Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies ; Upgrade van oude game computer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• timzwolle96
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-08 18:01
Ten allen eerst, wil ik jullie bedanken om hier tijd te investeren. Bedankt, Tim

Situatieomschrijving.

Ik heb een aantal jaar geleden, voor toen der tijd een computer samengesteld. Deze computer was van gemiddelde kwaliteit.

Helaas had ik tot aan nu geen tijd en energie in het gamen gestoken, dit vanwege omstandigheden.

Gelukkig ziet de toekomst voor mij en mijn computer er goed uit, vandaar dat ik hier in wil investeren, opnieuw.

Daarbij wil ik zeggen dat ik weinig tot geen ervaring heb met tweakers, o.a de forum. Excusses vooraf.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het hebben van deze computer heeft een reden , dit is om te gamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
deze upgrade mag tot en met 300 euro zijn. Graag zou ik daarbij ook willen weten wat ik vanuit 200 euro eruit kan halen. Dit hoeft niet per se

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
onderstaand bevind zich mijn huidige set up. Hiervan mag elk product vervangen worden wanneer nodig is.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 264,99€ 264,99
1ASRock H81M-HDS€ 0,-€ 0,-
1Sapphire R9 280 3GB GDDR5 OC DUAL-X with Boost€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 56,-€ 56,-
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 41,95€ 41,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 72,80€ 72,80
1Seasonic S12G 450W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 435,74

let op ! Daarbij heb ik ook nog een ssd van 500gb.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
zelf zat ik te denken of ik de GPU , ram of CPU moet veranderen. Daarbij denk ik dat als ik de GPU ga veranderen naar een 8pin power connector, het niet kan vanwege mijn 4x4 psu. Mijn vraag is dus ook, kan dit wel ?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua merk heb ik geen voorkeur, alleen prijs/kwaliteit is relevant.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zou graag willen zien wat er vervangen moeten worden, wat vervangen kunnen worden maar geen prioriteit heeft.

Daarbij zou ik willen gamen zonder dat het spel “rust” framedrops geeft door mijn computer.

Ga je overklokken?
Nooit gedaan, als iemand mij een referentie kan geven naar een guide.

Wat verwacht je van ons?
Een overzicht van wat er moet vervangen moet worden, waarbij het budget van 300 kan gebruikt worden, daarnaast een prijs/kwaliteit advies op 200 euro.

En waarnaar ik in de toekomst naar uit moet kijken ( wat geen hoge prioriteit heeft zoals hierboven )

Graag wil ik iedereen bedankt voor het lezen, reageren en het besteden van jullie tijd hieraan.

Met vriendelijk groet,

Tim

Beste antwoord (via timzwolle96 op 23-02-2019 04:10)

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:18

Tribits

Onkruid vergaat niet

Bij gamen is het altijd wel handig te weten welke games je speelt en wat je verwachtingen ongeveer zijn qua resolutie, framerate en settings. Daarnaast kan het ook helpen als je aangeeft tegen welke beperkingen je nu aanloopt.

Het systeem dat je nu hebt was een jaar of vijf terug een redelijke middenklasser, maar is zo langzaam aan in zijn geheel wat verouderd. Goede nieuws is wel dat kast, opslag en voeding nog gebruikt kunnen worden.

Makkelijkste upgrade is een andere videokaart, bijvoorbeeld een RX580 kaart als de pricewatch: XFX RX 580 GTS Black Edition 8GB OC+. Dat zal de game prestaties al een stuk verbeteren. CPU is wat lastiger, er zijn voor deze socket (1150) wel snellere i7 modellen beschikbaar, maar daar worden tweedehands nog vrij behoorlijke prijzen voor gevraagd (rond de 150 euro) en ze zullen over enkele jaren ook tekort schieten. Alternatief is een heel nieuw moederbord, CPU en geheugen, maar dan praat je al snel over een bedrag van 300 euro alleen al voor die drie componenten.

Overigens is een RAM upgrade van je huidige systeem ook nog mogelijk, maar dat zou betekenen dat je de huidige 4GB modules moet vervangen door twee modules van 8GB en daarmee dus relatief duur uitpakken. Daarnaast verwacht ik niet dat het veel verbetering zal brengen voor de game prestaties. Overklokken behoort trouwens met je huidige systeem niet tot de mogelijkheden omdat je een H81 bord hebt.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:18

Tribits

Onkruid vergaat niet

Bij gamen is het altijd wel handig te weten welke games je speelt en wat je verwachtingen ongeveer zijn qua resolutie, framerate en settings. Daarnaast kan het ook helpen als je aangeeft tegen welke beperkingen je nu aanloopt.

Het systeem dat je nu hebt was een jaar of vijf terug een redelijke middenklasser, maar is zo langzaam aan in zijn geheel wat verouderd. Goede nieuws is wel dat kast, opslag en voeding nog gebruikt kunnen worden.

Makkelijkste upgrade is een andere videokaart, bijvoorbeeld een RX580 kaart als de pricewatch: XFX RX 580 GTS Black Edition 8GB OC+. Dat zal de game prestaties al een stuk verbeteren. CPU is wat lastiger, er zijn voor deze socket (1150) wel snellere i7 modellen beschikbaar, maar daar worden tweedehands nog vrij behoorlijke prijzen voor gevraagd (rond de 150 euro) en ze zullen over enkele jaren ook tekort schieten. Alternatief is een heel nieuw moederbord, CPU en geheugen, maar dan praat je al snel over een bedrag van 300 euro alleen al voor die drie componenten.

Overigens is een RAM upgrade van je huidige systeem ook nog mogelijk, maar dat zou betekenen dat je de huidige 4GB modules moet vervangen door twee modules van 8GB en daarmee dus relatief duur uitpakken. Daarnaast verwacht ik niet dat het veel verbetering zal brengen voor de game prestaties. Overklokken behoort trouwens met je huidige systeem niet tot de mogelijkheden omdat je een H81 bord hebt.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-11 12:49
Ik zou, zoals aangegeven, kijken naar een nieuwe videokaart, hier ga je over het algemeen de meeste winst uit halen. CPU/RAM/mobo upgrade is niet echt rendabel voor €200-300 en ga je ook vrij weinig van merken als je de huidige videokaart blijft gebruiken.

Zoek wel even een andere RX 580 want die @Tribits linkt is moeilijk leverbaar. Als je het niet erg vindt om tweedehands te kopen zou ik V&A in de gaten houden. Zijn vaak leuke dealtjes te scoren.

En hoewel je voeding niet de beste meer is voor een modern systeem is het geen probleem om een RX 580 op aan te sluiten.

[ Voor 29% gewijzigd door Randleman op 22-02-2019 08:22 ]

• John Rambo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-10 21:07
Sluit me aan bij de post hierboven. Die RX580 voor 170 euro is een uitstekende deal. Met een dergelijk budget moet je als snel naar tweedehands onderdelen kijken. Je zou ook nog een tweedehands GTX1060 6Gb kunnen overwegen voor rond de 150 euro. Je oude videokaart verkoop je voor een paar tientjes. Als met al heb dan voor 100 euro netto een snellere videokaart.
Geld wat overblijft kun je ook nog een SSD voor kopen, volgens mij heb je die niet. pricewatch: Kingston A400 240GB
Voor 30 euro heb je een 240Gb SSDtje. 500Gb is wel aan te raden. pricewatch: Crucial MX500 2,5" 500GB

Van wat er over blijft zou je nog kunnen kijken of je je cpu kunt upgraden, persoonlijk zou ik even doorsparen en over een tijdje een nieuwe cpu, mobo en memory kopen.

“You’re Not Hunting Him. He’s Hunting You.” Trautman - First Blood (1982)

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-11 12:49
John Rambo schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 08:22:

Geld wat overblijft kun je ook nog een SSD voor kopen, volgens mij heb je die niet. pricewatch: Kingston A400 240GB
Voor 30 euro heb je een 240Gb SSDtje. 500Gb is wel aan te raden. pricewatch: Crucial MX500 2,5" 500GB
let op ! Daarbij heb ik ook nog een ssd van 500gb.
:P

[ Voor 30% gewijzigd door Randleman op 22-02-2019 08:24 ]

• John Rambo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-10 21:07
oeps

Edit:

Ik heb nog even zitten kijken. Je zou nog kunnen overwegen om je cpu te upgraden naar een i7-4770/4790. Voor ~150 euro heb je misschien zo'n cpu. Als je daar dan de verkoop van je oude cpu nog vanaf haalt, dan heb je voor een zacht prijsje een snellere cpu. Als ik benchmarks kijk dan zou dat ~20fps kunnen schelen ingame.

V&A aangeboden: Intel Core i7-4770
V&A aangeboden: Intel Core i7-4770 @ 3,4GHz | 4 cores | 8 threads | LGA1150

Let even op dat je mobo de 1.6 versie bios heeft dan. En wellicht moet je dan een degelijke cpu koeler erop hebben zitten.

[ Voor 102% gewijzigd door John Rambo op 22-02-2019 08:36 ]

“You’re Not Hunting Him. He’s Hunting You.” Trautman - First Blood (1982)

Pagina: 1