Prijsklasse / type laptop: tekstverwerking + SPSS

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Anoniem: 1183852

Topicstarter
Hi @all,

Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop. Hieronder wat antwoorden op de algemene vragen en daaronder wat links naar voor mij potentiële opties. Graag jullie input. Ik ben zeker geen ster met computers, maar ook weer geen complete leek.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik ga met name schrijven in het kader van mijn promotie. Tekstverwerking (Word) en statistiek (SPSS). Tevens wil ik graag meerdere tabbladen open hebben kunnen staan via het Internet, poweroint, Excel en mail. Ik wil niet gamen. En foto's ga ik niet bewerken. Films kijk ik op mijn tv thuis. Wel fijn om een mooi helder scherm te hebben. Mijn huidige laptop is een Sony Vaio (pricewatch: Sony Vaio VPCEH2Q1E) die het 8 jaar heeft volgehouden met alleen een SSD upgrade.

Wat is je budget?
400-800euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen voorkeur.

Ik heb zelf al wat gezocht op het internet en kom op onderstaande opties uit.
1) Dell (2e hands): 749 euro, normaal stuk duurder. Licht qua gewicht, maar wel een stevige binnenkant..
V&A aangeboden: Omni's Dekselse Delletje - Vederlichte Latitude 7490 mét gara...

2) Lenovo: 799 euro. Aanbieding media markt (van 999 euro). Mooi ding, iets zwaarder, iets minder geheugen, maar doet het ook lijkt me.
pricewatch: Lenovo IdeaPad 530S-15IKB (81EV005YMH)

3) Ieder andere laptop à 400 euro. Doet wat het moet doen, zie mijn omschrijving.

De vraag is dus:
Koop ik een laptop van 400 euro voor tekstverwerking, SPSS, mail, ppt en 10 tabbladen, relatief snel en nog jaren mee.
Of zeg je.. ben je gek: Koop de Lenovo of Dell, want....
Of zeg je.. ben je gek, ik weet iets beters, want...

Alvast bedankt,

Groeten,

Job

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wat anders: draai je alleen de SPSS Client of moet je de server draaien?

Als ik naar de requirements van de client kijk "zou" elke laptop met 8GB RAM wel moeten voldoen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Topicstarter
SPSS Client!

Ja, dat is inderdaad een goede om naar te kijken dan. Dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:20
Tja er zijn er zat die aan je eisen voldoen. Zelf ben ik gecharmeerd van deze bijvoorbeeld: pricewatch: HP Envy x360 13-ag0500nd Stevig, snel, lichtgewicht. Maar waarom niet deze bijv? pricewatch: Dell Latitude 3390-81KHX (stond bovenaan in de lijst met laptops).

[ Voor 28% gewijzigd door Ramon op 21-02-2019 08:55 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik vind zelf de Dell een fijne casing hebben; niet te glad en relatief licht om op te pakken en mee te nemen.

Al met al zou ikzelf de machine van @Omni aanschaffen maar (en dat ben ik) even informeren bij de verkoper en Dell of er een aanvullend service-contract kan worden afgesloten. Dan heb je tot 5 jaar next-day support bij defecten; soms fijn om te weten/hebben als het je enige machine is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Topicstarter
Dank @Ramon en @MAX3400 : lijkt er dus wel op dat jullie meer richting de 800 euro prijsklasse gaan dan er één van 400 kopen, ondanks dat die van 400 dus wel aan mijn eisen kan voldoen? Is dat dan vanwege gebruikersgemak / kwaliteit en dus langer gebruik?

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Koopgids: De beste laptops en convertibles voor mbo, hbo en universiteit

Ga je binnenkort beginnen aan een opleiding op het mbo, hbo of de universiteit, dan is het handig om een goede laptop of convertible te hebben. Voor de meeste opleidingen heb je geen bijzondere hardware nodig, maar wel een stevig en licht apparaat dat lang meegaat op één acculading. We presenteren hieronder een aantal geschikte opties: eerst een drietal laptops met een uiteenlopende prijs, vervolgens twee convertibles voor als je je nieuwe apparaat ook als tablet wil gebruiken. Heb je wel speciale eisen of wil je een Macbook, kijk dan vooral verder op één van de volgende pagina's.
https://nl.hardware.info/...r-mbo-hbo-en-universiteit

Heb je daar al gekeken? Hardware.info is een degelijke site met goede adviezen dus daar kan je wel op vertrouwen dat ze goede dingen adviseren.

Ik zou wel investeren in iets duurdere laptop dan 400. Drie jaar of langer moeten werken met een laptop die jij dagelijks intensief gaat gebruiken, die het toch net niet helemaal is, is niet fijn.

Ik zou kopen bij een winkel waar je eenvoudig kan terugsturen als het niet bevalt.

[ Voor 86% gewijzigd door CyberMania op 21-02-2019 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
@CyberMania , dat ziet er inderdaad wel handig uit, had ik nog niet gekeken.
Pagina: 1