Wachten... schreef op maandag 11 maart 2024 @ 22:13:
[...]
het zegt mij alleen helemaal niks, dus ik neem maar dingen over, maar geen idee waar dat
arpa voor staat enz. Ook zie ik bij iedereen weer andere instellingen staan. (dus net andere omschrijvingen).
Dan moet je niet zomaar aanpassingen gaan maken in de voorbeelden van ander. Of klakkeloos de ene na de andere configuratie gaan copy-pasten. Dat is hetzelfde als stront naar de muur gooien, ooit blijft daar wel iets plakken

.
Mijn
Upstream DNS servers ziet er zo uit:
# Unbound
192.168.1.1:53535
# Internal routing
[//]192.168.1.1
[/lan/]192.168.1.1
De eerste is dus voor Unbound. Mijn Unbound server draait, zoals ik eerder zei, op mijn router. In jouw geval zal hier dan
127.0.0.1:5335 staan. Aangezien daar jouw Unbound server zou draaien.
De tweede en derde entries - comments tellen we niet mee - zijn voor interne routing. De twee forward slashes
// is om hosts te resolven zonder domeinnaam, conform
documentatie:
An empty domain specification, // has the special meaning of “unqualified names only”, i.e. names without any dots in them, like myhost or router.
En de
/lan/ gaat uiteraard over interne
.lan domeinen, bijvoorbeeld
router.lan of
adguard.lan:
❯ dig +short tweakers.net @adguard.lan
213.239.154.31
In mijn
Private reverse DNS servers heb ik het volgende staan:
192.168.1.1
[/168.192.in-addr.arpa/]192.168.1.1
Wederom volgens
documentatie, want met
heb je de documentatie niet goed gelezen. Alleen als je specifieke PTR servers wilt gebruiken voor publieke adressen moet je de entries uit het eerste blokje hierboven invoeren. Maar ik neem aan dat je dat niet wilt. Die zijn dus niet nodig.
Voor lokale PTR adressen (reverse DNS) staat er letterlijk dit in de
documentatie:
Note that if you want to use that address
[het gaat hier over 192.168.7.7] for
PTR queries for IP addresses in a locally served network range, for example
192.168.0.0/16, you should add this to the “Private reverse DNS servers” field:
[/168.192.in-addr.arpa/]192.168.7.7
In mijn configuratie staat dan ook:
192.168.1.1
[/168.192.in-addr.arpa/]192.168.1.1
Waarbij de eerste entry dus eigenlijk niet nodig is, maar ik het wel een prettig idee vind.
Je kunt trouwens prima zonder reverse DNS en is dus totaal geen verplichting. Reverse DNS gebruik je om namen bij IP adressen te krijgen. Bijvoorbeeld:
❯ nslookup 192.168.1.1
1.1.168.192.in-addr.arpa name = router.lan.
In Adguard Home is het vooral handig omdat je dan client namen krijgt te zien in plaats van alleen IP adressen. Bijvoorbeeld: