Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Rawnar
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-05 16:44

Mr. Rawnar

Upgraden kan altijd

Topicstarter
Heb sinds twee weken een GIGABYTE Radeon RX VEGA 56 GAMING OC 8G en deze loopt met de default settings slecht. Na een uurtje Fortnite ging het beeld op zwart en fan naar 100%. Het geluid loopt dan wel door, dus de computer zelf is nog niet gecrashed. Ik had op dit forum wel gelezen dat sommige mensen problemen hebben met deze kaart, maar ook dat het met wat tweaken weer stabiel te krijgen zijn. Nu ben ik al een paar dagen aan het tweaken geweest om hem stabiel te krijgen, maar zonder veel succes. Daarnaast valt het mij op dat tijdens de benchmarks de klok mooi stabiel blijft en tijdens het spelen van Fortnite de GPU klok tussen de ±1100 en 1560 MHz heen en weer gaat. Met als gevolg dat er geregeld stutters optreden tijdens het gaming en vooral als je net met een tegenstander in gevecht bent.

Als laatste is het mij opgevallen dat de ESD zak die in de boos zat niet met een gele stikker was dichtgeplakt, maar met gewoon tape.

Mijn vragen
1. Is mijn videokaart te slecht om stabiel te krijgen of zien jullie nog mogelijkheid tot verbetering? Met andere worden wordt het tijd dat ik een RMA ga invullen.

2. Is het normaal dat tijdens het spelen van Fortnite de klok van de GPU zo heen en weer staat te springen? En dat deze variabele belasting voor stutters zorgt?

3. Heeft iemand ooit een nieuwe kaart ontvangen waar de F5 bios al op zat? Of dat de ESD-zak niet met een gele stikker was dichtgemaakt?

4. Moet ik de spanningen en klokken van P0 tot er met P5 met rust laten als ik ga undervolten?

5. Hoe bepaalt de kaart welke klok en spanning hij gaat gebruiken vanuit de P0 tot P7 waardes?

Mijn relevante hardware
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 145,-€ 145,-
1ASRock Fatal1ty X370 Gaming K4€ 140,-€ 140,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 127,20€ 127,20
1Gigabyte Radeon RX VEGA 56 GAMING OC 8G€ 311,05€ 311,05
1Xigmatek Midgard II€ 0,-€ 0,-
1LG 29UM68-P Zwart€ 249,-€ 249,-
1Corsair RM750x Zwart€ 131,-€ 131,-

Software lijstje:
Adrenalin 2019 Edition 18.12.3
FurMark 1.20.4.0
Unigine SuperPosition 1.0
3DMark Demo versie
GPU-Z 2.16.0
HWiNFO 6.00.3620

Wat heb ik al geprobeerd en ontdekt
Power limit verhogen met 50%. Dit heeft als gevolg dat de klok van de GPU wel doorgaat naar de 1580 MHz tijdens de benchmark van Unigine SuperPosition. Echter het verbruik ging daarmee ook richting de 313 Watt. Met de power limit op 0% komt de kaart niet verder dan 1430 MHz.

Voedingskabel van naar de videokaart uitgebreid van een kabel met twee aansluitingen naar twee losse kabels. Geen verschil waarneembaar.

Met behulp van wat oude Meccano onderdelen een steun voor de video kaart gemaakt, zodat hij minder kan doorhangen. Geen verbetering in stabiliteit, kaart springt nog steeds naar zwart scherm binnen een uurtje gamen.

Overclock ruimte van het geheugen bekeken. Deze gaat makkelijk over de 900 MHz en lijkt niet de instabiele factor te zijn. Na het overclocken weer terug gezet naar de standaard 800 MHz.

Drivers de-installeren met behulp van DDU en vervolgens de 18.12.3 versie installeren. Dit op advies van een bericht op het forum. Geen verschil. De auto undervolting optie geprobeerd, maar deze gaf geen grote verbetering in verbruik en stabiliteit

Handmatige undervolting geprobeerd door steeds een instelling te veranderen en vervolgens de benchmark uit te voeren. Aan het eind van de benchmark heeft mijn kaart een stabiele temperatuur bereikt. Hieruit kwam naar voren dat een spanning van 980 mV voor P5 stabiel is, hierbij staan P6 en P7 op dezelfde instellingen als P5. De kaart komt bij die instelling alleen niet tot aan de voorgesteld klok van 1472 MHz en blijft ergens bij 1400 MHz hangen. Dit is op te schroeven door de klok van P6 op te hogen en dan krijg ik hem wel richting de 1470 MHz. Daarna ben ik verder gegaan met het undervolten en overclock van P6 en P7. De kaart krijg ik richting de 1600 MHz met een spanning van rondt de 1050 mV (HWiNFO). Daarbij worden het geheugen en de chip rond de 69°C en de hotspot blijft hangen op 89°C, dus te warm lijkt hij niet te worden.

Nog wat gegamed met verschillende undervolten instellingen maar dan zonder overklokken. Echter dit gaf nog steeds een crashes binnen het uur.

Iemand nog goede ideeën?

AMD Ryzen 9 5900x; Gigabyte B550 Aorus Pro V2; G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC; Sapphire Pulse Radeon RX 7900 GRE

Beste antwoord (via Mr. Rawnar op 25-02-2019 11:20)

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Weer een. Je bent zeker niet de enige, verre van...
Maar ik begrijp dat je al de F5 bios hebt? Zo ja dan is dat een probleem minder. Met een oudere bios zijn ze gewoon helemaal niet stabiel...

Maar je vragen dan:
1) Vega haar boostclocks zijn gewoon irritant. Ze verschillen per game en kunnen binnen een game ook zomaar variëren. Drops van 500MHz zijn alleen wel erg veel. Gaat de kaart niet over een temperatuurlimiet?
2) Negeer P1-P6. P1-P5 zijn in december pas vrijgegeven en ik heb werkelijk geen flauw benul wat je ermee moet doen. Vega's lijken alleen te reageren op P7.
3) Wat ik na experimenteren het beste vond werken was:

-Powerlimit op +50% zetten. Dit is puur om deze variabel uit te sluiten.
-Bepaal op welk punt de ventilatoren te luid zijn en cap de snelheid daar.
-Zet een target temperatuur. Ik zou eerder 75c dan 80c aanhouden omdat Wattman lijkt te reageren op hotspot temperatuur, waarvan volgens mij nog steeds niemand weet hoe die werkt. Ik weet ook niet eens of de limiet daar nu 85c was of meer, maar misschien beter om die 85c aan te houden of nog iets lager. Verder leest Wattman geen HBM2 temperaturen uit. Dat is een dingetje want mijn HBM2 heeft wat degradatie opgelopen. Eigen schuld, maar ik push de temperaturen dus niet meer. 75c is dus wat veiliger en zeker zuiniger.
-P7 voltage laten zakken tot het punt dat je die 75c als maximum blijft zonder dat de clockspeeds gaan zakken. Begin maar eens met 1000mv i.p.v 1200mv. De clockspeeds van Vega zijn dynamisch en zakken automatisch mee met een bepaald voltage, of stijgen juist. Dat is soms ook weer irritant omdat je in de situatie kan komen dat de voltages en clockspeeds altijd niet stabiel zijn. In dat geval laat de de clockspeeds wat zakken.

Helaas kan je niet gewoon voltage en clockspeeds invoeren waarna de kaart naar die clockspeed gaat en dan werkt of crashed. Nee, het is zeer omslachtig zoeken. Na veel experimenteren kwam ik erachter dat met 910mv, mijn kaart instabiel werd ergens tussen de 1425-1430MHz. Dus ik heb het nu zo gedaan dat de kaart nooit over de 1420MHz gaat.

P7: 1552/910mv zijn mijn waarden.

Ik heb dan wel een reference Vega waar geluid en clocks beter wat omlaag konden. Dan is die best efficiënt :P

[ Voor 4% gewijzigd door DaniëlWW2 op 22-02-2019 12:42 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Weer een. Je bent zeker niet de enige, verre van...
Maar ik begrijp dat je al de F5 bios hebt? Zo ja dan is dat een probleem minder. Met een oudere bios zijn ze gewoon helemaal niet stabiel...

Maar je vragen dan:
1) Vega haar boostclocks zijn gewoon irritant. Ze verschillen per game en kunnen binnen een game ook zomaar variëren. Drops van 500MHz zijn alleen wel erg veel. Gaat de kaart niet over een temperatuurlimiet?
2) Negeer P1-P6. P1-P5 zijn in december pas vrijgegeven en ik heb werkelijk geen flauw benul wat je ermee moet doen. Vega's lijken alleen te reageren op P7.
3) Wat ik na experimenteren het beste vond werken was:

-Powerlimit op +50% zetten. Dit is puur om deze variabel uit te sluiten.
-Bepaal op welk punt de ventilatoren te luid zijn en cap de snelheid daar.
-Zet een target temperatuur. Ik zou eerder 75c dan 80c aanhouden omdat Wattman lijkt te reageren op hotspot temperatuur, waarvan volgens mij nog steeds niemand weet hoe die werkt. Ik weet ook niet eens of de limiet daar nu 85c was of meer, maar misschien beter om die 85c aan te houden of nog iets lager. Verder leest Wattman geen HBM2 temperaturen uit. Dat is een dingetje want mijn HBM2 heeft wat degradatie opgelopen. Eigen schuld, maar ik push de temperaturen dus niet meer. 75c is dus wat veiliger en zeker zuiniger.
-P7 voltage laten zakken tot het punt dat je die 75c als maximum blijft zonder dat de clockspeeds gaan zakken. Begin maar eens met 1000mv i.p.v 1200mv. De clockspeeds van Vega zijn dynamisch en zakken automatisch mee met een bepaald voltage, of stijgen juist. Dat is soms ook weer irritant omdat je in de situatie kan komen dat de voltages en clockspeeds altijd niet stabiel zijn. In dat geval laat de de clockspeeds wat zakken.

Helaas kan je niet gewoon voltage en clockspeeds invoeren waarna de kaart naar die clockspeed gaat en dan werkt of crashed. Nee, het is zeer omslachtig zoeken. Na veel experimenteren kwam ik erachter dat met 910mv, mijn kaart instabiel werd ergens tussen de 1425-1430MHz. Dus ik heb het nu zo gedaan dat de kaart nooit over de 1420MHz gaat.

P7: 1552/910mv zijn mijn waarden.

Ik heb dan wel een reference Vega waar geluid en clocks beter wat omlaag konden. Dan is die best efficiënt :P

[ Voor 4% gewijzigd door DaniëlWW2 op 22-02-2019 12:42 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Rawnar

Mr. Rawnar

Upgraden kan altijd

Topicstarter
Thank voor de input. Ik ga kijken wat er gebeurt als ik alleen de P7 waardes ga aanpassen. Mijn driver of kaart (weet niet welke het bepaalt) heeft geen target temperatuur, maar een temperatuur-fan power curve. Het vreemde alleen aan deze curve is dat de hoogste temperatuur slechts 75 °C is.

AMD Ryzen 9 5900x; Gigabyte B550 Aorus Pro V2; G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC; Sapphire Pulse Radeon RX 7900 GRE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Rawnar

Mr. Rawnar

Upgraden kan altijd

Topicstarter
Het stappen plan van DaniëlWW doorgelopen, maar jammer genoeg nog steeds crashes en zwarte schermen tijdens het gamen. Kaart blijft nu redelijk cool 65 °C Diode en HBM temperatuur en 75°C Hotspot temperatuur.

Daarnaast lijkt het erop dat de motion blur implementatie in FortNite de grote stutters veroorzaakte. Door motion blur uit te schakelen werd het allemaal een stuk smoother. Daarnaast viel het mij op dat motion blur een soort van bewegingsdrempel heeft voordat je iets van blurring ziet. En dan is het ook meteen een heleboel. Voor de rest heeft de kaart wel veel meer processing power dan mijn RX 480. Waar de RX480 toch wel moeite heeft als je alles op Epic zet geeft de Vega 56 rond de 120 FPS met dips naar 70 FPS.

Denk toch dat ik de kaart terug ga sturen en hopen dat ik een beter kaart terugkrijg. Het gedrag doet mij eigenlijk denken aan een kortstondige kortsluiting die ergens optreedt. En als ik dan kijk naar de opbouw van de kaart valt het mij op dat backplate rond de achterkant van de GPU maar weinig clearance heeft. Er zit daar een heatpipe die via een thermal pad op de voedingsregelaars vast zit. Maar misschien heb ik het mis en is het zoals de rest zegt een slecht VRM, die het probleem veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:29
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 12:37:
Helaas kan je niet gewoon voltage en clockspeeds invoeren waarna de kaart naar die clockspeed gaat en dan werkt of crashed.
Je kan in wattman geloof ik rechtermuis op de power state doen en dan zeggen dat dat de minimum of maximumsnelheid is, als 1 powerstate zowel min als max is dan blijft ie daar op draaien.

Hielp bij mij niet trouwens.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Rawnar

Mr. Rawnar

Upgraden kan altijd

Topicstarter
haarbal schreef op maandag 25 februari 2019 @ 14:48:
[...]

Je kan in wattman geloof ik rechtermuis op de power state doen en dan zeggen dat dat de minimum of maximumsnelheid is, als 1 powerstate zowel min als max is dan blijft ie daar op draaien.

Hielp bij mij niet trouwens.
Is een mogelijkheid om uit te sluiten of de sterke verandering van klok de grote boosdoener is van het probleem. Weet alleen niet of ik mijn kaart continue op de hoge klok wil laten draaien, maar voor test doeleinden moet het geen probleem zijn.

Zou het vanavond nog even kunnen testen voor hij weer richting de winkel gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark_soul
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-05 14:07
Wat ben ik blij dat ik deze videokaart niet gekocht heb toen hij voor 315 euro te koop was.
Aanhoudende hardware issues zijn stressvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Rawnar

Mr. Rawnar

Upgraden kan altijd

Topicstarter
Met alleen P7 op 1500 MHz en 1000 mv ben ik een potje Fortnite begonnen. In het begin zag het er belovend uit aangezien het aantal stottering bijna nul was. Toen had ik opeens dat mijn beeld voor een tiende van een second still stond en ik wachte op het zwarte beeld. Deze bleef alleen uit en ik kan verder gamen. Echter wat later in het potje ging het toch weer fout en zat ik met een zwart beeld en de fans op 100%.

Met HWiNFO had ik de sensoren van de kaart getraced om te kijken of er iets geks gebeurt net voor de crash. Maar eigenlijk zie ik niks raars op dat moment. Wat me wel opvalt is dat de belasting van de GPU sterk staat te schommelen tijdens het gamen, mogelijk is mijn Ryzen 6 1600 niet snel genoeg.

Een ander ding wat mij opviel is dat de ingestelde spanning netjes wordt terug gemeten als de GPU niet wordt belast. Als de stroom door de GPU toeneemt daalt ook de spanning. Dit kan twee dingen betekenen volgens mij.
1. De spanning regelaars kunnen de spanning niet hoog houden onder belasting.
2. Tussen de spanning regelaars en de plek waar de spanning wordt gemeten zit een afstand waardoor er een spanningsval optreedt over dat stukje print.

Ga hem nu uitbouwen en inpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eren
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 03-06 11:16

Eren

Boss of this gym

Je bent niet de eerste die veel problemen heeft met de Gigabyte variant. Ziet er uit dat de kaart zelf al niet bij veel mensen deugd. Volgens mij word de hele kaart ook niet voldoende gekoeld door de koeler die er op zit.

Dit is ook waarschijnlijk 1 van de reden dat je het kon kopen voor 315 Euro met 3 gratis spellen bij Megekko om de voorraad kwijt te raken :).

4HEad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Gewoon terugsturen die hap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Rawnar

Mr. Rawnar

Upgraden kan altijd

Topicstarter
Vervangende kaart is binnen. Raar genoeg heeft deze een lager serienummer dan de vorige. Hopen dat deze wel goed functioneert. Even snel gekeken, maar er zit deze revisie chip in namelijk C3 en weer in combinatie met Hynix geheugen. De F5 BIOS staat ook al op de kaart, dus die hoef ik niet te flashen.

In Balanced mode draait de klok rond de 1424 MHz en verbruikt hij 220 Watt en in turbo komt hij zoals aangegeven op de 1502 MHz uit en verbruikt hij 256 Watt. Geef ik de kaart helemaal de ruimte dan gaat hij naar de 1588 MHz en verbruikt hij rond de 300 Watt aan vermogen.

Ga nu maar eerst een aantal uurtje gamen en vervolgens als alles goed gaat over op undervolting.

update 2019-03-08: Tot nog toe nog geen zwarte schermen voorbij zien komen in balanced en turbo mode. Tijd om de kaart te gaan undervolten.

[ Voor 9% gewijzigd door Mr. Rawnar op 08-03-2019 09:12 ]

Pagina: 1