Geluidsoverlast afvoer bovenburen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ojpascal
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-11 14:13
Hallo,

ik vroeg mij af of iemand tips heeft om geluidsoverlast van een afvoer te verminderen? Als bewoner van het onderste appartement loopt door mijn woning de afvoer van mijn drie bovenburen. Helaas hoor ik dus het water door de afvoer stromen wanneer zij douchen/doortrekken of wassen. Nu zit de afvoerpijp niet in de muur maar in een kast, waar steenwol omheen zit om het geluid te minderen. Echter vind ik de steenwol niet voldoende isolerend want ik hoor het nog steeds wanneer er water door de afvoer gaat.

Zodoende de vraag of iemand tips heeft om dit geluid te minderen?

veel dank!

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-12 10:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Soms helpt het al om een ander materiaal buis te monteren. Maar ja, komt het geluid ook bij je terecht door niet zichtbare / aanpasbare buizen?

Is het trouwens koop of huur? En wie is verantwoordelijk voor zichtbare als onzichtbare leidingen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-12 14:06
Ik zou buiten de steenwol alle oorzaken van (mogelijke) contactgeluiden vanuit de pijp weg proberen te nemen (denk aan beugels in rubbers etc) en een stevige houten kast om de pijp met steenwol timmeren.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-12 12:16
Steenwol isoleert ook nauwelijks geluid, maar zit er eerder tegen condens denk ik.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-12 14:34

Nhz

Señor Sjon schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 10:56:
Steenwol isoleert ook nauwelijks geluid, maar zit er eerder tegen condens denk ik.
Ben je niet in de war met glaswol? In tegenstelling tot glaswol doet steenwol wel iets in geluidsisolatie. Al moet je natuurlijk geen wonderen verwachten van 10 of 20cm wol.

Groetjes

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-12 12:16
Dat bedoel ik.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ook goed op de beugels letten om contactgeluid te verminderen. Er zijn speciale beugels die ontkoppelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Sethro op 21-02-2019 12:02 ]

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:23

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Typisch. Ik ervaar hetzelfde probleem met één verschil. Ik zit op de bovenste verdieping en hoor mijn 2 benedenburen.

Zelf heb ik het idee dat het meeste geluid uit mijn douche/wasmachine afvoer vandaan komt. Eerst een kolkend geluid en dan dat stromende geluid.

Ik blijf dit topic met interesse volgen.

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-12 07:50
Dykasono is wat je zoekt (nee geen aandelen).
Passen wij tegenwoordig alleen nog maar toe om dit soort overlast te voorkomen (luxe villa).
Daarnaast zou je inderdaad goed moeten isoleren. Misschien heb je een geluidslek onder je vloer waar de standleiding overgaat naar de horizontale afvoer?

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-12 23:10
Ik heb merfolood gebruikt op aanraden van de loodgieter. Heb nog geen praktijkervaring omdat de badkamer boven nog niet klaar is ;)

• ojpascal
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-11 14:13
Hieronder even een update op de vragen, dank voor alle hulp tot nu toe!

Soms helpt het al om een ander materiaal buis te monteren.
Dat wordt wel wat moeilijk aangezien er drie mensen boven wonen en je niet wilt dat er iets doorheen gaat als je bezig bent...

Maar ja, komt het geluid ook bij je terecht door niet zichtbare / aanpasbare buizen?
Volgens mij niet, het is echt deze grote afvoer. Er zit ook niet een buis naast ofzo.

Is het trouwens koop of huur? En wie is verantwoordelijk voor zichtbare als onzichtbare leidingen?
Koop, daardoor is de VVE enkel van toepassing wanneer er schade of lekkage is of iets soortgelijks.

ik zou buiten de steenwol alle oorzaken van (mogelijke) contactgeluiden vanuit de pijp weg proberen te nemen (denk aan beugels in rubbers etc) en een stevige houten kast om de pijp met steenwol timmeren.
De buis hangt aan een stuk naar beneden en is zover ik kan zien niet bevestigd met een beugel. Wel zit er onderaan, voordat die de kruipruimte ingaat, nog een kleine bocht. De volledige buis heeft een soort van L vorm omdat er een verschil zit tussen het gat in het plafond en die in de vloer.

Ik blijf dit topic met interesse volgen.
Goed om te horen dat er meer mensen hier last van hebben (dan wel op een iets andere manier)! ik kon weinig informatie op internet erover vinden.

Dykasono is wat je zoekt (nee geen aandelen).
Ik ga even kijken! Maar de buizen vervangen heeft niet mijn voorkeur.

Daarnaast zou je inderdaad goed moeten isoleren.
Heb je hier nog andere tips voor?

Misschien heb je een geluidslek onder je vloer waar de standleiding overgaat naar de horizontale afvoer?
Ik weet niet wat een standleiding is maar er zit wel een kruipruimte onder. Deze is alleen niet toegankelijk, iemand dacht dat het een goed idee was om voor de ingang de buizen van de stadsverwarming te leggen...

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Vroeger had je isolatie met lood er in om akoestisch te isoleren.
Daar is nu wat anders voor.
https://www.wavin.com/nl-...oestische-leidingisolatie
Andere merken zullen wellicht ook zoiets hebben, misschien kan je hier wat mee.
Wavin heeft ook een vergelijkbaar afvoerprogramma zoals Dykasono. (nee geen aandelen :P )
https://www.wavin.com/nl-...ering/Geluidsarm-afvoeren

[ Voor 23% gewijzigd door edsandje op 21-02-2019 17:42 . Reden: aanvulling ]

Please state the nature of the technical emergency

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
edsandje schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 17:36:
Vroeger had je isolatie met lood er in om akoestisch te isoleren.
Nog steeds kennelijk. Merfolood. Werkt écht goed.
https://www.akoestiekwinkel.nl/merfolood-buisisolatieplaten

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ah het bestaat dus nog wel, vroeger gebruikten wij dat van Wavin, die hebben het niet meer, wel een alternatief.
Maar dit werkt inderdaad goed.

Please state the nature of the technical emergency

Pagina: 1