Gtx 1080: Te lage kloksnelheid in idle

Pagina: 1
Acties:

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:46
Tweakers, ik heb een probleem waar ik jullie kennis bij nodig heb.

Ik heb een htpc met Kodi. Het valt me al een tijd op dat de interface van Kodi af en toe zo schokt en niet soepel loopt. Dat terwijl mijn systeem zwaar overpowered is voor een simpel programma als Kodi zou je zeggen...

Na van alles en nog wat te hebben geprobeerd aan de instellingen van Kodi, en deze meerdere malen te hebben geherinstalleren kwam ik er achter dat het niet Kodi is, maar mijn gpu die er voor zorgt dat alles zo schokt.

Mijn gpu werkt in idle maar op 139Mhz. Af en toe schiet hij even omhoog naar 1600Mhz en dan loopt de interface weer soepel. Op het display van mijn toetsenbord kan ik dit uitlezen. En telkens als de interface soepel loopt zie ik dat idd de kloksnelheid omhoog is geschoten. Is de interface weer traag, dan is idd de kloksnelheid weer 139Mhz dus er bestaat absoluut een verband.

Is er een makkelijke manier om dit op te lossen zonder dat ik de bios van mijn videokaart hoef te flashen?

Ik heb een GTX 1080 founders edition icm een i7 6700K en 16GB DDR4 met Windows 10.

De videokaart is licht over geklokt met MSI afterburner.

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Zet de default kloks eens terug, en verse drivers.
Ben zelf geen fan van gpu overklokken, geeft vaak gezeur voor die paar fps extra.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:41

MsG

Forumzwerver

Je zou eens kunnen kijken met Nvidia Inspector en daarbinnen de Multi Display Power Saver tool:
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-zRdMFU-11mI/UDabYMuXwGI/AAAAAAAAAQ8/87GFJCnN7uI/s800/NVmdps.png

Daar kan je instellen bij wat voor belasting hij weer in hogere clocks moet lopen.

Ik gebruik het juist andersom, omdat mijn GTX 970 met 3 schermen in een hoge idle clock blijft, wat ik zonde vind van het hoge energiegebruik (tegenover laag idle).

Overigens kan je in Kodi ook VSYNC in menu uitzetten, of daar eens mee spelen, of juist de framerate omhoog gooien van de interface van Kodi.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• powermarcel10
Goofy1978 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 21:56:
Zet de default kloks eens terug, en verse drivers.
Ben zelf geen fan van gpu overklokken, geeft vaak gezeur voor die paar fps extra.
Dat ben ik niet helemaal met je eens.. Mn overklok is super stabiel en met een 4k monitor is elke frame extra mooi meegenomen. Ook zonder overklok heb ik trouwens last van hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
MsG schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 22:18:
Je zou eens kunnen kijken met Nvidia Inspector en daarbinnen de Multi Display Power Saver tool:
[Afbeelding]

Daar kan je instellen bij wat voor belasting hij weer in hogere clocks moet lopen.

Ik gebruik het juist andersom, omdat mijn GTX 970 met 3 schermen in een hoge idle clock blijft, wat ik zonde vind van het hoge energiegebruik (tegenover laag idle).

Overigens kan je in Kodi ook VSYNC in menu uitzetten, of daar eens mee spelen, of juist de framerate omhoog gooien van de interface van Kodi.
Thanks! Goede tip! Probleem is dat ik die multi display power saving tool Niet tevoorschijn krijg. Zelf niet na 't volgen van een tutorial op YouTube. Ik krijgt in de inspector maar 2 knopjes te zien. 1 om een screenshot te maken en 1 om de sensors te kunnen zien..

Enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:41

MsG

Forumzwerver

Poeh dat moet ik even uitzoeken. Heb je toevallig ook meerdere schermen er aan? Misschien dat hij alleen werkt als je meerdere schermen er aan hebt?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Zou je wellicht niet het kodi proces in de task manager (ervan uitgaande dat je windows gebruikt op je HTPC) op hogere prioriteit kunnen zetten?

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

PCIe power management?

https://www.reddit.com/r/...nt_can_throttle_your_gpu/

En heb je hetzelfde gedrag zonder Afterburner?

[ Voor 17% gewijzigd door FirePuma142 op 22-02-2019 09:07 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audioslaaf
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-10 12:04
Je kunt in MSI Afterburner ook de clockspeeds vastzetten, check deze korte video voor de how-to: YouTube: How to Lock Clock Speeds on Pascal GPU's

Overigens is het normaal dat de GPU terugklokt bij lage loads (zoals Kodi) om stroom te besparen.
Dit is onderdeel van NVIDIA's GPU Boost, welke ook je clockspeeds omhoog boost zodra dat nodig is.
Anyway, soms kan de switch naar idle clockspeeds van de GPU onbedoeld voor haperingen zorgen, heb het zelf ook wel eens gemerkt. De clockspeed vastzetten zou dat hopelijk moeten voorkomen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
MsG schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 08:54:
Poeh dat moet ik even uitzoeken. Heb je toevallig ook meerdere schermen er aan? Misschien dat hij alleen werkt als je meerdere schermen er aan hebt?
Ik heb een monitor beamer en tv aan m'n htpc hangen, maar wil die niet steeds allemaal aan hebben. Als ik de monitor er bij aanzet dan gaan d kloks idd wel omhoog..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
audioslaaf schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 10:21:
Je kunt in MSI Afterburner ook de clockspeeds vastzetten, check deze korte video voor de how-to: YouTube: How to Lock Clock Speeds on Pascal GPU's

Overigens is het normaal dat de GPU terugklokt bij lage loads (zoals Kodi) om stroom te besparen.
Dit is onderdeel van NVIDIA's GPU Boost, welke ook je clockspeeds omhoog boost zodra dat nodig is.
Anyway, soms kan de switch naar idle clockspeeds van de GPU onbedoeld voor haperingen zorgen, heb het zelf ook wel eens gemerkt. De clockspeed vastzetten zou dat hopelijk moeten voorkomen. :)
Goeie tip! T probleem is dat hij dan ALTIJD op een hoge kloksnelheid draait, en dat moet ook weer niet. De minimum kloksnelheid moet alleen net een paar honderd MHz hoger worden. Zou dit ook mogelijk zijn denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Heren, allemaal bedankt voor het mee denken.

Helaas moet ik constateren dat het toch niet de gpu was die roet in het eten gooide. Ik werd op het verkeerde been gezet..

Ook met de gpu op max kloks blijft het gebeuren...

Ik zie echter wel wat er mis gaat. Ook mijn processor is vast geklokt op 4ghz, maar het volgende gebeurt:

Zodra Kodi maar bezig is met iets, en het cpu gebruik van het programma zelf maar boven de 1 a 2 procent blijft blijft de interface soepel draaien..
Zodra deze echter in idle terecht komt en onder de 1 procent beland begint hij de stotteren. Ga ik weer iets doen, zoals het openen van mijn film collectie, dan schiet het cpu verbruik even naar 5 of 6 procent, en is de interface weer even soepel tot dat deze weer onder de 1 of 2 procent beland.

Oftewel, het topic staat niet in het juiste forum..

Is er desondanks toch iemand hier met een tip hoe ik dit kan verhinderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:08
powermarcel10 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 22:22:
Heren, allemaal bedankt voor het mee denken.

Is er desondanks toch iemand hier met een tip hoe ik dit kan verhinderen?
Wat van HDD/SSD heb je in je HTPC zitten? en/of haal je je data van een NAS of niet?
In beide gevallen loont het wellicht om een SMART test op je schijfen te doen.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Puc van S. schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 22:26:
[...]

Wat van HDD/SSD heb je in je HTPC zitten? en/of haal je je data van een NAS of niet?
In beide gevallen loont het wellicht om een SMART test op je schijfen te doen.
Ik heb een 500gb M2 960 Evo ssd en een 2tb hdd. Geen NAS. De hdd is ingesteld dat deze na 20 minuten in slaap mag vallen

Met idle bedoel ik ook niet dat het altijd pas na 10 minuten is dat de interface traag wordt. Het is al na een paar seconden wanneer Kodi even niks te doen heeft. Alsof hij dan toch in een soort power saving modes terecht komt ofzo. Ik heb ook geprobeerd om een game in de achtergrond af te laten spelen zodat het totale cpu verbruik wel op 30 procent komt, maar ook dit maakt geen verschil. Hoge prioriteit geven heeft ook geen effect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-10 00:48
powermarcel10 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 23:01:
[...]

Ik heb een 500gb M2 960 Evo ssd en een 2tb hdd. Geen NAS. De hdd is ingesteld dat deze na 20 minuten in slaap mag vallen

Met idle bedoel ik ook niet dat het altijd pas na 10 minuten is dat de interface traag wordt. Het is al na een paar seconden wanneer Kodi even niks te doen heeft. Alsof hij dan toch in een soort power saving modes terecht komt ofzo. Ik heb ook geprobeerd om een game in de achtergrond af te laten spelen zodat het totale cpu verbruik wel op 30 procent komt, maar ook dit maakt geen verschil. Hoge prioriteit geven heeft ook geen effect.
Schone installatie Kodi geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
NotSoSteady schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 23:06:
[...]

Schone installatie Kodi geprobeerd?
Ja meedere malen. Zelfs de laatste nichtlys geprobeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Equazor_
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-10 15:36
Kan het niet gewoon zo zijn dat kodi de refreshrate niet goed aan past?

Ik heb zelf wel eens gehad dat na het stoppen van de film KODI niet terug switched van 24Hz naar 60Hz maar gewoon op 24Hz blijft staan, Hierdoor loopt het hele menu schokkerig/stroperig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
Equazor_ schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 16:15:
Kan het niet gewoon zo zijn dat kodi de refreshrate niet goed aan past?

Ik heb zelf wel eens gehad dat na het stoppen van de film KODI niet terug switched van 24Hz naar 60Hz maar gewoon op 24Hz blijft staan, Hierdoor loopt het hele menu schokkerig/stroperig.
Nee, het gebeurd eigenlijk direct al na het starten van Kodi wanneer alle achtergrond taken gedaan zijn en het processor verbruik weer op 0/1% ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisquit
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-09 21:18
Mijn gtx1080 draait default 139Mhz idle. Is dus normaal. Heb er onlangs 4k scherm op gehad en draaide prima, nu een 1440p en ook prima. De klok schiet omhoog als dit nodig is, zoals in een webbrowser.
Ik heb niet dat schokkend beeld. Ik gebruik dan ook niet Kodi.
Maar, het kan dat je videokaart niet goed meer is. Hoort niet te schokken als je klok verspringt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmellyOrc
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-09 23:22
Heb je al geprobeerd om in je power plan de cpu minimum state aan te passen?

Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/CRKbZ/87f8c16987.png
Pagina: 1