• BramCoding
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-02 10:26
Hey,

ik zit al een tijdje met het probleem dat de wifi verbinding op de bovenverdieping (waar ik zit) niet zo denderend is. Ik wil dit dus gaan aanpakken. Dit was vroeger nog niet zo'n probleem omdat ik hier ook een kabelverbinding heb, maar ik heb sinds kort enkele apparaten die via wifi moeten werken (Google Home bijvoorbeeld).

Het gewone thuisnetwerk werkt via een Proximus Bbox 3 (standaard van Proximus).

Ik heb hier een TP-Link TL-WA801ND liggen die ik hiervoor wil gaan gebruiken. Deze kan gebruikt worden als access point maar ook als wifi extender.

Probleem: de wifi hierboven is zo slecht dat dit apparaat hem ook niet goed kan extenden/verbeteren. Ook heb ik de indruk dat ik telkens ik van beneden naar boven kom, even mijn wifi moet afleggen op bvb mijn smartphone omdat hij anders nog op het signaal uit de router op de benedenverdieping werkt. Pas als hij opnieuw signaal heeft genomen, is dit het signaal van de nieuwe extender op de bovenverdieping (de TP-Link die ik net beschreef).

Nu, ik heb hier dus wel een ethernetdraad, en deze kan in de TP-Link gestoken worden en zo de TP-Link als access point gebruiken om een draadloos netwerk op te zetten. Dit werkt dan wel weer goed alleen is hier de ergernis: ik zit dan met 2 verschillende draadloze netwerken, en ik moet telkens handmatig switchen van netwerk naar netwerk op bijvoorbeeld mij smartphone.
Ook weet ik niet of mijn Google Home dan nog alle apparaten en dergelijke zal zien in het netwerk als de Home zelf verbonden is met de TP-Link draadloos netwerk, en andere apparaten met het gewone wifinetwerk afkomstig uit de router op de benedenverdieping.

Ik heb ook een PLC Wifi adapter (extender) van Proximus die via het elektriciteitsnet een sterker wifi signaal zou moeten geven, maar dit werkt voor geen drol. Krijg snelheden van 1-5Mbps hiermee.

Mijn vraag: wat zien jullie als de beste oplossing om zo gebruiksvriendelijk mogelijk een sterker wifi signaal hier boven te krijgen? Ik wil dus idealiter vermijden dat ik telkens handmatig het netwerk moet aanpassen op mijn smartphone.

Hartelijk dank voor de hulp!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:39
Ga echt voor een ander AP.. Die TP-Link is 2.4GHz only, dat wil je echt niet.

Wat betreft de PLC adapters, gooi ze weg en gebruik een kabel + AP.

Het automatisch overgaan van het ene naar het andere AP heet roamen, dat gaat met dit goedkope consumentenspul echt niet lukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:35
Hi Eens met hierboven, koop een 5ghz ap

Behalve het roamen, zet je ssid, encryptie type, wachtwoord en subnet hetzelfde en je clients zouden moeten gaan roamen

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
En dit kan verwezenlijkt worden puur door op de 5GHz band te zitten? Of zijn er nog andere specificaties belangrijk hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:39
BramVanha schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 08:58:
En dit kan verwezenlijkt worden puur door op de 5GHz band te zitten? Of zijn er nog andere specificaties belangrijk hiervoor?
Komt het eigenlijk wel op neer. 2.4GHz spectrum zit echt te vol, waardoor je altijd te maken met fluctuerende snelheden/stabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
mad-dog schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 09:14:
[...]

Komt het eigenlijk wel op neer. 2.4GHz spectrum zit echt te vol, waardoor je altijd te maken met fluctuerende snelheden/stabiliteit.
Heeft dit dan ook zo'n grote invloed bij mij thuis? Er zijn maar 7 netwerken te vinden, of werkt het zo niet? 8)7
Ik zoek er even over op als ik wat tijd vind.

Thanks voor de hulp alvast!

Enige aanraders qua access points die geen consumentenbrol zijn? Of hoe ik de verschillen kan opmerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-04 16:57
BramVanha schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 09:17:
[...]

Heeft dit dan ook zo'n grote invloed bij mij thuis? Er zijn maar 7 netwerken te vinden, of werkt het zo niet? 8)7
Ik zoek er even over op als ik wat tijd vind.

Thanks voor de hulp alvast!

Enige aanraders qua access points die geen consumentenbrol zijn? Of hoe ik de verschillen kan opmerken?
Hoeft niet zo te zijn dat een SSid (netwerknaam) 1 apparaat is. Kunnen natuurlijk ook 3 accesspoints, router, extenders etc achter zitten.

Zelf ben ik tevreden over Unifi UAP-AC-* artikelen ik gebruik de PRO versie al denk ik dat je makkelijk met de LITE versie ook vooruit moet kunnen. Het is niet het aller simpelste om op te zetten maar heel moeilijk is het ook niet.

Als je een laptop hebt installeer je daar de Controller op en kunt de AP toevoegen. Let wel op dat je even de advanced settings aan zet zodat je kunt aanvinken prefer 5GHz. Mocht je voor deze gaan en het lukt niet mag je me gerust een PB sturen.

☻/ Please consider the environment before printing anything
/▌
/ \ <-- This is Bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Ronker schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 09:27:
[...]

Hoeft niet zo te zijn dat een SSid (netwerknaam) 1 apparaat is. Kunnen natuurlijk ook 3 accesspoints, router, extenders etc achter zitten.

Zelf ben ik tevreden over Unifi UAP-AC-* artikelen ik gebruik de PRO versie al denk ik dat je makkelijk met de LITE versie ook vooruit moet kunnen. Het is niet het aller simpelste om op te zetten maar heel moeilijk is het ook niet.

Als je een laptop hebt installeer je daar de Controller op en kunt de AP toevoegen. Let wel op dat je even de advanced settings aan zet zodat je kunt aanvinken prefer 5GHz. Mocht je voor deze gaan en het lukt niet mag je me gerust een PB sturen.
Zal ik zeker doen mocht mijn keuze daar vallen.

Is de enige reden dat de TP-Link van nu niet dezelfde SSID kan hebben als de BBOX op de beneden verdieping maakt dat het een goedkope access point is, of zit hier meer achter?

Zie nog niet zo goed in waarom de ene router/access point aan roaming kan doen en de andere niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:38

lier

MikroTik nerd

BramVanha schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 09:33:
Is de enige reden dat de TP-Link van nu niet dezelfde SSID kan hebben als de BBOX op de beneden verdieping maakt dat het een goedkope access point is, of zit hier meer achter?

Zie nog niet zo goed in waarom de ene router/access point aan roaming kan doen en de andere niet?
SSID stel je zelf in, dat staat los van de apparatuur die je gebruikt.

Roaming is, afgezien van Enterprise apparatuur, een client dingetje. Het heeft alles te maken met het goed instellen van je radios. Als je ervoor zorgt dat het zendvermogen "zo laag mogelijk" staat, gaan je clients (mits SSID en security hetzelfde zijn en de kanalen niet overlappend) vanzelf roamen. Dan heb je ook geen advanced settings meer nodig.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
lier schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 09:40:
[...]

SSID stel je zelf in, dat staat los van de apparatuur die je gebruikt.

Roaming is, afgezien van Enterprise apparatuur, een client dingetje. Het heeft alles te maken met het goed instellen van je radios. Als je ervoor zorgt dat het zendvermogen "zo laag mogelijk" staat, gaan je clients (mits SSID en security hetzelfde zijn en de kanalen niet overlappend) vanzelf roamen. Dan heb je ook geen advanced settings meer nodig.
Dus het zou moeten mogelijk zijn met de TP-Link die ik heb om het ook te laten roamen? (ik ga waarschijnlijk toch iets sterkers aankopen in de 5GHz-band, maar puur ter informatie).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 22:06
Ja dat kan. Er zijn een hoop misverstanden over hoe devices "roamen" / "overstappen van AP", hoe je het ook wilt noemen.

In de eerste plaats, zoals hierboven al is gezegd door @lier: bij consumentenelectronica (inclusief Ubiquity) is het roamen iets dat op de devices zelf gebeurd. Bij sommige professionele apparatuur kan er gestuurde handover plaatsvinden, maar het enige dat Ubiquity en sommige andere consumentenelectronica extra kunnen doen is je devices de verbinding laten verbreken, waardoor ze alsnog met een ander AP moeten verbinden. Met devices die zelf goed de belissing tot roamen kunnen nemen (en dat is alles van de afgelopen jaren), is dat eigenlijk niet echter meer nodig.

Het enige dat je nodig hebt om je devices te laten roamen tussen AP is dat de volgende instellingen allemaal _identiek_ zijn tussen de APs:

* SSID
* password
* authenticatiemethode
* encryptiemethode
(*IP subnet) - dit is alleen een issue als er nog een router tussen zou zitten

Als je die allemaal exact hetzelfde instelt kun je roamen tussen je APs. Bij Ubiquity kun je dit centraal instellen, maar het kan ook prima handmatig, en het kan ook prima werken tussen apparatuur van verschillende fabrikanten. Tussen diverse fabrikanten kan dat soms wat tricky zijn, door beperkingen in de firmware van apparatuur of verschillen in naamgeving. Maar _als_ het identiek is ingesteld, zal het ook prima werken.

[ Voor 3% gewijzigd door Cpt.Morgan op 22-02-2019 11:17 ]

Pagina: 1