Krakend geluid op koptelefoon bij gebruik powerline

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merik
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01:56
Beste allen, Sinds afgelopen zaterdag heb ik een powerline verbinding in huis, als verbinding naar een kamer zonder wifi. Na installatie bleek de verbinding snel en stabiel, echter toen ik een koptelefoon inplugde op de 3.5mm uitgang voor audio (laptop), bleek er een storend krakend geluid hoorbaar via de koptelefoon. Bij het unpluggen van de LAN kabel verdwijnt dit geluid weer, en bij inpluggen is het geluid terug. Het gaat om een powerline zonder wifi, met verbinding voor netwerkkabel, de powerline is een model van Ziggo (Comtrend?)

De opstelling van het netwerk in huis:
Enkelvoudige wandcontactdoos met TV/data (coax) splitter, kabelmodem (Connectbox) op data-kabel met telefoon- en internetuitgang (Alles-in-1 pakket Ziggo). LAN kabel vanuit de kabelmodem naar de 1e powerline adapter, de 2de adapter zit 10-15 meter verder op de 1e verdieping. Van hieruit loopt een LAN kabel naar de laptop die ik gebruik. Wat betreft elektriciteitsnetwerk kan ik weinig zeggen, dit is aangelegd rond 1970, mogelijk zitten de powerline adapters op verschillende stroomgroepen (stopcontact). Verschillende fases waarschijnlijk niet, zoals gezegd is de internetverbinding snel en stabiel.

Wat ik geprobeerd heb / observaties:
  • Andere stopcontacten in verschillende ruimtes, voor beide adapters, zowel geaard als ongeaard
  • Andere LAN kabels van/naar beide adapters
  • Wifi van de kabelmodem uitzetten en telefoonverbinding ontkoppelen (TV uitgeschakeld). Ook getest met alleen de powerline verbinding/laptop aangesloten.
  • Bij het gebruik van een andere koptelefoon of oortjes is het krakende geluid ook aanwezig (bij de ene koptelefoon minder storing dan de andere). De (slechte) speakers van de laptop lijken het geluid niet te hebben.
  • Bij hogere interactiviteit (bv. openen video-stream) wordt het krakend geluid sterker
  • Grotere/kleinere afstand tussen de 2de adapter/laptop heeft geen effect
  • Wandcontactdoos lijkt in orde (?)
Ik heb 2 keer telefonisch contact gehad met de klantenservice van Ziggo. Hierin is aangegeven dat er een mogelijke storing is door elektrische apparatuur, die aangesloten is op het het stroomnet. Het advies wat verder gegeven is staat bij hetgeen wat ik geprobeerd heb. Ook heb ik het geprobeerd via het Ziggo forum (Ziggo Community) https://community.ziggo.n...ters-lan-verbinding-37246 . Na enig zoekwerk op internetfora heb ik niets kunnen vinden over een mogelijke oorzaak voor dit probleem, echter wordt er in andere situaties (niet i.c.m. powerline) wel melding gemaakt van een aardlus die dit geluid kan veroorzaken d.m.v. een stroom, dit lijkt vrijwel identiek mijn probleem. Misschien gaat dit via de folie/beschermlaag van de LAN kabel (UTP), kan deze stroom in dit geval overspringen naar het moederbord van de laptop, of is er mogelijk sprake van Elektro-Magnetische Interferentie? Bij voorbaat dank voor uw reactie.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-10 20:40
Klinkt als een aarde verschil...

Als test.... kun je een stukje koperdraad verbinding met zowel je laptop (metalen onderdeel daarvan) en de randaarde van het stopcontact waar je de adapter van je laptop op inprikt.

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik denk dat powerline er weinig mee te maken heeft en meer de lan verbinding/aarding zoals @shure-fan aangeeft. Kan uiteindelijk wel het lan gedeelte van de powerline zijn uiteraard

Heb je het probleem ook als je hem direct in de router stopt?
Heb je het probleem ook als je op accu werkt?

Ik kom op google het vrij veel tegen, daar is het of de switch of de kabel (of laptop). Aangezien je de kabels al hebt vervangen zou ik eens de powerline wisselen:
https://www.google.nl/sea...onnected+to+network+cable

[ Voor 50% gewijzigd door laurens0619 op 20-02-2019 17:27 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-10 07:57
Hebben de netwekkabels die je gebruikt connectoren met een metalen buitenkant?
Zo ja dan zijn ze shielded en kun je een netwerkkabel zonder dat metaal om de connector proberen en kijken of het probleem dan weg gaat.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17:21
Er zijn powerline adapters die de aardingsleiding gebruiken om het LAN signaal over te brengen, dan heeft aarding van je audio apparatuur geen zin, integendeel.
Als dat in de powerline niet uit te zetten valt, dan is de enige oplossing een ander type powerline adapter te kopen, die de aardingslijn hier niet voor gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merik
@MewBie Cat5 kabel, geen shielding. Ik heb begrepen dat er folie om deze kabels zit met geleidende capaciteit, het leek van belang om dit te vermelden.

Als de laptop direct via LAN-kabel op de kabelmodem is aangesloten, is er geen storing, ook aangesloten op adapter, het probleem is er alleen bij het gebruik van de powerline verbinding.

Na nog getest te hebben, treedt het probleem ook op bij het aansluiten van de laptop-adapter (op laptop) op het stopcontact van de powerline, ook zonder power-line. Dus (tweede) powerline-> adapter laptop daarop -> laptop. Het met elkaar wisselen van de 2 powerline adapters heeft geen effect.

Na het proberen van de suggestie van shure-fan lijkt het ruis vrijwel volledig te verdwijnen bij het houden van koperdraad tegen een uitgang van de laptop (bv. metaal VGA-uitgang of HDMI-uitgang). Dit lijkt er op te duiden dat er inderdaad wat stroom op het moederbord komt te staan. Bij het verbinden van dit draadje met een aarde in een stopcontact komt dit ruis overigens weer terug, vreemd genoeg.

Ik zal uitzoeken welk type dit is (een Comtrend waarschijnlijk). Ik heb gesproken met een kennis met verstand van elektra, die even komen kijken is, maar hij heeft niet echt kunnen helpen. Overigens, excuus voor de late reactie, door een flinke verkoudheid ben ik niet toegekomen aan het testen met de powerline.

[ Voor 17% gewijzigd door Merik op 05-03-2019 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Misschien lees ik er overheen, maar ik lees nergens of de stopcontacten die je gebruikt voorzien zijn van randaarde.

Als je constateert dat hetzelfde optreedt als je je laptop op stopcontact in kwestie aansluit zonder de PLC-adapter, dan heeft het niets met de PLC te maken.

Als je geen randaarde hebt op die stopcontact is de vervolgvraag: is je laptopvoeding dubbelgeisoleerd (lees: zit er een stekker aan die randaardecontact maakt)?

Het klinkt alsof je hier een apparaat wat geaard aangesloten hoort te worden ongeaard aansluit en dan zodra je een andere kabel erin steekt de gevolgen daarvan ervaart. Dat heeft niets te maken met PLC of met je headset of met je koptelefoon. Als dat zo is verbaas ik me overigens dat iemand met "verstand van elektra" daar niet op kwam.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merik
Het ruis dat aanwezig is zodra de laptop-adapter is ingeplugd, is er alleen als het doorgelust stopcontact van de powerline adapter gebruikt wordt, om de laptop-adapter in te pluggen. Normaal gesproken is er geen sprake van ruis, bij het gebruik van andere stopcontacten en geen verbinding met powerline (via LAN-kabel of laptop-adapter). De aansluiting voor de adapter is niet dubbelgeisoleerd denk ik, het is een platte stekker die geen contact maakt met de randaarde in het stopcontact.

[ Voor 3% gewijzigd door Merik op 05-03-2019 18:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dan wijst het juist wel op een dubbelgeisoleerd apparaat, dus eentje die geen randaarde nodig zou moeten hebben. Dat is handig, want veel stopcontacten zonder randaarde enzo. Minder handig: voor de hand liggende oorzaak van je problemen kun je wegstrepen...

Zomaar een brainfart: beide PLC adapters van die Ziggo sets hebben een doorlus. Wat gebeurt er als je ze omwisselt en dus tijdelijk even op de andere inplugt?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merik
@dion_b Ik heb het nog even geprobeerd met beide powerlines in ongeaarde stopcontacten en gebruik van verschillende combinaties stopcontacten (geaard/ongeaard, ook voor kabelmodem), maar zonder succes. Blijkbaar wordt de randaarde ook gebruikt bij dit model powerline, volgens een ander forumthread on het Tweakers forum (wellicht voor hogere snelheden). Het omwisselen van de adapters had ik al geprobeerd, dit had geen effect.

Ik heb besloten om de powerline terug te sturen naar Ziggo omdat het probleem niet verholpen kon worden, en het idee van een kleine stroom op het moederbord van mijn laptop/andere apparatuur niet erg fijn is. Ik ga op zoek naar een andere oplossing. Dank voor de reacties en het uitzoeken van het probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door Merik op 08-03-2019 14:54 ]

Pagina: 1