PythonW starten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-10 17:29
Hallo

Tussen 1980 en 1998 heb ik veel ontwikkeld in Pascal, Basic, dBASE, C, Uniface etc. door omstandigheden ben ik daarna in beheer gekomen en heb ik het ontwikkelen (behoudens scripting) los gelaten. De laatste jaren doe ik advieswerk en begin ik mijn feeling achter de knoppen te verliezen, Ook wil ik mijn kinderen programmeren bijbrengen. Mijn voorlopige keuze is op Python gevallen. Een taal die populair is en ook voor kinderen leuk is. Mits er in een grafische omgeving gewerkt kan worden. Na het installeren van Python op Windows10 en na het starten van python.exe kan je aan de slag in een terminal venster. Dat is voor kinderen niet zo spannend. Ik krijg Pythonw.exe niet gestart. Hij start en stopt weer direct. Op Internet geen informatie kunnen vinden hoe Pythonw op Windows gestart kan worden. Op meerdere systemen geprobeerd (Windows10 en Windows8.1) met hetzelfde resultaat. met procesmonitor van sysinternals een onderzoek gedaan en ik zie in de logging niet dat er een dependancy vereist wordt.

Toch heb ik het vermoeden dat er iets aanvullend geïnstalleerd moet worden maar info hierover niet gevonden, ook op de python site. vreemd.

Ik zie iets over het hoofd. Wie kan me verder helpen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ongetwijfeld wat kort door de bocht (of niet voldoende info van mijn kant) maar volgens mij kan je pythonw alleen netjes starten door je scripts de extensie ".pyw" te geven.

Tegelijkertijd zou er ook een path-variabele en ftype-association behoren te bestaan. In hoeverre dit tegenwoordig al door de installer wordt geregeld of dat je dit nog zelf moet doen, kan ik niet 1-2-3 beoordelen.

Mijn laatste ervaring met Python was 2.7 dus het kan zomaar zijn dat in de 3.x branche er aanzienlijke verbeteringen zijn toegepast omtrent het starten / zien van pythonw.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Kortom, je zoekt een programma om je code in te schrijven? een IDE?
Die zit er niet standaard bij ;)

Probeer PyCharm eens.
https://www.jetbrains.com/pycharm/

Of Visual Studio Code.
https://code.visualstudio.com/
En dan de volgende dingetjes doen om t geschikt te maken:
https://code.visualstudio.com/docs/languages/python

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-10 17:29
Super voor deze snelle antwoorden. Ik kan weer verder. later zal ik het beste antwoord selecteren :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:41
McKaamos schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 10:47:
Kortom, je zoekt een programma om je code in te schrijven? een IDE?
Die zit er niet standaard bij ;)

Probeer PyCharm eens.
https://www.jetbrains.com/pycharm/

Of Visual Studio Code.
https://code.visualstudio.com/
En dan de volgende dingetjes doen om t geschikt te maken:
https://code.visualstudio.com/docs/languages/python
Python heeft zijn eigen ontwikkelomgeving, idle, pycharm en visual studio zijn wel veel uitgebreider

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-09 14:11
PythonW zegt mij niet zoveel maar volg zelf een video-serie C++ van ene TPayne.
Daarvoor had hij een python-serie en de video's, mits de jongeren een beetje engels verstaan, is daarvoor geschikt.
YouTube: Let's Learn Python - Basics #1 of 8 - Integers, Floats and Maths
Ruim een half miljoen views

Hier alle afspeellijsten
YouTube: Trevor Payne

[ Voor 3% gewijzigd door kitao op 22-02-2019 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:03
Als het alleen om leren gaat, kun je codecademy ook nog overwegen: https://www.codecademy.com/learn/learn-python-3

Niets installeren, gewoon in de browser en vrij interactief! Ze behandelen alleen de absolute basis, maar voor kinderen is dat juist wel prima.

Qua IDE zit ik tegenwoordig zelf bij Visual Studio Code. Ben niet bepaald MS fan, maar vind dit wel een fijn product. Niet zo zwaar en log als PyCharm, maar wel met alle features die je nodig hebt; syntax high lighting, tab complete, refactoring, git integratie, linting, et cetera.

Qua distributie zou ik op Windows sowieso voor Anaconda / Miniconda gaan. Maar ontwikkelen doe ik liever op Ubuntu vanwege de gcc compiler. De build tools van MS zijn niet echt ideaal.

[ Voor 14% gewijzigd door Morrar op 23-02-2019 11:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Anaconda is vooral voor wetenschappelijke programma's. Als beginneling heb je dat echt niet nodig.
Visual Studio Community is veel te zwaar/uitgebreid voor een beginneling.

Ik zou gewoon lekker met een Windows Install beginnen van Python en werken met IDLE (die wordt geloof ik standaard meegeleverd) of Sublime text oid.

Nog simpeler is eigenlijk: https://repl.it/languages/python3
In het middelste scherm je code intikken, bovenin op run drukken, en in je out/input verschijnt rechts.

Voor je kinderen raad ik Scratch aan: https://scratch.mit.edu

Succes!

[ Voor 22% gewijzigd door CyberMania op 23-02-2019 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
Anaconda heeft niets met wetenschappelijk te maken; het is vooral een manier om makkelijk omgevingen aan te maken en packages te beheren. Zeker voor beginners is dat juist nuttig, omdat je dan altijd een schone environment kunt aanmaken, zonder dat het een zootje wordt. Ook zorgt Continuum (makers van Anaconda) dat alle packages goed samenwerken, zodat je niet in dependency hell belandt; ook handig voor beginners.

Verder vind ik dus wel meevallen hoe zwaar Visual Studio Code is. En dingen zoals tab completion en object inspections zijn just zeer handig om te zien welke functies een object allemaal heeft. Alternatief zou eventueel nog Jupyter Notebook zijn, als je interactief bezig wilt. Dat is met Anaconda ook makkelijk op te zetten (gewoon "conda install notebook" en dan "jupyter notebook")

Maar goed, ieder zijn ding natuurlijk...

[ Voor 12% gewijzigd door Morrar op 23-02-2019 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
Morrar schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 17:21:
Anaconda heeft niets met wetenschappelijk te maken;
Niets? Anaconda is a free and open-source distribution of the Python and R programming languages for scientific computing.
Je moet anaconda vooral zien als een distro waar allerlei packages al bij zitten geïnstalleerd (zoals numpy, pandas, scikit etc) - als beginner heeft hij die allemaal niet nodig.

[ Voor 23% gewijzigd door CyberMania op 23-02-2019 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kitao
Visual Studio lijkt mij ook best wel 'zwaar' hoewel ik weinig vergelijkend materiaal heb geprobeerd.
Als je kijkt naar het aantal knoppen en bellen en de te kiezen configuraties, zoals bijvoorbeeld beschreven in het masm-topic, dan raak je snel de weg kwijt als beginner.
Ook op de pc zelf heb ik even geklikt op de properties van de map in Programs x86 van Visual Studio en er kwam een 3.3 GB uit rollen.
Dat gezegd, ik heb bij installatie achteraf gezien waarschijnlijk een aantal onnodige pakketten erbij gedownload, simpelweg omdat ik niet wist welke precies te nemen.
En dan nog een paar weken daarna ontbrak er toch nog iets, namelijk een SDK , die weer apart erbij gedownload moest worden. Waarom dat ook weer was ben ik vergeten, maar goed, de kenner zal wel kunnen onderscheiden welke pakketten noodzakelijk zijn en welke niet voor het te gebruiken project.
Voordeel van een computeropslag is trouwens dat je die ook weer kan wissen mocht iets overbodig zijn.
Hier een afbeelding van een paar van die pakketten, Python zit er ook bij.
Voor de rest ben ik namelijk best tevreden met VS17.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3FuDxr9.png?1

https://content.byui.edu/...ngl-visualStudio2017.html

.

[ Voor 8% gewijzigd door kitao op 23-02-2019 18:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

kitao schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 18:18:
Visual Studio lijkt mij ook best wel 'zwaar' hoewel ik weinig vergelijkend materiaal heb geprobeerd.
Jij en verschillende mensen boven je zien wel over het hoof dat hij Visual Studio Code aanbeveelt, en niet VS17 ;)

[ Voor 3% gewijzigd door boe2 op 27-02-2019 14:22 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:38

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

CyberMania schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 17:43:
als beginner heeft hij die allemaal niet nodig.
Het is niet zo relevant wat hij niet nodig heeft. Het gaat om de dingen die hij wél nodig heeft of goed kan gebruiken. En als die dingen toevallig zitten in iets waarin meer zit dan is dat nog geen reden om dat vervolgens af te schrijven.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:41
Morrar schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 17:21:
Alternatief zou eventueel nog Jupyter Notebook zijn, als je interactief bezig wilt. Dat is met Anaconda ook makkelijk op te zetten (gewoon "conda install notebook" en dan "jupyter notebook")
Leer de kids dan ook vrij snel aan geheugenbeheer doen, want doordat jupyter notebook alles in het geheugen houdt, kan het bij sommige werkprocessen aardig snel crashen.

Zo heb ik ooit ergens gewerkt waar de data-analisten steevast zwaarder machines nodig hadden (64GB+ geheugen) voor hun jupyter notebook omgeving, omdat er tussen het inladen van enorme datasets door geen garbage-collection werd gedaan :/

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
Tja notebooks zijn niet voor productie niveau code he, het is voor snelle exploratieve projectjes... Verder helpt het wel als je de zooi een beetje structureert en niet 20x een kopie maakt van (bijna) hetzelfde data frame. Garbage collection kan die dan inderdaad niet opruimen omdat ze nog "actief" zijn.

Sowieso een goed idee om code op een gegeven moment richting een package te duwen, zoals m'n collega hier betoogt: https://blog.godatadriven...ss-terrible-notebook-code

Maar dit gaat allemaal veel te ver voor gewoon een hobby project / eerste stappen maken om Python te leren.

@CyberMania Je kunt ook Miniconda pakken, die heeft amper voorgeïnstalleerde packages. Waar het vooral om draait is dat je eenvoudig omgevingen op kunt tuigen (vgl virtualenv). Voor ieder projectje maak je een omgeving die je later weer op kunt ruimen. Zo blijft je Python installatie overzichtelijk en de omgeving kun je exporteren en later altijd reproduceren.

@kitao Zoals @boe2 aangeeft had ik het over Visual Studio Code, dat is lichter en kun je evt uitbreiden met extensies. Als volledig IDE zou ik eerder voor PyCharm gaan, maar dat is al veel logger. Spyder en IDLE heb ik zelf kort mee gespeeld, maar vond ik minder prettig.

Maar goed, ieder z'n ding qua voorkeuren natuurlijk; ik geef alleen aan waar ik graag mee werk. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Morrar op 27-02-2019 19:49 ]

• CyberMania
Morrar schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 19:40:
Anaconda heeft niets met wetenschappelijk te maken
Ga hier eens op in dan
.oisyn schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 14:36:
[...]

Het is niet zo relevant wat hij niet nodig heeft. Het gaat om de dingen die hij wél nodig heeft of goed kan gebruiken. En als die dingen toevallig zitten in iets waarin meer zit dan is dat nog geen reden om dat vervolgens af te schrijven.
Jawel, als je een nieuwe taal leert kan je je daar het beste op focussen. Iets nieuws leren kan al snel overweldigend zijn met allerlei extra instrumenten die je helemaal niet nodig hebt in het begin. Als je het toch niet nodig hebt: waarom dan wel installeren? Waarom iets nodeloos complex maken? Zal het daarom zijn dat praktisch elk Python lesboek niet begint met: installeer Anaconda? Maar ja jij hebt vast heel veel beginners lesboeken geschreven en zal het daarom vast beter weten dan zij.

#1 Python Crash Course: A Hands-On, Project-Based Introduction to Programming.
Python van de website + Geany (simpele teksteditor)

#2 Elements of Programming Interviews in Python: The Insiders' Guide
Python van de website + IDLE

#3 The Self-Taught Programmer: The Definitive Guide to Programming Professionally

#4 Python Programming: A Step By Step Guide From Beginner To Expert (Beginner, Intermediate & Advanced)

#5 Learn Python 3 the Hard Way: A Very Simple Introduction to the Terrifyingly Beautiful World of Computers and Code (Zed Shaw's Hard Way Series)
Zegt nadrukkelijk geen IDE, maar Python + een simpele tekst editor.

Amazon Best Sellers Python programming
(bron: https://www.amazon.com/Be...ramming/zgbs/books/285856 )

Dan wijs ik je ook nog graag op de ZEN van Python:

Simple is better than complex.
(..)
Sparse is better than dense.

https://www.python.org/dev/peps/pep-0020/

Nou ben ik benieuwd naar jouw -serieuze- bronnen, behalve die van jezelf, die zeggen het is beter om te beginnen met Anaconda als je Python wilt leren.

[ Voor 115% gewijzigd door CyberMania op 28-02-2019 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
boe2 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 14:21:

Jij en verschillende mensen boven je zien wel over het hoof dat hij Visual Studio Code aanbeveelt, en niet VS17 ;)
Dat had ik idd niet in de gaten, bedankt voor de link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:38

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

CyberMania schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 19:34:
Jawel, als je een nieuwe taal leert kan je je daar het beste op focussen. Iets nieuws leren kan al snel overweldigend zijn met allerlei extra instrumenten die je helemaal niet nodig hebt in het begin.
Eens, maar dat is louter als ze in de weg zitten. En je moet meewegen de features die een tool toevoegt. Dat leek je niet te doen.
Zal het daarom zijn dat praktisch elk Python lesboek niet begint met: installeer Anaconda? Maar ja jij hebt vast heel veel beginners lesboeken geschreven en zal het daarom vast beter weten dan zij.
Ten eerste: is het echt nodig om op die manier de discussie aan te gaan? Ten tweede, ik heb nergens beweerd dat Anaconda wel goed is - ik ken het hele pakket niet eens :). Ik reageer louter op je stelling dat je iets beter niet kunt gebruiken puur omdat het zaken toevoegt die niet nodig zijn. Zonder verdere onderbouwing is dat gewoon een hele boude en lompe stelling. Dat er verder concrete argumenten bestaat om Anaconda aan- danwel af te raden doet daar verder niets aantrekt af, het argument zelf gaat -op zichzelf- veel te kort door de bocht.

[ Voor 4% gewijzigd door .oisyn op 04-03-2019 22:03 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Pagina: 1