Iets kopen (pay belasting), verkoop het (pay weer belasting)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• gold333
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-05 00:13
Vraag voor mensen die weten over belasting:

1. Ik koop als consument een product. Ik betaal er 21% belasting bij tijdens de aankoop. Indien in Nederland aangeschaft betaal je de belasting in de winkel. Indien buiten Nederland aangeschaft betaal je de invoerrechten.

2. Ik verkoop hetzelfde product als consument na een tijdje gebruikt op eBay. Ik betaal weer 21% belasting bij tijdens de verkoop. (De 21% belasting betaal ik bovenop de verkoperscommissie aan eBay die eBay bij mij incasseert na de verkoop). Waar in de wereld deze koper woont maakt niet uit.

Ik heb een laag IQ en begrijp dit niet. Het lijkt alsof ik voor de aankoop en de verkoop dubbel belasting betaal.

Kan iemand die meer over belastingen weet, dit uitleggen?

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Matszs
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-09 21:16

Matszs

><>

Als je het product verkoopt als consument hoef je geen BTW te heffen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Als je verkoopt als particulier vind er geen BTW heffing a 21% plaats

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:58
Als je als bedrijf handelt kan je de BTW van alles wat je koopt terugvragen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:34
Het gaat hier toch alleen om BTW op de vergoeding die je aan ebay betaalt? Je betaalt niet nogmaals BTW als je iets verkoopt.

Eigenlijk doe je hier 2 dingen tegelijk:
  • Je verkoopt als particulier een produkt aan een andere particulier. Dit is vrijgesteld van BTW.
  • Je koopt een dienst van ebay. Hierover betaal je inderdaad BTW.
Zoals eerder gezegd is het een beetje anders als je als bedrijf handelt, want dan mag je de BTW die je betaalt verrekenen met de BTW die je int, maar ik denk niet dat dat hier van toepassing is.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-09 08:30
BTW is belasting (over de) toegevoegde waarde. Dat betekent dat, als je belastingplichtig bent voor BTW, je alleen belasting betaald over het verschil tussen aan- en verkoopprijs. Immers, er is al BTW geheven over de inkoopprijs.

Maar inderdaad - als consument ben je (binnen het redelijke) niet btw plichtig.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 31-08 21:45

Theo

moederbord

Als particulier heb je niks met btw te doen; dat is voor jou onzichtbaar.

Jij koopt iets in de winkel. Als voorbeeld een telefoon voor 300 euro. Jij betaald 300 euro en de telefoon is van jou. De winkelier moet btw afdragen. Dit is 21% van 300 euro, ofwel 63 euro. Jij hoeft dit niet extra te betalen. Dit doet de winkel voor jou. Vergeten zij dat? Dan zal de belastingdienst nooit, maar dan ook nooit naar jou toe gaan. Btw is iets tussen de winkel en de belastingdienst. Jij staat helemaal buiten.

Als jij vervolgens je telefoon verkoopt aan iemand dan spreken jullie samen en prijs af. Bijvoorbeeld 150 euro. De koper betaalt jou 150 euro. En hiermee is het klaar. Je hoeft geen btw (of belasting) te betalen over die 150 euro; dat geld is echt helemaal van jou.

Dubbel btw betalen zal nooit gebeuren. Als er ooit over een product btw is betaald is het 'vrij van btw'. Zoals de telefoon uit het voorbeeld; er is btw betaald over jouw telefoon (door de winkel) waardoor deze vrij is van btw. Ook al wordt de telefoon 6 keer doorverkocht, btw zal niemand moeten betalen.

Bedrijven die hebben wel met btw te maken. Zij moeten ook de btw betalen aan de overheid.

Uitzondering is wanneer je producten koopt van buiten de EU. Dan moet je soms importheffing en soms ook btw betalen. Ook als het product tweedehands is. Dan heb je dus een product waar jij btw over moet betalen, en waar iemand anders in een buitenlandse winkel ook al (buitenlandse) btw over heeft betaald. Maar dit is echt een speciaal geval.

Koop je als consument een product binnen de EU dan hoef je geen importheffingen en btw te betalen.

Verkoop je als consument een product dan hoef je nooit btw te betalen. Ook niet als je het aan iemand verkoopt die aan de andere kant van de wereld woont.

7400 Wp op het dak

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-09 13:44

Barrycade

Through the...

1. Ik koop als consument een product. Ik betaal er 21% belasting bij tijdens de aankoop. Indien in Nederland aangeschaft betaal je de belasting in de winkel. Indien buiten Nederland aangeschaft betaal je de invoerrechten.
Nee van buiten de EU betaal je ook BTW en eventueel invoerrechten. Los of je een soort BTW hebt betaald in het land van herkomst.

Binnen EU heb je ook lagere BTW en hogere BTW maar binnen EU krijg je geen naheffing als je het besteld.

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-08 05:29
Niet op ebay verkopen als je geen kosten wilt maken bij verkoop. Je betaald eBay voor hun dienst en eBay moet daarvoor namens de staat btw heffen. Je koopt weer een nieuw product (eBay sales) tijdens het verkopen. Waar de koper woont maakt inderdaad logischerwijs niks uit. De koper neemt tenslotte geen eBay verkoop dienst af, dat doe jij.

Waarom praat je niet over hard werken, de helft kwijt raken aan belasting, en met het overgebleven geld alsnog weer btw moeten betalen. Dat voelt toch veel meer als dubbel belasting?

[ Voor 14% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 21-02-2019 11:41 ]

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
TWeaKLeGeND schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:38:
Waarom praat je niet over hard werken, de helft kwijt raken aan belasting, en met het overgebleven geld alsnog weer btw moeten betalen. Dat voelt toch veel meer als dubbel belasting?
Gaat het om het aantal keer of om de totale hoeveelheid belasting die je betaald? ;)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

gold333 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 00:04:Vraag voor mensen die weten over belasting:
2. Ik verkoop hetzelfde product als consument na een tijdje gebruikt op eBay. Ik betaal weer 21% belasting bij tijdens de verkoop. (De 21% belasting betaal ik bovenop de verkoperscommissie aan eBay die eBay bij mij incasseert na de verkoop). Waar in de wereld deze koper woont maakt niet uit.
Ik heb een laag IQ en begrijp dit niet. Het lijkt alsof ik voor de aankoop en de verkoop dubbel belasting betaal.
Kan iemand die meer over belastingen weet, dit uitleggen?
Kijk op de site van de belastingdienst.
Je krijgt alleen te maken met eBay Fees en evt Paypal.
invoerrechten is alleen als je iets koopt wat duurder is dan €150,- (zo uit mijn hoofd)
tussen de 28-150 betaal je btw en inklaringskosten (kosten die oa PostNL maakt om je btw te innen en betalen. - +- €15,-)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• TWeaKLeGeND
Hackus schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:43:
[...]

Kijk op de site van de belastingdienst.
Je krijgt alleen te maken met eBay Fees en evt Paypal.
invoerrechten is alleen als je iets koopt wat duurder is dan €150,- (zo uit mijn hoofd)
tussen de 28-150 betaal je btw en inklaringskosten (kosten die oa PostNL maakt om je btw te innen en betalen. - +- €15,-)
22-150

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:29
Ben je ondernemer voor de omzetbelasting?

Zo ja, dan mag je de betaalde BTW op inkoop verrekenen met de BTW die jij moet betalen bij verkoop. Zo betaal je alleen maar BTW over het verschil, de "toegevoegde waarde".

Zo nee, dan betaal je geen BTW bij verkoop.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Als je iemand wilt verbeteren, doe het dan gelijk goed en vertel dan ook dat er 9% btw tarief is en dat er ook vrijstellingen geldt voor verschillende producten.

@gold333 1e hit op (Google) https://www.belastingdien...aankopen/internetaankopen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Hackus schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 12:06:
[...]

Als je iemand wilt verbeteren, doe het dan gelijk goed en vertel dan ook dat er 9% btw tarief is en dat er ook vrijstellingen geldt voor verschillende producten.

@gold333 1e hit op (Google) https://www.belastingdien...aankopen/internetaankopen
Het gaat niet om iemand zijn post tot de hoogste details te willen verbeteren maar om uiterst belangrijke informatie voor niets vermoedende lezers die denken tot 28 euro btw vrij te kunnen kopen aan te passen naar de feiten. Dat een banaan 9% kost en je bij goud geen btw hoeft te betalen zijn beduidend minder belangrijke stukken informatie.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

TWeaKLeGeND schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 12:11:
[...]

Het gaat niet om iemand zijn post tot de hoogste details te willen verbeteren maar om uiterst belangrijke informatie voor niets vermoedende lezers die denken tot 28 euro btw vrij te kunnen kopen aan te passen naar de feiten. Dat een banaan 9% kost en je bij goud geen btw hoeft te betalen zijn beduidend minder belangrijke stukken informatie.
Daarom zei ik (uit mijn hoofd) en geef ik aan 'kijk op de site van de belastingdienst'

• gold333
Dank jullie voor de reacties. Het is duidelijk.

Het blijkt dat de BTW bij verkoop op eBay is omdat ik eigenlijk een dienst "koop" van eBay, de dienst om daar te mogen verkopen. Daar betaal ik BTW bij.

Ik had tweedehands handschoenen verkocht op eBay voor $695, en kon gelijk $84.09 aan kosten betalen. (10% verkoperscommissie plus 21% belasting over die commissie).

Daar kwam bij kijken dat Paypal ook een sterk afwijkende koers hanteert voor de $ - € wissel (kosten van de dienst inbegrepen bij de wissel) wat de uiteindelijke winst van de verkooptransactie ook beinvloed.

• TWeaKLeGeND
t_captain schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 12:04:
Ben je ondernemer voor de omzetbelasting?

Zo ja, dan mag je de betaalde BTW op inkoop verrekenen met de BTW die jij moet betalen bij verkoop. Zo betaal je alleen maar BTW over het verschil, de "toegevoegde waarde".

Zo nee, dan betaal je geen BTW bij verkoop.
Je betaald als ondernemer geen btw onder de streep, je heft als ondernemer btw. De 300 euro die je uit eBay vangt moet je dan delen met de fiscus waardoor je nog maar zo'n 248 euro in je zak kan steken voorlopig, de verkoop commissie van eBay trek je af van je winst, en de btw over de verkoopcomissie krijg je terug of die heft eBay eventueel niet omdat je een btw nummer geeft. Alleen heb je over de inkoop eventueel al tijdelijk btw betaald (bijvoorbeeld 21% over 200 inkoop) en die al 42 afgedragen euros mag je aftrekken van de 52 euro die je net via eBay voor de staat hebt ingehouden van je klant op de 300e sale. Jouw economische waarde is in dit geval 248 min 200 inkoop (48 Euro) dat is dus de toegevoegde waarde (btw.. Belasting toegevoegde waarde)

[ Voor 6% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 21-02-2019 12:36 ]

• TWeaKLeGeND
gold333 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 12:24:
Dank jullie voor de reacties. Het is duidelijk.

Het blijkt dat de BTW bij verkoop op eBay is omdat ik eigenlijk een dienst "koop" van eBay, de dienst om daar te mogen verkopen. Daar betaal ik BTW bij.

Ik had tweedehands handschoenen verkocht op eBay voor $695, en kon gelijk $84.09 aan kosten betalen. (10% verkoperscommissie plus 21% belasting over die commissie).

Daar kwam bij kijken dat Paypal ook een sterk afwijkende koers hanteert voor de $ - € wissel (kosten van de dienst inbegrepen bij de wissel) wat de uiteindelijke winst van de verkooptransactie ook beinvloed.
Een tip is dan ook om PayPal nooit valuta te laten wisselen. Helaas is het wel vrij lastig voor Nederlanders en Belgen om dollars weer uit PayPal te krijgen in dit geval, omdat PayPal een Euro rekening vereist bij euroklanten. Maar zeker andersom (iets in buitenlandse valuta kopen) moet je nooit PayPal het wisselen laten doen. Maargoed, dit is weer een hele andere discussie.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
TWeaKLeGeND schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 12:32:
Maar zeker andersom (iets in buitenlandse valuta kopen) moet je nooit PayPal het wisselen laten doen. Maargoed, dit is weer een hele andere discussie.
Hoe betaal je iets in $ met PayPal zonder PayPal het wisselen te laten doen?

[ Voor 6% gewijzigd door Olaf van der Spek op 21-02-2019 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gold333
Olaf van der Spek schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 15:22:
[...]

Je kan bij PP meerdere valuta rekeningen hebben. Het is verstandig om je $ aankopen van je $ rekening te doen, en de € van de € rekening. Mocht je $ ontvangen, is het verstandig om deze in je $ rekening te laten voor je toekomstige $ aankopen, etc. Zo voorkom je dat je 1 valuta moet omzetten naar een andere en zo de forse PP valuta wijzigingskosten betaalt.

[ Voor 17% gewijzigd door gold333 op 21-02-2019 15:28 ]

• TWeaKLeGeND
[...]

Door je creditcard het wisselen te laten doen, en dan het liefst een card met gunstige koers zoals revolut n26 bijv

Het is een optie die per betaling keer op keer opnieuw veranderd moet worden voor zover ik weet. Vies spelletje van PayPal.

[ Voor 16% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 21-02-2019 22:30 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

[...]

Met tegoed uit verkoop in $

Pagina: 1