• Acemath
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-08-2024
nu even serieuze vraag: ik vraag me dus echt serieus af waarom een mens 1000 gemiddeld wilt betalen voor een Apple / Samsung S10 en consoorten.

En ja , ik weet dat ik de vergelijking met auto's naar mijn hoofd geslingerd ga krijgen. Waarom betaald iemand gemiddeld 50K voor een BMW. Maar dit kan ik nog enigszins begrijpen, aangezien je een comfortabele en veilige auto wilt.

Maar voor diezelfde 50K heb je wagens die even goed, ( en soms nog beter) zijn dan een Bmw.
Dat is met smartphones toch net hetzelfde? Je keb honor, Oppo, Xiaomi etc. Die kosten de helft .

Heeft het echt puur en alleen met het merk te maken? Of zijn deze telefoons ECHT beter?
Pas op, ik meen dit echt, dit is geen troll poging.

Mijn excuses voor de off-topic.

• dafmay
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-01 19:31
Beter ff een nieuw/eigen topic aanmaken hiervoor...

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:32

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Ik heb deze vraag even uit het S10 topic gehaald, is niet specifiek voor de S10 en daar offtopic :)

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-01 18:08

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Mode... Waarom kost een broek €150 terwijl een andere broek met de zelfde kwaliteit voor €30 verkocht word?

Hoe populairder het product, hoe hoger de prijs. Oneplus was exclusief en verkocht weinig. Toen waren de prijzen laag. Nu is het een massa product geworden en vragen ze bijna 2x zoveel als waarmee ze ooit begonnen. En zo zijn er nog tig merken die het zelfde doen.

Eerlijk; wat zou jij doen als je wist dat jouw product enorm goed ging verkopen? Kostprijs aanhouden of dikke winst maken. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Luchtbakker op 21-02-2019 11:14 ]

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
1. In het geval van iPhone, omdat mensen graag iOS willen.
2. Zon apparaat wordt zo veel gebruikt, dan mag het iets kosten.
3. Niet iedereen ligt wakker van €1000
4. Niet alles is rationeel ;)

🌞🍃

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-01 11:55
Acemath schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:00:
nu even serieuze vraag: ik vraag me dus echt serieus af waarom een mens 1000 gemiddeld wilt betalen voor een Apple / Samsung S10 en consoorten.

En ja , ik weet dat ik de vergelijking met auto's naar mijn hoofd geslingerd ga krijgen. Waarom betaald iemand gemiddeld 50K voor een BMW. Maar dit kan ik nog enigszins begrijpen, aangezien je een comfortabele en veilige auto wilt.

Maar voor diezelfde 50K heb je wagens die even goed, ( en soms nog beter) zijn dan een Bmw.
Dat is met smartphones toch net hetzelfde? Je keb honor, Oppo, Xiaomi etc. Die kosten de helft .

Heeft het echt puur en alleen met het merk te maken? Of zijn deze telefoons ECHT beter?
Pas op, ik meen dit echt, dit is geen troll poging.

Mijn excuses voor de off-topic.
Simpel functies na een bepaalde prijs krijg je gewoon mider functies voor je geld, bij een smartphone staat die lijn op 400 euro, na 400 euro krijg je gewoon minder bang for buck maar de meeste mensen willen gewoon het beste, bijvoorbeeld niet een goede camera maar de beste, geen goede processor maar de beste, niet genoeg maar maar teveel ram, geen goed scherm maar het beste scherm.

7600X3D - RTX 5080 | Kia EV6 long range rwd (MY24)

• banananas
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06-07-2024
Heel simpel, omdat het verkoopt. Het is allang bekend dat de productie kosten van een iphone of een samsung rond de 450 tot 550 ligt. Dit is zelfs een keer op het nieuws geweest, toch blijven mensen 'trouw'aan het merk. Waarschijnlijk ook omdat 'iedereen het heeft'. Als ik aankom met mijn op6t dan is de eerste reactie 'oh dat is zeker zo een chinese namaak zooi?'

Xiaomi is een van de enige bedrijven die de minimale winstmarge hanteerd. Daarom is xiaomi zo goedkoop, en nu ook redmi dan. De rest rekent een torenhoge winstmarge, omdat ze een trouw publiek hebben.

Bensimpel

Positieve meneer

Mensen kopen het toch wel, kijk maar naar Apple, mensen die altijd een Iphone hebben gehad, stappen minder snel over naar een andere merk, vooral als het product altijd naar de wensen heeft voldaan, idem dito voor Samsung (Alhoewel je met Android makkelijker kan overstappen tussen verschillende merken).

Vroeger (zo'n 5 jaar geleden), was 600 euro al veel voor een telefoon, Nu is dat meer dan verdubbeld, ook mede dankzij inflatie.

😆 - Denk ook eens om ;)

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-01 17:06
Wat me wel opvalt, is dat je zelden een goede camera in de mid/low-range toestellen hebt. Dus als je de prijs van een losse camera meerekent, kun je een duur toestel soms rechtvaardigen.

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Let er ook op dat de meeste mensen nooit een telefoon kopen. Die sluiten een abonnement af, waar ze maandelijks deels voor de telefoon betalen.

Verder betaal je ook voor vertrouwen. Ik ga voor bepaalde goederen steevast naar bepaalde aanbieders (telefoons toevallig niet) omdat ik daarvan *weet* dat ik dan ook echt iets goeds krijg.

Tenslotte is de huidige prijsrevolutie ook deels te rekenen aan de steeds langere levensduur van telefoons. 5 jaar geleden was een jaar gebruikelijk op een gemiddelde telefoon, soms 2 jaar maar dan liep je alweer een hoop achter. Nu geven zeker de merken die jij noemt garantie op 3 jaar ondersteuning en updates. Als ik een Xiaomi, Oppo of 1+ koop, heb ik dat niet en kan het me dus zomaar 3x zo veel kosten omdat je 3x een telefoon voor 1 jaar moet kopen. Nu weten wij als Tweakers wel onze reviews en zekerheden te vinden, maar de meeste mensen zien het liever gegarandeerd bij het product staan.

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:32

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Heeft denk ik ook te maken met het gegeven dat de markt niet meer groeit en mensen langer met een telefoon doen. Kleinere markt om geld te verdienen, dus prijs omhoog om hetzelfde of meer winst te kunnen maken.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-01 11:13
Stoelpoot schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:25:
[..knip..]

Tenslotte is de huidige prijsrevolutie ook deels te rekenen aan de steeds langere levensduur van telefoons. 5 jaar geleden was een jaar gebruikelijk op een gemiddelde telefoon, soms 2 jaar maar dan liep je alweer een hoop achter. Nu geven zeker de merken die jij noemt garantie op 3 jaar ondersteuning en updates. Als ik een Xiaomi, Oppo of 1+ koop, heb ik dat niet en kan het me dus zomaar 3x zo veel kosten omdat je 3x een telefoon voor 1 jaar moet kopen. Nu weten wij als Tweakers wel onze reviews en zekerheden te vinden, maar de meeste mensen zien het liever gegarandeerd bij het product staan.
Nu staat Samsung niet echt bekend om hun goede update beleid van oudere telefoons. Xiaomi telefoons krijgen juist wel (security) updates. Dus dit gaat niet helemaal op. Apple doet het wat dit betreft super, 5 jaar oude telefoons krijgen ook nog updates.

What a fine day for Science! | Specs

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Harmsen schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:28:
[...]

Nu staat Samsung niet echt bekend om hun goede update beleid van oudere telefoons. Xiaomi telefoons krijgen juist wel (security) updates. Dus dit gaat niet helemaal op. Apple doet het wat dit betreft super, 5 jaar oude telefoons krijgen ook nog updates.
In het verleden was dit bij Samsung inderdaad een probleem. Tegenwoordig is dat echter (van horen zeggen) een stuk beter geworden. Zoals je zegt is het bij Apple altijd al normaal geweest.

Xiaomi? Nu kan ik het fout hebben, maar volgens mij hadden die 3 jaar geleden nog niet eens een telefoon in de Nederlandse taal :+ Zoals ik zeg: wij als tech-nerd-tweakers kunnen dat kwaliteitsonderzoek prima zelf doen. Maar de meeste mensen buiten de Tweakers-sfeer zullen daar niet mee in aanraking komen en blijven liever bij de merken die ze altijd prettig hebben gevonden. Gewoon omdat ze de kwaliteit van andere merken niet kunnen bepalen, en het dus altijd een risico is.

• izzet3838
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-01 11:55
Stoelpoot schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:25:
Nu geven zeker de merken die jij noemt garantie op 3 jaar ondersteuning en updates. Als ik een Xiaomi, Oppo of 1+ koop, heb ik dat niet en kan het me dus zomaar 3x zo veel kosten omdat je 3x een telefoon voor 1 jaar moet kopen.
Oneplus is beter als Samsung met hun updates hoor de 6,6T,5,5T hebben al android pie en de 3 en 3T krijgen de upgrade ook zo is de Oneplus 3 van juni 2016.

7600X3D - RTX 5080 | Kia EV6 long range rwd (MY24)

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-01 09:45
Bensimpel schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:18:

Vroeger (zo'n 5 jaar geleden), was 600 euro al veel voor een telefoon, Nu is dat meer dan verdubbeld, ook mede dankzij inflatie.
:D

Inflatie ontstaat omdat je nu meer betaald voor eenzelfde product als daarvoor. Niet andersom ;)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Bensimpel

Positieve meneer

LordSinclair schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:49:
[...]

:D

Inflatie ontstaat omdat je nu meer betaald voor eenzelfde product als daarvoor. Niet andersom ;)
Maar het is niet juist hetzelfde product als daarvoor, er zit meer tech in, meer onderzoek, lastigerer technieken die gebruikt worden. Alles wordt steeds kleiner en lastiger te maken. Maarja de fabrikant wilt natuurlijk een zo grote marge als mogelijk is ;)

😆 - Denk ook eens om ;)

• Acemath
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-08-2024
Alvast bedankt voor de replies. Leuk om eens intelligente reacties te krijgen, zonder onmiddellijk aan het schelden te slaan.

Ik begrijp dat er een verschil is in kwaliteit tussen een toestel van 200 euro en eentje van 1000. Maar volgens mij is het verschil in kwaliteit toch wel veel miniemer tussen toestellen die 550 en 1000 euro kosten.

En over die marges gesproken. Ik kocht al mijn pc's al jaren in dezelfde shop. 5 of 6 stuks. Dus ik zei al lachende bij mijn 7de: Nu kun je me toch wel een fikse korting geven. Antwoord : Ik heb 3% winstmarge op bijna alle hardware onderdelen. Ik maak mijn winst op kabels zoals usb etc. Hij was er zelfs over aan het denken om volledig te stoppen met pc's te verkopen en zich nog enkel toe te spitsen op zijn werk voor firma's.

[ Voor 38% gewijzigd door Acemath op 21-02-2019 11:55 ]

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:58

MsG

Forumzwerver

Prijsstelling heeft bizar weinig met kostprijs + een beetje winst te maken. Prijzen vormen zich als vloeistoffen naar een bepaald prijsniveau. Onder druk van concurrentie omlaag, en onder druk van minder concurrentie omhoog. Apple heeft met de iPhone X al laten zien dat je iets belachelijk hoog kan prijzen en mensen het nog steeds prima kopen.

Als ik kijk naar mijn eigen aankopen van telefoons loopt deze precies tegen de trend in. Ik kocht altijd verouderde topmodellen, dan had je veel meer waar voor je geld dan een nieuw budgetmodel, maar ook de budgetmodellen worden steeds beter en werken prima voor normaal gebruik.

Dus waarom zijn de prijzen zo duur? Omdat het blijkbaar kan.

Daarnaast blijft het ook een beetje een appels-perenvergelijking.

Voor iemand die in het ecosysteem van Apple zit is een Oppo die wellicht qua hardware heel goed is, niet echt een reëel alternatief. Dan is de eigen budgetlijn van Apple nog een betere optie. Het is wel een beetje des Tweakers om de softwarekant in de vergelijkingen te negeren en telefoons als 1 homogene groep te beschouwen waarbij enkel de hardware onderling wat verschilt. Zo werkt het natuurlijk niet in de praktijk :).

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• LordSinclair
Bensimpel schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:51:
[...]

Maar het is niet juist hetzelfde product als daarvoor, er zit meer tech in, meer onderzoek, lastigerer technieken die gebruikt worden. Alles wordt steeds kleiner en lastiger te maken. Maarja de fabrikant wilt natuurlijk een zo grote marge als mogelijk is ;)
Hetzelfde geldt voor melk, andere voedingsmiddelen en auto's e.d. daar staat de techniek ook niet stil.

En je gaat mij niet wijsmaken dat de eerste smartphone maken veel makkelijker was dan wat er nu elk jaar wordt verbeterd, want dat is gewoon verfijnen van al reeds uitgevonden technieken.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik koop zelf ook nooit telefoons voor zoveel geld, maar ik wacht even totdat er weer een nieuwer model komt en het huidige model afgeprijsd wordt. Ik heb er dan zo'n 500 euro voor over (koop telefoons altijd los en niet via een abo). Mijn ervaring is dat de dure topklasse telefoons ook gewoon beter zijn dan de goedkopere exemplaren. Snelheid, scherm, bouwkwaliteit, updates etc. Een Motorola van 200 euro voldoet ook prima, maar als je die naast een S9 of iPhone X houdt is er een groot verschil. En aangezien mensen hun telefoon dagelijks gebruiken hebben ze het er voor over.

En of 1000 euro dan te duur is weet ik niet. Denk dat zo'n topmodel ook een behoorlijke kostprijs heeft. Het is allemaal de nieuwste techniek, kleiner, dunner, sneller. Dat heeft een prijskaartje.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:54
Smartphones die 3 jaar support krijgen, hebben als je een euro per dag aan je smartphone uitgeeft, ongeveer 1000 euro te besteden.
Smartphones die 5 jaar support krijgen hebben met een euro per dag 1800 euro te besteden.

Je zult moeten kijken hoeveel geld je per dag aan je smartphone wilt uitgeven.

• LordSinclair
jeroen3 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 12:06:
Smartphones die 3 jaar support krijgen, hebben als je een euro per dag aan je smartphone uitgeeft, ongeveer 1000 euro te besteden.
Smartphones die 5 jaar support krijgen hebben met een euro per dag 1800 euro te besteden.

Je zult moeten kijken hoeveel geld je per dag aan je smartphone wilt uitgeven.
Dat is alleen maar jezelf voor de gek houden, want een eurootje per dag is niet zoveel toch?

Daarnaast zegt het aantal jaar support niks over de technische levensduur van de telefoon.

• Mother_lepard
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-01 10:52
LordSinclair schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:26:
[...]

Dat is alleen maar jezelf voor de gek houden, want een eurootje per dag is niet zoveel toch?
Nee hoor, het is het bekijken vanuit een ander perspectief. Zo kun je hetzelfde berekenen voor je energierekening, je hypotheek, je nieuwe tv, fiets, etc. Terugbrengen naar een vergelijkbaar getal (EUR/dag) is zo gek nog niet.

Anderen vergelijken het liever in absolute getallen.

• Hexxagon
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-01 04:43
Luchtbakker schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:14:
Mode... Waarom kost een broek €150 terwijl een andere broek met de zelfde kwaliteit voor €30 verkocht word?

Hoe populairder het product, hoe hoger de prijs. Oneplus was exclusief en verkocht weinig. Toen waren de prijzen laag. Nu is het een massa product geworden en vragen ze bijna 2x zoveel als waarmee ze ooit begonnen. En zo zijn er nog tig merken die het zelfde doen.

Eerlijk; wat zou jij doen als je wist dat jouw product enorm goed ging verkopen? Kostprijs aanhouden of dikke winst maken. ;)
Ik houd van denims. Er is bij een goede denim broek van 100-150 euro wel duidelijk verschil met 1 van 30 Euro. Vaak zijn goede broeken raw (unwashed), dus de patronen vormen echt naar jouw loop- en zitgedrag. Daarnaast zijn ze dikker (duurzamer, betere dichtheid) en hebben ze dubbele stichting etc. Selvedge RAW jeans zijn het echt waard :)

Je vergelijking gaat meer op bij een broek van 150 euro vergeleken met broek van 400 euro. Daar is de kwaliteitsverschil minder.
Pagina: 1