Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Topicstarter
Ik heb een probleem met mijn iPad mini 4 en iPhone Xs, zij kunnen niet op al mijn wifi netwerken verbinden.

Ik draai UniFi (controller en alle hardware) op de laatst beschikbare firmware en mijn iDevices ook.

Thuis heb ik 3 wifi netwerken, namelijk wifithuis 2.4, wifithuis 5 en gastenwifi. Deze netwerken zijn middels WPA2psk beveiligd. Ik kan mijn devices wel connecten met wifithuis 5 en gastenwifi maar het is onmogelijk om op thuiswifi 2.4 te connecten. Ik krijg zowel op mijn iPhone als op mijn iPad de melding dat het wachtwoord onjuist is.

Google leert mij dat ik niet alleen ben met deze problemen en geeft een groot aantal oplossingen welke ik (helaas) allemaal al heb toegepast:

- DTIM van default 1 naar 3
- WPA2psk wijzigen / geen wachtwoord
- Zenderkanaal manueel ingesteld en medium zendsterkte (andere zendsterktes ook geprobeerd)
- Nieuw SSID aangemaakt op 2.4 ghz, met en zonder wachtwoord
- Fast roaming is uitgeschakeld
- op de iDevices de netwerkinstellingen verwijderd en met een schone lei begonnen

Het probleem blijft dus bestaan dat ik met de iPhone en iPad niet op 2.4 ghz kan connecten! Andere devices zijn geen probleem en kunnen wel gewoon zonder problemen verbinden.

Zijn er nog andere mogelijkheden om dit probleem op te lossen? Ik zou graag op 2.4 ghz kunnen verbinden omdat de range hiervan beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Waarschijnlijk niet het antwoord dat je zoek, maar overweeg ook eens om je 5 GHz WiFi dekking in huis beter te maken. WiFi is veel sneller op 5 GHz, en de ether is rustiger op die kanalen waardoor e.e.a. ook stabieler zal zijn (als je zorgt voor voldoende dekking).

Maar, om je toch ook voor je vraag op weg te helpen: kun je wel met andere 2.4 GHz netwerken (niet thuis) verbinding maken op die devices?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Heb je toevallig fast roaming ingeschakeld op je netwerk? Apple devices hebben daar moeite mee omdat ze naar 802.11r ook 802.11k willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Topicstarter
_JGC_ schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 11:51:
Heb je toevallig fast roaming ingeschakeld op je netwerk? Apple devices hebben daar moeite mee omdat ze naar 802.11r ook 802.11k willen.
Dat miste ik in mijn lijstje nog inderdaad, fast roaming staat uit op alle ssid's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beyond
  • Nu online

Beyond

Dussssss.......

Ik kwam dit laatst tegen:

Site Settings, Wireless Networks, Advanced and Uncheck High Performance Devices

Momenteel niet thuis dus kan niet checken of die setting daadwerkelijk bestaat. Wellicht helpt het.

[ Voor 23% gewijzigd door Beyond op 22-02-2019 14:50 ]

Al het goeie.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Topicstarter
Beyond schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 14:48:
Ik kwam dit laatst tegen:

Site Settings, Wireless Networks, Advanced and Uncheck High Performance Devices

Momenteel niet thuis dus kan niet checken of die setting daadwerkelijk bestaat. Wellicht helpt het.
Die optie staat er niet tussen, misschien is deze er uit gehaald sinds de laatste update.
In de laatste update is namelijk de volgende optie erbij gekomen en heb deze toen aan gezet:

Afbeeldingslocatie: https://www.tovenaarvanoss.nl/FOTO/boosdoener.jpg

Zojuist heb ik deze optie uitgeschakeld en ik kan verbinden met thuisnetwerk 2.4!!!

Dus indirect toch bedankt voor je reply!

Mijn WiFi netwerken zijn als volgt ingesteld in de accesspoints:

Afbeeldingslocatie: https://www.tovenaarvanoss.nl/FOTO/netwerken.jpg

Waarschijnlijk ziet het accesspoint mijn telefoon als high performance apparaat en wil deze dus automatisch doorzetten naar het 5 ghz netwerk welke ik niet ingeschakeld heb, ik denk dat dit toch een soort bug is?

[ Voor 20% gewijzigd door MarkyB op 22-02-2019 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beyond
  • Nu online

Beyond

Dussssss.......

Fijn dat het werkt! Hier wordt gesproken over 5.10.12:

Zie ook https://community.ubnt.co...onnects-high/td-p/2665114

Al het goeie.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarom heb je je 5 Ghz wifi netwerk uitgeschakeld staan?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:41

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Frogmen schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 16:52:
Waarom heb je je 5 Ghz wifi netwerk uitgeschakeld staan?
Heeft hij niet. Het signaal staat uit op het netwerk dat bedoeld is voor 2,4GHz-apparaten, en op het 5GHz-netwerk staat het 2,4GHz signaal uit.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-09 20:06
Waarvoor maak je niet gewoon 1 netwerk voor alle apparaten (dus zowel 2.4 als 5ghz), i.c.m. bandsteering kun je dan apparaten zo veel mogelijk naar de 5Ghz band sturen. Daarbij zou ik ook fast roaming aanzetten als je meerdere access points hebt, zodat apparaten goed en snel wisselen tussen de access points en de frequenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Topicstarter
dennisdennis12 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 18:54:
Waarvoor maak je niet gewoon 1 netwerk voor alle apparaten (dus zowel 2.4 als 5ghz), i.c.m. bandsteering kun je dan apparaten zo veel mogelijk naar de 5Ghz band sturen. Daarbij zou ik ook fast roaming aanzetten als je meerdere access points hebt, zodat apparaten goed en snel wisselen tussen de access points en de frequenties.
Omdat iDevices niet met fast roaming overweg kunnen en ik ouderwets zelf wil bepalen of ik op 2.4 of 5g verbonden wil zijn. Bij de meeste apparaten kan je niet zien op welke band je verbonden zit. En daarbij ben ik er dus vandaag achter gekomen dan bandsteering niet helemaal vlekkeloos gaat in mijn setup.

Ook makkelijk met troubleshooten als je connectieproblemen hebt of dit op de 2.4 of 5g band aanwezig is.

[ Voor 6% gewijzigd door MarkyB op 22-02-2019 19:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-09 20:06
Ik gebruik ook iDevices i.c.m. bandsteering en fast roaming en dit werkt bij mij zeer goed. Fast roaming maakt voortaan namelijk gewoon gebruik van 802.11r wat andere fabrikanten ook gebruiken (zoals cisco, ruckus, e.d.).

In jouw setup werkte bandsteering waarschijnlijk niet goed omdat jij een apart netwerk hebt voor 2.4Ghz en voor 5.2Ghz en daarnaast auto-optimize ingeschakeld was. Auto-optimize heeft waarschijnlijk 2.4Ghz uitgeschakeld voor high-performence devices, waardoor zij geen gebruik konden maken van de 2.4Ghz band.

https://support.apple.com/nl-nl/HT202628

[ Voor 4% gewijzigd door dennisdennis12 op 22-02-2019 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WesselKiens
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 01-09 12:19
MarkyB schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 14:55:
[...]

Die optie staat er niet tussen, misschien is deze er uit gehaald sinds de laatste update.
In de laatste update is namelijk de volgende optie erbij gekomen en heb deze toen aan gezet:

[Afbeelding]

Zojuist heb ik deze optie uitgeschakeld en ik kan verbinden met thuisnetwerk 2.4!!!

Dus indirect toch bedankt voor je reply!

Mijn WiFi netwerken zijn als volgt ingesteld in de accesspoints:

[Afbeelding]

Waarschijnlijk ziet het accesspoint mijn telefoon als high performance apparaat en wil deze dus automatisch doorzetten naar het 5 ghz netwerk welke ik niet ingeschakeld heb, ik denk dat dit toch een soort bug is?
Kan je nog een keer laten zien wat het is? De foto's zijn niet meer beschikbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Topicstarter
WesselKiens schreef op maandag 29 juli 2019 @ 16:36:
[...]

Kan je nog een keer laten zien wat het is? De foto's zijn niet meer beschikbaar...
Helaas heb ik de screens niet meer :(

Auto-optimize zit er niet meer in (5.10.25) dus die screenshot is achterhaald.
Qua netwerken heb ik Thuisnetwerk 2.4 welke is ingeschakeld op 2.4ghz en uitgeschakeld op 5ghz
En daarnaast Thuisnetwerk 5 welke is ingeschakeld op 5ghz en is uitgeschakeld op 2.4 ghz.
Pagina: 1