NAS aankoopadvies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pennywanda
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-05-2024
Beste Tweakers,

Op dit moment gebruik ik mijn desktop voor het streamen van video’s naar onze Samsung televisies. Hiervoor gebruik ik Plex. Ik heb op de desktop Plex Media Server staan en op de tv’s de Plex app. Werkt allemaal als een zonnetje (meestal dan – soms in gevecht met subtitles). Nu begint alleen mijn desktop vol te raken (en oud) en ben ik naar alternatieven gaan zoeken.

Ik zoek een?
Ik denk dat voor ons een NAS een uitkomst biedt. Deze zullen we voornamelijk als media server gebruiken (opslag en streaming series, films, muziek) en om foto’s op te slaan.

Waar ga ik de NAS voor gebruiken:
  • Media streamen naar tv (zal 1, hooguit 2 streams per keer zijn)
  • Nu gebruik ik Plex, handigste is om dat te blijven gebruiken naar mijn idee. Sta open voor betere suggesties uiteraard.
  • Opslag van alle media
  • Opslag foto’s vanaf smartphones
Optie: downloaden op NAS

Budget
NAS zelf max rond 325 (geen hard budget – wil waar voor het geld 😊)

Voorkeuren
Ik heb flink wat rondgesnuffeld en reviews gelezen maar kom er niet helemaal uit. Aangezien dit een compleet nieuw onderwerp voor me is heb ik wel besloten dat ik me beperk tot de wat grotere namen met gebruiksvriendelijke software, dus Synology of Qnap. Daarnaast zat ik aan 2x 4TB schijven van WD Red te denken (in RAID-1). Nu alleen de NAS zelf nog.

Via de site van Synology wordt de DS218 of DS218play aangeraden (ook 418/play, maar die vind ik al te duur). Ik kom in diverse webshops en reviews ook de DS218+ tegen. Is iets duurder, maar denk ook wel beter. Die paar tientjes maken me op zich niet uit, maar overkill is ook weer zonde. Wie kan me helpen met de keuze? Ik lees ook wat tegenstrijdige berichten of de 218play wel plex aankan, dus valt die niet al af?

Is de Synology DS218+ de juiste keuze?

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Transcode je nu met Plex? Zo ja, investeer in de beste/duurste NAS die je kan vinden.

Stream je met Plex zonder transcoding? Koop <random NAS> ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:59

DarkSide

theres no place like ::1

Zelf een DS918+ hier. En daar draait plex op.
Voor hardware acceleratie heb je wel plexpass nodig. Dus voor transcoderen moet je naar plex pass.

Overigens 4k transcoderen met hoge bitrate vindt de 918+ ook niet fijn. En subs met PSG formaat ook niet.
SRT is beter.

Zelf gebruik ik geen plexpass. En speel via de TV gewoon via de plex app mijn 4k films af zonder problemen.

Voor "ouderwetse" 1080p content kan je elke nas wel gebruiken (zolang je niet transcodeerd).
Mijn oude 216j speelt dat nog af zonder issues.

Wat ik vervelend vond van de 216j is dat hij toch wel trager werd na verloop van tijd.
Browsen door de plex library, fotos of inloggen en SabNZB etc.
Advies is dan ook om nu wat meer uit te geven voor een wat sterker model.

Denk ook alvast aan je storage. Is 4TB voldoende voor media opslag.
En is Raid nodig? Zelf draai ik geen Raid in mijn NAS. De belangrijkste data wordt gebackupped in de cloud. De rest komt wel weer een keer binnen.
Met de 218 en een raid opstelling kan je niet makkelijk uitbreiden. Dus misschien beter om voor 2x 8TB te gaan (in Raid).

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Pennywanda
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-05-2024
Dank voor jullie reacties zo ver!

Ik denk inderdaad dat Raid eigenlijk niet helemaal noodzakelijk is voor ons. Foto's naar de cloud zou al voldoende zijn. Een random film kwijtraken kan me niet interesseren :).

Kan ik ergens zien of ik nu transcodeer? Ik heb namelijk geen idee..(verwacht van niet - heb ook geen plex pass).

[ Voor 7% gewijzigd door Pennywanda op 21-02-2019 15:51 ]

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:59

DarkSide

theres no place like ::1

Als je plexpass hebt zie je dat in het overzicht op de computer (https://app.plex.tv)
Op de TV zie ik een "T" staan als hij moet gaan transcoderen.
Maar ook bij de normale player op de computer (https://app.plex.tv) zie je het. Maar dan alleen voor de huidige speel sessie. Ik kan het hier niet zien als de TV wat afspeelt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oBjf2SxIHivXs9JTxtjZSN2U/thumb.png

Op de NAS zie je je CPU naar 100 gaan.

Transcoderen is alleen nodig als er geen direct stream nodig is.
Mijn computer kan dat bv niet via de webpagina. Voor 1080P is dat geen probleem
Voor 4k moet plex gaan transcoderen. En zonder plexpass loopt het dan niet soepel.
Met plexpass kan ik makkelijk 4 streams tegelijk doen. waarvan 3 4k.

zelfs getest met vriend die 120km verder woont en op zijn tv inlogd op mijn Plex. En mijn nas met 75mbps naar hem streamt. Terwijl ik ook een film op de TV kijk in 4k HDR.

Voor mij is kijken op andere devices geen noodzaak. Ik kijk film op mijn TV.
En daar loopt alles als een zonnetje.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.