Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn situatie:

Ik ben al jaren in vaste dienst bij een bedrijf, en heb elk jaar opslag gekregen. Nu was ik even ingelogd op Mijn belastingdienst (https://mijn.belastingdienst.nl/mbd-pmb/) en hier kun je terugzien bij : Mijn gegevens --> Inkomensverklaring en geregistreerd inkomen, wat volgens de belastingdienst je inkomen is geweest in afgelopen jaren.

Nu blijkt dat ik vanaf 2014 tot nu elk jaar hetzelfde heb verdiend volgens de belastingdienst, terwijl ik echter nu het afgelopen jaar al bijna 14.000 euro meer heb verdient bruto in dat jaar ten opzichte van 2014...

Aangezien ik een vast contract heb, en mijn werkgever ook loonbelasting betaald over het geen wat ik betaald krijg, ben ik benieuwd wat hier de consequenties van zijn als ik bij de belastingdienst nu aangeef dat ik stukken meer heb verdient afgelopen jaren dan dat bij hun bekend is...

*Ik heb afgelopen jaren geen zorgtoeslag etc. verkregen dus dit kunnen ze ook niet terugeisen*

Mijn vraag met bovenstaande situatie:

Als ik aangeef bij de belastingdienst wat ik afgelopen jaren verdient heb via mijn vaste werkgever heb ik dan recht op teruggave van de belastingdienst of kan het zijn dat ik bij moet betalen?

*Ik ben geen zzper maar echt in vaste dienst waardoor er over het loon wat ik ontvangen heb afgelopen jaren wel al loonbelasting is betaald*

Hopend op iemand die me hier een antwoord op kan geven,

Alvast hartelijk bedankt! _/-\o_

Beste antwoord (via Verwijderd op 21-02-2019 22:04)

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-10 16:50
Dat is belangrijk, die aangifte. Wat er in een of andere portal staat heeft niet direct betekenis.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Kloppen de bedragen opnde vooringevuldr aangifte IB wel met je jaaropgaves?

Verwijderd

Topicstarter
t_captain schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 21:05:
Kloppen de bedragen opnde vooringevuldr aangifte IB wel met je jaaropgaves?
Ja, als ik mijn aangifte van bijv. 2017 open dan zie ik wel dat dat salaris klopt met het geen wat ik verdient heb.

Dus daar staat het wel goed.. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-10 11:56

Barrycade

Through the...

Begrijp ik het nu goed dat je nooit aangifte hebt gedaan?

Grote kans dat als je geen toeslagen hebt en geen aftrekposten de BD op basis van hun gegevens niets met je doet.

Als je wilt weten of je wat terugkrijgt of moet betalen als je wel aangifte doet kan je vanaf 1 maart je aangifte invullen en zien wat de uitslag wordt.

Er zit trouwens verschil in definitief en voorlopig inkomen. Daar kan een jaar overheen gaan. Ik krijg meestal pas na 1 jaar na aangifte een bevestiging dat mijn inkomen is vastgesteld. En dat is door HRA later dan wat op mijn salarisstrook staat.

[ Voor 27% gewijzigd door Barrycade op 21-02-2019 21:18 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• t_captain
Dat is belangrijk, die aangifte. Wat er in een of andere portal staat heeft niet direct betekenis.

Verwijderd

Topicstarter
Barrycade schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 21:16:
Begrijp ik het nu goed dat je nooit aangifte hebt gedaan?

Grote kans dat als je geen toeslagen hebt en geen aftrekposten de BD op basis van hun gegevens niets met je doet.

Als je wilt weten of je wat terugkrijgt of moet betalen als je wel aangifte doet kan je vanaf 1 maart je aangifte invullen en zien wat de uitslag wordt.

Er zit trouwens verschil in definitief en voorlopig inkomen. Daar kan een jaar overheen gaan. Ik krijg meestal pas na 1 jaar na aangifte een bevestiging dat mijn inkomen is vastgesteld. En dat is door HRA later dan wat op mijn salarisstrook staat.
Bedankt voor de uitleg :) Ik heb even nagekeken in mijn daadwerkelijke aangiftes en daar staat het gelukkig wel allemaal goed. O-)

Verwijderd

Topicstarter
t_captain schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 21:17:
Bedankt voor de snelle reactie! Blij dat het i.i.g. op de ingevulde IB wel overeen komt.

_/-\o_

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07 23:44
Verwijderd schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 20:58:
Aangezien ik een vast contract heb, en mijn werkgever ook loonbelasting betaald over het geen wat ik betaald krijg, ben ik benieuwd wat hier de consequenties van zijn als ik bij de belastingdienst nu aangeef dat ik stukken meer heb verdient afgelopen jaren dan dat bij hun bekend is...

*Ik heb afgelopen jaren geen zorgtoeslag etc. verkregen dus dit kunnen ze ook niet terugeisen*

Mijn vraag met bovenstaande situatie:

Als ik aangeef bij de belastingdienst wat ik afgelopen jaren verdient heb via mijn vaste werkgever heb ik dan recht op teruggave van de belastingdienst of kan het zijn dat ik bij moet betalen?
Ik krijg de indruk dat appels en peren vergeleken worden...

Je rekent je misschien rijk doordat je denkt dat je meer loon gehad hebt dan er bij de belastingdienst is opgegeven. Echter zouden daardoor bijvoorbeeld basis voor toeslagen en uitkering niet kloppen. Als je arbeidsongeschikt of werkeloos zou raken zou je dan over een lager bedrag uitkering krijgen.

En mensen die te weinig belasting betaald hebben moeten zelf het verschil bijbetalen, niet hun baas (!) Werknemers betalen belasting over hun loon, niet de werkgever. (Deze draagt het voor de werknemer af)

En het zou betekenen dat je baas de salarisstroken op de hand maakt, want met geen pakket kun je tegenwoordig nog stroken maken die afwijken van de aangifte. Of je moet echt op de hand gaan frauderen. Er hangt redelijk wat aan elkaar, dus ik denk dat er niets aan de hand is, maar dat jij de verkeerde bedragen vergelijkt. (Zijn de verschillen bijvoorbeeld aftrekposten voor alle heffingen oid?)

Gebruik het loon van je jaarloonopgave, niet van loonstrook. Daar staan vaak teveel soorten loon op om duidelijk te zijn. De jaarloonopgave moet sluiten met je jaargegevens bij de BD. Zo niet: melden bij PZ of bij je vakbond voor uitleg. Die kunnen wel verklaren of het klopt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:37
Net even gekeken ook, maar wat daar staat is jouw verzamelinkomen, niet jouw jaarinkomen wat op jouw jaaroverzicht staat van je werkgever ;)
Dit inkomen hebben wij geregistreerd op basis van uw definitieve aanslag inkomstenbelasting. Op deze
aanslag heet dit uw verzamelinkomen.
8)7 staat gewoon in die PDF erbij dus

[ Voor 42% gewijzigd door Martinusz op 22-02-2019 09:19 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Het is ook weer niet zomaar een portal.. lijkt me toch interessant te weten waar dat verschil vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 10:13:
[...]

Het is ook weer niet zomaar een portal.. lijkt me toch interessant te weten waar dat verschil vandaan komt.
Dat heb je waarschijnlijk ooit zelf ingevuld.
Ik heb enkele maanden geleden mijn salaris ook maar eens geupdated in die portal i.v.m. de komst van een kind. Toen ik nog toeslagen kreeg vulde ik elk jaar mijn te verwachten loon in, en op basis daarvan kreeg ik dan netjes toeslagen. De laatste keer dat ik mijn loon geupdate had is zo'n 5 jaar geleden, inmiddels is mijn brutoloon met meer dan 50% gestegen (o.a. omdat ik meer uren maak). Hoewel ik al lang boven de toeslagengrens zit voor zorg- of huurtoeslag krijg ik nog wel kinderopvangtoeslag. Hoeveel kinderopvangtoeslag ik krijg is afhankelijk van o.a. wat ik zeg dat ik verdien (en het aantal uren, soort opvang etc).
Dus volgens mij is het loon wat in de portal staat m.n. belangrijk voor de berekening van toeslagen. De definitieve berekening van toeslagen is weer afhankelijk van de aangifte inkomstenbelasting. Dan wordt gewoon de eindafrekening gemaakt. Om te voorkomen dat je dan terug moet betalen is het dus belangrijk dat het loon in de portal wel goed staat (of iets hoger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Tehh schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 10:29:
Dat heb je waarschijnlijk ooit zelf ingevuld.
Vaag, bij mij lijkt die data gewoon uit de aangifte te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 10:38:
[...]

Vaag, bij mij lijkt die data gewoon uit de aangifte te komen.
Dat is dan zeker vaag.
Neemt hij je loon over of je belastbaar inkomen?
Mijn loon ligt namelijk nog zo'n 6-8k hoger dan mijn belastbaar inkomen i.v.m. aftrekposten zoals HRA en giften.
Voor toeslagen en berekening van belasting is het belastbaar inkomen van belang, maar dat kan jaarlijks wijzigen (zeker i.c.m. giften of zorgkosten, die zijn namelijk niet per definitie vaststaand). Maar als de portal je loon over zou nemen dan zou er ook weer niets van kloppen (bij veel mensen). Omdat beide opties in veel gevallen niet goed zijn vind ik het niet eens zo gek dat je zelf een inschatting moet invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-09 12:09
De belastingdienst gebruikt het waarschijnlijk inderdaad voor toeslagen, gezien je niet in aanmerking komt voor toeslagen wordt het ook niet geupdate.

Ik weet dat ik in die tijd een keer aardig wat zorgtoeslag moest terugbetalen omdat de belastingdienst blijkbaar niet met verschillende afdelingen kan communiceren. Voor je aangifte kloppen de bedragen exact, alleen voor je toeslagen moest je zelf wijzigingen doorgeven. Of dat nog steeds zo is weet ik natuurlijk niet.

Zolang je bij je aangiftes wel de juiste gegevens hebt staan kan er niets mis gaan.

Voor toeslagen gebruikt de belastingdienst trouwens altijd oude gegevens. Ze weten namelijk niet direct je nieuwe salaris. Wil je terugbetalingen voorkomen zul je dit zelf moeten aangeven dat je het wil wijzigen. Of je wacht gewoon af wanneer je opnieuw aangifte moet doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 16:22

MrMonkE

★ EXTRA ★

Belastingdienst en ICT.
Zucht.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft TS wellicht aftrekposten? Dan is het vrij logisch dat het verzamelinkomen lager is dat het bruto jaarloon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-10 10:53
Heeft te maken met aftrekposten inderdaad. Ik heb hier wel eens over gebeld ivm kinderopvang toeslag waarbij het berekende inkomen echt 1000-en euro's lager stond, maar dat was correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-10 22:27
Ja, is soms beetje krom in nl.

Als je niet genoeg verdient om huis/hypotheek te regelen, maar je collega, die meer verdient wel,dan is het gewoon mogelijk, dat hij door aftrekposten wel toeslag krijgt, maar jij niet.

Is trouwens voorbeeld van aantal jaren terug, zaten we allemaal beetje verbaast van te kijken.
Pagina: 1