7950 Core clock probleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1109
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-10 20:33
Mijn vraag
Ik heb hier 3 maal een 7950 3gb liggen.
Te weten:
pricewatch: MSI R7950 Twin Frozr 3GD5/OC
pricewatch: Club 3D Radeon HD 7950 '13Series
pricewatch: Club 3D Radeon HD 7950 royalKing

Relevante software en hardware die ik gebruik
Driver: Adrenalin 2019 Edition 19.2.2
MSI Afterburner
GPU Z
Kombustor

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Volgens vele (oude!) berichten heeft de 7950 last van drops in core clock. Ligt veelal aan warmte/hardware acceleration/drivers
- Verschillende moederborden/voedingen.

Goed... De vraag die me bezig houd.
De 2 club 3d`s doen precies hetzelfde in verschillende pc`s. Schone Windows 10 installatie met nieuwste radeon drivers.Alleen Kombustor/MSI afterburner/GPU Z geïnstalleerd.
De club 3d`s droppen continue in Core Clock. Begint op 880 (of 930) en valt daarna na 501. Allebei. Gaat continue op en neer...
De usage staat altijd op 100% Geen drops in voltage oid.
De MSI dropt continue in usage... van 100 naar 66, etc etc etc...

Wat gaat hier fout? Alle kaarten worden max 70 graden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audioslaaf
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-10 12:04
Gebruik je ze in CrossFire of ieder apart?

In CrossFire wordt het sowieso een moeilijk verhaal omdat je dan te maken krijgt met support per game.
Daarnaast zijn dit behoorlijk gedateerde kaarten (begin 2012), waardoor slijtage ook een rol kan gaan spelen.

Heeeeeel veel variabelen om te checken. Is het niet makkelijker om een nieuwe kaart te kopen?
Zeker voor zo'n oude kaarten ben ik ervan overtuigd dat een gemiddelde GTX 1060/1050 of zelfs een GTX 970/960 betere performance zal geven voor een zacht prijsje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1109
Ik gebruik ze allen apart. Ik heb 4 7950`s. Ik geloof niet dat ik meer bang for buck kan halen dan deze kaarten :)
Slijtage kan een rol spelen, maar waarom ze het dan alle 3 (ja, ik heb nog een 4e, net ook gechecked) hetzelfde doen is mij een raadsel.

Het lijkt wel weer goed te gaan in een rondje time spy bench mark. Clock blijft stabiel...
Misschien maak ik me druk om niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audioslaaf
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-10 12:04
Ahh okay, dan heb je in ieder geval geen 'last' van CrossFire.
Waar gebruik je de kaarten eigenlijk voor? Dat kan misschien ook helpen om evt. oorzaken te achterhalen.

Vooral bij oudere kaarten kun je juist bij de nieuwste drivers ooit last krijgen van compatibility issues omdat er bij nieuwe drivers waarschijnlijk geen rekening meer wordt gehouden met producten van meerdere generaties oud. Het mag geen geheim zijn dat AMD/NVIDIA zich altijd primair zullen richten op hun huidige portfolio. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:32

Nemesizz

Untouchable

Dat de clockspeeds 'all over the place' zijn heeft gewoon te maken dat 'moderne' (bij Radeon vanaf de HD5000 serie) dynamishe clockspeeds gebruiken op hun default instelling.

Dat wil zeggen, zo gauw ze sneller moeten, gaan ze volgas naar de maximaal ingestelde clockspeed door de fabrikant (vaak factory oc, dus hoger dan wat AMD zelf bedoeld had voor die chips). Zo gauw ze even, al is het een seconde, minder load hebben, gaat de clockspeed alweer omlaag. Seconde later is de load weer hoger, en piekt die weer, dit geeft dus vaak een rommelig effect in grafiekjes en kan soms ook voor wat stuttering zorgen.

Heb dit bij meerdere videokaarten (zowel AMD/Ati als nVidia) gezien, en 'oplossingen' waren:
- vsync uit > kaart gaat altijd op 100% draaien , maar geeft soms problemen op bepaalde schermen omdat de framerate (ver) boven de refreshrate van de monitor komt, wat tearing veroorzaakt
- handmatig de maximale clockspeed forceren > via de driver of een programma zoals Afterburner, zodat de kaart niet constant wisselt maar gewoon op de maximale snelheid blijft draaien.

Ook willen mediaplayers/browsers met hardwareversnelling soms roet in het eten gooien, hardwareversnelling van bijvoorbeeld video, hoeft de kaart niet voluit, en blijft ie soms op 400 of 500Mhz draaien. Probleem is dat de driver soms niet de juiste snelheid vast houd (dus blijft die op 500Mhz vanwege een video die je afspeeld in een browser/mediaplayer terwijl die eigenlijk voluit moet omdat je ook een game draait).

Hoe een kaart reageert op bepaalde situaties kan per fabrikant of per serie soms verschillen.
Zo had m'n Sapphire Radeon 5770 overal problemen mee (fluctuerende clockspeeds, foute clockspeeds, mediaplayer open en dan draaien games niet meer omdat de clock te laag bleef enz), terwijl een Sapphire 6870 niks van die problemen had (eigenlijk een rebrand van een 5870). Bij de 5770 was ik zelfs een BIOS update nodig om het probleem op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1109
Ik bouw goedkope pctjes :) Ik heb al een geprobeerd met oudere drivers, maar zelfde probleem.
Ik zal eens een spelletje fortnite proberen. Kijken wat die doet.

@Nemesizz Ik was er al een beetje bang voor... Ik had inderdaad ook al een 7850 met vergelijkbare problemen.

[ Voor 26% gewijzigd door Dennis1109 op 22-02-2019 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-09 09:05

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Waar heb je de fanspeed op staan?
Ik mag aannemen dat het niet op auto staat....

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

Pagina: 1