Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn87
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-07 08:23
Op het moment ben ik smb solderen aan het oefenen op een oude MacBook-moederbord. Let vooral niet op de slordigheid. :p Op de onderstaande foto zie je de weerstand R9704 die los is gekomen en dat de koperen folieplaat is losgelaten. Ik heb een stukje van de folie blootgeschraapt en de weerstand een stukje gedraaid. Het lukt mij alleen niet zo makkelijk om de blootgelegde koper aan de weerstand te verbinden.

Heeft iemand de tip om dit voor elkaar te krijgen? :) Zonder deze weerstand doet het scherm van de MacBook Pro 2011 het niet.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/21aldeb.jpg

Weet alles over Crypto en Crypto.com #CROFAM

Beste antwoord (via Jorn87 op 21-02-2019 16:27)

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:34

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Hete lucht is voor dergelijke componenten en zeker printreparaties niet aan te raden. En zo lang de bout niet te heet staat en snel tipt kan je prima met een grote punt solderen. Flux is zeker aan te raden, met name BGA flux (meer een pasta) werkt 10x beter dan een pen met een vloeistof.

Een adertje van een gevlochten draad werkt prima. Probeer hem niet op maat te maken voor het solderen maar buig het ene adertje opzij uit een kort half gestripte draad, zo hou je een goed stukje over om vast te houden en te sturen. Eerst 1 kant solderen, dan het draadje in de juiste richting leggen, weer solderen en dan voorzichtig afknippen of snijden.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-07 21:56
Neem een stukje draad (liefst 1 vezel van een gevlochten draad) en leg deze tussen de 2 te solderen delen. Beetje flux erop, soldeer erbij en hopelijk gaat dat goed.

Alleen dat weerstand ziet er echt verschrikkelijk uit.... Heb je deze al nagemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-07 00:57
Nieuwe weerstand, wat flux, met je soldeerbout op de goede plaats proberen te krijgen en afmaken met een heteluchtstation en een pincetje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Die weerstand heeft geen terminals meer, die krijg je niet meer terug erop. Los van de schade op je pcb natuurlijk.

Doe je dit met een soldeerbout of hetelucht station?

• Jorn87
Bedankt voor jullie snelle reacties. _/-\o_
Tadango schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 16:14:
Neem een stukje draad (liefst 1 vezel van een gevlochten draad) en leg deze tussen de 2 te solderen delen. Beetje flux erop, soldeer erbij en hopelijk gaat dat goed.

Alleen dat weerstand ziet er echt verschrikkelijk uit.... Heb je deze al nagemeten?
Bedankt voor de tip. Ik zal dit zeker proberen. De weerstand heb ik nog niet gemeten, maar ik denk dat ik hem beter kan vervangen.
Flake schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:11:
Die weerstand heeft geen terminals meer, die krijg je niet meer terug erop. Los van de schade op je pcb natuurlijk.

Doe je dit met een soldeerbout of hetelucht station?
Met een soldeerbout, en ik denk dat mijn tip een beetje te groot is. Ik wil ook een heteluchtstation aanschaffen, maar het is lastig om een betaalbare te vinden die ook betrouwbaar is. De weerstand moet ik blijkbaar vervangen... Laten de terminals van een weerstand snel los? Of brand je ze makkelijk kapot?

Ik heb even gekeken wat de specs van de weerstand zijn:
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/1zmmakh.png

Klopt het dat ik hieruit lees dat het om een weerstand gaat met de eigenschappen: 33 ohm, 5% tolerantie, 1 tot 16 watt en Micro Foil. Verder weet ik niet zeker waar LF en 402 voor staan.

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:44
[b]Jorn87 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:26:
Klopt het dat ik hieruit lees dat het om een weerstand gaat met de eigenschappen: 33 ohm, 5% tolerantie, 1 tot 16 watt en Micro Foil. Verder weet ik niet zeker waar LF en 402 voor staan.
Volgens mij is het maximaal 1/16 W dus 0.0625W

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Dit wil je absoluut niet met een soldeerbout doen. Dus een reeks protips: Eleshop heeft Aoyue hetelucht stations voor 100 euro. Topding. Loodhoudende tin, flux en een pincet erbij en dan moet je hier aardig mee vooruit kunnen. Zoek wel een donorprint om op te oefenen, je gaat het nodige verbranden voordat je het onder de knie hebt.

Verder, wat die weeerstand betreft, 5% is tolerantie, 1/16W is een zestiende W (62,5mW), MF geen idee, LF lead free, en 402 moet waarschijnlijk 0402 zijn (case size). Dus gewoon een 33 ohm 0402 dikke film weerstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

33 ohm, 1/16 W, 0402 package, 5% tolerantie.
Als je dit soort werk wilt doen, is het handig om een donorboard te gebruiken. Deze zijn voor een paar euro op aliexpress te vinden. Je vindt daar ook de bekende goedkope hetelucht stations zoals Ayoue e.d.

Ik neem aan dat je de video's van Louis Rossmann op YouTube al hebt gevonden?

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:32
Waarom absoluut niet met een soldeerbout? :? Ik doe niets anders dan 0402 en 0603 met een handbout op printplaten zetten.

Het is alleen jammer dat de soldeerbout waarschijnlijk te heet stond en daardoor die spoor is losgekomen.

Koop een 1206 weerstand van 33 Ohm. Die is waarschijnlijk groot genoeg om die gap te overbruggen.

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 21-02-2019 11:36 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Is dit een oplossing?

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-07 21:56
Hete lucht bout: https://www.banggood.com/...=myorder&cur_warehouse=CN

We hebben op de club een stuk of 6, allen prima.

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:34

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Hete lucht is voor dergelijke componenten en zeker printreparaties niet aan te raden. En zo lang de bout niet te heet staat en snel tipt kan je prima met een grote punt solderen. Flux is zeker aan te raden, met name BGA flux (meer een pasta) werkt 10x beter dan een pen met een vloeistof.

Een adertje van een gevlochten draad werkt prima. Probeer hem niet op maat te maken voor het solderen maar buig het ene adertje opzij uit een kort half gestripte draad, zo hou je een goed stukje over om vast te houden en te sturen. Eerst 1 kant solderen, dan het draadje in de juiste richting leggen, weer solderen en dan voorzichtig afknippen of snijden.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-07 08:40
Kijkend naar die weerstand die nu op de print zit: het lijkt dat het eindje mist en dat die weerstand niet meer bruikbaar is. Je zult die dus moeten vervangen.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-07 14:52

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

De pad is weg EN de terminal op de weerstand is weg. Tijd voor een bodge-wire naar een dichtbijzijnd punt.

• Jorn87
Bedankt voor de waardevolle tips! _/-\o_

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:55

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Achteraf een paar minuten in de ultrasoon :Y (als je dat hebt)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-07 00:21

SA007

Moderator Tweaking
@Damic als iemand een ultrasoon + juiste vloeistof heeft om printplaten te reinigen denk ik niet dat er een vraag over een componentje solderen komt.

Voor zo'n klein puntje is een wattenstaafje met isopropanol (of gewone alcohol) is prima.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:55

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

weet ik, het kleine puntje ben ik niet bang voor, het is hoe dat de rest eruit zit. Het is en blijft een macbook.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn87
Ik heb hem kunnen verbinden en de backlight gaat aan. Maar er verschijnt geen Apple-logo op het scherm. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-07 07:12
Jorn87 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:26:

LF staat voor lood vrij (Lead Free).
402 zal 0402 moeten zijn, dat is de afmeting van het component. 0402, 0603, 0805 enz. zijn veel voorkomende standaard SMT maten.

[ Voor 15% gewijzigd door TLer op 23-02-2019 16:07 ]

Pagina: 1