Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewater
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-09 00:21
Beste tweakers,

Voordat ik mijn vraag stel even wat persoonlijke informatie en een korte toelichting vooraf:

Leeftijd: 26
Functie: functioneel beheerder bij de overheid
Hoogst genoten opleiding: MBO4

De afgelopen twee jaar ben ik bezig geweest met het halen van certificaten (ITIL, BiSL, ASL2, TMap, Scrum). Om mijn kennis verder uit te breiden en mijn positie in de arbeidsmarkt te verbeteren zit ik er sterk over na te denken om naast mijn werk een deeltijd HBO ICT opleiding te gaan volgen.

Een volledige bachelor duurt 4 jaar. Tijdens mijn zoektocht naar HBO deeltijd opleidingen kwam ik hogeschool NOVI tegen waarbij het mogelijk is aan de hand van eerdere werkervaring, certificaten etc. vrijstelling te krijgen op bepaalde onderdelen van de opleiding. Dit zou het opleidingstraject aanzienlijk kunnen verkorten.

Omdat NOVI niet om de hoek is (woon in Overijssel) ben ik me meer aan het oriënteren op de regio zelf. Hier kom ik uit op de volgende hoge scholen:

- Windesheim
- Saxion

Wie van jullie heeft er ervaring met de deeltijd opleiding HBO ICT bij bovengenoemde scholen en kan mij het een en ander vertellen m.b.t hoe de studie bevalt, wat de studielast is, hoe evt. de begeleiding is, hoe de stof is en of het mogelijk is om vrijstellingen te krijgen aan de hand van werkervaring, behaalde certificaten etc?

Overige tips en adviezen zijn ook van harte welkom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:11

Bezulba

Formerly known as Eendje

Even een disclaimer, ik zit niet op 1 van beide scholen maar doe wel een deeltijd opleiding bij de HVA.

Mijn ervaringen:

Je zal minder tijd kwijt zijn dan de studiehandleidingen aangeven. Die zijn altijd zeer optimistisch geschreven omdat ze natuurlijk ook aan een bepaalde studielast moeten voldoen voor de studiepunten, echter ben je uiteindelijk toch meer tijd kwijt dan je vooraf in schat.

Je moet namelijk eigenlijk, om het toch fatsoenlijk te doen, elke week gewoon je huiswerk/opdrachten/voorbereiding doen. Dat houd dus in dat je praktisch 10 van de 12 maanden per jaar elke week meerdere avonden tijd moet vrijmaken om dat te kunnen doen. Natuurlijk doet niet iedereen dat, dus zit je opeens een week voor de deadline zwaar te stressen om het maar af te maken, doe je dingen tijdens werktijd die ook eigenlijk niet kunnen en lever je iets in wat niet helemaal optimaal is.

Pro-tip: Las vaste avonden in om dingen te doen, doe ze dan ook en dan heb je aan het einde van het blok geen stres omdat je alles nog van week 1-5 moet gaan inhalen.

Daarnaast zou ik niet van te voren uit gaan dat je significante tijdwinst kan halen omdat je werkervaring/certificaten hebt. Het kan zijn dat je bv een blok krijgt over technieken zoals scrum. Dan is het leuk dat jij een certificaat hebt en misschien hoef je dan geen examen te doen, maar de andere vakken zul je nog wel moeten volgen dus uiteindelijk heb je geen tijd winst. Daarnaast wordt er bij een deeltijdopleiding geeist dat je relevante werkervaring opdoet om de opleiding überhaupt af te kunnen maken. Dus bepaalde competenties moeten behaald zijn (en op 1 of andere manier nog enigszins aantoonbaar) op de werkvloer. Daar krijg je geen vrijstelling voor, dat moet je gewoon kunnen.

Ga er dus maar van uit dat je gewoon 4 jaar bezig bent. Kan het altijd nog positief uitvallen.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrangeBerry
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online

OrangeBerry

Major malfunction 🤓

bluewater schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 16:41:
[...]

Interessant! Ik ben me ook aan het orienteren voor een HBO opleiding en bezit nu over de volgende certificaten:

- ITIL
- BiSL
- ASL2
- Agile Scrum foundation
- TMap Suite Test Engineer

Dit zou dus betekenen dat ik met het tonen van de certificaten al vrijstelling kan krijgen voor bepaalde onderdelen bij NOVI waardoor ik de opleidingsduur aanzienlijk kan verkorten? Zou dit bijv. ook bij een hogeschool zoals Windesheim mogelijk zijn?
Je hebt je vraag vrij recent al eerder gesteld in een ander topic...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-09 14:54

OverloadOfRed

Bla, blabla

bluewater schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 11:08:
Wie van jullie heeft er ervaring met de deeltijd opleiding HBO ICT bij bovengenoemde scholen en kan mij het een en ander vertellen m.b.t hoe de studie bevalt, wat de studielast is, hoe evt. de begeleiding is, hoe de stof is en of het mogelijk is om vrijstellingen te krijgen aan de hand van werkervaring, behaalde certificaten etc?
Ik zit in het eerste jaar deeltijd HBO ICT, Windesheim. Ik heb de richting Software Engineering gekozen.
Ik ga je vragen even kort beantwoorden in dezelfde volgorde, en je kan altijd een berichtje sturen als je meer vragen hebt :P
- Bevalt mij prima, ik ben een jaar of wat niet bezig geweest met opleidingen, en dat bevalt me daar prima. Is een erg persoonsafhankelijk iets, hoe het bevalt, dus daar zul je weinig aan hebben.
- Begeleiding heb ik geen slecht woord over te zeggen. Leraren zijn betrokken, helpen waar het kan en reageren snel op mails, en in de contactdagen kan je ze altijd aanschieten. Erg laagdrempelig qua contact, zeer fijn!
- Stof is erg project-focused. Stof die je leert moet je direct toepassen. Misschien even wennen aan het tempo, maar de stof is relevant aan het project, en volgens mij ook wel aan het bedrijfsleven.
- Vrijstelling is moeilijk. Ik kom niet in aanmerking maar vrijwel alles moet in de examencommissie, en die is niet mals wat betreft vrijstellingen. Dat is denk ik op elke school wel. Ook moet ik toegeven dat het weinig zin heeft om losse onderdelen vrij te stellen, je moet toch 1 à 2 dagen naar school, dat ga je met wat vrijstelling niet minder maken.

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 15:10
OverloadOfRed schreef op zondag 24 februari 2019 @ 13:09:
[...]

Ik zit in het eerste jaar deeltijd HBO ICT, Windesheim. Ik heb de richting Software Engineering gekozen.
Ik ga je vragen even kort beantwoorden in dezelfde volgorde, en je kan altijd een berichtje sturen als je meer vragen hebt :P
- Bevalt mij prima, ik ben een jaar of wat niet bezig geweest met opleidingen, en dat bevalt me daar prima. Is een erg persoonsafhankelijk iets, hoe het bevalt, dus daar zul je weinig aan hebben.
- Begeleiding heb ik geen slecht woord over te zeggen. Leraren zijn betrokken, helpen waar het kan en reageren snel op mails, en in de contactdagen kan je ze altijd aanschieten. Erg laagdrempelig qua contact, zeer fijn!
- Stof is erg project-focused. Stof die je leert moet je direct toepassen. Misschien even wennen aan het tempo, maar de stof is relevant aan het project, en volgens mij ook wel aan het bedrijfsleven.
- Vrijstelling is moeilijk. Ik kom niet in aanmerking maar vrijwel alles moet in de examencommissie, en die is niet mals wat betreft vrijstellingen. Dat is denk ik op elke school wel. Ook moet ik toegeven dat het weinig zin heeft om losse onderdelen vrij te stellen, je moet toch 1 à 2 dagen naar school, dat ga je met wat vrijstelling niet minder maken.
Ik ben een derdejaars student op het Windesheim en ik doe de richting infrastructure design and security. Ik ben het zeker eens met OverloadofRed, echter kan je prima vrijstellingen krijgen. Als jij de laatste versie van Itil heb krijg je vrijstelling. Zo heb ik dit ook bij Prince2, MCSA, CEH en CCNA gezien, zolang je maar de officiele certificaten hebt. En vrijstellingen hebben zeker zin, in het 2e en 3e jaar heb ik voornamelijk op dinsdag les gehad (uitzonderingen daar buiten gelaten) en de donderdag thuis voor project. De leraren proberen er rekening mee te houden. Daarnaast heb je minder studielast en kan je focussen op de andere vakken.

@bluewater mocht je specifieke vragen hebben over de opelding van Windesheim kan je me altijd een DM sturen.

Succes met het maken van je keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverloadOfRed

OverloadOfRed

Bla, blabla

manii schreef op zondag 24 februari 2019 @ 16:18:
[...]

Ik ben een derdejaars student op het Windesheim en ik doe de richting infrastructure design and security. Ik ben het zeker eens met OverloadofRed, echter kan je prima vrijstellingen krijgen. Als jij de laatste versie van Itil heb krijg je vrijstelling. Zo heb ik dit ook bij Prince2, MCSA, CEH en CCNA gezien, zolang je maar de officiele certificaten hebt. En vrijstellingen hebben zeker zin, in het 2e en 3e jaar heb ik voornamelijk op dinsdag les gehad (uitzonderingen daar buiten gelaten) en de donderdag thuis voor project. De leraren proberen er rekening mee te houden. Daarnaast heb je minder studielast en kan je focussen op de andere vakken.

@bluewater mocht je specifieke vragen hebben over de opelding van Windesheim kan je me altijd een DM sturen.

Succes met het maken van je keuze.
Oke, dan heb ik misschien de vrijstellingen verkeerd begrepen, ik heb sowieso geen ervaring/certificaten dus waren 2ehands ervaringen van klasgenoten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewater
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-09 00:21
@OverloadOfRed @manii dank voor jullie reacties! Ik ga er inderdaad vanuit dat de opleiding ondanks vrijstellingen toch 4 jaar duurt. Met vrijstellingen zou ik mij wel (extra) kunnen focussen op andere vakken.

Mag ik vragen wat voor vakken / projecten jullie al hebben gehad? Wat betreft de lesdagen voor deeltijd: is dit altijd op de dinsdag en vrijdag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed

OverloadOfRed

Bla, blabla

bluewater schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 11:38:
@OverloadOfRed @manii dank voor jullie reacties! Ik ga er inderdaad vanuit dat de opleiding ondanks vrijstellingen toch 4 jaar duurt. Met vrijstellingen zou ik mij wel (extra) kunnen focussen op andere vakken.

Mag ik vragen wat voor vakken / projecten jullie al hebben gehad? Wat betreft de lesdagen voor deeltijd: is dit altijd op de dinsdag en vrijdag?
Ik ben nu bezig met het 2e project. Eerste project was een webshop ontwikkelen, 2e project is een java-applicatie ontwikkelen. Als je specifiek wat wil weten kan je beter even een pm sturen, dat lijkt me niet echt handig zo publiekelijk :P
Lesdagen, zo begreep ik, zijn niet voor alle jaren hetzelfde. Deze vorm van de deeltijd is dit jaar begonnen (wij zijn dus de pilot), en heb begrepen dat iemand in een later jaar op de donderdag les had, dus wellicht een vraag voor de open avond? Ik had de eerste module bijna elke dinsdagavond, en elke vrijdag school, de 2e module tot zover alleen vrijdag school.

Pagina: 1