Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-10 20:03
Ik ben op dit moment in het bezit van een Fuji-set bestaande uit:

X-T1+org. grip
X-T20+3rd party grip
XF18-55 + pola + 10 stops ND
XC50-230
Tamron 90mm macro met X-mount adapter

Totale waarde bij verkoop schat ik in op ongeveer €1500

Nu mis ik in deze setup een groothoek(zoom) en een veellzijdige superzoom als ik maar 1 lens wil/kan meenemen. Ook zou ik het fijn vinden (=minder noodzakelijk) om een een macro-lens aan te schaffen die wel AF heeft en stabilisatie.

Als ik dit voor de Fuji zou moeten aanschaffen dan loopt het redelijk in de papieren. De goedkoopste groethoekoptie is een Samyang 12mm, een superzoom is er niet echt, de 18-135 komt het dichtste in de buurt. Macro : Fuji 60/2.4 macro is niet echt indrukwekkend (geen 1:1 en waardeloze AF).

Ergo: ik zit erg in dubio wat te doen. Als ik kijk wat ik in de M43-hoek voor hetzelfde geld kan kopen dan heb ik dan wel een aardige set. Zoiets:

Body 1 (bijv E-M10II of Pana G80 ) 400
Body 2 (E-M10 I oid) 225
Oly 9-18 300
Oly 14-150/Pana 14-140 300
Oly 60/2.8 macro 300

Qua opzet prima, met deze set misschien niet eens een 2e body nodig (in de Fuji set wel bij concerten als ik én groothoek én tele door elkaar wil gebruiken).

Maar...ik ben zo tevreden met de kwaliteit van de Fuji's, echt fijne foto's. Nu heb ik hiervoor al een M43-set gehad (e-m 5 en e-m10) en had ik daarover niet te klagen, maar ben de hobby nu wat serieuzer aan het oppakken en ben bang dat ik spijt krijg.

Ben erg gecharmeerd van de spiegelloze camera's (zowel formaat als features), zie met mijn budget geen goed alternatief bij Sony e/o Canon.

Wat kunnen jullie als tips en ervaring meegeven? Zit ook te kijken naar een 2-merken setup en dan een Fuji-body met een lens te houden en dan voor de groothoek+superzoom den M43 route te nemen.
Maar ik zie dat budgettechnisch niet echt voordeliger uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen.ijmuiden
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-10 22:56
Ik vond de autofocus van de om10ii onbetrouwbaar en langzaam. Als je daar mee kan leven uiteraard prima maar ik vond het niks. Objectieven zijn inderdaad wel veel goedkoper voor Olympus. Ik verwacht wel dat sigma op een gegeven moment in de x mount stapt.

• mikekiwi
Dat laatste hoop ik al even op, tot nu toe alleen maar handmatige focus primes uit China, waarvan sommige best aardig. Maar geen interessante zooms van Sigma/Tamron in een iets lager prijssegment.

Ik ben meer van macro + landschap, iets mindere AF is niet zo'n heel groot punt doorgaans. Heb het toen ik nog de eerste versie van de E-M10 had ook niet als problematisch ervaren.

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:12
Ik denk eerlijk gezegd niet dat je daar €1500 voor gaat krijgen, dat staat vaak wel als vraagprijs op marktplaats maar wordt niet betaald.

Fuji is natuurlijk o.a. goed door z'n hoge kwaliteit lenzen die helaas duur zijn. Als je bij Fuji blijft zou ik eerder wat langer sparen en meteen de juiste lenzen kopen, dat maakt zo veel uit qua fotoplezier en kwaliteit. Als je denkt dat dat niet gaat lukken is overstappen naar MFT inderdaad goed mogelijk. Ik zou 't als een stap terug ervaren en denk dat je spijt krijgt. Er is nu trouwens een erg goede cashback actie voor Fuji!

Je kunt als tijdelijke macro oplossing ook naar een macroring kijken, kun je je huidige lenzen gebruiken als 't alleen voor de spielerei is.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:24

sapphire

Die-hard pruts0r

Met de MCEX-16 tussenring zou je dacht ik tegen de 1:1 moeten kunnen komen met de 18-55. Wel erg kleine werkafstand :+

Gabriël AM5

• mikekiwi
Die tussenring (en ook de 11/12mm variant) heb ik en heb daar ook echt wel vergelijken in gemaakt en vind het een stuk minder prettig werken in vergelijking met een "echte" macrolens. Werkt het beste in degroothoekstand, terwijl ik juist de 90mm die ik nu heb een fijne brandpuntsafstand vind.

Heb het ook geprobeerd op de telelens die ik heb, maar ook dan werkt het niet lekker.

Of ik de 1500 ga halen...zou kunnen van niet, aan de andere kant heb ik bij de m43-set ook conservatief gerekend en denk ik daar nog wat goedkoper uit te kunnen zijn. En ik heb heus wel wat extra budget, maar daar red ik de Fuji-investeringen niet mee.

Achteruitgang naar M43: dat is dus idd wat me tegenhoudt om snel/zelf de keuze te maken.Ik overweeg om de X-T20 te verkopen en dan dat geld te investeren in een beperkte M43-setup met body en standaardlens. Dan kan ik zelf naast elkaar vergelijken (X-T1 en M43 beiden 16MP) op kwaliteit, handlebaarheid en gebruiksgemak.

Vind zelf de X-T1 qua zoeker een fijnere camera als brildrager, dus zie dat niet als een probleem. Ik heb nog een Pentax-M43 adapter liggen dus for the time being kan ik dan de Macro-lens op beide camera's gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Lastige keuze zeg!

Hoeveel meer groothoek heb je eigenlijk nodig?
Aangezien je nu een zoom hebt die op 18mm begint en niet op 16mm?
En deze Fuji lens er aan staat te kopen:
https://www.cameranu.nl/n...-f-4-0-r-ois-wr-objectief

Daarmee heb je dus meer groothoek dan je huidige 18-55mm en ook iets meer zoom.
24-120mm Full Frame bereik is een erg fijn bereik om mee rond te lopen.

Over macro gesproken:
Ik had best goede ervaringen met een Raynox DCR150 op een GX7 met Panasonic 14-140mm:
Zonder macro voorzetlens:
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/715/20797319729_2504fa1aca_c.jpg
Met macro voorzetlens:
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/343/18980923794_e4f227affc_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3884/15064361425_ce263fe426_c.jpg
De Canon 250D en 500D van macro voorzetlenzen zijn ook erg goed en beter geschikt voor lenzen met een grotere diameter.
Voordeel van die voorzetlenzen tegenover tussenringen is dat je een fijne werkafstand houd.
Maar je moet wel een voorzetlens kopen van goede kwaliteit.

De Panasonic 14-140mm is een erg goede superzoom, beter dan de m.zuiko 14-150mm.
Olympus heeft ook nog een m.Zuiko 12-100mm f4 pro. Deze is wel een stuk duurder, maar erg scherp, weather sealed, meer groothoek... Eigenlijk de perfecte 'walkaround lens'.

[ Voor 10% gewijzigd door leendertv op 22-02-2019 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
Dank je @leendertv leendertv! Interessant om te lezen en te zien wat jouw resultaten zijn.

Groothoek: ik wil duidelijk nog verder gaan dan 24mm in 35mm-equiv, 16-18mm is wat ik zoek. Dus ca 10/12mm op Fuji, 8/9mm op M443. Dus dan is echt wel een aparte groothoeklens nodig, ik red het niet met wat "wiijdere" standaadzooms.

Macro: mooie resultaten met de 14-140! Ik heb al een Canon 250D voorzetlens en dat is idd ook fijn. Heb afgelopen jaar wat vergeleken tussen die voorzetlens, tussenringen en de Tamron 90mm macro en daaruit vond ik de Macro-lens nog steeds wel het fijnste werken, ondanks dat ik nog niet eens de 1:1-vergroting heb opgezocht. Voordeel van M43 bij macro is de iets grotere scherptediepte.

Gewoon voor de leuk twee fotootjes met de X-T20 en de Tamron 90mm:

Afbeeldingslocatie: https://u.cubeupload.com/mikekiwi/DSCF9938Forum.jpg

Afbeeldingslocatie: https://u.cubeupload.com/mikekiwi/DSCF9926Forum.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Denk dat het toch heel moeilijk is voor mensen om advies te geven. Het is grotendeels een financiële kwestie.

De Fuji 10-24 is nu 669 nieuw tegen 420 Olympus 9-18. De Fuji is dan een stuk wijder en scherper maar de Olympus is ook prima voor het geld. Is die kwaliteit en wijdere lens dat extra geld waard? Dat kun je alleen zelf beslissen. Qua macro kun je ook nog een boel winnen maar de 80mm is nu 850 en dus zeker niet goedkoop, je hebt dan wel een van de beste aps-c macro objectieven.

Maar misschien is die kwaliteit helemaal niet zo nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
Sluw schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 16:25:
Denk dat het toch heel moeilijk is voor mensen om advies te geven. Het is grotendeels een financiële kwestie.

De Fuji 10-24 is nu 669 nieuw tegen 420 Olympus 9-18. De Fuji is dan een stuk wijder en scherper maar de Olympus is ook prima voor het geld. Is die kwaliteit en wijdere lens dat extra geld waard? Dat kun je alleen zelf beslissen. Qua macro kun je ook nog een boel winnen maar de 80mm is nu 850 en dus zeker niet goedkoop, je hebt dan wel een van de beste aps-c macro objectieven.

Maar misschien is die kwaliteit helemaal niet zo nodig...
Tuurlijk is het een financiële kwestie, anders had ik het wel geweten. Ik heb een budget van rond de 1500 euro (over) voor een fotoset en daarmee wil ik zoveel mogelijk behoeftes afdekken.

Ik ben geen prof qua kwaliteit(bij lange na niet) maar een goedwillende amateur en ben zo reëel om te weten dat de grootste winst tussen de oren zit en niet in de kwaliteit van het glas.

Ik zoek het beste compromis tussen kwaliteit en betaalbaarheid; vorig jaar had ik een Panasonic FZ1000 bridge en dat was een te groot stapje terug. Heb in het verleden 'n fullframe camera met Canon L-glas gehad en dat was geen garantie voor succes. Ergens daartussen beweeg ik me een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
mikekiwi schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 20:35:
[...]
Tuurlijk is het een financiële kwestie, anders had ik het wel geweten. Ik heb een budget van rond de 1500 euro (over) voor een fotoset en daarmee wil ik zoveel mogelijk behoeftes afdekken.

Ik ben geen prof qua kwaliteit(bij lange na niet) maar een goedwillende amateur en ben zo reëel om te weten dat de grootste winst tussen de oren zit en niet in de kwaliteit van het glas.

Ik zoek het beste compromis tussen kwaliteit en betaalbaarheid; vorig jaar had ik een Panasonic FZ1000 bridge en dat was een te groot stapje terug. Heb in het verleden 'n fullframe camera met Canon L-glas gehad en dat was geen garantie voor succes. Ergens daartussen beweeg ik me een beetje.
Dus je weet wat er te halen valt. Dan gaat het dus om meer behoeftes afdekken en minder kwaliteit of meer kwaliteit en minder behoeftes afdekken. Zelf heb ik een m43 systeem met allerhande budgetlenzen en lenzen met adapter gehad, toen ik overstapte naar Fuji ben ik voor minder lenzen maar dan wel uit het (iets) hogere segment gegaan (14mm f/2.8, 35mm f/1.4 en 18-55... met deze cashback ga ik de 90mm nog halen) Dat laatste bevalt me veel meer en met beter glas vind ik het ook leuker om meer uit die lens te halen. Maar als je zelf vindt dat het tussen de oren zit en meer lenzen/bereik wilt moet je daar natuurlijk voor kiezen. Het gaat om de tools waar je fijnst mee werkt binnen jouw budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 10:15
Ik begrijp niet helemaal waarom je twee body's nodig hebt. Je zegt dat je dat bij Fuji nodig hebt om bij concerten groothoek en tele te kunnen fotograferen, maar datzelfde probleem heb je dan toch bij M43? Of is 14mm voldoende groothoek op M43? Misschien is de nieuwe 16-80 op Fuji de gulden middenweg voor je?
Hoeveel tele heb je nodig?

Als je echt een groothoek wilt en meer tele, kun je ook kijken naar Sony. Een wat oudere body (A6000) kun je combineren met een 18-105 f4 of 18-135 f3.5-5.6 en een 10-18mm f4. Dan heb je een mooie complete set voor rond de 1600 euro (nieuwprijzen). Bediening is natuurlijk wel compleet anders.

Ook een optie: Canon EOS M met 11-22 en 18-150. (Samen zo'n 1300 nieuw) Het is een beetje onduidelijk wat Canon nu met de EOS M lijn doet nu de EOS R lijn er is en er zijn nog niet veel objectieven, maar degene die er zijn, schijnen behoorlijk goed te wezen.

M43 heeft de meeste keuze in objectieven, maar de 9-18mm is al aardig oud (ook oud design) en verder is er niet veel betaalbaar groothoekerigs als zoom. Maar ik zou bij M43 niet meer terugwillen naar de 16MP sensoren. Die zijn toch wel erg oud inmiddels. (Sony a6000 ook, maar dat is in ieder geval 24MP)

[ Voor 32% gewijzigd door Kwintessens op 22-02-2019 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
Kwintessens schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 23:42:
Ik begrijp niet helemaal waarom je twee body's nodig hebt. Je zegt dat je dat bij Fuji nodig hebt om bij concerten groothoek en tele te kunnen fotograferen, maar datzelfde probleem heb je dan toch bij M43? Of is 14mm voldoende groothoek op M43? Misschien is de nieuwe 16-80 op Fuji de gulden middenweg voor je?
Hoeveel tele heb je nodig?
Bij M43 heb ik de mogelijkheid om een 14-150mm lens te gebruiken (zie ook in de topicstart waar ik aangeef een superzoom te willen hebben) en dan heb ik omgerekend 28-300mm op M43 en daar kan ik aan beide kanten prima mee uit de voeten. Bij Fuji is 18-135 (=ca 28-200) het grootste bereik en die lens is dan ook nog bijna 2x duurder dan de vergelijkbare M43-varianten.

Bovenstaand geldt volgens mij ook voor Sony; buiten dat ben ik niet gecharmeerd van de nu voor mij betaalbare body's van Sony qua ergonomie, EVF en lensaanbod/-kwaliteit.

Eos M-50 heb ik ook naar gekeken. Camera lijkt me prima, maar ik durf de stap naar dat systeem niet aan met het geringe lensaanbod dat er nu is. Uiteraard kan ik een EF-adapter eropschroeven, maar dat vind ik in de basis een lapmiddel en dan verlies ik de compactheid van het systeem en dat is één van de redenen om juist voor systeemcamera's te kiezen.

Voor de duidelijkheid: omwille van de betaalbaarheid koop ik alles in goede gebruikte staat, dat is dan ook mijn referentie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
Sluw schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 22:38:
[...]

Dus je weet wat er te halen valt. Dan gaat het dus om meer behoeftes afdekken en minder kwaliteit of meer kwaliteit en minder behoeftes afdekken. Zelf heb ik een m43 systeem met allerhande budgetlenzen en lenzen met adapter gehad, toen ik overstapte naar Fuji ben ik voor minder lenzen maar dan wel uit het (iets) hogere segment gegaan (14mm f/2.8, 35mm f/1.4 en 18-55... met deze cashback ga ik de 90mm nog halen) Dat laatste bevalt me veel meer en met beter glas vind ik het ook leuker om meer uit die lens te halen. Maar als je zelf vindt dat het tussen de oren zit en meer lenzen/bereik wilt moet je daar natuurlijk voor kiezen. Het gaat om de tools waar je fijnst mee werkt binnen jouw budget.
Ik heb in de afgelopen jaren gemerkt dat gemak bij mij inderdaad meespeelt. Alhoewel ik de kwaliteit van prime-lenzen kan waarderen, merk ik dat ik het ook gedoe vind om "in het veld" steeds te moeten wisselen en dan liever toch het compromis van een uitgebreide zoom zou verkiezen.
Heb ook wel gehad dat ik gewoon niet wist welke lenzen ik op een trip zou meenemen en ben geëindigd met alleen een telefoon in mijn zak om foto's te maken.

Het mooiste zou zijn om de gemak-zooms te hebben en ook wat leuke prime-lenzen erbij. Dat laatste doe ik nu door wat ouder glaswerk op de camera te schroeven (Minolta MD, Pentax/Takumar etc). Dat kan op meerdere systemen, dus die lenzen houd ik. Al is dat op de Fuji met de kleinere cropfactor wel interessanter dan op M43

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 10:15
mikekiwi schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 08:45:
[...]
Bij M43 heb ik de mogelijkheid om een 14-150mm lens te gebruiken (zie ook in de topicstart waar ik aangeef een superzoom te willen hebben) en dan heb ik omgerekend 28-300mm op M43 en daar kan ik aan beide kanten prima mee uit de voeten. Bij Fuji is 18-135 (=ca 28-200) het grootste bereik en die lens is dan ook nog bijna 2x duurder dan de vergelijkbare M43-varianten.

Bovenstaand geldt volgens mij ook voor Sony; buiten dat ben ik niet gecharmeerd van de nu voor mij betaalbare body's van Sony qua ergonomie, EVF en lensaanbod/-kwaliteit.

Eos M-50 heb ik ook naar gekeken. Camera lijkt me prima, maar ik durf de stap naar dat systeem niet aan met het geringe lensaanbod dat er nu is. Uiteraard kan ik een EF-adapter eropschroeven, maar dat vind ik in de basis een lapmiddel en dan verlies ik de compactheid van het systeem en dat is één van de redenen om juist voor systeemcamera's te kiezen.

Voor de duidelijkheid: omwille van de betaalbaarheid koop ik alles in goede gebruikte staat, dat is dan ook mijn referentie
Als ik je zo lees, heb je al geconcludeerd dat alleen M43 biedt wat je nodig hebt qua zoombereik en budget. ;) Een combinatie van twee systemen lijkt me erg onpraktisch, dus dan is het nu een kwestie van kiezen. Of je kiest voor budget en zoombereik en levert iets in op beeldkwaliteit bij M43. Of je spaart langer door, blijft bij Fuji en accepteert dat 18-135 op dit moment het maximum is.

Olympus komt overigens uit met een 12-200, dus 24-400 equivalent. Het zal optisch vast geen hoogvlieger zijn, en met een prijs van circa 1000 euro is het geen goedkoopje, maar koop je daar een tweedehands E-M5II bij, dan heb je een ultieme travelset, want objectief en body zijn beide spatwaterdicht. En je blijft binnen budget.

[ Voor 9% gewijzigd door Kwintessens op 23-02-2019 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikekiwi
Ha, die gedachte bekroop me ook een beetje toen ik aan het typen was...

Als het goed is komt er zo een pakketbezorger met een G80+12-60 lens. Gisteren via MP gekocht voor een leuke prijs (kan hem ook wel weer verkopen voor dat geld als het niet bevalt). En dan ga ik eens vergelijken met de Fuji+18-55. Uitkomst van dat vergelijk gaat bepalen welke route ik ga kiezen.

Uiteraard zijn er ook nog andere opties qua systemen (heb ook overwogen om toch weer naar APS-C-DSLR te gaan, maar op de één of andere manier, zie ik daar meer beren op de weg dan bij de keuze tussen Fuji/M43.

Die 12-200 is idd een mooi bereik, is iets goedkoper dan jij zegt (899 in de pre-order). Dan mis ik nog wel een macro-optie en de ultrawide-range, maar met een leuk geprijsde body en de hoop dat die 12-200 nog wat gaat dalen in prijs, blijft er nog wel wat ruimte over...twijfel even of dat genoeg is.

[ Voor 3% gewijzigd door mikekiwi op 23-02-2019 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
Heb vanmorgen een lekker rondje gewandeld in Leiden en de G80+12-60 3.5-5.6 vergeleken met de Fuji X-T1+18-55 2.8-4

Uitkomst: lekker gewandeld! ;)

Heb iso vastgezet op 200, diafragma wijd open in beide gevallen. Zo wilde ik in ieder geval zo groot mogelijke verschillen in DOF creëren

Fototechnische conclusies zijn dat er deels wat open deuren zijn ingetrapt, deels niet:

- DOF-verschil is er zeker, scheelt 1 a 2 stops diafragmeren schat ik in. Is in sommige gevallen op te lossen door afstand+brandpunt aan te passen (bij wat meer close-up onderwerpen prima te doen), maar bij wat meer groothoek-gebruik niet te doen en toch zichtbaar

- Panasonic-bestanden hebben duidelijk meer scherpte en contrast (uiteraard beoordeeld op onbewerkte RAW-bestanden)

- Ruis is zelfs bij ISO200 vooral in de blauwe lucht al zichtbaar bij de Panasonic. Is wel relatief eenvoudig bij te sturen in Lightroom; gaat iets ten koste van de scherpte, maar dan nog steeds wel iets scherper dan de Fuji

Handling: de G80 is qua grootte ondanks de kleinere sensor vergelijkbaar met de X-T1+18-55; als ik echt kleiner zou willen (niet per sé noodzakelijk) dan moet ik denken aan een Oly EM10 mkII met pancake of 12-32 of Panasonic GX. Maar als gezegd, daar gaat het me niet om
Grip is bij de G80 fijner, camera ligt goed in de hand, duidelijk beter dan de Fuji (zit bij beide Fuji snel met mijn duim op de D-Pad)

Conclusie: ik weet het nog niet... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Geen bijdrage aan het topic, maar ik wil toch even kwijt dat ik dit mooie foto's vind. Vooral die eerste is heel bijzonder. Mooie compositie en kleuren, bokeh vind ik iets minder, maar niet storend.

Tweede foto is de belichting wat vreemd, maar dat geeft het ook weer een uniek effect. Ik vind het op koraal lijken zo.

Is dit gewoon natuurlijke belichting? Of heb je met reflectiescherm en/of flitsers gewerkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikekiwi
Dank je! Bij beide foto's is de achtergrond natuurlijk belicht, maar heb ik de voorgrond iets bijgelicht met een klein led-paneeltje met oranje filter erop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

mikekiwi schreef op zondag 24 februari 2019 @ 15:40:
Heb vanmorgen een lekker rondje gewandeld in Leiden en de G80+12-60 3.5-5.6 vergeleken met de Fuji X-T1+18-55 2.8-4

Uitkomst: lekker gewandeld! ;)

Heb iso vastgezet op 200, diafragma wijd open in beide gevallen. Zo wilde ik in ieder geval zo groot mogelijke verschillen in DOF creëren

Fototechnische conclusies zijn dat er deels wat open deuren zijn ingetrapt, deels niet:

- DOF-verschil is er zeker, scheelt 1 a 2 stops diafragmeren schat ik in. Is in sommige gevallen op te lossen door afstand+brandpunt aan te passen (bij wat meer close-up onderwerpen prima te doen), maar bij wat meer groothoek-gebruik niet te doen en toch zichtbaar

- Panasonic-bestanden hebben duidelijk meer scherpte en contrast (uiteraard beoordeeld op onbewerkte RAW-bestanden)

- Ruis is zelfs bij ISO200 vooral in de blauwe lucht al zichtbaar bij de Panasonic. Is wel relatief eenvoudig bij te sturen in Lightroom; gaat iets ten koste van de scherpte, maar dan nog steeds wel iets scherper dan de Fuji

Handling: de G80 is qua grootte ondanks de kleinere sensor vergelijkbaar met de X-T1+18-55; als ik echt kleiner zou willen (niet per sé noodzakelijk) dan moet ik denken aan een Oly EM10 mkII met pancake of 12-32 of Panasonic GX. Maar als gezegd, daar gaat het me niet om
Grip is bij de G80 fijner, camera ligt goed in de hand, duidelijk beter dan de Fuji (zit bij beide Fuji snel met mijn duim op de D-Pad)

Conclusie: ik weet het nog niet... :'(
Je bent er toch uitgekomen aangezien je X-T20 te koop staat ? :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
Nee, heb de X-T1 en de lenzen nog hoor... Heb de X-T20 nu te koop om de G80 te bekostigen, mocht ik alsnog Fuji blijven dan ga ik dan even zien wat te doen (iig de G80 weer verkopen).
Of ik koop dan weer een X-T20, of ik verkoop de X-T1 ook en ga voor de X-T2 (als eerder gezegd, de zoeker van de X-T1 bevalt me iets beter dan die van de x-t20, de MP's heb ik niet per sé nodig

[ Voor 3% gewijzigd door mikekiwi op 24-02-2019 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TAA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-10 18:42

TAA

Liever IRC

De X-T1 is natuurlijk nog steeds een prima camera! Zelf heb ik hiermee de overstap naar het Fuji eco systeem gemaakt en ben toen begonnen met de 18-135 als kitlens. Uiteindelijk zijn hier een 10-24 en 100-400 bij gekomen waardoor ik met deze 3 lenzen mijn specifieke dingen kan doen (all-round, landschap en sport) zonder al te vaak van lens te hoeven wisselen. Afgelopen oktober de X-T1 verkocht en een X-T3 gekocht als upgrade voor met name het sport gedeelte.

TL:DR; ik heb ervoor gekozen om te sparen voor glas om zo uiteindelijk alle dingen te kunnen doen met de XT-1 die ik graag wilde doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-09 12:23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

PW prijs + €300 cashback ;)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Yes, cashback, dat geldt voor een heleboel lenzen en hier kun je de bedragen vinden. Dus als je nog van plan bent om de 200mm f/2.0 te kopen krijg je nu €600 terug :+

• mikekiwi
Inmiddels is de kogel hier door de kerk, ik ga de stap wagen naar M43. Heb alles op een rijtje gezet, wat oudere foto's bekeken van toen ik nog M43 had en een goede test gedaan met de G80+12-60 die ik nu ter test heb en dat bevalt prima.

Heb de X-T20 verkocht voor een mooi bedrag, samen met de 18-55 lens en de 50-230 lens. X-T1 gaat ergens in het weekend de verkoop in en nu dus verder de collectie aanvullen. Eerst maar de groothoek en superzoom aanschaffen en wachten op een mooie gebruikte 60mm macro. Ben benieuwd!
Pagina: 1