Wat maakt een extra regel in traceroute?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:47

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Als ik een traceroute opvraag naar een bepaald IP-adres, dan zie ik langs welke routers mijn data gekomen is.

Nou heb ik laatst een managed switch geplaatst tussen mijn computer en router in. Ik had verwacht dat ik deze zou gaan zien als een extra regel in elke traceroute (omdat het dataverkeer een tussenstop maakt op deze switch), maar dat is niet zo.

Mijn vraag is daarom: wanneer verschijnt er een extra regel in een traceroute en wanneer niet?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Beste antwoord (via aawe mwan op 23-02-2019 17:10)

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
aawe mwan schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 21:43:
[...]

Behalve dan dat de uiteindelijke bestemming ook in de traceroute lijst staat, natuurlijk.
Dat is niet zo vreemd als je bedenkt dat traceroute gewoon pingt met een TTL die begint op 1 en dan oploopt.
Ik heb gevonden dat je een Cisco "traceroute mac" tool bestaat om de route op level 2 niveau zichtbaar te maken, switches dus.

Dat zou ik ook willen zien in mijn eigen netwerk.
Dan moeten je switches ergens op reageren. Een router reageert wanneer de TTL 0 wordt. Een Cisco switch reageert op het Cisco Discovery Protocol. Cisco's methode staat hier uitgelegd. Er is in ieder geval geen universele methode om switches in een traceroute te laten verschijnen.

[ Voor 5% gewijzigd door GlowMouse op 22-02-2019 21:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-09 15:32
Je geeft zelf het antwoord al...

tracert telt routers, geen switches

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:59

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Traceroute werkt op routing niveau, layer 3 van het OSI model. Switching is layer 2. Het werkt doordat de time to live (TTL) waarde bij elke tussenliggende host met 1 verlaagd wordt, wat standaard gebeurt bij datatransitie. Als de TTL waarde 1 bereikt zal de laatste host deze afwijzen en de melding ICMP time exceeded (tijd verlopen) retourneren, met hierbij ook het adres van deze laatste host. Door de beginwaarde van de TTL op 1 te zetten, zal de TTL bij de eerste host 0 worden en zal deze dus een foutmelding geven. Hierdoor wordt het adres van deze host bekend. Door de begin TTL vervolgens met 1 toe te laten nemen, zal de volgende host bekend worden, enzovoort.

Dit is overigens met 1 search keyword te vinden.

[ Voor 30% gewijzigd door Bor op 22-02-2019 11:06 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
MSteverink schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 10:55:
Dat klopt, maar wat is het essentiele verschil tussen een switch en een router dat er voor zorgt dat een router wel en een switch niet zichtbaar is voor traceroute?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1337
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-10 21:38
een switch doet niets met IP en zet de netwerkpakketten gewoon door (op basis van MAC adressen). Een router routeert het pakket op basis van IP.

[ Voor 10% gewijzigd door Sebas1337 op 22-02-2019 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:59

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

aawe mwan schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 11:36:
[...]

Dat klopt, maar wat is het essentiele verschil tussen een switch en een router dat er voor zorgt dat een router wel en een switch niet zichtbaar is voor traceroute?
Precies wat in mijn uitleg staat. Een switch werkt op een andere laag van het OSI model (namelijk layer 2, datalink) dan waar traceroute op werkt (layer 3, netwerk).

Layer 2: MAC address / Frame
Layer 3: IP / Packet
Layer 4: Segment(TCP) / Datagram(UDP)

Afbeeldingslocatie: https://engineerhunt.weebly.com/uploads/4/9/5/0/49505043/7830357_orig.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Bor op 22-02-2019 11:57 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
MSteverink schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 10:55:

Behalve dan dat de uiteindelijke bestemming ook in de traceroute lijst staat, natuurlijk.

Ik heb gevonden dat je een Cisco "traceroute mac" tool bestaat om de route op level 2 niveau zichtbaar te maken, switches dus.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
aawe mwan schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 21:43:
[...]

Dat is niet zo vreemd als je bedenkt dat traceroute gewoon pingt met een TTL die begint op 1 en dan oploopt.

Dan moeten je switches ergens op reageren. Een router reageert wanneer de TTL 0 wordt. Een Cisco switch reageert op het Cisco Discovery Protocol. Cisco's methode staat hier uitgelegd. Er is in ieder geval geen universele methode om switches in een traceroute te laten verschijnen.

[ Voor 5% gewijzigd door GlowMouse op 22-02-2019 21:52 ]

Pagina: 1