[Arduino] Car project komt niet in beweging

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Xanthium
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-07 11:59
Hi Tweakers,

Na geen succesvol advies gevonden te hebben in andere kanalen probeer ik het hier. Ik ben momenteel bezig met een basic Arduino project waarbij ik 4 motoren aanstuur met behulp van een L298N controller. Ik heb de 4 motoren elk in paren op de controller aangesloten.

Ik gebruik de volgende simpele code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
void setup() {
  pinMode(LED_BUILTIN, OUTPUT);
  pinMode(2, OUTPUT); //EN_L_FW
  pinMode(3, OUTPUT); //EN_R_FW
  pinMode(4, OUTPUT); //EN_L_BW
  pinMode(5, OUTPUT); //EN_R_BW
  }
//-----------------------------------------------------------------------// 
void loop() {
  uint32_t period = 3000L;       // 3 seconds

/* Vooruit 3 seconden */
  for( uint32_t tStart = millis();  (millis()-tStart) < period;  ){
    digitalWrite(2, HIGH);
    digitalWrite (3, LOW);
    digitalWrite(4,HIGH);
    digitalWrite(5,LOW);
  }

/* Achteruit 3 seconden */
    for( uint32_t tStart = millis();  (millis()-tStart) < period;  ){
    digitalWrite(2, LOW);
    digitalWrite (3, HIGH);
    digitalWrite(4,LOW);
    digitalWrite(5,HIGH);
  } 
}

Maar helaas blijf ik tegen hetzelfde probleem aanlopen dat de auto niet uit zichzelf weg kan rijden, alleen als ik 'm handmatig aanduw. Als de motoren eenmaal draaien rijdt het wagentje maar zodra hij stopt om terug te rijden komt hij weer niet weg zonder handmatig aan te duwen.

Zie video hier

Wat ik heb geprobeerd: Het chassis en de 4 motoren werden geleverd met een 4x AA batterij houder. Deze geeft 6v output in parallel wat misschien te karig was. Daarop heb ik een 9v adapter aangesloten en voedt ik het circuit direct vanaf de Arduino maar nog steeds hetzelfde probleem! Ik heb een set 18650 Li-Ion batterijen gekocht die ik straks ga proberen maar aangezien output op 7,4v gecombineerd zit verwacht ik niet dat dit opeens gaat werken. Ik meet dat er zo'n 3v door de L298N controller gaat, en de motoren elk zo'n 1,5 volt als ze draaien.

Iemand een idee wat hier mis gaat? :F

[ Voor 3% gewijzigd door Xanthium op 21-02-2019 11:00 ]

Alle reacties

• PVG555
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-09 10:13
Niet genoeg verstand van de Arduino om daar wat zinnigs over te zeggen...

Maar het lijkt mij dat je gewoon wat milliamperes te kort komt als het met een duwtje wel gaat rollen.
Zit em niet zozeer in het voltage maar in de milliamperes die batterijen kunnen leveren en wat er gevraagd wordt door alle componenten.

Video doet het overigens niet, dus sowieso lastig in te schatten over de omvang en gewicht van het project.

• Sokkeh
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-09 17:22
Kijk even hier naar, https://www.arduino.cc/re...re/control-structure/for/

gaat iets niet helemaal goed in je for loop denk ik zo ;)

Edit: Denk dat je for loop idd wel werkt aangezien je aangeeft dat het met duwen wel werkt. maar dit is in het algemeen niet de manier waarop je een for loop zou gebruiken.

Waarschijnlijk kan je car niet genoeg stroom leveren om op gang te komen.

[ Voor 42% gewijzigd door Sokkeh op 21-02-2019 17:08 ]

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-09 14:11
De video uit de OP geeft bij mij een 'niet beschikbaar'

Sokkeh heeft het over de for loop en dat kan zo zijn, maar als je de boel moet aanduwen en dat het dan wel draait dacht ik eigenlijk aan een te grote weerstand.
Beetje kruipolie op de wiel-assen of een ondergrond zonder zand ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:28
Je geeft echt veel te weinig informatie.

Je zou op zijn minst ook een schema kunnen posten waarop we kunnen zien hoe je eea hebt aangesloten.

Je voedt die driver toch niet vanuit de arduino mag ik hopen?

[ Voor 18% gewijzigd door jbhc op 21-02-2019 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-09 12:14
Ik hou het ook op te weinig POWER! Meer amps dus! :)

De video werkt bij mij ook niet: "niet beschikbaar".

[ Voor 34% gewijzigd door DurkVell op 22-02-2019 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 09:49
Xanthium schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 10:50:
Daarop heb ik een 9v adapter aangesloten en voedt ik het circuit direct vanaf de Arduino maar nog steeds hetzelfde probleem!
Hier zit volgens mij het probleem. Je moet volgens mij het circuit juist niet voeden vanaf de Arduino maar vanaf een seperate power supply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-09 14:11
Xanthium schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 10:50:
Hi Tweakers,

Na geen succesvol advies gevonden te hebben in andere kanalen probeer ik het hier. Ik ben momenteel bezig met een basic Arduino project waarbij ik 4 motoren aanstuur met behulp van een L298N controller. Ik heb de 4 motoren elk in paren op de controller aangesloten.

Iemand een idee wat hier mis gaat? :F
De naam van dat bordje is eigenlijk L298n Dual H-bridge driver, geen quatro.
Meestal zoek ik op afbeeldingen naar zulk soort projectjes en kwam er maar één tegen met 4 motortjes via deze zoekwoorden : arduino L298N 4 dc motors L298N

Daar zit een video aan vast met schema en een code, maar die is helaas niet leesbaar en staat er niet onder.
YouTube: L298N H-Bridge Arduino 4WD

Ander punt waar je misschien op kan letten zijn de jumpers op het L298n bordje, of die goed staan, meer daarover hier : YouTube: Arduino Motor Control and PWM Signal with L298N H-bridge Motor Driver
Klik op Meer Weergeven onder de video.

Je kan mss proberen om eerst met 1 motor te beginnen, of dat wel goed gaat

https://www.instructables...ol-Dc-Motor-With-Arduino/

Zit ook een video bij maar duurt 20 minuten, heb die niet gekeken.

Deze is van januari 2018, nog vrij recent

http://surtrtech.blogspot...-to-use-l298n-dual-h.html

Hoop dat je hier wat aan hebt.
Tijdje geleden ook met zoiets bezig geweest en leuk om dit weer eens tegen te komen :)
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:44

Yucon

*broem*

Ik heb geen verstand van dit soort autootjes, maar is je wielmaat wel ongeveer wat bij die motortjes past? Anders kun je een overbrengverhouding hebben waar de motortjes niet voldoende koppel voor kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:19
Zonder meer informatie en/of foto's is het zoals eerder genoemd lastig om in te schatten wat precies het probleem is. Het klinkt echter eerder als een probleem met je hardware, dan als een probleem met je code. Je hebt het over een "chassis" wat "geleverd" werd met batterijen, betekend dat dat je een bouwpakket hebt voor je autootje?

Het klinkt alsof je een vrij simpel systeem hebt met dc motoren, waarbij je twee motoren per uitgang van je H-brug hebt aangesloten. Als je de motoren per uitgang parralel hebt staan splits je de stroom over beide motoren, je voeding (batterij) moet dit wel aan kunnen (als die niet genoeg stroom kan leveren hebben je motoren geen "kracht"). Staan ze in serie, dan splits je de spanning. Afhankelijk van je motoren hebben ze een bepaalde ("nominale") spanning waarop ze het beste werken. Zomaar een hogere spanning gebruiken heeft dus niet per se zin, je stemt de voeding af op de motoren. Daarnaast vraagt je motor een bepaalde stroom van zijn voeding afhankelijk van de belasting. Zoals Yucon al zei is het dus belangrijk dat je wielmaat past bij je motor. Een groter wiel kost meer kracht om rond te draaien dan een kleiner wiel, en dan zijn we weer bij een eerder punt, kan je voeding genoeg stroom leveren voor deze kracht?

Ik kan hier een ingewikkeld technisch verhaal van maken, maar zonder meer informatie heeft dat weinig zin. Dus voor nu:

- Welke motoren, drivers, spanningsbron en andere hardware gebruik je precies?
- Hoe heb je de boel aangesloten? Een foto of aansluitschema is handig om dit duidelijk te maken.
- Passen je motoren, wielen en spanningsbron bij elkaar? Check de spec sheet!
- Werkt de opstelling wel als je slechts 1 motor aansluit? Of de auto in de lucht houd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-09 13:03
Je zet je motoren parallel; ze krijgen elk te weinig vermogen om fatsoenlijk te functioneren.

Wat ik zou doen:
Deel 1 : Breng het geheel met 2 motoren aan het werk
Deel 2 : Voeg een tweede L298N toe en sluit daar de 2 extra motoren op aan.
Deel 3 : Breng het geheel met 4 motoren aan het werk.

Je kunt nu ook (als je dat wilt) elk wiel individueel aansturen ipv 2 aan 2

Ook in dit scenario echter moet de motorvoeding (niet de 5V dus maar die andere) genoeg vermogen kunnen leveren om (in het slechtste geval) 4 motoren te kunnen voorzien van vermogen.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Pagina: 1