• Maarten_B13
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08-02-2024
Beste mede Tweakers,

Momenteel ben ik opzoek naar een mogelijkheid om meerdere monitoren aan te sluiten op mijn 15" Macbook Pro 2017. Het probleem is alleen het aantal porten op de macbook en de door mij benodigde poorten.
Ik gebruik nu namelijk:
- HDMI monitor via een hp adapter
- Satechi ethernet to usb-c adapter
- apple oplader
- externe ssd
Dit komt dus neer op alle aanwezige poorten (op de 3,5mm jack na).

In het verleden heb ik meerder Hyperdrives gehad. Deze werden zeer warm daarnaast werd ook de mac zeer warm. Daarom heb ik deze geretourneerd. Nu vroeg ik mij af of jullie een goede budget oplossing hebben? De tweede monitor is nog niet aangeschaft, maar dit wordt een monitor met een minimale resolutie van 4K en een grote van 27".

Ook heb ik gekeken naar daisy chaining, maar MacOs ondersteunt dat niet(alleen voor synchroon weergave)

Huidige apparaten:
- 15" Macbook Pro 2017 Radeon Pro 560 + 256gb
- IIyama ProLite GE2488HS

• Wouter36
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-07 08:09
4K USB C monitor met extra usb poorten en daar al je dongles op aan sluiten?

Bv: pricewatch: LG 27UD88-W Wit, Zilver, Zwart

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:20
Wouter36 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 18:21:
4K USB C monitor met extra usb poorten en daar al je dongles op aan sluiten?

Bv: pricewatch: LG 27UD88-W Wit, Zilver, Zwart
De USB-poorten op die monitor zijn USB 2.0 als deze via USB-C is aangesloten op een MacBook. Dat is niet prettig werken als je daar een externe SSD op aan gaat sluiten.

Ik zou in dit geval gewoon een USB‑C-naar-digitale-AV-multipoort-adapter gebruiken en daar de oplader en Ilyama-monitor op aan sluiten. Dat maakt een poort vrij voor de 4K monitor.

De beste oplossing is een Thunderbolt 3-dock, maar die kosten al snel enkele honderden euro's. Voordeel daarvan is wel dat alle apparaten die je nodig hebt er op aangesloten kunnen worden met een enkele kabel naar je MacBook en ook nog eens je MacBook kan opladen.

• Maarten_B13
MelvinW schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 18:28:
[...]

De USB-poorten op die monitor zijn USB 2.0 als deze via USB-C is aangesloten op een MacBook. Dat is niet prettig werken als je daar een externe SSD op aan gaat sluiten.

Ik zou in dit geval gewoon een USB‑C-naar-digitale-AV-multipoort-adapter gebruiken en daar de oplader en Ilyama-monitor op aan sluiten. Dat maakt een poort vrij voor de 4K monitor.

De beste oplossing is een Thunderbolt 3-dock, maar die kosten al snel enkele honderden euro's. Voordeel daarvan is wel dat alle apparaten die je nodig hebt er op aangesloten kunnen worden met een enkele kabel naar je MacBook en ook nog eens je MacBook kan opladen.
Deze monitor geeft maar 60W in plaats van de benodigde 87W. Ik vraag mij af of dat gigabit ethernet hiermee ook werkt.

Ik zie liever een goedkopere oplossing waarbij ik niet afhankelijk ben van een specifieke mointor. Zoals
https://www.amazon.com/El...f7314&language=en_US&th=1 Het probleem bij deze adapter is dat de kabel te kort is waardoor deze niet ergens weg gestopt kan worden.

• MelvinW
Maarten_B13 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 18:58:
[...]

Deze monitor geeft maar 60W in plaats van de benodigde 87W. Ik vraag mij af of dat gigabit ethernet hiermee ook werkt.

Ik zie liever een goedkopere oplossing waarbij ik niet afhankelijk ben van een specifieke mointor. Zoals
https://www.amazon.com/El...f7314&language=en_US&th=1 Het probleem bij deze adapter is dat de kabel te kort is waardoor deze niet ergens weg gestopt kan worden.
Een Thunderbolt 3-oplossing is het beste. Er is dan genoeg bandwidth beschikbaar voor 2 monitoren met een maximale resolutie van 4K@60Hz. Daarnaast zijn er inderdaad ook extra poorten beschikbaar voor USB-apparaten en Ethernet.

Ik zou dan voor deze gaan: https://www.amazon.com/Ca...ng-Ethernet/dp/B079H4WTR4. Daar kun je dan de SSD, Ethernet-kabel en beide monitoren op aansluiten. Ik gebruik zelf een CalDigit TS3 Thunderbolt 3 dock voor mijn MacBook Pro en die werkt uitstekend. Met Elgato heb ik minder goede ervaringen.

• Maarten_B13
MelvinW schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 19:06:
[...]

Een Thunderbolt 3-oplossing is het beste. Er is dan genoeg bandwidth beschikbaar voor 2 monitoren met een maximale resolutie van 4K@60Hz. Daarnaast zijn er inderdaad ook extra poorten beschikbaar voor USB-apparaten en Ethernet.

Ik zou dan voor deze gaan: https://www.amazon.com/Ca...g-Ethernet/dp/B079H5B31Q/. Daar kun je dan de SSD, Ethernet-kabel en beide monitoren op aansluiten. Ik gebruik zelf een CalDigit TS3 Thunderbolt 3 dock voor mijn MacBook Pro en die werkt uitstekend. Met Elgato heb ik minder goede ervaringen.
Die ziet er interessant uit. Ik daar nog eens verder naar kijken. Kun je mij vertellen hoe het zit met de warmte? en of de volume controle ook via het toetsenbord kan?

Mag ik vragen wat de ervaringen zijn?

Heeft er iemand ervaring met de Dell docks in combinatie met een mac. Ik las namelijk enkele berichten dat na de laatste update er alleen maar zwarte schermen te zien zijn.

• MelvinW
Maarten_B13 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 19:10:
[...]

Die ziet er interessant uit. Ik daar nog eens verder naar kijken. Kun je mij vertellen hoe het zit met de warmte? en of de volume controle ook via het toetsenbord kan?

Mag ik vragen wat de ervaringen zijn?

Heeft er iemand ervaring met de Dell docks in combinatie met een mac. Ik las namelijk enkele berichten dat na de laatste update er alleen maar zwarte schermen te zien zijn.
Bij de Elgato Thunderbolt 3-dock die ik had werkten de USB-poorten soms gewoon niet. Die heb ik dus teruggestuurd en toen een CalDigit TS3 gehaald die wel perfect werkt. Heb die nu zo'n 6 maanden en kan er alleen maar positief over zijn.

Voor Volume en Brightness kun je een app als MonitorControl gebruiken.

Met Dell docks heb ik geen ervaringen, maar volgens mij gebruiken die DisplayLink-technologie, wat niet helemaal vlekkeloos werkt op Mac.
MelvinW schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 18:28:
En is niet anders dan wat ie al gebruikte (de hyperdrives). Alles wat geen Thunderbolt 3 gebruikt maar plain USB-C heeft dit probleem. USB 2.0 zit in de standaard, USB3.0 en hoger vereist alternate mode channels. Die channels zijn echter al in gebruik wanneer je daar ook 4k @ 60Hz aan video overheen laat lopen.
Maarten_B13 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 18:58:
Dat is nog altijd 10 tot 15W meer dan bij gebruik van zo'n USB-C multiport adapter (of hub of hoe je het noemen wilt) ;)

Wanneer je met de volle mep wil kunnen opladen zit je aan Thunderbolt 3 of de meegeleverde power adapter vast. Op dit moment is er geen plain USB-C oplossing die meer dan 60W doet (de standaard kan het wel, vandaar dat Thunderbolt 3 docks geen probleem hebben om 85W te leveren).

Verder heb je met een 15" MBP 2017 vier Thunderbolt 3 poorten waarop je van alles aan kunt sluiten, ook beeldschermen. Het enige wat je dan nodig hebt is iets van DisplayPort naar USB-C. Daar heb je niet per definitie een dock of multiport adapter voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_B13
ppl schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 19:27:
[...]

En is niet anders dan wat ie al gebruikte (de hyperdrives). Alles wat geen Thunderbolt 3 gebruikt maar plain USB-C heeft dit probleem. USB 2.0 zit in de standaard, USB3.0 en hoger vereist alternate mode channels. Die channels zijn echter al in gebruik wanneer je daar ook 4k @ 60Hz aan video overheen laat lopen.

[...]

Dat is nog altijd 10 tot 15W meer dan bij gebruik van zo'n USB-C multiport adapter (of hub of hoe je het noemen wilt) ;)

Wanneer je met de volle mep wil kunnen opladen zit je aan Thunderbolt 3 of de meegeleverde power adapter vast. Op dit moment is er geen plain USB-C oplossing die meer dan 60W doet (de standaard kan het wel, vandaar dat Thunderbolt 3 docks geen probleem hebben om 85W te leveren).

Verder heb je met een 15" MBP 2017 vier Thunderbolt 3 poorten waarop je van alles aan kunt sluiten, ook beeldschermen. Het enige wat je dan nodig hebt is iets van DisplayPort naar USB-C. Daar heb je niet per definitie een dock of multiport adapter voor nodig.
Als ik een oplader, 2 schermen, een ethernet adapter en een externe ssd aan sluit, dan mis ik een poort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als je je beperkt tot USB-C wel maar niet wanneer je naar Thunderbolt 3 kijkt. Je kunt namelijk ook een Thunderbolt 3 adapter kopen waarop je 2 DisplayPort aansluitingen hebt zitten: https://www.startech.com/...dual-displayport~TB32DP2T

Voor de HDMI-fans...ze hebben ook een model met 2x HDMI (is wel een stukje duurder dan de DisplayPort versie vanwege de extra conversie die moet gebeuren).

Dit is goedkoper dan een Thunderbolt 3 dock kopen (die is 2 tot 3x duurder). Zo'n dock is echter wel wat handiger omdat je daar 2 schermen op kunt aansluiten, je al een ingebouwde ethernet poort hebt en je verder USB3.0 of 3.1 Gen 1 (of zelfs Gen 2) aansluitingen hebt voor de rest (zoals de ssd). Dat sluit je dan allemaal aan met 1 kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_B13
ppl schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 18:39:
Als je je beperkt tot USB-C wel maar niet wanneer je naar Thunderbolt 3 kijkt. Je kunt namelijk ook een Thunderbolt 3 adapter kopen waarop je 2 DisplayPort aansluitingen hebt zitten: https://www.startech.com/...dual-displayport~TB32DP2T

Voor de HDMI-fans...ze hebben ook een model met 2x HDMI (is wel een stukje duurder dan de DisplayPort versie vanwege de extra conversie die moet gebeuren).

Dit is goedkoper dan een Thunderbolt 3 dock kopen (die is 2 tot 3x duurder). Zo'n dock is echter wel wat handiger omdat je daar 2 schermen op kunt aansluiten, je al een ingebouwde ethernet poort hebt en je verder USB3.0 of 3.1 Gen 1 (of zelfs Gen 2) aansluitingen hebt voor de rest (zoals de ssd). Dat sluit je dan allemaal aan met 1 kabel.
Dan denk ik dat de oplossing van MelvinW toch beter is. Dit is een soort budget Thunderbolt dock.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat kan, die van StarTech is alleen wel goedkoper. Die zit rond de 92 euro (zie pricewatch).

Als je dat mini-dockje van CalDigit wil dan kun je die beter via hun Europese online store bestellen. Via Amazon komen daar nog dingen als belasting en verzendkosten bij en val je niet onder de Europese garantieregeling; via CalDigit zelf wel. Ben je wel iets meer kwijt: 130 euro.

Als je dat verschil voor een extra USB-A en ethernet poort voor over hebt...doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_B13
ppl schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 23:33:
Dat kan, die van StarTech is alleen wel goedkoper. Die zit rond de 92 euro (zie pricewatch).

Als je dat mini-dockje van CalDigit wil dan kun je die beter via hun Europese online store bestellen. Via Amazon komen daar nog dingen als belasting en verzendkosten bij en val je niet onder de Europese garantieregeling; via CalDigit zelf wel. Ben je wel iets meer kwijt: 130 euro.

Als je dat verschil voor een extra USB-A en ethernet poort voor over hebt...doen.
Ik had deze alleen nog maar voor meer dan honderdtwintig dollar gezien. Ik ga eens goed nadenken wat ik ga doen. En natuurlijk eens kijken naar een monitor. (mocht je toevallig een goede monitor weten 27'' 4k met backlight filter voor Max 300-350 hoor ik het graag)
Pagina: 1