Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Beste manier om dit systeem te upgraden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Vigni
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:31
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gebruik het nu voor: beeld/video bewerking en gaming
Wil het ook kunnen gebruiken voor VR (Vive pro / Pimax 5k+)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik ben benieuwd wat voor c.a. €500 tot €1000 mogelijk is.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dit is het oude systeem. Ik wil zoveel mogelijk hergebruiken uiteraard.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MSI Z87-G41 PC Mate€ 0,-€ 0,-
1MSI GeForce GTX 770 Gaming€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Corsair Carbide 300R€ 74,90€ 74,90
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 87,55€ 87,55
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 72,80€ 72,80
1Seasonic M12II 520W€ 86,66€ 86,66
1Samsung 840 EVO 250GB€ 0,-€ 0,-

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik verwacht het volgende te moeten vervangen: CPU, GPU, Moederbord, Geheugen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Puur gevoelsvoorkeur voor Intel en Nvidia.

Ga je overklokken?
Wellicht in de toekomst.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik wil graag weten hoe ik dit systeem toekomstklaar kan krijgen voor de beste prijs/kwaliteit en met het meeste behoud van onderdelen.

Beste antwoord (via Vigni op 08-10-2024 20:25)

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:04

Tribits

Onkruid vergaat niet

In hoeverre de CPU een bottleneck gaat vormen hangt nog al af van de resolutie waar je op speelt en of de betreffende games goed schalen op een multicore processor. Naarmate de resolutie hoger is zal de GPU (relatief) meer belast worden dan de CPU. Met name op 4k zal de GPU over het algemeen zo zwaar belast worden dat de CPU prestaties een stuk minder uitmaken terwijl een hoge framerate op 1080p juist een relatief zware belasting voor de CPU zorgt.

In hoeverre een game goed schaalt naar meerdere cores kan je doorgaans wel afleiden uit benchmarks. Als een game goed schaalt zullen de Ryzen processoren het relatief goed doen in de benchmarks, als een game relatief zwaar op single core leunt zullen de Intel processoren het over het algemeen beter doen. Met name multiplayer games willen nog wel eens behoorlijk zwaar leunen op meerdere cores/totale rekenkracht.

Overigens is het de vraag wanneer je echt van een bottleneck kan spreken. De verschillende componenten zullen nooit perfect in evenwicht zijn en bovendien zal het ook nog van de game afhangen wat de beperkende factor is.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Vigni Nieuwe GPU, en 8GB RAM erbij. Dat lijkt me de goedkoopste optie tot upgrade.
(alles) vervangen voor €1000,- kan ook natuurl;ijk. (MB-DDR4-CPU-GPU-PSU..)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

Grotendeels eens met Hackus hierboven, voor onder de 500 euro kan je dit systeem van een RTX2060 en 8GB extra geheugen. Als je ook de CPU gaat vervangen lijkt het mij het meest logische om het oude systeem als geheel te verkopen/vervangen. Hooguit zou je de SSD nog mee kunnen nemen. Ik lees dat je een voorkeur voor Intel hebt, maar gezien de vrij hoge prijs voor overklokbare modellen en bijbehorende moederborden moet je dan wel met een bedrag van rond de 1200 euro rekening houden voor een compleet nieuw systeem.

• Vigni
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:31
@Tribits en een RTX2060 zou compatibel zijn met mijn andere componenten? CPU wordt geen bottleneck dan?

Acties:
  • Beste antwoord

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

In hoeverre de CPU een bottleneck gaat vormen hangt nog al af van de resolutie waar je op speelt en of de betreffende games goed schalen op een multicore processor. Naarmate de resolutie hoger is zal de GPU (relatief) meer belast worden dan de CPU. Met name op 4k zal de GPU over het algemeen zo zwaar belast worden dat de CPU prestaties een stuk minder uitmaken terwijl een hoge framerate op 1080p juist een relatief zware belasting voor de CPU zorgt.

In hoeverre een game goed schaalt naar meerdere cores kan je doorgaans wel afleiden uit benchmarks. Als een game goed schaalt zullen de Ryzen processoren het relatief goed doen in de benchmarks, als een game relatief zwaar op single core leunt zullen de Intel processoren het over het algemeen beter doen. Met name multiplayer games willen nog wel eens behoorlijk zwaar leunen op meerdere cores/totale rekenkracht.

Overigens is het de vraag wanneer je echt van een bottleneck kan spreken. De verschillende componenten zullen nooit perfect in evenwicht zijn en bovendien zal het ook nog van de game afhangen wat de beperkende factor is.