Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor studie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• battle1field
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13:35
Goedenavond mensen!
Ik ben op zoek naar een laptop voor een opkomende studie, Kunstmatige Intelligentie aan de UvA.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik ga de laptop gebruiken voor mijn studie. Dit betekent: notities maken, documenten typen, internetten en programma's draaien. Ik weet niet welke programma's er op de laptop gaan draaien, maar de minimumeisen van de studie zijn een i5 (liefst 8e gen), 4gb RAM (mik zelf meer op 8gb) en HD 610 graphics. Verder moet er minimaal 256GB opslag inzitten. Ik wil er in ieder geval notities op maken, touchscreen is dus handig.

Wat is je budget?
Ik zat zelf te denken rond de 800 euro, maar als de laptop langer meegaat vind ik het niet erg om meer uit te geven.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, naar de universiteit en terug, en ook in de trein natuurlijk :P

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik vind laptops met een metalen toetsenbord er erg mooi uitzien. Geen eis, maar zeker een plus als hij er beetje sexy uitziet ;). Verder zou ik er graag lang mee doen.

Ik had zelf al veel research gedaan, en kwam vandaag langs deze HP Pavilion x360:

Nog 1 vraagje, als ik een laptop wil die lang meegaat, moet ik dan 300 euro extra neerleggen voor een i7? Of ten koste van features als touchscreen en videokaart? Of is dit het niet waard?

Ik sta open voor suggesties, bij voorbaat bedankt! :)

Alle reacties

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-11 08:03
Bij KI op de uva is eigelijk bijna alles onder linux dus hou daar rekening mee met de aanschaf van een laptop.
Qua performance maakt het niet heel veel uit wat je hebt, het enige wat eigelijk belangrijk is is een goede wifi chipset en goede linux support. (zeker de pavilion x360 serie stoppen ze echt troep in qua wifi)

Qua linux support wil je op dit moment HP eigelijk ontwijken, ze zetten er eigelijk altijd hele goedkope wifi chipsets in die niet of nauwelijks onder linux werken en onder windows heb je ook niet echt goede performance in drukke omgevingen (zoals een uni).

Ontwijk dedicated videokaarten gezien deze nogal slecht supported zijn onder linux (van nvidea voornamelijk) en erg funest zijn voor je battery live. Koop dus gewoon een laptop met alleen een intel videokaart dat is ruim voldoende.

Qua i7 of i5 maakt het echt niet heel veel uit.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

justahuman schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 09:27:
Bij KI op de uva is eigelijk bijna alles onder linux dus hou daar rekening mee met de aanschaf van een laptop.
Qua performance maakt het niet heel veel uit wat je hebt, het enige wat eigelijk belangrijk is is een goede wifi chipset en goede linux support. (zeker de pavilion x360 serie stoppen ze echt troep in qua wifi)

Qua linux support wil je op dit moment HP eigelijk ontwijken, ze zetten er eigelijk altijd hele goedkope wifi chipsets in die niet of nauwelijks onder linux werken en onder windows heb je ook niet echt goede performance in drukke omgevingen (zoals een uni).

Ontwijk dedicated videokaarten gezien deze nogal slecht supported zijn onder linux (van nvidea voornamelijk) en erg funest zijn voor je battery live. Koop dus gewoon een laptop met alleen een intel videokaart dat is ruim voldoende.

Qua i7 of i5 maakt het echt niet heel veel uit.
Waarom zou je Linux op de hardware willen draaien?
Ik zou gaan voor W10, op een laptop met voldoende geheugen en een vlotte SSD, zodat Linux lekker in een vm-etje kan draaien als je het nodig hebt. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• justahuman
unezra schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 09:52:
[...]

Waarom zou je Linux op de hardware willen draaien?
Ik zou gaan voor W10, op een laptop met voldoende geheugen en een vlotte SSD, zodat Linux lekker in een vm-etje kan draaien als je het nodig hebt. :)
Omdat alle tools en software voor de opleiding onder linux draaien, waarbij een gedeelte niet handig is om in een vm te draaien ivm communicatie met hardware.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

justahuman schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 11:18:
[...]
Omdat alle tools en software voor de opleiding onder linux draaien, waarbij een gedeelte niet handig is om in een vm te draaien ivm communicatie met hardware.
Fair enough.
Dan heb je idd reden om een Linux werkstation te kopen.

Hmmm, ik wéét dat Dell een serie uitlevert met Linux, dus dat ook echt getest is. Bizar genoeg geen Latitudes meer. :(

https://www.dell.com/nl-n...&appliedRefinements=10673

Denk dat als TS voor Dell wil gaan, dit een goed startpunt is. Scheelt een hoop gezeur als je weet dat je laptop het gewoon out of the box doet (en is uitgeleverd) met een mainstream distro. In dit geval Ubuntu.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

een thinkpad L of T of W series. goede ondersteuning onder linux en degelijk
V&A aangeboden: Lenovo ThinkPad T480 (NIEUW)(Spotprijs) (Azerty)

[ Voor 52% gewijzigd door Ludwig005 op 23-02-2019 17:51 ]

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
DELL XPS 13/15 werkt prima op Linux. Een vriend van mij doet Technische Informatica (in het derde jaar doen ze daar veel met Linux) en daar hebben veel studenten een DELL XPS 13/15. Die vriend van mij heeft een Lenovo, maar de Nvidia videokaart is met geen mogelijkheid werkend te krijgen. Een vriend van hem heeft een nieuwe HP, altijd al gezeur mee gehad i.c.m. Linux.

• battle1field
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13:35
Bedankt voor de adviezen!
Hoe kan ik zien of de wifi op een laptop goed is? Ik zie namelijk bijna nergens de specificaties van wifi-kaarten...

• justahuman
Over het algemeen vertellen fabrikanten dat niet omdat het binnen 1 serie zelfs kan verschillen wat voor chipset ze er in stoppen. Over het algemeen hebben lenovo / dell /hp het meestal wel als optie op hun website om aan te geven wat voor wifichipset je er in wilt of welke er in zit en zo ver ik weet hebben alle laptops die met het vPRO label komen gegarandeerd een intel wifi kaart (maar dit weet ik niet zeker).

Daarnaast is het ook zeker handig om te investeren in goede garantie gezien zeker bij een studie waar je elke dag je laptop nodig hebt is er erg fijn dat als je laptop stuk gaat je hem niet 2 weken kwijt bent. Oa dell, lenovo en hp bieden meestal tegen een kleine meerprijs voor 3 tot 5 jaar onsite garantie aan, dat ze hem de volgende dat komen repareren.
Pagina: 1