de omgeving Eindhoven, dan hoor ik het ook graag.

Alle reacties

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Proefrijden: https://www.anwb.nl/auto/kopen/proefrit-maken

verder zou ik ook eens bij de Peug dealer binnenwandelen en naar de 208 kijken.
En ook zeker bij de Kia dealer. Als je naar een ProCeed zou kijken heb je een hele leuke auto, zelfs groter voor het zelfde geld :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Suzuki Swift :?

Mijn boefje is liev!

• MLPN
Ook naar gekeken, maar deze leek ons net iets te klein, we zoeken formaatje 4m zegmaar. Al is de Yaris ook dat formaat natuurlijk. Misschien toch naar kijken
The Eagle schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 12:55:
Proefrijden: https://www.anwb.nl/auto/kopen/proefrit-maken

verder zou ik ook eens bij de Peug dealer binnenwandelen en naar de 208 kijken.
En ook zeker bij de Kia dealer. Als je naar een ProCeed zou kijken heb je een hele leuke auto, zelfs groter voor het zelfde geld :)
Goede voor proefrijden, die had ik nog niet gevonden. Ik vind de peug 208 er ook wel leuk uit zien, alleen heeft die dus ook last van een lage WAF, vooral vanwege het (voor)oordeel dat franse wagens onbetrouwbaar zijn.

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:21
Seat Ibiza?

Heb zelf in het nieuwe 2018 model gereden naast een Clio 2018. Bij de Clio ben ik redelijk snel omgedraaid. Lastig uit te leggen, maar het is gewoon typisch wat je verwacht bij een Franse auto, weinig rijbeleving, het schakelen voelt alsof je met een stok in een emmer water aan het roeren bent en er zat verdacht weinig ruimte in door de manier waarop de auto en achterklep gebouwd zijn.

Bij de (nieuwe) Ibiza kreeg je direct het gevoel in een grotere auto te rijden. Met het nieuwe multimedia systeem helemaal up-to-date en qua schakelen/rijbeleving een stuk scherper. Dit zijn allemaal marketingtermen en de Ibiza heeft een flinke update gehad, maar ik zou zijn voorganger zeker overwegen.

De rest heb ik niet in gereden, maar zo'n Yaris of i20 lijken me hufterproof en ook zeker het overwegen waard. Daarnaast is de Fiesta een best-seller en staat erom bekend dat hij erg goed rijdt. Is ook al de zoveelste generatie waarbij je er vanuit mag gaan dat de kinderziektes er wel uit zijn.

De Fiat Punto werdt mij 2 jaar geleden sterk afgeraden door een collega die tijdens zijn leaseperiode niets anders dan problemen had met die wagen. Dat zal dezelfde generatie zijn als waar jij nu naar kijkt. "Nooit meer Fiat" waren zijn woorden.

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:38
Mijn moeder heeft pas een Punto Twin Air gekocht, dit rijdt prima! Ik had van een twee-cilinder echt minder verwacht. Auto is redelijk vlot en stuurt plezierig. Enige is dat je buiten de auto kunt horen dat het een twee-cilinder is, maar in de auto heb je daar nagenoeg geen last van.
Ik geloof van dat de 0.9 Twin Air 85pk heeft en ongeveer 1:18 rijdt.
Ook de opties die aanwezig zijn in de auto werken goed. Blue & me voor audio en telefoon, ook is er een dashboard aansluiting voor een TomTom die dan samenwerkt met de boordcomputer.
Ypuh schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 13:24:
De Fiat Punto werdt mij 2 jaar geleden sterk afgeraden door een collega die tijdens zijn leaseperiode niets anders dan problemen had met die wagen. Dat zal dezelfde generatie zijn als waar jij nu naar kijkt. "Nooit meer Fiat" waren zijn woorden.
Tja, dat kan natuurlijk gebeuren, spijtig. Ik zelf heb nooit problemen gehad met italiaanse auto's en rij momenteel Alfa (heb er meerdere gehad). Ik had problemen met Citroën in het verleden.

[ Voor 33% gewijzigd door BernardV op 22-02-2019 13:26 ]

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:00
Fiesta en probeer dan de facelift van 2013 te pakken. Fijnste auto die ik heb gehad, werd alleen te klein.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-11 19:31
Qua rij eigenschappen moet je zeker eens in de Fiesta gaan rijden.

Ik was daar(Fiesta's) ook nooit zo mee bezig tot ik een vriendin kreeg met een Ford Fiesta, en ze rijden stiekem erg fijn.

https://wren.co/join/Devian

• Ypuh
bernardV schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 13:24:
[...]

Tja, dat kan natuurlijk gebeuren, spijtig. Ik zelf heb nooit problemen gehad met italiaanse auto's en rij momenteel Alfa (heb er meerdere gehad). Ik had problemen met Citroën in het verleden.
Don't shoot the messenger. Ik generaliseer ook niet alle Italiaanse auto's, maar alleen de Punto.

Als iemand die een nieuwe auto leased (= dus geen bijkomende kosten) al niet tevreden is, dan had ik hem niet graag willen horen als hij ook nog de rekening gepresenteerd kreeg.

Ben benieuwd of je over een jaar of 2-3 zijn ervaring deelt.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-11 19:17
[verwijderd]

[ Voor 94% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 11:57 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@MLPN Ik zou eerst goed overwegen of je gaat inruilen. ga op onderzoek wat een realistische prijs voor jouw huidige auto is. laten we zeggen je kijkt naar een auto van €9250,-, dan is de kans groot wanneer je zonder inruil koopt, dat je het voor €8000-€8300,- mee krijgt. met inruil gaat er niets af

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:56
De Fiat Punto is een prima auto. Heel betrouwbaar en heel betaalbaar.
Er zijn altijd mensen met een mening over Italiaanse auto's, maar met goed onderhoud zijn ze prima. Zeker de generatie waar we het hier over hebben was juist erg goed (zeker tov de oudere Stilo).

Desalniettemin zou ik voor een Yaris hybride gaan. Zuinig, lage wegenbelasting, en past bij de rijstijl die je aangeeft. En betrouwbaar Japans :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• MLPN
Devian schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 13:39:
Qua rij eigenschappen moet je zeker eens in de Fiesta gaan rijden.

Ik was daar(Fiesta's) ook nooit zo mee bezig tot ik een vriendin kreeg met een Ford Fiesta, en ze rijden stiekem erg fijn.
We gaan hem zeker proef rijden. Schoonvader is helemaal weg van Fords (maar tegenwoordig ook Renault). Dus zijn eerste keus was ga voor een Fiesta xD. Hoe vind jij het dashboard? En hebben jullie veel last van elektronica storingen e.d.?
Ypuh schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 13:42:
[...]

Don't shoot the messenger. Ik generaliseer ook niet alle Italiaanse auto's, maar alleen de Punto.

Als iemand die een nieuwe auto leased (= dus geen bijkomende kosten) al niet tevreden is, dan had ik hem niet graag willen horen als hij ook nog de rekening gepresenteerd kreeg.

Ben benieuwd of je over een jaar of 2-3 zijn ervaring deelt.
Zulke situaties zag ik vaker voorbij komen. De een vindt een Punto helemaal geweldig en de andere niks. Wel goed om te horen dat de twin air prima mee komt. Daar had ik mijn twijfels over.
Mar.tin schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 13:45:
Waarschijnlijk iets buiten budget, maar voor veel korte stukjes, waarom niet naar elektrisch kijken?

Een 2e hands Leaf of een Zoe?

Rijdt soepel, een leaf is relatief ruim, makkelijk remmen op de motor.

Zuinig in het onderhoud, goedkoop om te rijden, en vaak (standaard) uitgerust met zaken als airco en cruise control.

Daarentegen wel ietsje buiten budget.
Ik zou enorm graag elektrisch willen rijden en we waren daar ook bereid voor om hiervoor wat meer neer te leggen. Echter wonen wij nu nog in een appartementen complex met bij behorende parkeergarage. Daar zijn geen laadpunten. Iets verder in de wijk wel en op andere plekken waar wij relatief veel komen zijn (nog) geen laadpalen. Dus vanwege het nog niet praktisch is, van het elektrisch rijden plan afgezien. De kans is wel groot dat de volgende volgende auto een elektrische wordt.

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-11 19:31
MLPN schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 13:51:
[...]

We gaan hem zeker proef rijden. Schoonvader is helemaal weg van Fords (maar tegenwoordig ook Renault). Dus zijn eerste keus was ga voor een Fiesta xD. Hoe vind jij het dashboard? En hebben jullie veel last van elektronica storingen e.d.?
Volgens mij had ze een 2012 1.0 Ecoboost (100pk?), en die heeft 140.000 gereden zonder problemen.

Op dit moment hebben we net 15.000km in een nieuwe Fiesta ST(200pk) erop zitten, dus daar valt nog niet veel over te zegggen :).

https://wren.co/join/Devian

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-10 14:26
MLPN schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 13:14:
[...]

Goede voor proefrijden, die had ik nog niet gevonden. Ik vind de peug 208 er ook wel leuk uit zien, alleen heeft die dus ook last van een lage WAF, vooral vanwege het (voor)oordeel dat franse wagens onbetrouwbaar zijn.
Ik rijd zelf een peugeot 208 en het is een erg fijne auto. Alleen het comfort bij lange stukken is wat minder als jezelf lang bent (boven de 1.90m). Verder heb ik er weinig problemen mee behalve het gebruikelijke. Ik heb hem nu bijna 6 jaar (mei 2013) en net geen 180.000 km gereden. Van de zomer gaat hij de deur uit voor wat comfortabelers. Ik rijd namelijk ondertussen tussen de 35.000 en 40.000 km per jaar. Onderhoud zit in de bijna 6 jaar op 4700 euro. Waarbij de afgelopen 2 jaar vooral duur was (nieuwe banden en remmen (bij 140.000 km en een lekke koppakking bij 175.000 km). Ik rijd dan wel in de 1.4 versie die een distributieketting heeft ipv een riem. Rijd er gemiddeld in de winter 1:15 mee en in de zomer iets gunstiger.

• MLPN
Hackus schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 13:48:
@MLPN Ik zou eerst goed overwegen of je gaat inruilen. ga op onderzoek wat een realistische prijs voor jouw huidige auto is. laten we zeggen je kijkt naar een auto van €9250,-, dan is de kans groot wanneer je zonder inruil koopt, dat je het voor €8000-€8300,- mee krijgt. met inruil gaat er niets af
Kan je tegenwoordig nog steeds zoveel van een auto afpraten? En zonder inruil zouden wij dus de auto particulier moeten verkopen. Dit neemt wel een hoop rompslomp met zich mee. Ook zal ik dan waarschijnlijk tijdelijk met 2 auto's zitten en we hebben maar plaats voor 1 auto en in de wijk is al een chronisch te kort aan parkeerplekken. Als het verschil erg groot is, is het wel iets om te overwegen.
Richh schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 13:49:
Er zijn altijd mensen met een mening over Italiaanse auto's, maar met goed onderhoud zijn ze prima. Zeker de generatie waar we het hier over hebben was juist erg goed (zeker tov de oudere Stilo).

Desalniettemin zou ik voor een Yaris hybride gaan. Zuinig, lage wegenbelasting, en past bij de rijstijl die je aangeeft. En betrouwbaar Japans :)
We zaten voor Yaris eigenlijk naar de benzine versie te kijken, want ik dacht dat de hybrid enorm veel zwaarder was en daardoor significant meer wegenbelasting zou betalen, nog eens goed gekeken en dat lijkt reuze mee te vallen.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@MLPN Daarom zeg ik ook, doe onderzoek naar wat een realistische prijs is voor je huidige auto.
En als je dsl (omruilt ) voor benz, schiet je weinig op. krijg je gelijk minder voor je dsl en het verhaal dat dsl minder waard wordt etc etc. je hebt nu een prijs in gedachte, en bij onderzoek weet je meer. bij inruil moet je zelf 1000-1500 meer vragen als men vraagt wat je voor je auto wilt hebben.

oa: https://www.autoscout24.d...12&fregfrom=2012&atype=C&

Opel Corsa 1.2-16V Cosmo juni-2014 58.000km €7500,-

[ Voor 30% gewijzigd door Hackus op 22-02-2019 14:09 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:34
Richh schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 13:49:
En dan zegt ie zoiets.... Heb een Stilo van 110 naar 290K gereden, en buiten een setje schokbrekers en op het einde een handremkabel is er niks aan kapot geweest.

Betrouwbaarste auto ever.

Punto hebben we trouwens thuis ook, 1.4 benzine. Neem minimaal de 1.4, niet de 1.2, die is echt te licht. Let even op voor roest aan de onderzijde van de achterklep.

[ Voor 12% gewijzigd door SkiFan op 22-02-2019 14:12 ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• Richh
SkiFan schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 14:10:
[...]

En dan zegt ie zoiets.... Heb een Stilo van 110 naar 290K gereden, en buiten een setje schokbrekers en op het einde een handremkabel is er niks aan kapot geweest.

N=1 :P

Ik denk dat je prima kan concluderen dat de Stilo's met 5 cilinders en het hele Selespeed systeem niet echt betrouwbaar is. En dan nog alle elektrische problemen, zie ook wat de Wegenwacht er van vind: https://www.anwb.nl/auto/...e8-df11-a731-000c29d2a1e4

Zowel de Stilo als de Punto komen in deze video langs en ik denk dat ze vrij duidelijk zijn ;) https://www.autojunk.nl/2...nnersauto-voor-3-000-euro

• SkiFan
  • Laatst online: 10:34
@Richh Klopt, maar da's bij pak m beet een DSG van VW ook niet beter. Wij hadden een facelift model, en ik kreeg sterk de indruk dat dat een Bravo was onderhuids.

Wellicht is dat voor de TS ook nog een optie, dingen zijn serieus goed, en omdat er het verkeerde merkje op staat schrijven ze af als een malle. Heb je voor het geld van een b segmenter lekker een volgeladen c-segmenter. Ja, ze zijn wat duurder in de wegbelasting, maar daar krijg je dan wel weer een pak meer auto voor.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-11 13:05
Is een Citroen C4 Cactus geen optie? https://www.viabovag.nl/a...us/prijs-tot-en-met-10000

Ik heb er 4 jaar lang in gereden en ik vindt het een fijne auto. Ook geen gekke storingen aan meegemaakt.

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:51

gwystyl

Beugeltje dan maar?

@Richh hier dan N=2: ik heb de Stilo diesel gehad, en die van 230k naar 350k gereden zonder noemenswaardige problemen. Een paar lampjes meer dan ik had verwacht, en op een gegeven moment waren de schokbrekers achter op. Dat mag van mij na 3 ton...

@MLPN Zwager heeft een Punto Twinair, en die haalt in de stad lang niet het opgegeven verbruik. Ik zou als je voor een Punto gaat kijken kijken naar de sport uitvoering (vrij compleet) met 1.2 of hierboven genoemde 1.4 motor.

Verder zie ik dat Kia wel genoemd wordt, maar dan de ProCeed. Als je kijkt naar een B-segmenter klinkt de Rio logischer. Ik heb zelf een tijd geleden een Picanto mee gehad als leenauto, en die viel me 100% mee, terwijl ik zelf in een C-segmenter rijd. Die had ook al fatsoenlijke navigatie, multimedia en parkeersensoren, airco en cruise control, dus ik verwacht dat dat op de Rio ook wel verkrijgbaar is.

Verder +1 voor de Yaris hybrid, al ben ik persoonlijk allergisch voor de tellerpartij midden op het dashboard ipv recht voor de bestuurder. Dat was voor mij de hoofdreden om Citroën C4 en Toyota Prius links te laten liggen. De nieuwere Yarissen hebben dat niet meer (vanaf 2012?), dus dan zou die met stip op 1 staan.

[ Voor 15% gewijzigd door gwystyl op 22-02-2019 14:38 ]

• Richh
@SkiFan de Bravo is de opvolger van de Stilo. Onderhuids hebben ze vast overeenkomsten, maar ze zijn onderhuids niet 100% hetzelfde. Het motorenaanbod was vooral totaal anders.

Het is wel zo dat Fiat sinds ~2005 behoorlijk heeft zitten werken op het vlak 'betrouwbaarheid', en met resultaat. Je ziet die Grande Punto's nog steeds zeer regelmatig rondrijden, ook.

* Richh heeft zelf een Bravo. Super tevreden mee en inderdaad: ze bieden heel veel bang voor je buck. Nadeel is inderdaad wel het gewicht, dat is waarom ik hem zelf niet noemde. De Punto is een beter passende auto voor TS denk ik - en eveneens best betaalbaar, ook in vergelijking met een Polo of Clio.

@gwystyl je leest er toch super veel over, maar oke, misschien moet ik mijn woorden terugnemen :+

• MLPN
Hackus schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 14:01:
@MLPN Daarom zeg ik ook, doe onderzoek naar wat een realistische prijs is voor je huidige auto.
En als je dsl (omruilt ) voor benz, schiet je weinig op. krijg je gelijk minder voor je dsl en het verhaal dat dsl minder waard wordt etc etc. je hebt nu een prijs in gedachte, en bij onderzoek weet je meer. bij inruil moet je zelf 1000-1500 meer vragen als men vraagt wat je voor je auto wilt hebben.

oa: https://www.autoscout24.d...12&fregfrom=2012&atype=C&

Opel Corsa 1.2-16V Cosmo juni-2014 58.000km €7500,-
zal ik zeker doen, we nemen het idee mee.
SkiFan schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 14:10:
[...]

Punto hebben we trouwens thuis ook, 1.4 benzine. Neem minimaal de 1.4, niet de 1.2, die is echt te licht. Let even op voor roest aan de onderzijde van de achterklep.
Dus hiermee zeg je automatisch dat wij ook de twin air moeten laten staan? :P
SkiFan schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 14:25:
@Richh Klopt, maar da's bij pak m beet een DSG van VW ook niet beter. Wij hadden een facelift model, en ik kreeg sterk de indruk dat dat een Bravo was onderhuids.

Wellicht is dat voor de TS ook nog een optie, dingen zijn serieus goed, en omdat er het verkeerde merkje op staat schrijven ze af als een malle. Heb je voor het geld van een b segmenter lekker een volgeladen c-segmenter. Ja, ze zijn wat duurder in de wegbelasting, maar daar krijg je dan wel weer een pak meer auto voor.
Wij kijken echt puur naar een B segmenter, niet alleen vanwege gewicht, maar ook vanwege dat wij meer gewoonweg echt niet nodig hebben en dat een kleinere auto makkelijker te parkeren is :P.
ruftman schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 14:30:
Is een Citroen C4 Cactus geen optie? https://www.viabovag.nl/a...us/prijs-tot-en-met-10000

Ik heb er 4 jaar lang in gereden en ik vindt het een fijne auto. Ook geen gekke storingen aan meegemaakt.
C4 cactus vind ik persoonlijk niet echt wat en wederhelft heeft nog dat alle franse auto's onbetrouwbaar zijn. Heb met moeite de Renault Clio op de lijst gekregen :P.
gwystyl schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 14:35:
@Richh hier dan N=2: ik heb de Stilo diesel gehad, en die van 230k naar 350k gereden zonder noemenswaardige problemen. Een paar lampjes meer dan ik had verwacht, en op een gegeven moment waren de schokbrekers achter op. Dat mag van mij na 3 ton...

@MLPN Zwager heeft een Punto Twinair, en die haalt in de stad lang niet het opgegeven verbruik. Ik zou als je voor een Punto gaat kijken kijken naar de sport uitvoering (vrij compleet) met 1.2 of hierboven genoemde 1.4 motor.

Verder zie ik dat Kia wel genoemd wordt, maar dan de ProCeed. Als je kijkt naar een B-segmenter klinkt de Rio logischer. Ik heb zelf een tijd geleden een Picanto mee gehad als leenauto, en die viel me 100% mee, terwijl ik zelf in een C-segmenter rijd. Die had ook al fatsoenlijke navigatie, multimedia en parkeersensoren, airco en cruise control, dus ik verwacht dat dat op de Rio ook wel verkrijgbaar is.

Verder +1 voor de Yaris hybrid, al ben ik persoonlijk allergisch voor de tellerpartij midden op het dashboard ipv recht voor de bestuurder. Dat was voor mij de hoofdreden om Citroën C4 en Toyota Prius links te laten liggen. De nieuwere Yarissen hebben dat niet meer (vanaf 2012?), dus dan zou die met stip op 1 staan.
Ik kijk sowieso niet naar het opgegeven verbruik. Gebruikte zelf voor alle modellen de site werkelijkverbruik.nl. Die leek mij wel redelijk representatief. Klopt met mijn huidige Corsa ook aardig. Ik rijd zelfs zuiniger dan het daar genoemde verbruik.

Verder dan ook maar kijken of er een redelijke punto in de buurt te vinden is.

Heeft iemand nog goede of slechte verhalen over de Opel Corsa?

• Ypuh
V.w.b. afdingen, ik noem mijzelf een ervaren Marktplaats handelaar, maar vond het lastig vorige maand een leuke deal te kunnen sluiten bij een auto van 10k. Inruil voor mijn Skoda Citigo was echt bedroevend t.o.v. wat ik er vorig jaar voor betaalde. Uiteindelijk heb ik deze via MP particulier verkocht en 1000-1250e meer ontvangen dan wat de dealers/handelaren boden (en dan had de koper nog steeds een erg goede deal, al zeg ik het zelf).

De auto heb ik dus zonder inruil gekocht en op een bedrag van 10k nog 450e korting gekregen. Moet er wel bij vertellen dat ze hem net die week van 12.5k naar 10.5k af hadden geprijsd waardoor er ineens wel interesse was.

Verder heb ik hem bij een dealer gekocht met 43dkm op de teller, onderhoudsbeurt, door dezelfde dealer verkocht/onderhouden/verkocht, 6 mnd garantie, poetsbeurt etc. Zeker niet de goedkoopste optie, maar het was een pracht exemplaar en ik ben van plan komende jaren veel te rijden waardoor een beetje extra zekerheid wel fijn is. Bij een particulier/handelaar had je waarschijnlijk 1000 minder betaald voor hetzelfde exemplaar (alleen zijn deze modellen er nauwelijks en zeker niet in deze staat).

[ Voor 10% gewijzigd door Ypuh op 22-02-2019 15:04 ]

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@MLPN, zou je misschien eens aan kunnen geven welke modellen een hoger WAF oordeel krijgen? Zodat we enig idee krijgen wat de (zo te zien wel doorslaggevende) smaak van je vrouw is?

Testing, one, two ...

• MLPN
hardware-lover schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 14:53:
@MLPN, zou je misschien eens aan kunnen geven welke modellen een hoger WAF oordeel krijgen? Zodat we enig idee krijgen wat de (zo te zien wel doorslaggevende) smaak van je vrouw is?
haha zeker. Het is alleen meer dat ze alleen 'hard' riep als ze het niet mooi vond.
Dat waren de Honda Jazz en Mitshubishi Colt (te oubollig), de VW polo en franse auto's vanwege de betrouwbaarheid (niet gegrond, alleen vanwege dat het in het nieuws was e.d.)
Ook vind ze de Clio 'een douchbag' auto, terwijl ik die dus er heel leuk vind uit zien :P

Het liefst heeft ze weer een Opel Corsa omdat ze die auto kent. Verder vond ze de Toyota Yaris en Hyundai I20 er leuk uitzien.

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

De Punto is betrouwbaar. Betrouwbaarder dan de opel waar hij onderhuids veel techniek mee deelt.

Maar het is ook wel een van de B-segmenters met het laagste comfortlevel als je het mij vraagt. Qua geluidsisolatie, rijgedrag zit hij net als de corso erg dicht tegen het A segment aan.

| live and give like no one else |

• MLPN
3x3 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 15:53:
De Punto is betrouwbaar. Betrouwbaarder dan de opel waar hij onderhuids veel techniek mee deelt.

Maar het is ook wel een van de B-segmenters met het laagste comfortlevel als je het mij vraagt. Qua geluidsisolatie, rijgedrag zit hij net als de corso erg dicht tegen het A segment aan.
ok, nou moet ik zeggen dat wij beide de Opel Corsa qua comfort dikke prima vinden. Wij hebben geen last van iets na een rit van 2 uur. Dat gaat ons prima uit. Dus als het comfort hetzelfde is, is dat geen probleem :P.

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Toyota yaris benzine? Gewoon bij een Louwman tent laten onderhouden en geen omkijken naar

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

• CatchEmAll
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11:58
Kia rio misschien iets? 7 jaar garantie dus met een wat jongere auto zou je zelfs nog wat jaar garantie mee kunnen pakken.

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Vanwaar de eis voor cruise control? Dat is voor die kleine stukjes die je zegt te rijden toch helemaal niet interessant?

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:56
MLPN schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 15:45:
[...]

haha zeker. Het is alleen meer dat ze alleen 'hard' riep als ze het niet mooi vond.
Dat waren de Honda Jazz en Mitshubishi Colt (te oubollig), de VW polo en franse auto's vanwege de betrouwbaarheid (niet gegrond, alleen vanwege dat het in het nieuws was e.d.)
Ook vind ze de Clio 'een douchbag' auto, terwijl ik die dus er heel leuk vind uit zien :P

Het liefst heeft ze weer een Opel Corsa omdat ze die auto kent. Verder vond ze de Toyota Yaris en Hyundai I20 er leuk uitzien.
Hele hoge WAF: Opel Adam. Gaat dan weer ten koste van de MAF. :P

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

MLPN schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 15:45:
[...]

@MLPN, Jazz en Colt te oubollig maar dan wel met een i20 en Yaris op de proppen komen :X
Deze WAF heeft schijnbaar een heel smal venster van wat ze wel of niet acceptabel vind v.w.b. model.

Deze (als voorbeeld) valt dan in de categorie....?
Afbeeldingslocatie: http://carsnb.com/wp-content/uploads/2015/08/foto-mazda2-de_02-650x433.jpg

Testing, one, two ...

• MLPN
toolkist schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 17:10:
Vanwaar de eis voor cruise control? Dat is voor die kleine stukjes die je zegt te rijden toch helemaal niet interessant?
Wanneer we wel iets langere stukken rijden wil ik echt niet zonder meer.
aljooge schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 17:26:
[...]

Hele hoge WAF: Opel Adam. Gaat dan weer ten koste van de MAF. :P
Haha ja :P
hardware-lover schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 17:38:
[...]

@MLPN, Jazz en Colt te oubollig maar dan wel met een i20 en Yaris op de proppen komen :X
Deze WAF heeft schijnbaar een heel smal venster van wat ze wel of niet acceptabel vind v.w.b. model.

Deze (als voorbeeld) valt dan in de categorie....?
[Afbeelding]
Jup, apart he xD. Mogelijk als ze die modellen int echt ziet dat de jazz en colt wel kunnen. Ze vond 'het kontje' niks.

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:56
misschien de nissan micra, met name de hogere versies hebben mooie opties, ze zijn mooi en betrouwbaar. Denk dat deze precies aan al je eisen voldoet, al blijft die waf een lastige

• frickY
  • Laatst online: 08:01
Ik wilde de Colt noemen maar die komt blijkbaar niet door je WAF heen.
Heb je de jongere uitvoering van de Space Star (>2012) gezien? Is zoals de Colt maar wat rondere vormen.
Afbeeldingslocatie: https://www.airbagshop.be/wp-content/uploads/2016/06/Mitsubishi-Space-star-2012-heden-mit1400-1.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door frickY op 22-02-2019 20:19 ]

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 117% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 22:14 ]

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:51

vhal

ಠ_ಠ

Ik zou toch eens kijken naar de Honda Jazz als je iets zoekt wat "anders is" en betrouwbaar zonder al te veel concessies te doen. De ruimte zou je nog kunnen verbazen namelijk, zoek maar eens op die magic seats. Al met al hufterproof techniek wat volgens de pechstatistieken beaamd wordt.De WAF koop je maar af met een doos Merci :+

Mijn vrouw hield dr neus ook op voor een Honda ("jij met je Honda") maar uiteindelijk was ze om en staat hier een Civic Tourer voor de deur :P

Andere keus zou de Yaris kunnen zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door vhal op 26-02-2019 19:54 ]

Strava

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-11 10:54
Voor je kiezen kan ik niet, maar ik zou je wel aanraden om élke B-segmenter die korte stukjes en slechts 10k per jaar rijdt, elk jaar nieuwe olie (en filter) te geven.

PVO

• MLPN
Wij gaan komende zaterdag 4 auto's proefrijden:
Een Corsa pre facelift 2014 (1.2)
Een Nissan Micra, dit modelletje 2016 (1.2)
Renault Clio 2013 (0.9)
Ford Fiesta 2013 (1.0)

Omdat we niet onbeperkt tijd hebben, laten we overige modellen voorlopig even voor wat het is. Aangezien ik zelf ook al ergens gelezen had en hier in het topic ook bevestigt wordt, delen de Corsa en Punto redelijk wat aspecten. Dus vinden we het niet nodig om de Punto te proef rijden, als het dan 1 van die 2 wordt, is dat waarschijnlijk toch de Corsa :P.
Verder laten wij de Yaris en I20 eventjes voor wat het is. Voor deze modellen betaal je snel 2k meer voor 'hetzelfde' als boven genoemde modellen. Aangezien wij maar 8k per jaar rijden en de auto altijd droog gestald staat en tegenwoordig alle auto's wel relatief goed zijn, denken wij dat we niet perce een Aziaat nodig hebben.
De Micra is de 'vreemde eend' in de genoemde 4, stiekem wil ik deze rijden omdat het kan en om te kijken of een slagje kleiner auto ons ook nog bevalt. Want vaak is de achterbank + kofferbak loze ruimte bij ons. Ook is de micra de lichtste van de bovengenoemde, scheelt ook weer in de MRB. Als de micra bevalt, dan zullen we ook nog naar de Space Star kijken (deze is weer een categorie lichter in de MRB :) ).

Zijn er nog zaken waar ik bij de genoemde modellen specifiek op moet letten (naast de standaard zaken bij een proefrit)
S0epkip schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 20:04:
Voor je kiezen kan ik niet, maar ik zou je wel aanraden om élke B-segmenter die korte stukjes en slechts 10k per jaar rijdt, elk jaar nieuwe olie (en filter) te geven.
Ik vind dit niet meer dan normaal bij een auto, of om het jaar of om de voorgeschreven Km's een onderhoudsbeurt te (laten) doen. :)
vhal schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 19:49:
Ik zou toch eens kijken naar de Honda Jazz als je iets zoekt wat "anders is" en betrouwbaar zonder al te veel concessies te doen. De ruimte zou je nog kunnen verbazen namelijk, zoek maar eens op die magic seats. Al met al hufterproof techniek wat volgens de pechstatistieken beaamd wordt.De WAF koop je maar af met een doos Merci :+

Mijn vrouw hield dr neus ook op voor een Honda ("jij met je Honda") maar uiteindelijk was ze om en staat hier een Civic Tourer voor de deur :P

Andere keus zou de Yaris kunnen zijn.
Hahahahaha ik vind het een goede tip om haar om te kopen met Chocolade :9

[ Voor 16% gewijzigd door MLPN op 27-02-2019 08:23 ]

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-11 10:54
Bedoel je met om het jaar elke twee jaar, of elk jaar? Ik bedoelde namelijk elk jaar, één keer per jaar.

PVO

• MLPN
S0epkip schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 12:29:
Bedoel je met om het jaar elke twee jaar, of elk jaar? Ik bedoelde namelijk elk jaar, één keer per jaar.
Dat bedoel ik ook 1x per jaar een beurt. Waarschijnlijk jaar 1 een kleine beurt, jaar 2 een grote beurt, jaar 3 een kleine beurt, jaar 4 een grote beurt enz.

• Hexxagon
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 30-10 04:47
[b]MLPN in "Op zoek naar een B segment Benzine, bouwjaar 2012+"

Auto’sWe hebben alle B segmenters de revue laten passeren, wat ik al snel merkte is dat een aantal auto’s een lage WAF hebben helaas (Wife Acceptance Factor). Hierdoor vielen de Honda Jazz, mitshibishu Colt af. Verder heb ik zelf helemaal niks met VAG. Meer een gevoel dan echt harde redenen, al hoor je dat ze niet meer zo degelijk in verhouding zijn als vroeger. Om een lang verhaal kort te maken zijn de volgende modellen waar wij naar willen gaan kijken:

Honda Jazz is wel de ruimste in zijn segment qua laadruimte en dergelijke. Dus mocht dit ooit belangrijk zijn, dan is er geen ander auto in dezelfde segment wat dezelfde volume aanbiedt.

er zijn nog Geen proefritjes gemaakt, zeker 3 van onderstaande modellen willen wij proefrijden

1. Renault Clio (2013+)
Autoblog en wegenwacht zijn verbaasd over zijn betrouwbaarheid. Een franse auto had/heeft een slechte naam, maar deze is een postieve uitzondering :).
Mijn ouders hebben de estate diesel versie en mijn broer de hatchback benzine. Ze zijn er erg tevreden over en heb er zelf ook in gereden. Nadeel t.o.v. onze huidige auto vind ik dat je wel een erg klein raampje/zicht hebt door je binnenspiegel. Verder hebben mijn ouders in de estate een achteruitrijcamera. Klopt het dat deze pas in de 2017 versie van de hatchback is gekomen? Kon dit eigenlijk niet goed vinden op het internet. (Helaas heeft de Clio ook last van een lage WAF, maar ik heb er nog door kunnen drukken dat mijn wederhelft eerst maar eens een proefrit moet maken. Zijn er nog andere zaken waar ik haar mee over de streep kan krijgen? :P).

Geen mening. Ik houd zelf niet van Franse auto's, vanwege hun betrouwbaarheid t.o.v. Japanse auto's. Er komt een nieuw model uit dit jaar voor de Clio, dus wellicht wil je wachten voor een goede prijsdrop in de oudere modellen. Kijk op autoweek naar welk bouwjaar je auto wilt kopen.

2. Opel Corsa (2012+)
Onze huidige model qua zit, overzicht ruimte e.d bevalt echt dikke prima. Ik las dat als je voor de benzine versie gaat, je het beste na 2012 kan kijken. Al waren geen van de tests echt positief over de Corsa. Is het dan echt zo’n mwa mwa auto? Of zijn de testmensen gewoonweg te veel eisend?

Ik heb zelf een Corsa als 3de auto inmiddels. Het doet wat het moet doen, verder geen hoogvlieger.

3. Toyota Yaris (2010+)
Aziaatisch, dus betrouwbaar, alleen daardoor ook erg aan de prijs in vergelijking met de andere auto’s. Ik las verder al dat je beter voor de 1.3 motor kan gaan en de 1.0 motor beter kan laten staan.

Wellicht is de hybride versie interessant, maar wellicht niet mogelijk met je budget. Als je veel stad rijdt is het elektrisch rijden gewoon voordelig, goed voor milieu en portemonnee. Als je veel op snelweg rijdt, dan valt het iets minder voordelig uit en ik heb gehoord dat hij last heeft als het even te hard waait. Desalniettemin, een goede wagens waarbij zijn restwaarde hoog blijft.

4. Fiat Punto (2012+)
Vooral vanwege de relatief lage prijs op de lijst. Heb er geen echte zaken gelezen waardoor het geen dan wel een goede keuze was :P.

No. Scoort algemeen slecht met betrouwbaarheid, zou eerder voor een Kia Punto of Hyundai i20 gaan

5. Ford Fiesta (2012+)
‘Iedereen’ roept ford fiesta. Ik heb er persoonlijk niet zo veel mee. Het dashboard vind ik echt niks. maar ik wil mijn gevoel niet in de weg laten staan. Eerst maar eens proef rijden. Wel lees dat ik dat hij erg veel elektronica dingetjes heeft. Is het echt zo erg?

Fiesta is sportieve auto met veel controle over de weg. Komt in de buurt van een Mazda 2 en zulke soort auto's. Zeker geen slechte auto, alhoewel de betrouwbaarheid valt online te twisten. Prijs vind ik hem ook niet goedkoop (of je krijgt die afdankte lease bakken)

6. Hyundai I20 (2010+)
Heeft blijkbaar elke 15k of elk jaar een grote beurt nodig? Vind ik wel wat veel. Al zal hij daardoor ook wel zo betrouwbaar zijn :P. Verder is het door zijn betrouwbaarheid imago ook weer een aan de dure kant auto.

i20 had in 2018 een face list gekregen, dus wellicht zijn de oudere modellen nu goedkoper. Aantal vrienden hebben zo'n wagen en zeker niet slecht voor de prijs. Beter dan Kia zou ik me geld op wedden.

Voetnote:
Wij hebben kort naar private lease gekeken, maar leek ons niet handig ivm hypotheek aanvragen e.d.

Dat ook, en het is alleen aantrekkelijk als je jaarlijks maar 20.000 KM max rijdt.

Voetnote2:
Als iemand een goede betrouwbare garage weet in de omgeving Eindhoven, dan hoor ik het ook graag.
Ik ben zelf ook op zoek naar een goede B-segmenter, en misschien kan ik mijn inzichten met je delen. Zie in het bold :)

Je kunt kijken voor Skoda's? Die zijn algemeen wel goedkoop en degelijk? Wellicht een Suzuki Swift (of Balendo?), die zijn goedkoop en met 850 KG goedkoper (en 'sneller' (optrekken)) dan de andere bakken.
Dat bedoel ik ook 1x per jaar een beurt. Waarschijnlijk jaar 1 een kleine beurt, jaar 2 een grote beurt, jaar 3 een kleine beurt, jaar 4 een grote beurt enz.
Kleine beurt kan je zelf ook doen, beetje olie vervangen enzo. Denk als je niet veel KM's maakt en je auto doet niet gek, dan elk 2 jaar een grote beurt/APK is prima

[ Voor 3% gewijzigd door Hexxagon op 27-02-2019 13:37 ]

• MLPN
Hexxagon schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 13:33:
[...]

Ik ben zelf ook op zoek naar een goede B-segmenter, en misschien kan ik mijn inzichten met je delen. Zie in het bold :)

Je kunt kijken voor Skoda's? Die zijn algemeen wel goedkoop en degelijk? Wellicht een Suzuki Swift (of Balendo?), die zijn goedkoop en met 850 KG goedkoper (en 'sneller' (optrekken)) dan de andere bakken.

[...]

Kleine beurt kan je zelf ook doen, beetje olie vervangen enzo. Denk als je niet veel KM's maakt en je auto doet niet gek, dan elk 2 jaar een grote beurt/APK is prima
Bedankt voor het advies. De Honda Jazz leek mij ook een dikke prima oplossing voor lange termijn, wederhelft was het daar niet mee eens :P. De Suzuki Swift staat voor mij op de back up lijst als een net iets korter modelletje ook goed is. Dan gaan we denk ik een dagje proef rijden in een Space star, Yaris en Swift en misschien dan nog een keer in een Micra.
De Baleno is pas sinds 2016 uit als ik het goed zie? En daardoor helaas voor ons net wat te prijzig, anders was dat wel een grote kanshebber ja.

Verder zat ik het zelf beunen ook beetje aan te denken voor een kleine beurt, maar ik heb het nog nooit gedaan, dus dat duurt wel eventjes :P. Verder weer wat geleerd, ik dacht dat een auto elk jaar langs de APK moest, maarja ik heb alleen maar diesel gereden, bij benzine is apk blijkbaar 1x per 2 jaar 8) .

• Hexxagon
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 30-10 04:47
MLPN schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 14:06:
[...]

Bedankt voor het advies. De Honda Jazz leek mij ook een dikke prima oplossing voor lange termijn, wederhelft was het daar niet mee eens :P. De Suzuki Swift staat voor mij op de back up lijst als een net iets korter modelletje ook goed is. Dan gaan we denk ik een dagje proef rijden in een Space star, Yaris en Swift en misschien dan nog een keer in een Micra.
De Baleno is pas sinds 2016 uit als ik het goed zie? En daardoor helaas voor ons net wat te prijzig, anders was dat wel een grote kanshebber ja.

Verder zat ik het zelf beunen ook beetje aan te denken voor een kleine beurt, maar ik heb het nog nooit gedaan, dus dat duurt wel eventjes :P. Verder weer wat geleerd, ik dacht dat een auto elk jaar langs de APK moest, maarja ik heb alleen maar diesel gereden, bij benzine is apk blijkbaar 1x per 2 jaar 8) .
Haha succces, ik dacht altijd wie de portemonnee trekt, mag bepalen :+

Mitsubishi ken ik alleen van die grote SUV en lancer auto's. Geen idee hoe de Space Star is. Had wel gehoord dat het een populaire bak is. Qua looks vind ik hem niet heel sexy, bijna gelijk aan de Jazz?

Algemene ervaringen online over

Yaris: saaie bak (interieur lopen ze altijd achter) (exterieur, no comment), maar heel betrouwbaar, meer comfort dan sport. Wellicht niet fijn voor hele lange mensen (185+) vanwege korting zitting. Goede restwaarde in auto.

Swift: stond vroeger bekend als de race bak voor mensen met weinig geld. Nu wel meer mainstream geworden, maar deze schijnt heel lekker te rijden (vergelijkbaar met Fiesta). Je kunt het beste wel de smart versie nemen met aan/stop (die rijdt '24 km/l ipv 20 km/l tov de normale versie).

Swift: Sinds dat Nissan die alliantie heeft met Renault (en Mitsubishi) zegt men de de kwaliteit van auto's achteruit is gegaan. Ik denk als je oud model neemt, dan maakt het niet zoveel uit.

Laat maar weten hoe alles is gegaan :)

• MLPN
Hexxagon schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 14:28:
[...]

Haha succces, ik dacht altijd wie de portemonnee trekt, mag bepalen :+

Mitsubishi ken ik alleen van die grote SUV en lancer auto's. Geen idee hoe de Space Star is. Had wel gehoord dat het een populaire bak is. Qua looks vind ik hem niet heel sexy, bijna gelijk aan de Jazz?

Algemene ervaringen online over

Yaris: saaie bak (interieur lopen ze altijd achter) (exterieur, no comment), maar heel betrouwbaar, meer comfort dan sport. Wellicht niet fijn voor hele lange mensen (185+) vanwege korting zitting. Goede restwaarde in auto.

Swift: stond vroeger bekend als de race bak voor mensen met weinig geld. Nu wel meer mainstream geworden, maar deze schijnt heel lekker te rijden (vergelijkbaar met Fiesta). Je kunt het beste wel de smart versie nemen met aan/stop (die rijdt '24 km/l ipv 20 km/l tov de normale versie).

Swift: Sinds dat Nissan die alliantie heeft met Renault (en Mitsubishi) zegt men de de kwaliteit van auto's achteruit is gegaan. Ik denk als je oud model neemt, dan maakt het niet zoveel uit.

Laat maar weten hoe alles is gegaan :)
We trekken beide de portemonnee, dus die regel kan ik helaas niet gebruiken :P . Dat over de Yaris en micra niet geschikt is voor lange mensen kan er dus omhangen. Ik ben zelf 1.85 dus 'ken net'. Eens kijken hoe zaterdag die micra rijdt. Tsja de space star staat ook bij ons in de parkeergarage en dat was niet direct een nee, een honda Jazz die in de garage stond was van de buitenkant wel direct een nee door de misses |:(

Ik zal na de proefritjes zeker een updatetje doen. Hopelijk vindt de misses de Clio ook lekker rijden O-)

• Ypuh
MLPN schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 14:50:
Hopelijk vindt de misses de Clio ook lekker rijden O-)
Vraag me serieus af of je Clio zelf wel lekker vindt rijden ;). Zoals eerder genoemd vond ik het zelf een teleurstelling, niet mijn type wagen terwijl ik hem al bijna besteld had(!)

Misschien de Skoda Fabia ook nog even proberen? Ruime auto, goede stoelen, degelijk interieur, rijdt en schakelt lekker, betrouwbaar (geen turbo's, gekke kleppen/vliegwielen etc), goedkoop in onderhoud en zuinig.

• MLPN
Ypuh schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 15:08:
[...]

Vraag me serieus af of je Clio zelf wel lekker vindt rijden ;). Zoals eerder genoemd vond ik het zelf een teleurstelling, niet mijn type wagen terwijl ik hem al bijna besteld had(!)

Misschien de Skoda Fabia ook nog even proberen? Ruime auto, goede stoelen, degelijk interieur, rijdt en schakelt lekker, betrouwbaar (geen turbo's, gekke kleppen/vliegwielen etc), goedkoop in onderhoud en zuinig.
Tjsa geen idee, maar ik vind het gewoon chill rijden 8)7 . Daarnaast vind ik hem er stiekem ook leuk uit zien O-) . Maar serieus hij rijdt ook dikke prima (die van mijn broeder en ouders in ieder geval). Alleen moet ik er wel eerlijk bij zeggen dat ik de binnenspiegel echt klein vind. Dus als de andere auto's net zo chill rijden of iets anders beter hebben, dan wordt het grote kans toch geen Clio helaas.

Aangezien wij relatief veel te kiezen hebben, staan VAG achtige auto's laag op de lijst. Kan het niet super hard maken, maar ze hebben bij mij en mijn omgeving geen goede naam. Ik weet het niks echt concreets, eerder een gevoel en in je auto moet je ook een goed gevoel hebben als je er in stapt/rijdt. :)

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

MLPN schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 08:21:
Wij gaan komende zaterdag 4 auto's proefrijden:
Een Corsa pre facelift 2014 (1.2)
Een Nissan Micra, dit modelletje 2016 (1.2)
Renault Clio 2013 (0.9)
Ford Fiesta 2013 (1.0)

[knip]
De Ford Fiesta, leuke auto en (normaal gesproken) lekker rijden. Let wel op met het aanbod daarvan (eigenlijk met elke aanbod wel), want er wordt wat afgerommeld met de advertenties tegenwoordig. Voor iedere auto geldt, controle op onderhoud aantoonbaar (ook indien ingevoerd), en trap niet in "onderhoudsboekje is zoek, komt later wel boven water".

Testing, one, two ...

• Visophetdroge
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-08 17:16
Eerder werd een Fiat TwinAir afgeraden, omdat het opgegeven verbruik niet gehaald werd.

Zelf ben ik sinds twee maanden in het bezit van een TwinAir, en volgens mij moet je zo'n ding echt léren rijden. Doordat het klinkt alsof je veel minder toeren maakt dan in werkelijkheid, maak je al snel veel teveel toeren. Ik merk dat wanneer ik nu meer op de toerenteller let en eerder doorschakel, het verbruik flink terug aan het lopen is. En door het turbootje heb je al vrij snel flink wat koppel, waardoor hoge toeren ook niet nodig zijn.

Iets wat me wel vies tegen viel, is dat de bluetooth in mijn auto alleen geschikt is om mee te bellen, niet om audio af te spelen. Dit schijnt bij meerdere merken zo te zijn. Let er dus op dat wanneer je muziek via bluetooth af wil spelen de radio geschikt is voor ad2p.

• MLPN
Nou we hebben proefgereden in de volgende auto's:

Nissan Micra 1.2 (2016)
Dit was hem net niet, het had een leuke brom motortje, lekker klein, maar de stoelen zaten net niet ideaal en de spiegels zijn wel in de hoogte mooi overzicht, maar je hebt al gauw dat de spiegel 'stopt'. Dus de baan naast je kan je niet ideaal zien. Het was een ideale tweede auto geweest vind ik.

Opel Corsa 1.2 (2014)
Tsja was 'precies' hetzelfde als onze huidige corsa qua zitten enz enz. De motor was natuurlijk wel totaal anders. Hij was aanzienlijk stiller. Onze huidige diesel heeft dat pruttel diesel geluid. De benzine vond ik toch wel wat lafjes met gas geven. Opzich wen ik daar toch wel weer snel genoeg aan.

Renault Clio 2013 0.9 TCE
Tsja ik vond hem gewoon koning rijden. Trok beter op dat de corsa. Wel heb je relatief minder zicht door je binnen spiegel. De buitenspiegel vond ik wel weer beter dan de Corsa. Verder heeft hij wel sneller een dode hoek als je naar rechtsachter kijkt, omdat het raampjes achter snel kleiner worden. De deur loopt op zegmaar. Ook bokt/schudt de auto lichtjes als je stil staat bij een stoplicht. Dit komt door de 3 cilinder natuurlijk. Ik vond het zelf wel wat hebben. Verder zag de cruise control op een veel fijnere plek dan bij de Corsa en vind ik persoonlijk je snelheid in LED chiller dan een wijzer.

Ford Fiesta 2013 1.0 100 pk ecoboost
Ik was positief verrast over de fiesta, had hem echt niet hoog op mijn lijstje staan. Ik merk wel dat als het een fiesta wordt, we stiekem niet een laffere motor moeten nemen dan diegene waar we mee hebben proef gereden :P. De fiesta had qua overzicht een beetje hetzelfde als de corsa (dus iets beter dan de clio). De vering vond ik zelf ietsjes harder dan de andere autos (net een tikje te hard), maar we hebben op verschillende wegen met de auto's gereden, dus dat is niet helemaal een eerlijke vergelijking. De fiesta heeft ook een 3 cilinder, maar deze bokt niet omdat hij blijkbaar een balansas erin heeft liggen ofzo. Het dashboard van de Fiesta vind ik ook na het proefrijden nog steeds niet mooi, maar daar kan ik vast wel aan wennen.

Eigenlijk bevielen alle 3 de auto's behalve de Micra. Misses heeft voorkeur is Corsa dan Fiesta. Van mij Is Clio en dan maakt het mij niet uit. Komende week gaan we nog langs bij onze huidige auto garage om te kijken wat hij voor ons kan halen bij een ander/of hij een sterkere aanbieding kan doen voor inruil. De inruil van onze huidige wagen viel mij erg tegen namelijk. Al heb ik nog niet de moeite genomen om te onderhandelen, omdat wij nu nog puur wilden proef rijden.

De kans is aannemelijk dat we de auto kopen waarbij we de beste deal krijgen. Oftewel het minste betalen. 8)7

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@MLPN, niet inruilen geeft de meest sterke onderhandelingspositie en geeft normaal gesproken een extra korting op de verkoopprijs, maar dan moet jij je Corsa op de 2e-hands markt zelf te koop aan gaan bieden.
Dus is de inruilprijs niet acceptabel, dan is dat mogelijk toch het overwegen waard ook al zie je dat niet meteen zitten?

Heb je een inruilprijs gekregen, dan duik je snel een 2ehands auto website op en vergelijk de verkoopprijzen met de inruilprijs, je weet dan snel genoeg of je "genomen" wordt of niet ;)

Testing, one, two ...

• MLPN
Ja ik heb al met het idee geworsteld om dan mogelijk tweede hands te gaan verkopen. Het geeft alleen veel gedoe. Het is qua waarde aanzienlijk hoger dan ik wel eens tweede hands verkocht heb :P. Dus ja als het blijft bij deze bedragen, dan ga ik mij er verder in verdiepen.

Ik weet dat auto dealers op het niet willen nemen van het gedoe inspelen en daardoor zelf mooi meer marge kunnen pakken. Als dit verschil niet te groot is, vind ik het niet erg om het gedoe zodoende af te kopen.

[ Voor 29% gewijzigd door MLPN op 04-03-2019 13:50 ]

• Ypuh
Inruilwaarde is belabbert tegenwoordig. Ik kreeg amper de helft van wat ik er vorig jaar voor betaald heb. Heb hem uiteindelijk via Markplaats verkocht voor 1.000-1.250e meer dan wat de twee verkopers mij boden aan inruil. Dan nog vond ik dat de koper een erg goede deal had.

Uiteindelijk niet heel veel werk/stress gehad van het verkopen. Ja, je krijgt wat vragen en reacties blijven onbeantwoord, maar al met al was het 2-3 uurtjes werk en 1.000e 'winst'.

• MLPN
Is de inruilwaarde ooit echt goed geweest dan? :P Maar onze zal niet heel erg makkelijk verkoopbaar zijn denk ik. We hebben steenslag op de motorkap en klein beetje parkeerschade.
Pagina: 1