Aop aarden?Brom in luidsprekers van stereo installatie

Pagina: 1
Acties:

• Thei
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-09-2024
Ik heb vandaag eens serieus gezocht naar de oorsprong van de zachte brom die ik storend vond op mijn stereo installatie.
Ik heb voor mijn stereo een eigen stroomgroep aangelegd en ook een eigen schone aarde geslagen.

Ik ben begonnen met de alles om de beurt los te trekken op de voorversterker en kwam erachter dat de antennekabel en de rca tv geluids aansluiting de brom veroorzaken.

Daarom de massa mantel aansluiting van de antennekabel geisoleerd , hetgeen het gebrom niet helemaal oploste.

Daarna heb ik vanavond de aop 01 UPC braun van Ziggo gecontroleerd of die ook op mijn aarde is aangesloten en dat blijkt niet zo te zijn.

Omdat ik die niet mag open maken vermoed ik, heb ik de erop ingestoken 2 coax pluggen die een metalen buitenkant hebben , van buiten even verbonden met mijn eigen schone aarde. Na even controleren blijkt dat nog steeds de brom aanwezig is. Ps er is ook een oude tweede aarde in ons huis waarop de rest van de woning is aangesloten.
Tussen die twee aardaansluitingen heb ik ook gemeten op weerstand en die was slechts 15 ohm. Ook was er een spannings verschil tussen die 2 van 7 volt.
Vooral die lage weerstand kon dus nooit kloppen.

Verder denkende valt mij in dat ik de led tv opzettelijk niet op mijn schone stroomgroep heb aangesloten om vervuiling te voorkomen. En ja... Die is verbonden met een ander stopcontact en dus ook met een andere aarde. Via de tv /stereo aansluitkabel legde ik dus een aardlus aan tussen mijn 2 aardpinnen. Nadat ik de tv op het zelfde stopcontact heb aangesloten als de stereotoren en de aop heb geaard aan mijn schone aarde is de brom eindelijk verdwenen💪. Ook is de weerstand tussen beide aardes nu oneindig groot.

Nu mijn 2 vragen.
Mag ik de aop openen en van binnen op een eigen aarde aansluiten?
2) Haal ik nu op mijn schone aarde die ik apart sloeg voor de stereo installatie nu niet de troep daarop binnen van alle coax aansluitingen aangesloten bij ziggo?
.

[ Voor 3% gewijzigd door Thei op 01-03-2019 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Je hebt gewoon zoiets nodig:

https://elektronica-onlin...t/mantelstroom-filter-203

Een aardlus is heel gebruikelijk en dit lost het gegarandeerd op.

Die zijn daar speciaal voor. Verder valt over het bestaan cq het nut van "schone aarde" en "schone stroom" te twijfelen. In die apparaten zitten prima voedingen die geen enkel probleem hebben met het fenomeen stroom (al of niet "schoon") en een prachtige laagspanning verzorgen. Ook hier weer: meten is weten, bekijk het op een scoop bij twijfel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thei
Vandaag was de Ziggo monteur hier ivm blokjes in het beeld en waarvoor hij o.a. een nieuwe binnenkabel trok v.a. het aop naar de tv in de woonkamer. Ik heb hem gevraagd om gelijk even het binnenkomende aansluitpunt (aop) aan mijn eigen aarde te leggen.
Naar zijn mening hoeft dat absoluut niet meer met de huidige nieuwste aop omdat die reeds via hun eigen centrale zijn geaard. Ik drong nog eens aan en vroeg hem of ik met hun aarde dan niet ook gelijk op de aarde zat van iedereen gekoppeld aan hun centrale waardoor mijn schone audio aarde dus geen nut meer heeft ivm koppeling via de antenne. Dat klopte wel volgens hem maar kon geen verder kwaad zei hij.
Hij heeft mijn aop dus niet aan mijn eigen aarde gekoppeld en indien ik last had van brom op mijn stereo, dan zou dat aan mijn stereo installatie kunnen liggen omdat die al wat op leeftijd is was zijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maar dan koppel je dus de troep van het halve Ziggo netwerk rechtstreeks naar jouw 'schone' aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Thei schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 20:24:
Hij heeft mijn aop dus niet aan mijn eigen aarde gekoppeld en indien ik last had van brom op mijn stereo, dan zou dat aan mijn stereo installatie kunnen liggen omdat die al wat op leeftijd is was zijn mening.
Lees even de post boven je. Daar is het probleem mee opgelost. Die nadruk op (schone) aarde is echt nergens voor nodig. Het is geen ruimtevaarttechnologie. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Bart2005 op 27-02-2019 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thei
Bart2005 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 11:06:
Je hebt gewoon zoiets nodig:

https://elektronica-onlin...t/mantelstroom-filter-203

Een aardlus is heel gebruikelijk en dit lost het gegarandeerd op.

Die zijn daar speciaal voor. Verder valt over het bestaan cq het nut van "schone aarde" en "schone stroom" te twijfelen. In die apparaten zitten prima voedingen die geen enkel probleem hebben met het fenomeen stroom (al of niet "schoon") en een prachtige laagspanning verzorgen. Ook hier weer: meten is weten, bekijk het op een scoop bij twijfel.
De brom is verdwenen.
Wat er is veranderd:
Er is een nieuwe coax aan een stuk getrokken vanaf het aop naar de woonkamer.
De tv zit nu op het zelfde stopcontact als de stereo installatie.
Ik heb de eigen audio aarde gekoppeld aan het aop waarbij ik de aop ziggo massa ook intakt heb gelaten.

Ik heb ook getest met de ziggo coax aardmantel in het aop geïsoleerd en de eigen aarde verbonden . Dat leverde een 5 db minder fm signaal op.
Ik heb hierover even met Kemp gebeld en naar zijn mening was dit een goede oplossing met dus de ziggo massa gekoppeld aan de eigen aarde.

Het tv beeld is erg goed nu en ook de fm tuner heeft een veel beter signaal. Zelfs de normaal natuurlijk niet gebruikte annologe tv zenders zien duidelijk beter uit nu met veel minder sneeuw.

Zal een mantelstroomfilter nog iets toevoegen hieraan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
Als ik het zo lees zijn het ingewikkelde oplossingen voor simpele problemen ;-) maar als het nu goed werkt zou ik er niets meer aan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thei
Ik vond in mijn garage vandaag bij het opruimen nog een nieuw in doos ander aop waarop wel een aardaansluiting zit incl bijgeleverde geel/groene aardkabel. Ik neem aan dat die bedoeld was ooit om in de meterkast te monteren en aan te sluiten op de daar altijd aanwezige aarddraad.
Bij deze aop is de coax aarde volledig gescheiden vanaf de uitgang.
Zijn deze misschien beter als het nieuwe braun 01 aop waarvan dus de coax aarde gewoon is verbonden.
De oude nog 😉gloednieuwe is een tras 1000/B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thei
Afbeeldingslocatie: https://drive.google.com/file/d/1LCTN99m0OcGZmmrH66719DpmOqN49bEvCA/view?usp=drivesdk
Pagina: 1