Kortsluiting PC -> voeding stuk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin12
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-05 18:28
Hola,

Zojuist was ik aan het gamen en hoorde 'poef' waarna stroom eraf viel en dus de zekering is gesprongen. Vervolgens heb ik alle kabels eruit getrokken, zekering weer aangezet, en ben vervolgens alle kabels weer gaan inpluggen. Ik kwam bij de PC uit en toen knapte de zekering weer. Vervolgens heb ik de volgende stappen ondernomen:
1. Verlengkabel in stopcontact gedaan met on/off switch
2. Stroom aangezet om te kijken of het aan het stopcontact lag -> niet het geval
3. Stroom aangezet met beeldscherm / geluidsinstallatie -> geen problemen
4. Stroom aangezet met alleen de kabel die in de pc zit -> geen problemen
5. Stroom aangezet met kabel aangesloten aan de pc -> voeding aan/uit knop aangezet -> zekering sprong weer

Nu kan ik wel zeggen dat de computer, of een component hiervan, kortsluiting veroorzaakt. Daarbij heb ik twijfels dat het aan de voeding ligt, want ik heb sporadisch heel af en toe problemen met het aanzetten van de pc. Ik kan dan 100x de pc aanzetten maar er gebeurt niets -> stroom eraf met de aan/uit knop van de voeding -> stroom weer erop -> vervolgens start pc weer gewoon. Toen ik dit opzocht kwam eruit dat het mogelijk de voeding was die problemen veroorzaakt. Nu moet ik zeggen dat ik dat gedurende de 3.5 jaar dat ik de pc bezit enkele malen heb gehad (1x per jaar tot 1x per half jaar max).

Wat kan ik het beste doen om te onderzoeken welk onderdeel het probleem geeft? Zelf denk ik dat de meest logische stap nu het volgende is:
1. voeding eruit halen en alle kabels losmaken
2. voeding in stopcontact met aan/uit stand op uit
3. aanzetten en kijken wat er gebeurt -> kortsluiting betekent dat voeding stuk is

Graag zou ik horen of mijn idee goed is of dat ik iets anders moet doen om dit op te lossen. Bvd ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:09
Yes tijd voor andere voeding, En hopelijk is er dan niet meer hardware kaduuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin12
Cooler Master GM G550 heb ik momenteel. Weet niet of het van belang is om dat nog te vermelden

Edit: computer zelf in elkaar gezet dat was in januari 2016 dus pc is nu net 3 jaar oud.

[ Voor 32% gewijzigd door kevin12 op 20-02-2019 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordius
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:12
Grote kans dat het je voeding is, maar ik zou er niet veel meer mee proberen op je pc zelf.
En hopen dat er niet iets anders is stuk gegaan in je pc ( ook na meerdere keren proberen )
Waarom heb je uberhaubt die voeding erin gelaten als die al zoveel problemen gaf, een brakke voeding is echt niet goed voor je pc :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin12
Fordius schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 20:25:
Grote kans dat het je voeding is, maar ik zou er niet veel meer mee proberen op je pc zelf.
En hopen dat er niet iets anders is stuk gegaan in je pc ( ook na meerdere keren proberen )
Waarom heb je uberhaubt die voeding erin gelaten als die al zoveel problemen gaf, een brakke voeding is echt niet goed voor je pc :D
Nou ik heb dat probleem wat ik aangaf echt heel sporadisch gehad, en ook niet vaak. Hierdoor heb ik nooit het idee gehad dat het echt nodig zou zijn om de voeding te gaan vervangen. Ook omdat (zie edit hierboven) mijn pc 'pas' 3 jaar oud is.

edit: jij bedoelt de huidige (mogelijk kapotte) voeding links laten liggen. Een nieuwe kopen en in de pc zetten om te kijken of de rest nog werkt. Of moet ik helemaal niets meer zelf doen en naar een pcshop brengen?

[ Voor 12% gewijzigd door kevin12 op 20-02-2019 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordius
Probleem is mocht er daadwerkelijk iets anders stuk zijn in je kast ( inmiddels )
En die zorgt voor kortsluiting, dan bestaat de kans dat als je een nieuwe voeding aansluit hij eruit knalt en je je nieuwe voeding stuk is.

Ik weet niet wat ik precies zou adviseren ( heb vaak cheap voedings staan om zelf het risico te nemen door eigen voeding aan te sluiten )
Heb je geen garantie op je voeding btw ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:18

Orac

Ik mis je papa.

Als het goed is zit er 5 jaar garantie op je voeding.

Check:
https://account.coolermaster.com/WarrantyCheck.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin12
Fordius schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 20:30:
Probleem is mocht er daadwerkelijk iets anders stuk zijn in je kast ( inmiddels )
En die zorgt voor kortsluiting, dan bestaat de kans dat als je een nieuwe voeding aansluit hij eruit knalt en je je nieuwe voeding stuk is.

Ik weet niet wat ik precies zou adviseren ( heb vaak cheap voedings staan om zelf het risico te nemen door eigen voeding aan te sluiten )
Heb je geen garantie op je voeding btw ?
Hmm ellendig dat lees ik ook op internet namelijk.

Ik heb de voeding losgedraaid, opengedraaid en zojuist weer in elkaar gezet. Ik zie niets doorgebrand (ook niet geroken btw), maar er zit toch aanzienlijk veel stof in. Volgens mij is door deze actie de garantie (als ik de documenten nog kan vinden) sws verloren gegaan hierdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordius
kevin12 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 20:36:
[...]

Hmm ellendig dat lees ik ook op internet namelijk.

Ik heb de voeding losgedraaid, opengedraaid en zojuist weer in elkaar gezet. Ik zie niets doorgebrand (ook niet geroken btw), maar er zit toch aanzienlijk veel stof in. Volgens mij is door deze actie de garantie (als ik de documenten nog kan vinden) sws verloren gegaan hierdoor.
Idd niet zo slim om die ding open te draaien.
Je kan even proberen de voeding te starten zonder systeem en zien of het werkt :)

Je hebt een manier om de voeding te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin12
Fordius schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 20:42:
[...]

Idd niet zo slim om die ding open te draaien.
Je kan even proberen de voeding te starten zonder systeem en zien of het werkt :)

Je hebt een manier om de voeding te testen.
Die manier ben ik aan het opzoeken. Kan dit:
1 stekker in stopcontact
2 voeding aansluiten op stekker
3 voeding aanzetten (alle kabels zijn afgesloten en er is niets mee gedaan)

Of moet dat perse met paperclip test?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordius
paperclip test idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin12
paperclip test gedaan -> zekering sprong er weer uit en ik zag in het rooster een flits.

Kan wel zeggen dat voeding 100% de veroorzaker is en ik een nieuwe moet aanschaffen.
Pagina: 1