Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foitn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-05 19:21
Oke, dus we hebben te horen gekregen dat de ISDN lijn komt te vervallen.
Helaas, want dit werkt tot noch toe dikke prima.
We hebben hier in het bedrijf een Siemens HiPath 3500 staan, die naar onze mening niet aan vervanging toe is.
Nu hebben we een offerte gekregen voor VOIP gebruik, maar het bedrag voor de investering is toch behoorlijk.
Zeker als je dan na gaat dat we de hardware die we hebben staan niet meer kunnen gebruiken.

Nu kwam ik ergens tegen dat er ISDN naar SIP converters zijn. (Ben redelijk op de hoogte van IT en netwerken, maar telefonie is nog niet helemaal mijn ding, dus vergeef me als ik verkeerde termen gebruik)
Dit zou dan dus betekenen dat we onze huidige centrale met telefoons en 4 externe lijnen kunnen blijven gebruiken.
Uiteraard is dit de meest economisch verantwoorde keuze en zouden we dit graag zo implementeren.
Ik kom er echter nog niet uit wat ik dan precies nodig heb en hoe ik dit hele gebeuren dan ook daadwerkelijk aan de praat krijg dat ik kan gaan bellen via het interwebs.

Dan nu de vraag:
Is het mogelijk om een ISDN naar SIP (ofwel voip, ofwel ?) converter te gebruiken om onze siemens HiPath 3500 met alle toeters en bellen aan internet bellen te hangen? Zoja, kun je een voorbeeld geven?

Daarnaast is het van ons van belang dat het allemaal net zo stabiel is als dat het nu is :)
...
Telefooncentrale: Siemens HiPath 3500
Vaste telefoon: Siemens OptiPoint 500 (8x)
Dect telefoon: Gigaset SL400
Dect access point 2x

[ Voor 4% gewijzigd door Foitn op 20-02-2019 16:35 ]

Beste antwoord (via Foitn op 27-02-2019 16:40)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:38
Budget: Een Fritzbox (dan heb je een S0 poort)

Fatsoenlijk: Een Patton Smartnode, daarmee kun je ISDN2, meervoudig ISDN en ISDN30 simuleren over voip.

Verstandig: Centrale vervangen door een IP oplossing.
zo'n Hipath 3500 is een stuk antiek. Stroomverbruik, leeftijd, (gebrek aan) support en onderdelen: Leuk als ie werkt, stroom gratis is en betrouwbaarheid niet meer boeit (dus als ie stuk gaat is downtime geen ramp)
Imho geen optie als je dat ding zakelijk gebruikt.

Pattons zijn retestabiel, ik heb ze vroeger regelmatig gebruikt. Inmiddels liggen die ergens op een stapel niets te doen, aangezien de meeste van die antieke centrales uitgefaseerd zijn.

Heb je wel een fatsoenlijke internetverbinding? Anders is voip nog een uitdaging op zich. Mooiste is een aparte EVC naar je voip boer. Over het internet kan ook, mits je router fatsoenlijk QoS kan doen.

[ Voor 13% gewijzigd door DJSmiley op 20-02-2019 22:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
Ik heb met bedrijfsmatige telefonie geen enkele ervaring.
Wel weet ik dat er diverse routers zijn met een S0 bus waar je ISDN apparatuur op aan kunt sluiten.
Een paar voorbeelden :
De Fritz!box 7390 en 7170 er zullen er ongetwijfeld meer zijn .
Er zijn er ook met Dect (de 7390 heeft zowel Dect als S bus.
Deze doen ook VOIP (sip gegevens invoeren (en eventueel isdn configureren) en telefoneren maar).

Voor privé gebruik erg betrouwbaar maar voor zakelijk als je er afhankelijk van bent zul je vermoedelijk een goede provider met SLA uit moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:04
Volgens mij wil jij juist VOIP(sip) naar ISDN hebben om je oude centrales te behouden en blijven gebruiken, Niet de andere kant op, want je hebt geen werkende ISDN aansluiting meer die je om kan zetten naar VOIP

[ Voor 16% gewijzigd door consolefreak op 20-02-2019 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:21

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:38
Budget: Een Fritzbox (dan heb je een S0 poort)

Fatsoenlijk: Een Patton Smartnode, daarmee kun je ISDN2, meervoudig ISDN en ISDN30 simuleren over voip.

Verstandig: Centrale vervangen door een IP oplossing.
zo'n Hipath 3500 is een stuk antiek. Stroomverbruik, leeftijd, (gebrek aan) support en onderdelen: Leuk als ie werkt, stroom gratis is en betrouwbaarheid niet meer boeit (dus als ie stuk gaat is downtime geen ramp)
Imho geen optie als je dat ding zakelijk gebruikt.

Pattons zijn retestabiel, ik heb ze vroeger regelmatig gebruikt. Inmiddels liggen die ergens op een stapel niets te doen, aangezien de meeste van die antieke centrales uitgefaseerd zijn.

Heb je wel een fatsoenlijke internetverbinding? Anders is voip nog een uitdaging op zich. Mooiste is een aparte EVC naar je voip boer. Over het internet kan ook, mits je router fatsoenlijk QoS kan doen.

[ Voor 13% gewijzigd door DJSmiley op 20-02-2019 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Ik zou inderdaad kijken naar een andere centrale. Je hebt 8 telefoons en een DECT-apparaat. Voor 1300 euro heb je voip-toestellen, voor 350 euro heb je een mooie POE-switch, en dan moet je alleen nog even kijken of je zelf met Asterisk aan de gang gaat of een hosted oplossing zoekt. Als je echt goedkoop wilt, ben je voor 2000 euro klaar en betaal je een tientje per maand voor een trunk met 4 lijnen. Hosted voip is wat zorgelozer, maar met negen toestellen betaal je dan wat meer per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-05 11:11
Bij mijn oude werkgever hebben ze ook klanten met hipath's. Daar hebben ze het zelfde probleem, dat willen ze gaan oplossen met een patton ata. Voor hipath zijn geen nieuwe onderdelen meer beschikbaar. Dus als je het draaiend wilt houden, zo je naar een marktplaats oplossing moeten kijken als er wat stuk gaat. Vervanging voor de hipath 3500 is een openscap business x3r. Daar kan je wel je huidige toestellen mee gebruiken

• nautaonline
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:10
Hetzelfde probleem gehad bij een lokaal partycentrum/restaurant: 20 toestellen, vrij groot pand, en overal nog 2 draads bedrading. Om daar alle toestellen te vervangen naar VOIP en dus ook de bekabeling was een ramp:

Voorheen KPN eronder met 4x ISDN2, nu Vodafone OneNet Fixed Express met 8 lijntjes. Kost nu naar ik meende rond de 50 euro ex btw per maand. SLA erop en geen gezeur. Inclusief Converter, DSL in, ISDN uit.

Ik heb er geen omkijken meer naar, alleen als er wat met de centrale aan de hand is (Nooit..) en hebben onlangs van een ander loonbedrijf wat wel de HiPath eruit gegooid heeft, reserve onderdelen voor de hipath.

Voorlopig doet ie t nog wel..

Afhankelijk van je situatie mbt bekabeling en kosten, kun je dus kiezen voor de HiPath eruit, en VOIP erin, of een VOIP to ISDN converter. Zo'n Patton is dan een goede stabiele keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nullr0ute
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-06 16:32
Wat je wil doen is goed mogelijk met Patton boxes (dat is zo'n coverter waar je het over hebt), maar ik denk dat je goed na moet denken of je nog wel verder wilt met die toestellen.

[ Voor 39% gewijzigd door DJSmiley op 24-02-2019 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-06 20:19
Je kunt in een HiPath ook een HG1500 kaart plaatsen, zodat er een SIP trunk op kan. Wel licenties nodig per trunk kanaal maar vast wel aan te komen als je minimaal een v5 hebt nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
nullr0ute schreef op zondag 24 februari 2019 @ 16:39:
Je zou eens contact op kunnen nemen met spam, zij kunnen je helpen met de overstap en kijken wat voor jouw de beste oplossing is (Converter of toch iets anders).
Mijn ervaring met zulke bedrijven is dat je 3x moet betalen: 1x voor 'advies', 1x voor te dure apparatuur, en dan elke maand voor een net wat duurder abonnement.
Voip kost wholesale bijna niets. Denk aan 25 cent/maand voor een telefoonnummer en een cent/min aan gesprekskosten. Servers en data kosten ook bijna niets als je voldoende klanten hebt. Je betaalt uiteindelijk voor de service. Ik denk dat je beter af bent met een lokale ICT'er die defecte hardware snel kan vervangen, en een grote voip-provider die de kennis heeft om complexe storingen vlot te verhelpen.

[ Voor 3% gewijzigd door DJSmiley op 24-02-2019 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foitn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-05 19:21
Oke, duidelijk.
Ik ga even een opzetje maken voor wat de investering is als we op de HiPath blijven en wat het kost om over te stappen op VOIP.
Ik had eerlijk gezegt gehoopt dat zo'n converter met een paar tientjes wel klaar zou zijn, helaas.

Bedankt allemaal voor het meedenken!
Pagina: 1