Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

2 vragen rondom mijn irDac en Ubuntu 1804 (sound-issues)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sjah
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 00:30
Mijn Arcam irDac externe DAC wordt prima herkend in Ubuntu lts.

Na sommige keren uit sleep (zeg 1 op de 2 keer), heeft die een reload nodig, geen ene sound komt er dan uit de boxen, ik herstart dan Ubuntu. Hoe zou ik hiervan af kunnen komen. Vraag jullie niet om even dit met de irDac bloot te leggen, maar bij iemand die dit al ns meemaakte op ander soundcard, ik ben geinteresseerd. Oplossingen waaraan ik aan denk is een nieuwere ALSA versie doen, maar kan dit zomaar?

Ten tweede, in win7 is er een officiele Arcam driver, die heeft als optie always on, wat ik handig vind, dan slaat de DAC niet meer af als Clementine klaar is met een FLAC. Heb flink gezocht, en deze optie kan ik niet in linux distros vinden, in linux is het on demand " aangaan" , en dit lijkt niet te veranderen. :|
...

Specs

Beste antwoord (via Sjah op 28-02-2019 16:21)

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 22:40

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Beide vragen zullen uiteindelijk uitkomen in een oplossing bij PulseAudio, de standaard sound system in Linux. Voor ik daar verder op in ga, eerst je opmerking mbt ALSA.

Het is zo dat er aparte libraries zijn voor en van ALSA, maar de fundamentele basis zit in de kernel. Dat is namelijk de daadwerkelijke aansturing van de hardware. Zie het als een driver bij Windows. Alleen werkt het in Linux net iets anders in het geval van ALSA en de audio subsystemen in Linux (je hebt namelijk ook nog OSS, Jack, en nog een paar minder bekende die ik zo even niet uit m'n hoofd ken).

Dan je eerste 'probleem'. Waar je eens op moet letten, is of PulseAudio nog wel fatsoenlijk werkt en connecties accepteert. Dit kan je eenvoudig controleren door 'pavucontrol' te installeren en te starten als je weer eens niets hoort. Als PA niet meer reageert, zal pavucontrol aangeven dat het wacht op PA om verbinding te maken. Dit kan een paar seconden tot een minuut duren, of nooit slagen, afhankelijk van het issue. Meestal werkt het na een paar seconden. Je kan het forceren door in een terminal 'pulseaudio -k' uit te voeren. Dit stopt het pulseaudio proces en verbreekt alle verbindingen. De standaard configuratie voor PA is dat het automatisch start als er verzoeken voor binnen komen.

Je tweede punt heeft alles te maken hoe audio programma's omgaan met hun connectie met PulseAudio. Bij Kodi is er bijvoorbeeld een optie om de geluidskaart 'actief' te houden. Dit is niets meer dan constant een 'geluid' af te spelen. Zet je het uit, dan wordt er per actie dat er een geluidje wordt geproduceerd een connectie met PA gemaakt die na het afspelen ervan weer gesloten wordt. Kodi laat bijvoorbeeld een 'klik' geluidje horen als je navigeert. Is Kodi even idle, dan kan de eerste 'klik' niet te horen zijn omdat die direct wordt afgespeeld voordat een connectie volledig is opgezet.

Hoe je programma hier mee om gaat is ook met pavucontrol makkelijk te zien. De programma's openen elk een 'stream'. Die kan je ook sluiten. Stopt een programma met afspelen dan kan het die 'stream' ook sluiten en wordt dus de verbinding met PA gesloten. Als je een playlist hebt, dan zou het programma de 'stream' pas sluiten als het klaar is met afspelen. Zou je de speler pauzeren, dan zou de verbinding/'stream' open moeten blijven zodat je geen seconde mist als je het afspelen weer hervat.

Spekkies | Commandline FTW

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Beide vragen zullen uiteindelijk uitkomen in een oplossing bij PulseAudio, de standaard sound system in Linux. Voor ik daar verder op in ga, eerst je opmerking mbt ALSA.

Het is zo dat er aparte libraries zijn voor en van ALSA, maar de fundamentele basis zit in de kernel. Dat is namelijk de daadwerkelijke aansturing van de hardware. Zie het als een driver bij Windows. Alleen werkt het in Linux net iets anders in het geval van ALSA en de audio subsystemen in Linux (je hebt namelijk ook nog OSS, Jack, en nog een paar minder bekende die ik zo even niet uit m'n hoofd ken).

Dan je eerste 'probleem'. Waar je eens op moet letten, is of PulseAudio nog wel fatsoenlijk werkt en connecties accepteert. Dit kan je eenvoudig controleren door 'pavucontrol' te installeren en te starten als je weer eens niets hoort. Als PA niet meer reageert, zal pavucontrol aangeven dat het wacht op PA om verbinding te maken. Dit kan een paar seconden tot een minuut duren, of nooit slagen, afhankelijk van het issue. Meestal werkt het na een paar seconden. Je kan het forceren door in een terminal 'pulseaudio -k' uit te voeren. Dit stopt het pulseaudio proces en verbreekt alle verbindingen. De standaard configuratie voor PA is dat het automatisch start als er verzoeken voor binnen komen.

Je tweede punt heeft alles te maken hoe audio programma's omgaan met hun connectie met PulseAudio. Bij Kodi is er bijvoorbeeld een optie om de geluidskaart 'actief' te houden. Dit is niets meer dan constant een 'geluid' af te spelen. Zet je het uit, dan wordt er per actie dat er een geluidje wordt geproduceerd een connectie met PA gemaakt die na het afspelen ervan weer gesloten wordt. Kodi laat bijvoorbeeld een 'klik' geluidje horen als je navigeert. Is Kodi even idle, dan kan de eerste 'klik' niet te horen zijn omdat die direct wordt afgespeeld voordat een connectie volledig is opgezet.

Hoe je programma hier mee om gaat is ook met pavucontrol makkelijk te zien. De programma's openen elk een 'stream'. Die kan je ook sluiten. Stopt een programma met afspelen dan kan het die 'stream' ook sluiten en wordt dus de verbinding met PA gesloten. Als je een playlist hebt, dan zou het programma de 'stream' pas sluiten als het klaar is met afspelen. Zou je de speler pauzeren, dan zou de verbinding/'stream' open moeten blijven zodat je geen seconde mist als je het afspelen weer hervat.

• Sjah
Tx, ik zal ns beginnen,met kijken, of ik Clementine nou uitzet, of vanzelf uit is, of dat ik pause heb gekozen, voordat de pc in slaap valt. Misschien ligt daar al het oorzaakje....
pulseaudio -k had ik ook al gevonden, restart niet meer nodig. Later ga ik aan de slag met pavucontrol.

Specs

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Bij suspend is het altijd PulseAudio zelf die zit te klooien en niet het audioprogramma. Ik heb een online radio altijd aan staan (tenzij ik een film ga kijken, dan moet die uit omdat passthrough het anders niet doet) en de ene keer heb ik de seconde dat ik m'n systeem uit slaapstand haal geluid, de andere keer (meestal als er nog andere programma's gebruik maken van PA) duurt het bijna een minuut om weer zonder ingrijpen geluid te krijgen. Een pulseaudio -k geeft dan in luttele seconden resultaat.

Dit dus voor je eerste vraag. Je tweede is van een andere orde.

• Sjah
Jammer, heb PAVUcontrol installt, enhad net eindelijk weer es vastloper na uit sleep....zag dus NIKS staan bij PAVU....raar. Gelukkig is pulseaudio -k er nog. Moet er wel bijzeggen, dat PAVU al openstond, in de taakbalk.

Sjah wijzigde deze reactie 28-02-2019 17:06 (16%)

Specs

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Wat bedoel je met 'zag niks staan'? Het hele punt van mijn tip daarvoor is dat als er staat 'waiting for connection' oid, je duidelijkheid hebt dat PA aan het klooien is en 'm moet killen.

• Sjah
Ja, maar dat staat er niet, in geeneen tabblad. Maar nogmaals volgende keer, zal ik pavu opnieuw opstarten. Maar het wondermiddeltje lijkt het niet.

Specs

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Ik heb het ook nooit verkondigd als wondermiddel en oplossing voor je probleem. Het is een tool om te achterhalen wat er aan de hand kan zijn. Hoor je geen geluid na een suspend, open dan pavucontrol en kijk hoe het gedraagt. Is het bezig met verbinding maken, dan is PA op z'n gat. Zie je gewoon volumesliders, dan is er schijnbaar wat anders aan de hand.

• Sjah
Nou, geen reden om je zo aangevallen te voelen. Maar dat pulseaudio -k. het de hele tijd oplost, zegt jou niet dat het bij PA ligt? Mij niet echt, maar jij bent veel ervarener.

En ik waardeer je input. O+ Waar is de rest? ;)

Sjah wijzigde deze reactie 28-02-2019 22:14 (15%)

Specs

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Het zal best aan PA liggen, maar er zijn verschillende mogelijke oorzaken waarom. In het geval van mijn HTPC is het dat PA niet lekker reageert nadat het systeem in suspend heeft gestaan en geen connecties accepteert. Want schijnbaar worden de connecties gesloten als m'n systeem gaat slapen en hervat bij het wakker worden. PA killen met -k spawnt een nieuw PA proces dat wel gelijk de connecties afhandelt, ipv wachten tot het uit zichzelf herstart of toch maar besluit aan het werk te gaan.

Als je niet hetzelfde ziet als wat ik ervaar van tijd tot tijd, weet ik het ook niet direct. Zo'n expert op het gebied van PA ben ik nou ook weer niet. En het logt ook erg beroert, waardoor het debuggen niet echt makkelijker wordt. Je zou hooguit het automatisch starten van PA kunnen stoppen door in $HOME/.config/pulse/ een bestand aan te maken met de naam 'client.conf' en daarin 'autospawn = no' zetten. Daarna, als je opnieuw bent ingelogd, start je PA via een terminal met wat extra opties om te loggen (zie --help uitvoer) en dan afwachten tot het probleem zich weer voordoet.

• Sjah
Update:

Heb bemerkt dat de PAVUcontrol aangooien, somshelpt bij zeg maar pulseaudio -k forceren, meestal niet.

Ben nu wel een stap verder, heb Cl/ementine eruit gezet, die gedroeg zich buggy, en dat ik die altijd 2x moest drukken voor die startte vond ik ook raar.
Nu eens kijken met Quod Libet, de vind ik nou al stuk leuker dan Clementine.

Verder heb ik ontdekt dat linux na 1 uur gewoon in Suspend duikt ook al staat audio aan. Daartegen heb ik Caffeine installt, werkt aardig maar blijft een houtje touwtje iets. :)

Specs

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Het automatisch suspenden na een uur komt door power management. Als je een uur geen input op je toetsenbord of muis geeft, zal het systeem gaan slapen. Dat is o.a. via een power manager aan te passen. Veel distributies installeren er standaard eentje. Kijk dus bij je instellingen of er eentje draait en zet het slapen uit.

• Sjah
Pfff, redelijk newbee antwoord, dat weet ik ook wel. Windows, tja sorry dat ik daarmee je kom slaan ;) ;) , die doet sleep gewoon uit als muziek draait. Is dat zo moeilijk voor linux. Ik vind het redelijk absurd.

Specs

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Huh? Ik heb anders vaak genoeg in Windows nog gehad dat het domweg het scherm uitschakelde terwijl ik een film aan het kijken was. Maar nou was de laatste keer dat ik dat deed met W7 als test.

Automatisch slaapstand heeft dacht ik nooit naar iets anders gekeken dan invoer van muis en toetsenbord.

Neemt niet weg dat het in Linux kinderlijk eenvoudig is aan te passen. Omdat ik m'n systeem vanaf een minimaal systeem opbouw, heb ik ook geen extra powermanagement zaken die dus m'n systeem automatisch in slaapstand zet. Of ook maar m'n scherm in standby plaatst.

• Sjah
Ja ke primaaa, maare kom dan met het terminal werk waarmee je ket kinderlijk eenvoudig aanpast, en zeg me niet hoe ik via de Instellingben sleep uitzet. :Y)

Vwb video en win7 zou je nog gelijk kunnen hebben , maar voor muziek liep het prima, moet erwel bijzeggen dat ik Winamp draaide, weet niet in hoeverre dat programma ingreep.

Sjah wijzigde deze reactie 16-03-2019 20:48 (37%)

Specs

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Mjah, dat 'kinderlijk eenvoudig' is niet echt via de terminal. Men heeft het grafisch opgelost. Omdat er verschillende grafische omgevingen zijn, die elk hun eigen power manager hebben en ook elk zo hun eigen instelling hiervoor.

• Sjah
Jij bent een Gentoo man?

Specs

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Nee, Debian. Maar met de expert mode van de installer kan je een redelijk kaal systeem krijgen. Van daaruit installeer ik alleen die packages die ik echt nodig heb. Zodoende heb ik geen power manager e.d. En er wordt ook redelijk conservatief omgegaan met afhankelijkheden. Hetzelfde package kan bij Ubuntu meer afhankelijkheden hebben, terwijl het eigenlijk recommended zijn.

• Sjah
Nou ben er wel uit, het lijkt onoplosbaar, misschien dat het met nieuwe versie Ubuntu komt.
Met Quod Libet heb ik wat jij, Hero, zegt, dat PAVU het perefect corrigeert. Maarja toch steeds weer die applicatie voor volume moeten opstarten, na een Sleep, jammer, erger het werkt soms op mijn zenuwen, het moet echt 3 op de 4 gebeuren, dat PAVU "togglen" .
Aan dat er geen driver speciaal voor miijn IRDac is ligt het niet denk ik, een kennis van me heeft met zijn apparaat en MACos nooit gezeur gehad, en voor MACos is er ook geen driver ofzo.
Na wat zoeken kwam ik erachter, als ik de tekst goed begreep, was de oorzaak dat Pulseaudio en ALSA nog wel ns gezeur geven, gelegen min of meer in het feit dat het niet tot de kernel behoort.

Daarnaast mag ik nog van geluk spreken dat mijn apparaat/DAC een usb2.0 switch heeft, want usb1.0 werkt niet in linux, kwam ik achter. Sommige DAC's zoals de rDAC van Arcam zijn 1.0 (en moeizaam na elke herstart elke keer tot 2.0 te dwingen (via toetsen ingedrukt houden oid)).

Specs

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator NOS/CSA

There is only one Legend

Pavucontrol doet an sich niets zelf voor je. Het is puur een volume control. Als bij mij Audacious (mijn muziek speler) dienst weigert en er is niets anders dat geluid produceert, stop ik 'm, wacht twee tellen en start 'm weer. PA is dan weer blij en we gaan lekker aan 't werk tot ik m'n systeem weer laat slapen.

Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True