Internet zonder router van provider

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• KevinSrpsm
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 28-01-2022
Mijn vraag
Kan ik zonder een router van een provider/internet abonnement toch een netwerk opzetten?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik ga het gebruiken voor mijn pc.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb zelf hier nog niet heel veel over kunnen vinden. Vandaar mijn vraag.

Beste antwoord (via KevinSrpsm op 21-02-2019 11:52)

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:01
Internet komt bij een provider vandaan. Daar betaal je voor. Je kunt op zijn minst (alhoewel dat niet echt meer geleverd wordt) een dom modem krijgen (wijzelf hebben er eentje van Ziggo die overigens volgens mij al 10 jaar geen problemen heeft gegeven). Daarachter kun je een router zetten van jezelf.
Of, als je een modem met router functies (en wifi wellicht) hebt van je provider, deze in bridge modus laten zetten zodat je alsnog je eigen router er achter kunt zetten.

Je vraag voor een tweede verbinding, die verbinding is niet gemaakt van lucht zullen we maar zeggen. Dus je zult op een andere manier wat geld kost een tweede verbinding ergens vandaan moet halen.
Je kunt als je kabel hebt, alsnog een ADSL verbinding kunnen krijgen of andersom. Dit omdat het twee verschillende lijnen zijn die toch over het algemeen al je huis binnen komen.
Dan zet je beide provider routers (laat zetten eerder) op bridge modus en neem je een dual WAN router (Wide Area Network) waarmee je ze beide kunt verbinden met jouw netwerk. Dan ben je redundant, maar kost je ontzettend veel geld al is het al maar qua maandelijkse kosten.

Waarom moet je altijd online zijn? Denk dat je jezelf die vraag eerst moet stellen. Wat is het probleem als je geen internet hebt voor een dag (je neemt bij uitval meteen contact op met de provider en die sturen je na wat checks een nieuw modem op die je waarschijnlijk de volgende dag al weer hebt)?
Ikzelf vind internet wel belangrijk, maar zo belangrijk nou ook weer niet bijvoorbeeld. Het is geen eerste levensbehoefte. Of je moet het hebben voor je werk, maar kijk dan naar zakelijke abonnementen waarbij je sneller geholpen wordt bij problemen.

Alle reacties

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:56
Ja, koop een switch, hang er een paar computers met de juiste instellingen aan en je hebt een netwerk.

[ Voor 96% gewijzigd door MewBie op 21-02-2019 11:21 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:25
Geen probleem. Je moet wel opletten dat als je een modem/router combi van je provider krijgt je hem in bridge-modus zet / laat zetten.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-10 22:10

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Volgens mij is de vraag niet helemaal volledig. Je wilt denk ik je modem/routerswitch van je provider er tussenuit hebben, en niet alleen de router switch.

Dan is het antwoord; ja, het kan, maar dan moet je wel een eigen modem kopen welke ondersteund wordt door de provider. Providers gaan je niet helpen met het configureren ervan, dus dat zul je zelf moeten doen.

Wil je alleen van je routerfunctie af, dan moet je hem in bridge modus zetten door je provider.

Succes!

• KevinSrpsm
Maar als ik het nu goed begrijp kan ik een draadloze router kopen en daar een computer aan koppelen en dan werkt het.?

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:59
Wat probeer je precies te doen? Kun je dat beter uitleggen?

• Nat-Water
KevinSrpsm schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:25:
Maar als ik het nu goed begrijp kan ik een draadloze router kopen en daar een computer aan koppelen en dan werkt het.?
Dat werkt sowieso niet. Al is het alleen maar dat je dan geen stroom naar je router hebt.

Maar inderdaad, wat wil je precies doen?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

• KevinSrpsm
Ik probeer zonder router/internet abonnement van een provider een netwerk op te zetten voor mijn pc

• Groentjuh
En wat verbind dat netwerk allemaal? Een netwerk verbindt meestal meerdere apparaten.

[ Voor 40% gewijzigd door Groentjuh op 21-02-2019 11:29 ]

• KevinSrpsm
Ik zet alleen mijn pc op dat netwerk. Geen telefoons en dat soort spul

• Nat-Water
KevinSrpsm schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:27:
Ik probeer zonder router/internet abonnement van een provider een netwerk op te zetten voor mijn pc
Dit is echt niet duidelijk genoeg. Probeer je nou een extra accespoint te plaatsen of de routerfunctie van je provider uit te schakelen, en vervolgens je eigen router neer te zetten?

Oftewel, wie gaat de IP-adressen uitdelen?

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:15

Cheezus

Luiaard

Dat kan, zie het anwoord van MewBie:
MewBie schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:20:
Ja, koop een switch, hang er een paar computers met de juiste instellingen aan en je hebt een netwerk.
Maar dan kun je dus alleen met apparaten 'netwerken' die ook aan deze switch zitten. Je hebt dus geen internet.

• KevinSrpsm
Ik probeer zegmaar een extra netwerk te plaatsen in mijn huis. Buiten de router/internet van de provider om. Dus als die van de provider uitvalt dat ik dan alsnog internet toegang heb voor mijn pc. Zodat mijn pc nooit zonder internet zit

• Groentjuh
Je kunt inderdaad een router of een switch kopen en die aansluiten. Bij de switch moet je elke computer goed instellen. Bij een router heeft deze DHCP, die deze instellingen aan een computer stuurt.

Ik snap alleen niet waarom je een netwerk wil met slechts één computer. Je hebt daar niets aan.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
KevinSrpsm schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:29:
Bedoel je nu een netwerk zonder daadwerkelijke internetaansluiting? Oftewel enkel een lokaal "netwerk"?
Dat kan inderdaad prima.

Neem een router, laat DHCP ingeschakeld en hang de computer eraan. De computer verbind nu met de router en krijgt hiervan een IP adres. Je kan er verder alleen niks mee (behalve praten met de router) aangezien er verder niks op het netwerk voorkomt

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
KevinSrpsm schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:29:
Een netwerk is altijd een aaneeschakeling van meerdere apparaten, met de bedoeling om gegevens uit te wisselen. Als je alleen 1 pc hebt, is er dus geen netwerk.

• timberleek
KevinSrpsm schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:32:
Ik probeer zegmaar een extra netwerk te plaatsen in mijn huis. Buiten de router/internet van de provider om. Dus als die van de provider uitvalt dat ik dan alsnog internet toegang heb voor mijn pc. Zodat mijn pc nooit zonder internet zit
Waar komt die verbinding naar "de buitenwereld" dan vandaan?

de kabel van de provider komt het huis binnen, in hun modem. Vanaf daar heb jij internet.
Nu kun je inderdaad die modem vervangen door een eigen, maar je zult die verbinding naar buiten toch nodig hebben.

• Nat-Water
Dat werkt zo niet. Het modem is over het algemeen van je provider, en als die stukgaat zit je nog steeds zonder internet. De enige manier om dat tegen te gaan is om bijvoorbeeld én Ziggo én KPN te nemen. Mocht je modem zichzelf dan opblazen om een of andere reden, dan kan je het ompluggen.

Maar of dat de handigste optie is..

Je kan ook 4G internet overwegen. Maar het blijft allemaal aanmodderen.

Hoe vaak denk je dat je uberhaupt storing hebt op internet? En waarom moet dat ding altijd op internet aangesloten zitten? Is er één of ander cruciaal proces?

[ Voor 11% gewijzigd door Nat-Water op 21-02-2019 11:36 ]

• KevinSrpsm
Dus als ik een extra router koop om een extra netwerk op te zetten. En ik zet DHCP aan en dan mijn pc eraan dan heb ik dus internet?

• ImNotnoa
  • Niet online
Dan ben je een tweede lijn (koper/kabel/glas) naar je voordeur nodig en een extra abonnement+hardware. Dat gaat je als particulier niet lukken of heel veel geld kosten.

Het beste is dan een 4G modem + abonnement en hardware kopen

Als je écht heel erg afhankelijk bent kun je kijken of je een (dure) SLA kunt afsluiten bij je provider.

[ Voor 13% gewijzigd door ImNotnoa op 21-02-2019 11:36 ]

Try SCE to Aux

• MazeMouse
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:26

MazeMouse

Ja, of niet natuurlijk

KevinSrpsm schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:35:
Dus als ik een extra router koop om een extra netwerk op te zetten. En ik zet DHCP aan en dan mijn pc eraan dan heb ik dus internet?
Je netwerk zal toch ergens die internetverbinding vandaan moeten halen. Als het niet de modem van je provider is, waar dan wel vandaan?

sudo apt-get rekt

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
nee je hebt uiteraard ook een verbinding naar buiten toe nodig.

• KevinSrpsm
Dus ik kan niet zonder een 2e abonnement een extra router neerzetten? Of ik moet de 2e router aan mijn standaard router zetten, maar dan is het nog niet opgelost, want als de standaard router uitvalt. Dan valt de 2e router ook uit

• MazeMouse

MazeMouse

Ja, of niet natuurlijk

Nee, als je redundant internet wil zul je ook 2 providers moeten hebben over een andere drager. Als je hoofdprovider op COAX zit zal je 2e provider via ADSL of Glasvezel moeten leveren. En dan kun je daar gewoon een dual-WAN router tussen zetten.

sudo apt-get rekt

• timberleek
Nee dan heb je een netwerk.

Een netwerk is simpelweg een verbinding tussen apparaten.
Als daar ook een verbinding naar de buitenwereld bij zit (het wereldwijde netwerk), dan heb je "internet".

Bij bedrijven zie je wel eens dat ze 2 verschillende kabels hebben vanuit de buitenwereld. Als 1 verbinding faalt, schakelen ze over op de andere als backup. Dat vereist dan echter wel 2 internet abonnementen.

• KevinSrpsm
Okee. Dus het komt er op neer dat ik niet zomaar zonder een ander abonnement een 2e router kan plaatsen voor internet

• Nat-Water
KevinSrpsm schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:38:
Dus ik kan niet zonder een 2e abonnement een extra router neerzetten? Of ik moet de 2e router aan mijn standaard router zetten, maar dan is het nog niet opgelost, want als de standaard router uitvalt. Dan valt de 2e router ook uit
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vXMr9SN.png

Zie plaatje. Standaard krijg je van je provider een combinatie modem/router. Dat is dan 1 kastje. Je kan zelf besluiten de routerfunctionaliteit uit te schakelen, en je eigen router erachter te plakken. Het modem blijft, bij het gros van de aanbieders, de keuze van de provider. En als die eruit gaat ligt de verbinding naar internet eruit.

Maar, again - waarvoor moet je PC 24/7 met internet verbonden zijn? Hoe vaak verwacht je een storing?

• MazeMouse

MazeMouse

Ja, of niet natuurlijk

KevinSrpsm schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:41:
Okee. Dus het komt er op neer dat ik niet zomaar zonder een ander abonnement een 2e router kan plaatsen voor internet
Als je provider down gaat kun je 500 netwerken hebben. Maar alle 500 hebben dan geen internet.
Netwerk is niet hetzelfde als internet.
Als je backup op je internet wil hebben zul je een 2e internet abonnement moeten nemen op een andere drager.

sudo apt-get rekt

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:01
Internet komt bij een provider vandaan. Daar betaal je voor. Je kunt op zijn minst (alhoewel dat niet echt meer geleverd wordt) een dom modem krijgen (wijzelf hebben er eentje van Ziggo die overigens volgens mij al 10 jaar geen problemen heeft gegeven). Daarachter kun je een router zetten van jezelf.
Of, als je een modem met router functies (en wifi wellicht) hebt van je provider, deze in bridge modus laten zetten zodat je alsnog je eigen router er achter kunt zetten.

Je vraag voor een tweede verbinding, die verbinding is niet gemaakt van lucht zullen we maar zeggen. Dus je zult op een andere manier wat geld kost een tweede verbinding ergens vandaan moet halen.
Je kunt als je kabel hebt, alsnog een ADSL verbinding kunnen krijgen of andersom. Dit omdat het twee verschillende lijnen zijn die toch over het algemeen al je huis binnen komen.
Dan zet je beide provider routers (laat zetten eerder) op bridge modus en neem je een dual WAN router (Wide Area Network) waarmee je ze beide kunt verbinden met jouw netwerk. Dan ben je redundant, maar kost je ontzettend veel geld al is het al maar qua maandelijkse kosten.

Waarom moet je altijd online zijn? Denk dat je jezelf die vraag eerst moet stellen. Wat is het probleem als je geen internet hebt voor een dag (je neemt bij uitval meteen contact op met de provider en die sturen je na wat checks een nieuw modem op die je waarschijnlijk de volgende dag al weer hebt)?
Ikzelf vind internet wel belangrijk, maar zo belangrijk nou ook weer niet bijvoorbeeld. Het is geen eerste levensbehoefte. Of je moet het hebben voor je werk, maar kijk dan naar zakelijke abonnementen waarbij je sneller geholpen wordt bij problemen.

• ImNotnoa
  • Niet online
Zoals de meeste mensen zoals hier boven zeggen, je bent een tweede internetlijn bij een provider nodig over een andere drager.

Wil je volledig redundant zijn qua internet ben (o.a.) je nodig:

2 aparte lijnen naar je voordeur (Koper / Glas / Kabel )
2 Modems
2 Switches
1 UPS waar bovenstaande apparatuur en je evt pc op aangesloten zijn.
Etc..

Waarvoor ben je die redundantie nodig? Geen zin om uit je game gegooid te worden of host je thuis een internet-dienst (Website, Proxy, VPN) die absoluut onmisbaar is?

Try SCE to Aux

• KevinSrpsm
Ik denk dat ik het inmiddels snap.
Voordat ik een router koop moet ik een internet abonnement hebben als ik mijn pc online wil

• Nat-Water
KevinSrpsm schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:50:
Ik denk dat ik het inmiddels snap.
Voordat ik een router koop moet ik een internet abonnement hebben als ik mijn pc online wil
Je hebt inderdaad sowieso een internetabonnement nodig 8)7 . Niets is gratis in de wereld.

• KevinSrpsm
Oke bedankt! Ik ben nu al gelijk weer een stap verder. Fijne dag nog!👍🏻
Pagina: 1