Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• bn12
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20-11 20:36
Ik ben voornemens zonnepanelen aan te schaffen voor een opbrengst van ca. 4-5kwh per jaar. Bij keuzes in de diverse mogelijkheden geven economische overwegingen over een periode van 20 jaar voor mij de doorslag -max(opbrengst-kosten). Gezien een dakhelling van 10 graden zie je de panelen niet liggen en is het uiterlijk bijvoorbeeld minder relevant.

Het dak is gelegen op het zuidwesten en er is geen schaduw van bomen (zie situatie). Wel is een schoorsteen aanwezig van ca. 70cm hoog, ten noorden van deze schoorsteen wil ik niet per se panelen leggen. Ten oosten en westen wel, waardoor er in de vroege en late zon een klein beetje schaduwvorming kan zijn.

Bij de buren, die meer schaduwvorming van bomen hebben zijn panelen met optimizers geinstalleerd. Gezien de kosten van ca. 60 euro per paneel (en ik ruim 20 panelen nodig heb), vraag ik me af of dit voor mij rendabel is. Ik lees ook over alternatieven zoals SMA, met goedkopere ingebouwde oplossingen voor schaduwvorming.

Wat zouden jullie in mijn situatie doen? Welke panelen en merk omvormer zouden jullie gezien de economische overwegingen aanschaffen?

Bedankt!

Situatie:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/9qd9omxtne.jpg

https://www.mupload.nl/img/9qd9omxtne.jpg

Alle reacties

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:20

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Economisch gezien kan je het beste blauwe poly panelen (die heb je tegenwoordig al voor de prijs van een optimizer :D) en een (jong) gebruikte SMA met optitrac van marktplaats scoren.

[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 20-02-2019 19:17 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-11 21:54
Een paar tigo optimizers west van de schoorsteen kan er misschien uit, maar zou me niet verbazen als het zonder optimizers bijna hetzelfde werkt :-)

Op oost is de zon al zover onder dat je nauwelijks profijt hebt.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
4-5 kWh per jaar kan je met 1 paneeltje wel halen...

Wat zijn de afmetingen van het dak?
(pan opmeten en pannen tellen)
Foto is erg onduidelijk. Heb je geen betere?

Maak even een tekeningetje met de maten.
Zoals dit.

Heb je 1 of 3-fase in huis?

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-02-2019 11:00 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek