Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Schoollaptop gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 24-11 21:50
Wat ga je met je laptop doen?
Laptop gaat vooral gebruikt worden voor school. Denk hierbij aan tekstverwerken, Virtual machines draaien (van Kali tot Exchange), visual studio code, Apache, SQL database. In de trein wil ik verslagen kunnen typen. Pluspuntje zou een klein videokaartje zijn (al draaien de meeste spellen die ik spel toch wel op Intel HD graphics).

Wat is je budget?
Ondanks al mijn eisen wil ik het budget niet al te hoog hebben, 1200 euro (max 1300).

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
Ja, vrijwel elke dag.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Merken die ik liever oversla zijn Acer, Clevo (en andere zelfbouw) en HP.

Op dit moment volg ik een HBO ICT studie. Het meeslepen van mijn huidige laptop is vooral een sleur op dit moment. Op dit moment heb ik een CLEVO laptop met de volgende specificaties:

i7-4710MQ
16 GB DDR3
GTX 860M
1 TB SSD
15.6 inch 1920x1080p

Prima laptopje zou je zeggen als je naar de specificaties kijkt. Op dit moment heb ik eigenlijk drie problemen, een de accu is dood (al ging de accu altijd vrij snel leeg). Nummer twee is dat de processor nogal warm wordt waardoor de laptop opstijgt. Aan de fan instellingen is helaas niks te veranderen. Koelpasta op de processor is al vervangen maar alsnog schiet deze (te) vaak naar 99 Celsius. Het derde probleem is de massa die ik elke dag mee moet slepen naar school. Toch al wel een dikke 3 kilo gok ik en dan komt nog een vrij grote stroom adapter.

Daarom ben ik op zoek naar een nieuwe laptop. Enkele 'eisen':
-Een normaal/zakelijk uiterlijk. Ik wil absoluut geen game uitziende laptop hebben
-Lekker klein en licht, liefst 14 inch (of 15 met kleine randen)
-Ethernet aansluiting (Wordt regelmatig gebruikt en wil geen dongle).
-Een goede accuduur
-16 GB RAM
-Prima processor (liefst een i7 u processor zodat de accu langer meegaat)
-Minimaal 256GB SSD
-Degelijke bouwkwaliteit

Laptops die ik tot nu toe gevonden heb:

- Lenovo E490 .Correcte versie staat niet op tweakers. Die ik gevonden heb heeft een i7 8th gen , 16 GB RAM, 500 GB SSD, RJ45, 3 jaar on site garantie voor 1229 euro.
-Asus Vivobook Pro 15 . Is helaas 15 inch en heeft grote randen.
-Dell Inspiron. Correcte versie staat niet op Tweakers. Die ik gevonden heb heeft een i7 8th gen 16 GB RAM, 500 GB SSD, RJ45, 3 jaar on site garantie voor 1190 euro. Nadeel is dat deze wel 15.6 inch heeft.

De E490 is net uit maar ziet er op papier goed uit. Iemand enige ervaring met dit type of andere Thinkpads? Of enige andere ervaring met laptops zoals uit dit lijstje? Elke input is welkom.

Als het correcte type niet op Tweakers te vinden is, mag dan verwezen worden naar externe winkels?

Alle reacties

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Ik zou gaan voor een Macbook. Niet voor niets werken veel developers op een Mac. Goede accuduur, licht en prettig scherm. En met bootcamp kan je er (zonodig) prima Windows 10 op draaien.

[ Voor 21% gewijzigd door CyberMania op 20-02-2019 21:45 ]

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-11 17:34

Prx

Ik zit ondertussen zakelijk aan mijn 3de Lenovo in 10 jaar en het zijn oerdegelijke machines. Zelf echt weinig gezeur mee gehad. Mooi is anders, maar zakelijk zijn ze zeker.
CyberMania schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 21:44:
Ik zou gaan voor een Macbook. Niet voor niets werken veel developers op een Mac. Goede accuduur, licht en prettig scherm. En met bootcamp kan je er (zonodig) prima Windows 10 op draaien.
Past niet binnen het genoemde budget met de gewenste eisen. Je moet al voor de gewone MacBook gaan voor de 16GB requirement, en die is vanaf het budget, dus nog zonder de i7 en grotere SSD.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Prx schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 22:08:
Ik zit ondertussen zakelijk aan mijn 3de Lenovo in 10 jaar en het zijn oerdegelijke machines. Zelf echt weinig gezeur mee gehad. Mooi is anders, maar zakelijk zijn ze zeker.

[...]

Past niet binnen het genoemde budget met de gewenste eisen. Je moet al voor de gewone MacBook gaan voor de 16GB requirement, en die is vanaf het budget, dus nog zonder de i7 en grotere SSD.
Ik zit privé aan mijn eerste MacBook in 10 jaar en het is een oerdegelijke machine. Geen gezeur mee gehad, wel 3 keer helemaal ontleed, schoongemaakt en weer in elkaar gezet. Werkt vlot alleen niet meer met de nieuwste macOS.

Als je kijkt naar de TCO dan past die daar prima in.

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:41
Ik raad aan om een Core i5 te nemen ipv een Core i7.
Het performanceverschil tussen de i5-82xxu en i7-85xxu is verwaarloosbaar, maar je spaart wel ruim € 100 uit.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Mac heb ik geen ervaring mee.

Ik zou kijken naar de zakelijke lijnen van Dell of HP en mogelijk een 2e hands. Dat scheelt je héél veel geld en een 2e hands notebook van een jaar of 3, 4 kan in de regel nog makkelijk je hele studie mee.

Qua aansluiting, ik gok dat je ethernet bedoelt. :) RJ45 is alleen de stekker, je gaat er niet heel gelukkig van worden als daar een ISDN modem achter zit.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Prx

Prx

sypie schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 22:11:
[...]

Ik zit privé aan mijn eerste MacBook in 10 jaar en het is een oerdegelijke machine. Geen gezeur mee gehad, wel 3 keer helemaal ontleed, schoongemaakt en weer in elkaar gezet. Werkt vlot alleen niet meer met de nieuwste macOS.

Als je kijkt naar de TCO dan past die daar prima in.
Die keuze voor vervanging was dan ook niet mijn keuze, daar hebben we werkgevers voor die ze afschrijven, dus kan weinig zeggen over de levensduur van zo'n lenovo na 3-4 jaar.

Ik begrijp overigens goed waar je vandaan komt met de opmerking over TCO (al denk ik niet dat je exact TCO bedoelt), maar het feit dat hij omgerekend maar 15 euro per maand kost betekent niet dat @lamaa1 opeens dat geld op zijn rekening heeft staan om de initiële aanschaf te doen. Dan zal TS moeten aangeven of dat inderdaad een optie is (wachten cq lenen).

• lamaa1
Allereerst hartelijk dankuwel voor alle antwoorden. Ik zie nu meer mogelijke opties.

Mogelijk dat dit niet helemaal duidelijk is door mijn tekst, maar ik doe geen development opleiding .Ik volg een Infrastructure & security management opleiding. Af en toe zal programmeren (tot in hoeverre je het programmeren mag noemen) wel gebeuren maar in kleinere vorm. Dan hebben we het over een C# applicatie om gebruikers binnen AD aan te maken, een kleine website voor een project etc. Af en toe een kleine website en database draaien om beveiligingsrisico's in kaart te brengen.

Op dit moment werk ik vooral in Linux machines die prima draaien op 2 tot 4 GB RAM en 2 threads. Maar als je er meerdere tegelijk ervan hebt aanstaan is het wel prettig om 16 GB en voldoende cores/threads te hebben. Ongeveer de helft van de lessen ben ik aangesloten aan een switch om andere systemen te verkennen op kwetsbaarheden (eerste kennis met pentesten).

@CyberMania @sypie Ondanks dat ik Macbooks soms best mooie apparaten vind, is het denk ik niet dat het volledig aansluit bij mijn wensen. Het heeft inderdaad een prachtig scherm en een erg goede accu duur maar niet de aansluitingen die ik zoek of binnen mijn budget. Met studentenkorting zit ik met een Macbook Air met 8e gen i5, 16 GB RAM en 256 GB SSD al op 1727 euro (excl apple care). Daar bovenop komt het feit dat ik en dongles niet heel goed overweg gaan.

Wel jammer aangezien ik las dat Apple toetsenborden tegenwoordig fijn typen (en met het nieuwe model minder kans op falen heeft). Dankjewel voor het meedenken.

@Prx dat is positief om te horen. Mag ik vragen of deze Lenovo laptops Thinkpads waren? Als het een Thinkpad betrof wat vond u van het toetsenbord ?

Uiterlijk maakt mij niet zoveel uit. Met een gaming uitziende laptop op een stageplaats arriveren vind ik geen professionaliteit uitstralen al is dat mijn mening.

@LievenD Ik zie het nu inderdaad. Ik heb mijzelf teveel laten leiden door de desktopprocessoren waarbij je met i5 tot i7 vaak het dubbele aantal threads hebt (al is dat met de 9e gen ook verandert). Zeer goede tip, dankjewel.

@unezra Ondanks dat ik de voorkeur leg bij nieuw is het nog een prima idee aangezien ik (hopelijk maar) 3 jaar vooruit moet. Het voordeel van zakelijke laptops is dat ze makkelijk te upgraden zijn. De enige problemen zijn dan de accu en mogelijk de processor die niet genoeg cores/threads heeft. Ik zie zelfs dat Dell zelf ook al refurbished verkoopt. Ik ga mijzelf hier zeker in verdiepen. Ethernet bedoel ik inderdaad 8)7 Zat op de Lenovo website te kijken waar het weer als RJ45 wordt benoemd. Top, dankje!

Mijn excuses voor de hoeveelheid vragen. Vraag op dit moment liever teveel dan dat ik een laptop koop puur op de specificaties.

• Prx

Prx

lamaa1 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 21:00:

@Prx dat is positief om te horen. Mag ik vragen of deze Lenovo laptops Thinkpads waren? Als het een Thinkpad betrof wat vond u van het toetsenbord ?

Uiterlijk maakt mij niet zoveel uit. Met een gaming uitziende laptop op een stageplaats arriveren vind ik geen professionaliteit uitstralen al is dat mijn mening.
Persoonlijk vind ik het erg fijne toetsenborden, maar ik ben ook weinig anders gewend. Thuis werk ik op een product: Logitech K800 Wireless Illuminated Keyboard en ik vind voor beiden wat te zeggen. De travel van de Lenovo (op dit moment heb ik een T550) is aardig en hij registreert goed. Positief punt is ook dat de goot voor koffie bij deze laptops ook erg goed werkt. :+

Ik denk dat je met je stage geen rekening hoeft te houden overigens. Bij de meeste grote jongens (ook op het gebied van pentesten) krijg je gewoon beschikking over materiaal van de zaak. Mijn security stagiaires krijgen bijvoorbeeld ook gewoon alles tot hun beschikking, waaronder die laptop.

• lamaa1
Prx schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 21:07:
[...]

Persoonlijk vind ik het erg fijne toetsenborden, maar ik ben ook weinig anders gewend. Thuis werk ik op een product: Logitech K800 Wireless Illuminated Keyboard en ik vind voor beiden wat te zeggen. De travel van de Lenovo (op dit moment heb ik een T550) is aardig en hij registreert goed. Positief punt is ook dat de goot voor koffie bij deze laptops ook erg goed werkt. :+

Ik denk dat je met je stage geen rekening hoeft te houden overigens. Bij de meeste grote jongens (ook op het gebied van pentesten) krijg je gewoon beschikking over materiaal van de zaak. Mijn security stagiaires krijgen bijvoorbeeld ook gewoon alles tot hun beschikking, waaronder die laptop.
Dan ga ik zeker nog kijken naar de T serie van Lenovo (al is deze wel prijziger dan de E serie). Ik hoop dat ik geen koffiegootje nodig heb. Heb in mijn klas al eens iemand zijn cpu zien veranderen van icelake naar coffeelake :P Bij een laptop van 1300 euro ga ik sowieso niet erboven drinken.

Dat zou zeker fijn zijn. In mijn MBO tijden heb ik altijd bij kleinere bedrijven stage gelopen (computerwinkel en een ZZPer die systeembeheer deed) waarbij het nodig was om eigen apparatuur en vervoer te gebruiken.

• Jean-henri
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 05-05-2021

Jean-henri

Henk de steen joins the fight

HP Envy x360 15-cn0350nd
Asus ZenBook RX333FN-A3139T
Pagina: 1