Noodzaak heipalen houtskelet garage

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-09 18:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik wil een garage aan onze woning ( locatie zuidelijk Flevoland) .
laten bouwen met een afmeting 7x3 meter, fundering van beton, opbouw houtskelet, 3 wanden, dak zal aan de woningzijde rusten op de buitenmuur van de woning. De garage zal enkel gebruikt worden voor opslag.

Aannemer A die aangesloten is bij bouwgarant adviseert op basis van het sonderingsrapport heipalen van 7 meter te gebruiken om zeker te zijn dat de constructie niet verzakt.

Aannemer B (ZZPér) durft het wel aan om zonder heipalen te bouwen (geen garantie). Hij geeft aan dat hij diverse houtskelet constructies gebouwd heeft op zachte grond en dat die na +5 jaar niet verzak zijn.

Als leek zijn heipalen met een simpele houtkelet opbouw naar mijn gevoel overkill, gezien de druk per m2.
Zijn er tweakers die hier ervaring mee hebben?

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 20-02-2019 19:12 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ervaring mee hebben en gokken dat het op jouw locatie ook kan is imo erg slecht. Dit is gewoon uit te rekenen en dat zou ik dan ook doen voordat ik een keuze zou maken.

Als je even globaal de locatie post kan ik wel kijken of er een sondering is gedaan in de buurt.

[ Voor 23% gewijzigd door Ernemmer op 20-02-2019 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Sonderingsrapportage vs. geen garantie; lijkt me een uitgemaakte zaak?

Geen idee welke risico's je wil nemen maar is het "goedkoop" een third opinion / rapport te laten maken?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Ernemmer schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 19:14:
Ervaring mee hebben en gokken dat het op jouw locatie ook kan is imo erg slecht. Dit is gewoon uit te rekenen en dat zou ik dan ook doen voordat ik een keuze zou maken.

Als je even globaal de locatie post kan ik wel kijken of er een sondering is gedaan in de buurt.
Sonderingsrapport heb ik beschikbaar echter kan ik daar geen chocolade van maken.

Daarnaast is er natuurlijk een behoorlijk bandbreedte tussen een optimale situatie, een situatie die ook kan maar niet optimaal is en een situatie waarbij je vraagt om problemen.

Een optimale situatie volgens het boekje hoeft van mij niet, als het 20 jaar staat en 1cm verzakt vind ik het prima ;)

Ik heb niet het idee dat ik van aannemers een goed, eerlijk advies krijg. Daarnaast zijn de doorlooptijd tijden om uberhaubt een reactie op een aanvraag te krijgen vaak enorm :F

[ Voor 13% gewijzigd door revolution-nl op 20-02-2019 19:24 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Als je de grafiek even post kan ik er wel chocola van maken voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Ernemmer schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 19:24:
Als je de grafiek even post kan ik er wel chocola van maken voor je.
Geweldig!

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/RhmDNPs/Sondering.jpg

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Dat is niet al te beste grond en ik zou er toch een paar palen van 4 meter onder zetten, of je moet wel heel licht gaan bouwen.
Ook zou ik niet het dak vastmaken aan je bestaande constructie, die is daar hoogstwaarschijnlijk niet op berekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Ernemmer schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 19:35:
Dat is niet al te beste grond en ik zou er toch een paar palen van 4 meter onder zetten, of je moet wel heel licht gaan bouwen.
Ook zou ik niet het dak vastmaken aan je bestaande constructie, die is daar hoogstwaarschijnlijk niet op berekend.
Dank voor je reactie. Als je het hebt over lichte bouw, waar moet ik dan ongeveer aan denken?
De opbouw is niets meer dan een enkelwandige houtskelet opbouw van douglas

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 20-02-2019 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
In ieder geval geen pannen en geen beton gebruiken, je moet dan meer denken aan een schuur dan een garage.

Je zou ook kunnen kijken naar een schroeffundering, deze zijn een stuk eenvoudiger te plaatsen, maar ook hier geldt dat het een en ander uitgerekend zal moeten worden.
https://www.aplusconcepts.nl/product/rvs-schroefpaal/

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 20-02-2019 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Ernemmer schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 19:50:
In ieder geval geen pannen en geen beton gebruiken, je krijgt dan meer het idee van een schuur ipv een garage.

Je zou eens moeten kijken naar een schroeffundering, deze zijn een stuk eenvoudiger te plaatsen, maar ook hier geldt dat het een en ander uitgerekend zal moeten worden.
https://www.aplusconcepts.nl/product/rvs-schroefpaal/
Een XXL schuur met de uitstraling van een garage is het idee ook een beetje.

Zoiets moet het worden: https://www.goedverblijven.nl/referenties/garage-almere
Die schroefpalen lijken een mooie, eenvoudige oplossing.

[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 20-02-2019 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
revolution-nl schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 19:54:
[...]

Dat is het idee ook :). Zoiets moet het worden: https://www.goedverblijven.nl/referenties/garage-almere
Die schroefpalen lijken een mooie, eenvoudige oplossing.
Dat ziet er niet zwaar uit en zou misschien wel kunnen, maar ik zou er ook geen garantie op geven.
Als ik het zelf zou bouwen had ik er wat onder laten schroeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De Rikster
  • Laatst online: 20-08 15:50
Palen van 7 meter schiet niet echt op in jouw situatie. Bedoelt hij niet tot -7meter tov NAP (effectief 3,5/4m lang)?

Zou met grondgesteldheid gewoon voor de palen gaan (waarom überhaupt zonder garantie overwegen) want dat kost ook de wereld niet terwijl je dan wel iets hebt staan wat knap blijft.

Die garage die je als voorbeeld post ziet er al niet meer uit als hij 1cm ongelijkmatig zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 19:24
Als de grond niet al te veel is geroerd dan zou je het kunnen overwegen om een betonnen plaat te storten en zo de druk te verdelen maar ik zou alles wat je doet door laten rekenen door een constructeur. Verschil in zetting tussen bestaande bebouwing en de nieuwe zal je altijd houden. Bij ons is de grond nog slechter en daar staan de oude huisjes ook zonder heipalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king_bass
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:01
Zoals ik het zie of 2,5 meter afgraven en daar de fundering beginnen, of palen eronder.
De eerste 2 meter is erg slappe grond en 4 meter onder maaiveld is je draagkrachtige grond.
Tussen 1 en 2 meter onder maaiveld gaat sowieso inklinken en dus verzakkingen betekenen.
Voor het gebruik dat je wenst zit je met palen van ca 3-4 meter al goed.

Sterker nog voor jou gebruik fundering op -0,60, dat betekent palen van 2 meter

[ Voor 10% gewijzigd door king_bass op 20-02-2019 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:32
Flevoland is kleigrond. De sondering laat op -7 een laag zien waar je wat mee kan. Je hebt het over een betonfundering. Daar zit het gewicht al.

Maar aannemer die garantie geeft vs ZZPer... 'nuf said.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Ernemmer schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 19:59:
[...]

Dat ziet er niet zwaar uit en zou misschien wel kunnen, maar ik zou er ook geen garantie op geven.
Als ik het zelf zou bouwen had ik er wat onder laten schroeven.
Duidelijk verhaal, bevestigd ook mijn gevoel dat er nog een middenweg is tussen aannemer A en aannemer B.
Ik ga voorstellen om de RVS schroefpalen van 4 meter te gebruiken (op iedere hoek één)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Maak er daar maar minstens 6 van. Balklengte 7,0m zonder tussenpaal is wat gortig, en ook de belastbaarheid van de schroefpalen is niet zo hoog.

/edit: wellicht kan het ook met palen op 1,0m uit de hoeken, dus 1,0-5,0-1,0m, maar daar zou je dan aan moeten laten rekenen.

[ Voor 30% gewijzigd door verjager op 20-02-2019 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
revolution-nl schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 19:09:
De garage zal enkel gebruikt worden voor opslag.
Door jou...

Stel je verkoopt de toko en de koper verwacht een garage (want stond in advertentie) en niet een XXL schuur, dan kan dat flink wat slapeloze nachten opleveren.
En misschien wil je er over een paar jaar zonnepanelen opleggen...

Ik zou zeggen, doe het gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Er zijn zat ingenieurs of constructiebureaus in Nederland die dit voor je kunnen uitrekenen.

Daar kun je de massa van je bouwwerk in combinatie met het sonderingsrapport vakkundig laten toetsen.

De opmerkingen die hier gedaan worden vallen allemaal onder natte vingerwerk.

Wanneer je zekerheid zoekt laat het aan de vakmensen over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-09 19:19
revolution-nl schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 19:09:

Aannemer B (ZZPér) durft het wel aan om zonder heipalen te bouwen (geen garantie). Hij geeft aan dat hij diverse houtskelet constructies gebouwd heeft op zachte grond en dat die na +5 jaar niet verzak zijn.
Het is je geluksdag want ik kan je deze eenmalige unieke aanbieding doen:

Ik wil de garage voor je bouwen voor de helft van de prijs die er nu ligt. Ik kan geen garantie op de fundering geven, of eigenlijk uberhaupt op geen enkel onderdeel. Er is ook geen garantie dat ik op kom dagen maar goed voor de helft van het geld kan je niet teveel eisen toch 8)

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Rikster
revolution-nl schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 20:52:
[...]

Duidelijk verhaal, bevestigd ook mijn gevoel dat er nog een middenweg is tussen aannemer A en aannemer B.
Ik ga voorstellen om de RVS schroefpalen van 4 meter te gebruiken (op iedere hoek één)
Voorstellen is leuk, laten berekenen door een constructeur voor max 250,- is het enige juiste.

En RVS schroefpalen van 4 meter wat moeten die kosten denk je? Ministelling met houten palen/stalen buispalen kost je misschien de helft.

Een balansfundering is mogelijk ook een optie.

[ Voor 5% gewijzigd door De Rikster op 20-02-2019 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
De Rikster schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 21:33:
[...]

Voorstellen is leuk, laten berekenen door een constructeur voor max 250,- is het enige juiste.

En RVS schroefpalen van 4 meter wat moeten die kosten denk je? Ministelling met houten palen/stalen buispalen kost je misschien de helft.
Misschien ga ik dat nog wel doen, dit topic heeft in ieder geval weer een hoop duidelijk gemaakt :)

RVS Schroefpaal van 4 meter is om precies te zijn €140 :+

• De Rikster
revolution-nl schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 21:38:
RVS Schroefpaal van 4 meter is om precies te zijn €140 :+
Oh je bedoeld die indraai ankers, zou wel eens kunnen werken als je er maar genoeg hebt.

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:01
Stalen buispalen van rond 168 kosten ca. 50 euro ex btw per meter (ex aan-afvoer afhankelijk van hoeveelheid).
Kijkend naar de sonderingen kan je inderdaad naar 7 meter onder NAP, je maaiveld (MV) is -3,17 onder NAP.
Dus een 4 meter en de paalvoet staat op de zandlaag (blauwe lijn links die uitschiet naar rechts).
Rechts in groen is kleef, zoals @Señor Sjon aangeeft klei zal zijn. Dit kleeft aan de paalschacht wat ook een stuk draagvermogen creëert.
Dit is voor jouw garage niet interessant daar de palen slechts ca 4 meter hoeven te zijn

[ Voor 4% gewijzigd door Kalevandaal op 21-02-2019 09:06 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:32
Als je dan ook een funderingsbalk maakt van 50/60 hoog en je nog een betonvloer erop legt (broodjesvloer bv), dan kan je al bijna een 80-90 cm korter met de palen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1