Vraag

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-07 22:20
Wat ga je met je laptop doen?
Ik ga binnenkort bij mijn nieuwe werkgever aan de slag als Cloud Administrator. Ik ga voornamelijk remote voor meerdere klanten hun stukje cloud beheren. Ik ga veelvuldig werken met het beheren van Microsoft Azure, Office365, Intune en Citrix en dergelijke.

Bij mijn huidige werkgever doe ik voornamelijk hetzelfde werk en werk ik al bijna 4,5 jaar met een Surface pro 3 (i5, 4GB) en dan merk ik vrijwel dagelijks dat ik resources te kort kom. De Surface Pro 3 ' blaast' zeer frequent omdat ik altijd aan mijn geheugenlimiet zit vanwege de vele applicaties die ik open heb staan. Ik vind het prettig om met meerdere tabs te werken in een browser, heb veel PowerShell vensters open staan en werk veel met 10+ remote desktop sessies (mstsc.exe). Daarnaast maak ik veelvuldig gebruik van allerlei tools die handig zijn als je veel met Microsoft stuff werkt (DISM, Hyper-V Manager, SQL Management Studio, Windows Admin Center etc etc).

Eisen vanuit de werkgever:
OS wordt geleverd door de werkgever (Windows 10 Enterprise).
Harde schijf laptop moet zijn voorzien van encryptie (bitlocker). Windows Hello + vingerafdrukscanner is fijne bijkomstigheid.
Azure AD joined.

Laptop moet 4 jaar meegaan.
Vanuit de werkgever wordt een garantiepakket afgesloten van 3 jaar.

Wat is je budget?
Budget is 1450 euro (ex btw). Ik mag ook een eigen bijdrage inzetten en dan mag het zelfs oplopen tot ongeveer 2200 euro (ex btw)

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Hoewel ik alleen maar in-house met de laptop zal werken, ga ik wel altijd op de fiets naar het werk (half uur enkele reis). Een lichte laptop is dus zeer gewenst en moet handig te vervoeren zijn terwijl ik op de fiets zit.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren

Ik sta in principe voor alles open. De werkgever levert zelf ook standaard laptops (de Dell Latitude 5490), maar ik vermoed dat er voor hetzelfde bedrag andere laptops te krijgen zijn die beter bij mijn werkzaamheden zullen passen.

Laptops die ik zelf heb gezien/ontdekt:

Huawei Matebook X Pro
Lees veel positieve verhalen over het solide scherm, dunne bezels en 3:2 resolutie. Locatie webcam is een minpuntje, maar ik verwacht die niet veel te gebruiken.

Twijfel tussen i5 of i7

Lenovo X1 Carbon
Lees hier veel goede ervaringen over, maar zou erg warm worden bij hoge load.

Dell XPS 13 9380 (2019)
Nog niet zo heel lang op de markt, durf ik nog weinig over te zeggen.

Thoughts?

[ Voor 14% gewijzigd door FREAKJAM op 21-02-2019 21:50 ]

is everything cool?

Alle reacties

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Gezien Azure en PowerShell zou ik niet voor Apple gaan, en zelf gaat mijn voorkeur ook uit naar Windows vanwege PowerShell, maar... probeer de Azure portal eens op Mac OS. Voor mijn gevoel is de Azure portal op Mac OS sneller dan op Windows. Ik weet niet wat PowerShell op Mac OS kan en Apple mist ook een TPM waardoor het waarschijnlijk al afvalt, maar probeer Mac OS wel.

Alle Windows laptops hebben tegenwoordig een TPM. Dit is een eis om het Windows logo te mogen dragen. Ik heb zelf de Surface Pro LTE omdat ik veel bestanden up- en download naar en van Azure, waaronder grote VHD files (30 of 127 GB per stuk). De Surface Pro LTE maakt gebruik van een extra set banden voor een hogere snelheid en is vaak sneller dan WiFi. Als je een laptop met LTE neemt, let er dan op welke banden de LTE modem ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-07 22:20
MacOS is helaas geen optie, aangezien Windows 10 en bitlocker een vereiste is. Desalniettemin bedankt voor je tips! :)

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:19

Mx. Alba

hen/die/zij

Heb je echt een touchscreen nodig? Zo niet, dan is de Lenovo ThinkPad X280 wellicht een leuke optie. Een mooi licht, dun, goed vormgegeven 12" ultrabook. Op het werk lever ik die momenteel uit als ultrabook-optie (de standaard laptop is de L480 en de touchscreen optie is de L380 Yoga) en dat is echt een mooi dingetje, vind ik!

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn3gG3l
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:56
Die XPS 13 is gewoon 9370 met de webcam op een andere positie. Verder is er qua hardware niet veel aan veranderd volgens mij.

Steam: Sneggel Origin: Waus82

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

XPS valt voor zover ik weet niet onder de zakelijke lijn van Dell. (Maar ik kan me vergissen.)
Als je klein wilt én echt voor een zakelijke notebook, zou ik bij Dell gaan voor de Latitude series. (Die zijn er ook in i7 en 12".)

https://www.dell.com/nl-n...f/latitude-laptops?~ck=mn

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Pagina: 1