Vraag betreft kabels aansluiten router/modem

Pagina: 1
Acties:
  • 1.680 views

Vraag

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:22
Mijn vraag
Hoi, Ik ben noggal een leek kwa internet aansluiten etc.
Ik heb een nieuwbouwwoning gekocht, (en gehoord dat de wifi via 1 router nog al wat aan de zwakke kant kan zijn als ik eenmaal in slaapkamer boven of op zolder ben. en nu heb ik al UTP kabels getrokken naar een aantal plekken:
2x woonkamer, 2x slaapkamer, en 2x zolder. In totaal heb ik 6 aansluitingen nodig. Deze 6 kan ik niet op mijn Glasmodem van caiway aansluiten aangezien hij maar 4 poorten heeft. Nu heb ik van een collega gehoord dat ik een extra router nodig zou hebben, vandaar dat ik de nighthawk heb gekocht. die hij had aanbevolen omdat de caiway glasmodem/router niet bepaald de beste doorvoer zou hebben. Op deze router zitten ook maar 4 aansluitpunten. Hoe krijg ik dit gefixd? kan ik gewoon 4 aansluitingen op de router knallen en 2x op glasmodem?of werkt dit zo niet helemaal?

Hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Op internet krijg ik alleen uitleg hoe ik de routerfunctie van het glasmodem kan uitschakelen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Caiway glasmodem:Genexis Platinum .
Router: Netgear nighthawk AC 1900, R7000

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb nog niks hierover kunnen vinden.
Geprobeerd kan nog niet, aangezien over een week pas internet van de caiway krijg.

Hoop dat iemand mij hier mee kan helpen.

Greets,

Robin

Beste antwoord (via dfbt op 23-02-2019 12:16)

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

dfbt schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 09:02:
Bedankt iedereen voor de reacties en het meedenken!

@unezra helemaal een leek betreft computers en spullen ben ik niet helemaal hoor :D
Heb alleen niet zoveel verstand van routers/switches/modems etc.
Eigen pc bouwen , beetje klote met spullen lukt nog wel.

Heb met mijn collega nog ff gesproken, hij woont al 2-3 jaar in een soortgelijk nieuwbouwhuis vlakbij in de buurt en hij heeft dezelfde glasmodem van caiway, Dit is met een ingebouwd Router systeem, maar hij heeft simpelweg niet genoeg power om zelfs op 1e verdieping al een lekker wifi signaal te geven vanwege isolatie/beton etc.
Hij heeft toen de r7000 gekocht en die geeft wel genoeg door om op de slaapkamers wifi te benutten. (zoals gewoon een streampie/netflix te kijken of via wifi een programma te sturen naar je tv bijvoorbeeld.)
Ik was alleen benieuwd hoe ik dit in elkaar ga roggelen omdat ik met 6 UTP aansluitingen zit die niet op 1 apparaat past.
Misschien dat ik eventueel de router op zolder kan aansluiten (mijn mancave(zolder) waar gamepc/tv komt te staan. (wel bedraad) maar ook WIFI signaal zou leuk zijn.
Maar dan komt het er op neer dat ik wel een switch nodig heb die in de meterkast komt te staan waar ik mijn 6 aansluitingen op aansluiten.

Welke zou jij dan aanbevelen om te kopen?
Ben van plan de aansluitingen inderdaad zelf te doen.

Robin
Ik heb dit setje thuis (net ook in een ander topic gepost, soms kom je soortgelijke topics kort achter elkaar tegen):

#ProductPrijsSubtotaal
2ZyXEL GS1200-5HP€ 78,65€ 157,30
3Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)€ 134,17€ 402,51
1Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router€ 88,-€ 88,-

Mijn huis is overigens 3 woonlagen hoog, uit 1958 maar met uit- en aanbouw van latere datum.

Ik heb mijn AOP (Ziggo) laten verplaatsen van de woonkamer naar de meterkast (dat *moet* je door ZIggo laten doen), daar komt nu alles binnen. (Meterkast is een grote trapkast.) Op het AOP is het Ziggo modem aangesloten (Ziggo Zakelijk), daar achter hant de EdgeRouter (ik heb bewust gekozen voor Edge en niet Unifi, voor mijn router wil ik niet afhankelijk zijn van een cloudkey of andere externe aansturing) en daarachter een reguliere switch met daar weer die Zyxel PoE switches aan.

De EdgeRouter is overigens een volwaardige firewall, niet alleen een router. :) Ziggo Zakelijk modem acteert in dit geval als router. "Bridge-mode", maar dat is het in dit geval niet, het is een router die een eigen /29 subnet gerouteerd krijgt vanuit ZIggo. Functioneel gezien hetzelfde als een partikulier modem in bridge, maar dan met meer dan 1 (en fixed) IP adres. (6, maar 5 bruikbaar, de router heeft er zelf ook 1).

Ik heb nu nog een 24 poorts niet-PoE switch achter de router hangen, die ga ik dit jaar vervangen door een PoE exemplaar met 16 of 24 poorten en dan gaan de Zyxel PoE's er uit. Één PoE switch en klaar. Met daarachter een enkele NAS/Hypervisor combo (zijn er nu nog 3, 1 NAS, 2 hypervisors).

Als AP's heb ik gekozen voor de Pro's omdat die toen nog de enige waren die met std. PoE van stroom konden worden voorzien. De Lite's doen hadden Ubiquiti eigen PoE nodig. (Of er was iig twijfel over, dus dan maar de Pro, die paar tientjes boeit niet.)

In huis hangen nu 2 AP's, 1 in de meterkast, 1 op de 3e woonlaag naast de CV. Dat dekt het hele huis prima, de 3e staat in de doos ehm, tja, niets te doen.

Alles is aangesloten met CAT7. (Dat laatste is niet per-se nodig, ik vond het nuttig maar tja, nu is dus de CAT7 standaard afgeschoten dus is het nut van 7 beperkt en kun je net zo goed voor 6A gaan. Mijn argumenten voor 7 zijn niet meer, helaas. Het is niet slecht, het is alleen niet meer beter of toekomstbestendiger dan 6A.)

Oh, en overal in huis waar ik het nuttig vind, heb ik dus ethernet uit de muur. (We waren toch bezig met een grote verbouwing, dat meteen maar meegenomen.)

Of zo'n setup nuttig/nodig voor je is? Ik weet het niet. Ik vind het zelf prettig. Ben wel alles flink aan het vereenvoudigen maar was blij dat ik die EdgeRouter had. Dat ding had ik al toen ik nog Ziggo partikulier had, met zakelijk *moet* je een eigen router meenemen. De overgang was voor mij dus relatief eenvoudig, alle apparatuur had ik al.

Als je niet vies bent van een beetje knutselen, is dit een prima setup en als het eenmaal draait, zo goed als onderhoudsvrij.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Alle reacties

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-10 21:36
Om geen gezeur te krijgen met NAT op de R7000 de DHCP uitschakelen en een utp kabel vanaf de Genexis op 1 van de LAN poorten van de R7000 aansluiten. De R7000 zal nu als Accesspoint werken. Mocht je verder nog te weinig poorten hebben, dan een switch aanschaffen

En niet te vergeten voordat iemand me aanvult.. Het LAN-IP van de R7000 in dezelfde range zetten als de Genexis

[ Voor 17% gewijzigd door mad-dog op 21-02-2019 23:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:31

JdM

Humbled

Als je echt niets weet van instellingen en netwerken, sluit dan gewoon alles aan zoals het origineel is bedoeld en koop een simpele 8 poorts switch en sluit die op de glasmodem van Caiway aan.
Dan heb je altijd support van Caiway omdat je hun apparatuur gebruikt, een switch is een dom apparaat waar je geen instellingen in doet, dus die kan niks verkeerd doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:24
Waarvior heb je die nighthawk gekocht? Als extra ap of als router?

Als router is meestal niet nodig. Provider apparatuur is vaak prima plus iptv en tv aan de praat krijgen is veel gedoe (en het niet waard imho). Als het de genexis platinum is kan hij trouwens niet eens in bridge en zal je dus nat over nat krijgen floriszz in "Glasvezel provider waar modem in bridge-modus kan"
Voor 2018 loonde het in bijna alle gevallen om je eigen router te installeren. Dat is gelukkig veranderd (mijn edgerouter ligt in de kast stof te happen en ben, dacht dat ik het nooit zou zeggen, tevreden met mijn experiabox 10)

Als ap moet je hem niet in de meterkast zetten maar op 1 van de punten, bv op slaapkamer waardoor je nog steeds de extra poorten mist in meterkast.

Ik zou eerder een 8 poort switch kopen (pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108Ev3) , provider modem/router intact laten, nighthawk terugbrengen en voor het geld 1of 2 accesspoints kopen (bv kpn wifi versterker a 50/stuk) en strategisch in huis plaatsen

[ Voor 38% gewijzigd door laurens0619 op 22-02-2019 00:16 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Voor het probleem "er zitten niet genoeg interne poortjes op het apparaat dat ik van de ISP kreeg" is de oplossing simpel: Voeg een switch toe. Een ethernetswitch.

Een instapmodel kost een tientje oid. Een 8-poort gigabit model met metalen behuizing kost rond de 25 euro. Je kan switches bijna ongelimiteerd gewoon toevoegen, hoewel het meestal beter is een groot-genoege switch neer te zetten waar dat handig is, en een ster-layout een beter idee is dan een hele lange daisy chain. Om meer over dit onderwerp te vinden kijk je onder "ethernet", want zo heet de techniek.

Ga je extra routers in je netwerk toevoegen, en huis-tuin-keukenspul zijn NATrouters dus te zien als eenwegspiegels op netwerkniveau, dan moet je iets meer weten en vragen kunnen beantwoorden als wat je er verder nog mee wil.

Om wifi-bereik te verbeteren ben je beter af met wifi-toegangspunten (APs) aan het verre eind van sommige van die kabels die je gelegd hebt. Daar heb je geen nighthawk of andere NATrouter voor nodig (liever niet zelfs), maar je kan ze vaak wel zo instellen dat ze in alleen-AP-modus werken. Hoe je dat doet is wel te vinden, bijvoorbeeld op deze site.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

JdM schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 23:42:
Als je echt niets weet van instellingen en netwerken, sluit dan gewoon alles aan zoals het origineel is bedoeld en koop een simpele 8 poorts switch en sluit die op de glasmodem van Caiway aan.
Dan heb je altijd support van Caiway omdat je hun apparatuur gebruikt, een switch is een dom apparaat waar je geen instellingen in doet, dus die kan niks verkeerd doen.
Niet helemaal natuurlijk. :)

De switch die TS nodig heeft, is een domme switch... Maar koopt TS de verkeerde switch, heeft 'ie wel degelijk een shitload aan instellingen die helemaal verkeerd kunnen gaan...

Vind het wel bijzonder dat de collega van TS zegt dat 'ie een router nodig heeft. Er zijn absoluut goede redenen om een eigen router te gebruiken, maar waarschijnlijk niet in dit geval en hier is een switch de meest logische oplossing. Ik ga er vanuit dat het modem zelf een router is, dus je daar idd een reguliere switch in kunt prikken.

@dfbt Ben je ook van plan zelf WiFi aan te leggen in huis? In dat geval is het zinvol verder te kijken dan enkel domme switches. Als je toch al draden hebt getrokken, kan het interessant zijn WiFi daar op aan te sluiten en van stroom te voorzien dmv wat ze PoE (Power over Ethernet) noemen. Ik zal d'r nu even niet verder op in gaan omdat het dan alleen verwarrend word maar mocht je dat willen, is dat een overweging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfbt

@unezra helemaal een leek betreft computers en spullen ben ik niet helemaal hoor :D

Heb met mijn collega nog ff gesproken, hij woont al 2-3 jaar in een soortgelijk nieuwbouwhuis vlakbij in de buurt en hij heeft dezelfde glasmodem van caiway, Dit is met een ingebouwd Router systeem, maar hij heeft simpelweg niet genoeg power om zelfs op 1e verdieping al een lekker wifi signaal te geven vanwege isolatie/beton etc.
Hij heeft toen de r7000 gekocht en die geeft wel genoeg door om op de slaapkamers wifi te benutten. (zoals gewoon een streampie/netflix te kijken of via wifi een programma te sturen naar je tv bijvoorbeeld.)
Ik was alleen benieuwd hoe ik dit in elkaar ga roggelen omdat ik met 6 UTP aansluitingen zit die niet op 1 apparaat past.
Misschien dat ik eventueel de router op zolder kan aansluiten (mijn mancave(zolder) waar gamepc/tv komt te staan. (wel bedraad) maar ook WIFI signaal zou leuk zijn.
Maar dan komt het er op neer dat ik wel een switch nodig heb die in de meterkast komt te staan waar ik mijn 6 aansluitingen op aansluiten.

Robin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAn52
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

Gewoon de Caiway router + switch voor bedraad en een MESH systeem naar keuze voor de WiFi. https://nl.hardware.info/...test-met-de-mesh-op-tafel
Als je meer vaste aansluitingen bedraad nodig hebt, zet je op de eindpunten een switch neer, zoals in de mancave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:37
Wat anderen ook al aangaven, heb je extra bedrade aansluitingen nodig voeg je een switch toe en op de plekken waar je een beter wifi bereik nodig hebt voeg je (meerdere) extra bedrade access points toe (kijk bv eens naar Ubiquiti AC lite). Een router heb je niet nodig want die heb je al. Om alleen de switch en wifi functie van een router te gebruiken heb je met die nighthawk een veel te duur apparaat gekocht die alsnog de wifi maar vanaf één punt verspreid, dat is in een nieuwbouw huis gewoon niet handig.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

dfbt schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 09:02:

Robin
Ik heb dit setje thuis (net ook in een ander topic gepost, soms kom je soortgelijke topics kort achter elkaar tegen):

#ProductPrijsSubtotaal
2ZyXEL GS1200-5HP€ 78,65€ 157,30
3Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)€ 134,17€ 402,51
1Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router€ 88,-€ 88,-

Mijn huis is overigens 3 woonlagen hoog, uit 1958 maar met uit- en aanbouw van latere datum.

Ik heb mijn AOP (Ziggo) laten verplaatsen van de woonkamer naar de meterkast (dat *moet* je door ZIggo laten doen), daar komt nu alles binnen. (Meterkast is een grote trapkast.) Op het AOP is het Ziggo modem aangesloten (Ziggo Zakelijk), daar achter hant de EdgeRouter (ik heb bewust gekozen voor Edge en niet Unifi, voor mijn router wil ik niet afhankelijk zijn van een cloudkey of andere externe aansturing) en daarachter een reguliere switch met daar weer die Zyxel PoE switches aan.

De EdgeRouter is overigens een volwaardige firewall, niet alleen een router. :) Ziggo Zakelijk modem acteert in dit geval als router. "Bridge-mode", maar dat is het in dit geval niet, het is een router die een eigen /29 subnet gerouteerd krijgt vanuit ZIggo. Functioneel gezien hetzelfde als een partikulier modem in bridge, maar dan met meer dan 1 (en fixed) IP adres. (6, maar 5 bruikbaar, de router heeft er zelf ook 1).

Ik heb nu nog een 24 poorts niet-PoE switch achter de router hangen, die ga ik dit jaar vervangen door een PoE exemplaar met 16 of 24 poorten en dan gaan de Zyxel PoE's er uit. Één PoE switch en klaar. Met daarachter een enkele NAS/Hypervisor combo (zijn er nu nog 3, 1 NAS, 2 hypervisors).

Als AP's heb ik gekozen voor de Pro's omdat die toen nog de enige waren die met std. PoE van stroom konden worden voorzien. De Lite's doen hadden Ubiquiti eigen PoE nodig. (Of er was iig twijfel over, dus dan maar de Pro, die paar tientjes boeit niet.)

In huis hangen nu 2 AP's, 1 in de meterkast, 1 op de 3e woonlaag naast de CV. Dat dekt het hele huis prima, de 3e staat in de doos ehm, tja, niets te doen.

Alles is aangesloten met CAT7. (Dat laatste is niet per-se nodig, ik vond het nuttig maar tja, nu is dus de CAT7 standaard afgeschoten dus is het nut van 7 beperkt en kun je net zo goed voor 6A gaan. Mijn argumenten voor 7 zijn niet meer, helaas. Het is niet slecht, het is alleen niet meer beter of toekomstbestendiger dan 6A.)

Oh, en overal in huis waar ik het nuttig vind, heb ik dus ethernet uit de muur. (We waren toch bezig met een grote verbouwing, dat meteen maar meegenomen.)

Of zo'n setup nuttig/nodig voor je is? Ik weet het niet. Ik vind het zelf prettig. Ben wel alles flink aan het vereenvoudigen maar was blij dat ik die EdgeRouter had. Dat ding had ik al toen ik nog Ziggo partikulier had, met zakelijk *moet* je een eigen router meenemen. De overgang was voor mij dus relatief eenvoudig, alle apparatuur had ik al.

Als je niet vies bent van een beetje knutselen, is dit een prima setup en als het eenmaal draait, zo goed als onderhoudsvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-10 23:27
mad-dog schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 23:32:
Om geen gezeur te krijgen met NAT op de R7000 de DHCP uitschakelen en een utp kabel vanaf de Genexis op 1 van de LAN poorten van de R7000 aansluiten. De R7000 zal nu als Accesspoint werken. Mocht je verder nog te weinig poorten hebben, dan een switch aanschaffen

En niet te vergeten voordat iemand me aanvult.. Het LAN-IP van de R7000 in dezelfde range zetten als de Genexis
Dat zal niet werken, de router moet je uitschakelen, door deze in bridge te zetten.

De beste oplossing die de TS had kunnen gebruiken in deze vorm is een netwerkswitch aanschaffen. en dan eventueel een losse access point aanschaffen voor op de eerste verdieping.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfbt
@unezra

Zo dan! aardig systeempie .
Bedankt voor de reactie, hier kan ik wel wat mee. Alles bij mij is bedraad met dubbele (16 polig) cat 5a (dit kwam doordat ik deze kabel gratis kon krijgen bij een neef van mij). Wel lekker om gelijk dubbele kabels te hebben in elke slaapkamer/verdieping en bij de tv's.

De Router heb ik voor 45 euro op marktplaats gekocht, (dus nog niet helemaal een miskoop geweest)
Ik had ook al naar het mesh systeem zitten kijken en de AP's , vind ik ook onwijs mooi, zit alleen met een vriendin die niet zo happig is om een beetje geld uit te geven (als we ook gewoon een routertje kunnen aansluiten die ik dus al op marktplaats had gekocht voor 45 euro.
Ik ga nog even knutselen om wat moois er van te maken, ( wil het ook inderdaad in 1x goed doen) nu het allemaal nog makkelijk kan voordat de vloeren/muren allemaal klaar en af zijn. Kabels trekken of sleuven maken kan nu nog :D

Ook bedankt voor de tip van PoE, wist dat het bestond en dat het er was , maar moest me er ook nog ff in verdiepen. Ik kan weer aan het werk gaan!.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Qua geld is het hier heel eenvoudig:

Als ik computerspul wil kopen doe ik dat van mijn salaris en soms vraagt ze of het nuttig is voor ons allebei, en betaald ze mee.

Een van de vele voordelen van gescheiden rekeningen. :) (Dus 80% van het computerspul in huis heb ik betaald en mag ik lekker zelf weten, 20% betaald zij aan mee. Hoeft niet, vind het wel fijn op zijn tijd. Kan ik weer geld uitgeven aan andere leuke dingen en hey, een deel van de ICT infra in huis gebruiken we ook echt samen. Zonder dat, heeft zij ook geen fatsoenlijk internet en wifi in huis.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
xAn52 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 09:12:
Gewoon de Caiway router + switch voor bedraad en een MESH systeem naar keuze voor de WiFi. https://nl.hardware.info/...test-met-de-mesh-op-tafel
Als je meer vaste aansluitingen bedraad nodig hebt, zet je op de eindpunten een switch neer, zoals in de mancave.
Er is geen enkele reden om een mesh systeem te gebruiken als overal bedraad internet ligt. Dan ben je beter af gewoon access points toe te voegen.

Mesh systemen zijn gewoon veredelde range extenders, wat nooit zo goed werkt als bedraad extra access points aansluiten. Ik heb overigens dezelfde router als TS, ook tweedehands gekocht, en die kan je zo als access point instellen. Gaf mij een stuk betere prijs kwaliteit als de hier altijd populaire ubiquiti oplossingen.

[ Voor 22% gewijzigd door Sissors op 23-02-2019 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bryan2207
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18-11-2021
Hallo, even een andere vraag tussendoor (indien mogelijk)

Thuis heb ik al een tijd slechte wifi (valt vaak weg en heeft weinig range) terwijl ik een router heb van Netgear (de nighthawk r7000) met een standaard modem van Caiway (genexis platinum 7840).

Nu ben ik er gisteren achter gekomen dat die modem zelf een wifi-signaal uitzend, waardoor de Netgear router eigenlijk niet is aangesloten (denk ik).

Weet iemand hoe ik de wifi via de betere router kan laten lopen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:41

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Hi @bryan2207, Welkom op GoT *O*

Het zogenaamd 'kicken' van een topic is hier niet de bedoeling. Maak even een eigen topic aan waarin je je probleem uitgebreid beschrijft alsmede de zaken welke je al hebt geprobeerd. Op deze manier kunnen wij je beter van dienst zijn :)

p.s. Neem even een lekker drankje en lees onze prachtige FAQ (Forum FAQ) even door zodat je bekend raakt met de huisregels hier.

Veel plezier verder op GoT 8)

www.google.nl

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.