Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Raspberry deurbel bekabeling false positives?

Pagina: 1
Acties:

• tweakn00b
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 05-09 10:12
Hi,
A.d.h.v. een python script + raspberry zero W heb ik aan de deurbel gekoppeld. Wanneer iemand aanbelt ontvang ik een push notificatie. Alles werkt prima maar in de test opzet was uiteraard het geheel verbonden d.m.v. korte jumper kabels.
Ik heb vervolgens de kabels vervangen voor grootmoeders-telefoonkabel. Deze werd gebruikt voor opa's voordeurbel. De afstand van de deurbel tot de pi is ongeveer 2 meter. Hierdoor werd de reactie tijd trager. En daarmee bedoel ik dat als je de bel kortstondig indrukt er geen signaal word ontvangen. Dat was i.g.v. de jumper kabels nog wel het geval.

Ik vermoed dat de weerstand(en) herberekend moeten worden? Zo ja, wat zijn de stappen?

tweakn00b wijzigde deze reactie 21-02-2019 15:22 (4%)
Reden: circuit toegevoegd

• Tadango
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 18-11 10:42
GPIO PullUp aanzetten en de weerstanden weg. Dan tussen GND en GPIO de schakelaar plaatsen.

• SuperKris
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 14:54
Grootmoeders telefoonkabels zijn waarschijnlijk prima tenzij er echt draadbreuken in zitten.

De lengte van de kabel ga je echt onmogelijk terugzien in de reactiesnelheid van de Rpi. Stroom gaat namelijk met de snelheid van het licht door de kabel, en dat is dus op zich best wel snel.

Mogelijk is de schakelaar van de bel een beetje versleten/geoxideerd waardoor je niet altijd een goed signaal krijgt. Even nameten of er wel 3,3V op de GPIO komt als je de bel indrukt dus.

De 1k weerstand is niet echt nodig. Als er door slechte contacten of beschadigde bedrading te veel weerstand in de kabel zit, werkt deze als spanningsdeler en komt je spanning misschien niet boven het spanningsniveau dat de Rpi als logische 1 accepteert.

• Travelan
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 18-11 11:47
Ik mis hier pullup of pulldown resistors. Als de bel niet is ingedrukt, is er geen gesloten circuit meer, dus is ook de waarde niet meer uit te lezen. Met andere woorden, de waarde die je uitleest als het circuit niet gesloten is kan vanalles zijn, en soms dus niet de juiste. Daardoor krijg je waarschijnlijk false positives.

Zorg er dus voor dat er altijd óf een 0 (gnd), of een 1 (3.3v, 5v, geen idee wat de RPi GPIO nodig heeft) op de GPIO staat. Zoek eens naar 'pulldown resistors'.

• tweakn00b
Travelan schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 10:02:
Zorg er dus voor dat er altijd óf een 0 (gnd), of een 1 (3.3v, 5v, geen idee wat de RPi GPIO nodig heeft) op de GPIO staat. Zoek eens naar 'pulldown resistors'.
Is dat niet de functie van de 10k resistor?

• gosse adema
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 14:06
Een deurbel werkt meestal op 12 volt. Hierdoor heeft het spanningsverlies van een geoxideerde schakelaar bij een reguliere deurbel minder invloed dan bij een Raspberry Pi.
Zoals door SuperKris is aangegeven moet je als eerste de spanning meten tussen de schakelaar en de gnd. Als deze te laag is, dan is ligt het aan de deurbel, contactpunten en/of bedrading. Maar ook dit kan je meten.

Hoe vaak meet je de GPIO poort uit? Of gebruik je interrupts welke een programma starten bij activiteit op de GPIO poort.

https://raspi.tv/2013/how-to-use-interrupts-with-python-on-the-raspberry-pi-and-rpi-gpio

3D Chocolate Printer (made from LEGO)

• tweakn00b
@gosse adema De deurbel heb ik ertussenuit gehaald en overweeg een 5V zoemertje tussen te zetten.

• Kanthana
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 15-11 21:11
SuperKris schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 20:02:
Stroom gaat namelijk met de snelheid van het licht door de kabel, en dat is dus op zich best wel snel.
Dat is niet waar. Het is altijd minder dan de lichtsnelheid. Lees er meer over: Wikipedia: Speed of electricity

• PhilipsFan
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 16:15
Los van de gegeven suggesties zou ik hier een tweede circuit aanleggen om de GPIO-spanning ook echt in (of vlakbij) de Pi te houden. In mijn ervaring is alles aan de GPIO behoorlijk instabiel, dus een 2 meter lange kabel draagt hier niet aan bij. Gebruik een optocoupler, reedrelais, solidstate relais of desnoods een normaal relais en houd de data gescheiden van de stroom door de deurbel.

• armageddon_2k1
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 16:47
Kanthana schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 12:04:
[...]

Dat is niet waar. Het is altijd minder dan de lichtsnelheid. Lees er meer over: Wikipedia: Speed of electricity
Technisch heb je helemaal gelijk, maar het is totaal irrelevant voor de discussie, aangezien in jouw aangehaalde document het nog steeds 50%-99% van lichtsnelheid is. Dat ordegrootte verschil ga je niet merken.

Passieve Einzelgänger met een 10 tot 3 mentaliteit

• SuperKris
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 14:54
armageddon_2k1 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 12:09:
[...]

Technisch heb je helemaal gelijk, maar het is totaal irrelevant voor de discussie, aangezien in jouw aangehaalde document het nog steeds 50%-99% van lichtsnelheid is. Dat ordegrootte verschil ga je niet merken.
Exact dit...
Kanthana schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 12:04:
[...]

Technisch gezien heb je absoluut gelijk, maar dit is totaal irrelevant voor de discussie. Af en toe moet je zaken wat vereenvoudigen in een discussie.

• lesander
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 18-11 11:17
Zelf heb ik ook mijn deurbel slim gemaakt. Ondanks een elco en twee weerstandjes kreeg ik nog steeds false positives.

Wat bleek? Als er bij de buren aangebeld werd, of er gebeld werd met de telecom, ging dat via mijn deurbel.

Uiteindelijk heb ik het softwarematig opgelost.

Op GitHub heb ik mijn schema gezet samen met de software, misschien heb je hier wat aan?
https://github.com/lesander/doorbell

• Theo
  • Registratie: januari 2005
  • Nu online

Theo

moederbord

In je schema is de 10 Kohm pull down weerstand correct geplaatst. Net als de 1 Kohm weerstand; al zal deze niet per sé noodzakelijk zijn daar de ingang van de microcontroller ook hoogohmig is; en een weerstandje plaatsen voor een hoogohmige ingang is niet heel nuttig.

Als je false posities krijgt kan het zijn dat de deurbel niet goed is; dat deze soms contact maakt wanneer dat niet moet. (of zo gevoelig is dat als de wind erop blaast de knop al ingedrukt wordt.)

Wat je kan doen is een kleine condensator plaatsen tussen je GPIO23 en GND . Als je een waarde plaatst van 10 uF dan zal je spanning op de ingang van je microcontroller niet gelijk *pats* van 0 naar 3.3 volt gaan binnen een nanoseconde maar zal iemand de bel minimaal 0.03 seconde ingedrukt moeten hebben om het signaal hoog te krijgen.Hierbij is de 1 Kohm weerstand dan wel weer belangrijk :)
Die 0.03 seconde is ongeveer net zo snel/kort als dat je gewoonlijk met je ogen knippert.
Voordeel hiervan is dat je alle ruis en storingen weg kunt filteren.

Iedere condensator van 10 uF kun je gebruiken; zowel een elco (die een plus en een minpootje hebben) als gewone condensator (zonder plus en min). Let er met een elco op dat je het minpootje aan de GND aansluit.

De condensator, de 1 Kohm weerstand en de 10 Kohm weerstand moeten wel dichtbij de microcontoller zitten; niet een halve meter er vandaan.

Je kan ook een andere condensator gebruiken. De tijd dat je de bel ingedrukt moet houden om het signaal op je ingang hoog te krijgen kun je berekenen door de weerstand van je 1 Kohm weerstand te vermenigvuldigen met de waarde van je condensator, en dat maal drie te doen. Ofwel 1000 (ohm) maal 0.00001 (Fahrad) maal 3 is 0.03 seconde.

7400 Wp op het dak

• Jawi G
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 28-10 13:13
Ik heb deze schakeling gemaakt gecombineert met domoticz en telegram. Werkt wel goed

K-Jay's knutselavonturen: Notificatie deurbel op je smartphone (pimatic deel 3)

• Joey1203
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 09-11 23:33
Vals positieven (of ghost switching) kan het gevolg zijn van signalen die ontstaan in de bedrading als gevolg van draadloze signalen. Dit is op te lossen door een low pass filter toe te passen, dit doe je door een 1k-10k ohm weerstand tussen vcc (3v3) en de gpio te plaatsen en een condensator (capacitor) van 100nf - 10uf the plaatsen tussen GND en gpio.

Low pass filter de zzs
Credits voor de afbeelding Dr Zzs YouTube kanaal

• _pjotr_
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 16-06 20:47
Controleer even of de verbinding in de ouderwetsche knop nog werken (brak oud soldeer). En of er niet stiekem een diode of condensator in zit.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True