[WIN10] Offline Files problemen*

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Enki
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-09 11:27
In ons netwerk heb ik sinds een half jaar voor alle laptops (Windows 10) de betreffende usershare offline beschikbaar gemaakt (naar een Server 2012R2). Sinds vorige week echter ben ik er op een vervelende manier achter gekomen dat dit niet naar behoren werkt. Een gebruikster had 17 Gb in deze share staan, en bij het opschonen van haar laptop – en ondanks dat Sync Center keurig groene vinkjes gaf! – bleken talloze documenten alleen lokaal te staan. Die is ze nu dus kwijt…

Dit ondanks dat zij het grootste deel van haar tijd in ons Franse kantoor zit, wat met een site2site-vpn met ons hoofdkantoor verbonden is. Ruim voldoende tijd, snelheid en bandbreedte om die sync te voltooien en bij te houden, zou je denken. Ook andere laptopgebruikers melden problemen met hun usershare: traag, niet alles gesyncd, etc. Bij sommigen is de folder lokaal groter, bij anderen is de serverkopie juist groter. Bij weer anderen (meestal de laptopgebriukers hier op kantoor) loopt het gewoon vlekkeloos. Kortom, nauwelijks conclusies uit te halen.

Terwijl mijn vertrouwen in Offline Files tot een historisch dieptepunt is gezakt, moet ik adviseren aan het MT hoe we dit dataverlies in de toekomst gaan voorkomen. Gevoelsmatig denk ik dat Offline Files zich verslikt in de omvang (17 Gb is inderdaad wat fors) en dan vooral voor buitenlandse gebruikers. Hiertoe heb ik flink geGoogled, maar veel verder dan een limiet van 2 Gb in Windows 7 en een default setting van 25% diskspace in Win10 kom ik niet.

Is er zo’n limiet, of zelfs maar een “MS recommended folder size” wat ik kan aanhouden voor syncing? Ik zat zelf te denken om via FSRM een quota van pakweg 2 Gb te zetten op de usershares voor degenen die syncen, of om naast de gewone (niet gesyncte) U:-schijf een aparte share aan te maken van 2 Gb max. die wel gesynct wordt. Alleen wordt het dan wellicht onoverzichtelijk voor de gebruiker. Aangezien ze ook al een aparte Bitlocker-folder hebben, staat hun data dan op drie verschillende plekken. Lijkt me ook niet wenselijk.

Kan iemand hiemee helpen, of weet iemand misschien een radicaal andere oplossing?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-09 17:56

DarkSide

theres no place like ::1

Zelf nooit een fan geweest van Offline files en sync center.
Vaak genoegde lokale cache moeten legen en opnieuw syncen etc. En data dubbel wegzetten voor het geval dat de sync etc niet goed gaat.

Wij gebruiken het nu ook niet meer.
Wij Redirecten de known folders en de desktop nu gewoon naar Onedrive for business.
Dat synct prima. En men kan ook makkelijk zelf aangeven welke documenten lokaal of cloud only moeten staan om data te besparen.

Geen gedoe met WAN verbindingen naar de lokale file server.
En bij herinstallatie alleen inloggen, en auto login to onedrive zorgt dat alles netjes weer terug komt.
Hebben gebruikers die dus meer dan 40gb in hun "profiel" hebben staan. Geen enkel issue.
Samen met versie geschiedenis (nu ook in office) is het terughalen van bestanden ook voor de gebruiker makkelijk te doen.
Scheelt behoorlijk wat tijd en resources bij onze SD.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 15:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Enki schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 16:26:
bleken talloze documenten alleen lokaal te staan. Die is ze nu dus kwijt…
Mosterd na de maaltijd maar ik zou toch verwachten (nadruk) dat Previous Versions aan staat op dit soort laptops en/of er een andere "backup" geregeld is voor machines die enkele uren/dagen niet aan het netwerk hangen maar waar wel op gewerkt wordt? Want nu is het "syncen" wat niet goed is gegaan maar wat dacht je van een simpel defect op de storage? Diefstal? Cryptoware?

Zoals @DarkSide aangeeft, is een andere oplossing mogelijk efficienter; het scheelt je bakken met beheer en resources als je dit soort roadwarriors Onedrive toekent. Sterker nog; binnen Onedrive (admin page), heb je volgens mij zelf x dagen de tijd voor restores en middels Microsoft nog een stel meer dagen. Het duurt eventjes (tot 48 uur soms) voordat een restore af is, maar het is een bijna foolproof fallback. Zie ook https://support.office.co...0a-021b9062d14b#__howlong

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Totaal andere kant op maar waarom voor remote users geen remote desktop inrichten? Kunnen ze vanaf ieder device aanmelden (wij gebruiken zelfs ipads) geen gezeik meer met laptops en hun sync files wat zoals je ziet altijd mis gaat.

Weet je gelijk dat je users altijd in een up-to-date omgeving werken en heb je zelf de controle over de data.

[ Voor 20% gewijzigd door HKLM_ op 21-02-2019 17:03 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 15:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

HKLM_ schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 17:01:
Totaal andere kant op maar waarom voor remote users geen remote desktop inrichten?
Op zich een goed punt maar licentie-technisch misschien niet de beste oplossing plus dat je ook een goede netwerkbeheerder nodig hebt (zeker als je clipboarding & clientdrives toestaat) vanwege de poorten per sessie en per farm ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enki
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-09 11:27
DarkSide schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 16:33:
Wij Redirecten de known folders en de desktop nu gewoon naar Onedrive for business.
Dat synct prima. En men kan ook makkelijk zelf aangeven welke documenten lokaal of cloud only moeten staan om data te besparen.

Geen gedoe met WAN verbindingen naar de lokale file server.
En bij herinstallatie alleen inloggen, en auto login to onedrive zorgt dat alles netjes weer terug komt.
Hebben gebruikers die dus meer dan 40gb in hun "profiel" hebben staan. Geen enkel issue.
Samen met versie geschiedenis (nu ook in office) is het terughalen van bestanden ook voor de gebruiker makkelijk te doen.
Scheelt behoorlijk wat tijd en resources bij onze SD.
Goeie, daar ga ik even over nadenken. Er is hier vooralsnog steeds gekozen voor niet-cloud oplossingen, maar misschien is dit een motivatie om die beslissing eens te heroverwegen.
MAX3400 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 16:40:

Mosterd na de maaltijd maar ik zou toch verwachten (nadruk) dat Previous Versions aan staat op dit soort laptops en/of er een andere "backup" geregeld is voor machines die enkele uren/dagen niet aan het netwerk hangen maar waar wel op gewerkt wordt? Want nu is het "syncen" wat niet goed is gegaan maar wat dacht je van een simpel defect op de storage? Diefstal? Cryptoware?
Staat aan, maar er was niets van terug te vinden. Blijkbaar doordat het een cached netwerkschijf is weet Shadow Copy daar niet goed raad mee. Ben zelfs handmatig door de hele CSC-folder heen gelopen, niets. Overigens, ook Recuva kon geen enkel bestand uit deze folder terugvinden. Gewoon, alsof ie nooit bestaan had... 8)7
HKLM_ schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 17:01:
Totaal andere kant op maar waarom voor remote users geen remote desktop inrichten? Kunnen ze vanaf ieder device aanmelden (wij gebruiken zelfs ipads) geen gezeik meer met laptops en hun sync files wat zoals je ziet altijd mis gaat.

Weet je gelijk dat je users altijd in een up-to-date omgeving werken en heb je zelf de controle over de data.
RDP draait voor deze gebruikers. In de praktijk ervaren ze dat vooral voor bestandsoverdracht als wat gecompliceerder. Om die reden hoopten we met Offline Files hun leven wat aangenamer te maken. Maar dank voor het meedenken!

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

Pagina: 1