• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:29
Al zolang ik mijn huidige PC heb, heb ik een klein maar irritant probleem: wanneer ik het ding uitzet en, bijvoorbeeld, de volgende dag weer opstart, staat de systeemtijd op de tijd die het was toen ik de PC uitschakelde.
Vervolgens in Windows date/time even syncen en hij staat (uiteraard) weer goed. Totdat ik hem de volgende keer uitzet. Als de PC standby staat doet het probleem zich niet voor.

Als hij uit staat, blijft de stekker gewoon in het stopcontact. Ook als de CMOS-batterij leeg zou zijn, zou ik dus verwachten dat de klok gewoon doorloopt. Maar om dat helemaal uit te sluiten heb ik de CMOS-batterij toch vervangen, wat geen resultaat heeft gehad.
Daarnaast heb ik de tijd in de BIOS eens handmatig ingesteld, maar dat veranderde ook niets.

Het moederbord is een MSI B450 Tomahawk.
De voeding is een Seasonic Focus Plus Gold 550.

Zoals gezegd is het geen gigantisch probleem, maar het is natuurlijk wel irritant dat ik de klok elke keer moet syncen na het opstarten. Ik kan natuurlijk standby gebruiken in plaats van uitschakelen, maar ik probeerde juist een beetje uit de gewoonte van 'maandenlang standby zonder ooit een daadwerkelijke reboot' te komen :+

Verdere hardware:
Ryzen 2700X
16GB Corsair Vengeance LPX
ASUS PCE-AC55BT wifiadapter
Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G
Dawicontrol PCI-e DC-1394 Firewire controller

Ticking away, the moments that make up a dull day

Verwijderd

Overbodige vraag misschien maar heb je na het instellen van de tijd in het bios ook de instellingen weer opgeslagen?

• Wormaap
Verwijderd schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:50:
Overbodige vraag misschien maar heb je na het instellen van de tijd in het bios ook de instellingen weer opgeslagen?
Best een zinnige vraag :) Yes. Ik heb, nadat de eerste poging geen soelaas bood, zelfs nog een tweede poging gedaan waarbij ik ook wat andere settings heb aangepast omdat ik het idee had dat alleen de tijd wijzigen niet opgeslagen werd.

Wel nuttig om te vermelden, bedenk ik me net: verdere BIOS-instellingen (XMP e.d.) blijven gewoon bewaard, het is echt alleen de klok die de tijd van de laatste shutdown vasthoudt.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En is je BIOS-batterij nog wel in orde? Het zal wel, want dan had je vast meer signalen gekregen.

Wat gebeurt er als je met een ander OS opstart? Een Ubuntu Live-USB, bijvoorbeeld. Wel even zonder enige netwerkverbinding, anders haalt ie de tijd gewoon van NTP op :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• DangerousMagic
  • Registratie: Februari 2018
  • Niet online
Grote kans dat je CMOS batterij 'kapot' is. Deze zorgt ervoor dat ervoor dat er een chipje blijft lopen die de tijd bij houd, als deze geen stroom meer krijgt doordat zowel de computer afgesloten is en het batterijtje niet meer werkt, reset hij de tijd dus zodra je de PC uit zet.

De meest gebruikte batterij in dit geval is een CR2032. Deze kun je waarschijnlijk bij de lokale supermarkt of zelfs de Action wel krijgen.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
DangerousMagic schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:05:
Grote kans dat je CMOS batterij 'kapot' is. Deze zorgt ervoor dat ervoor dat er een chipje blijft lopen die de tijd bij houd, als deze geen stroom meer krijgt doordat zowel de computer afgesloten is en het batterijtje niet meer werkt, reset hij de tijd dus zodra je de PC uit zet.
Het klopt wat je zegt, maar dit geval is net even anders:
de tijd reset niet naar 00:00 maar stopt.

Daarnaast, als het het batterijtje zou zijn, dan zouden ook andere instellingen van het BIOS (boot sequence e.d.) steeds van slag zijn. TS heeft batterijtje ook al eens vervangen schrijft 'ie.

Misschien hebben ze per abuis op het mobo van deze PC een stopwatch-chipje gezet ipv. een klokje :+

[ Voor 3% gewijzigd door 3dfx op 21-02-2019 14:13 ]

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Waarschijnlijk een defecte RTC.

• Wormaap
De batterij is inderdaad al vervangen. Ik heb zojuist nog even in de BIOS gekeken, en ook daar staat de tijd verkeerd (dus op de tijd bij het afsluiten i.p.v. de huidige tijd) meteen na het opstarten. Dat zou problemen met het OS ook moeten uitsluiten, lijkt me?

[ Voor 12% gewijzigd door Wormaap op 21-02-2019 14:21 ]

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:47

MsG

Forumzwerver

BIOS-update al eens geprobeerd? Je gebruikt alleen Windows? Toen ik een tijd Ubuntu en Windows naast elkaar had had ik aldoor het gedoe dat Ubuntu in UTC de tijd wegschrijft en Windows blijkbaar in de lokale tijdzone. Waardoor ik aldoor had dat hij na het booten van het ene systeem in het andere weer 2 uur verkeerd stond.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Al geprobeerd om Windows 10 Fastboot uit te zetten?
https://www.windowscentra...e-windows-10-fast-startup

't zou zomaar kunnen dattie de tijd recovered van het moment dat windows 'afgesloten' werd.
Stiekem schrijft hij een stuk state informatie weg zodattie de volgende keer sneller opstart. Dat wordt weer terug gelezen zodra je de machine start.

[ Voor 8% gewijzigd door McKaamos op 21-02-2019 14:40 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Wormaap
MsG schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:31:
BIOS-update al eens geprobeerd? Je gebruikt alleen Windows? Toen ik een tijd Ubuntu en Windows naast elkaar had had ik aldoor het gedoe dat Ubuntu in UTC de tijd wegschrijft en Windows blijkbaar in de lokale tijdzone. Waardoor ik aldoor had dat hij na het booten van het ene systeem in het andere weer 2 uur verkeerd stond.
BIOS update zojuist gedaan, heeft het niet opgelost helaas :-( Ik gebruik inderdaad alleen Windows.
McKaamos schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 14:40:
Al geprobeerd om Windows 10 Fastboot uit te zetten?
https://www.windowscentra...e-windows-10-fast-startup

't zou zomaar kunnen dattie de tijd recovered van het moment dat windows 'afgesloten' werd.
Stiekem schrijft hij een stuk state informatie weg zodattie de volgende keer sneller opstart. Dat wordt weer terug gelezen zodra je de machine start.
Zou dat invloed kunnen hebben terwijl de tijd al in het BIOS-menu verkeerd staat? Ik zou verwachten dat whatever Windows doet daar verder geen invloed op zou moeten hebben.
Van de andere kant kost proberen natuurlijk niets :+

[ Voor 43% gewijzigd door Wormaap op 21-02-2019 15:02 ]

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Wel al oude post, maar wellicht heb je er baat bij:
https://answers.microsoft...a6-4320-b8c6-6d1aaf8ef327

Edit:
Staat je pc wel in de goede tijdzone? Dat kan schijnbaar ook voor soortgelijke problemen zorgen.

[ Voor 20% gewijzigd door DaLoona op 21-02-2019 15:08 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Verwijderd

Heb je al een virus / malware scanner losgelaten op het systeem, liefst een rescue disk?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Zelfde probleem als je Linux start vanaf USB of CD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Precies, enige logische conclusie op basis van de symptomen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1