Beste allen, Sinds afgelopen zaterdag heb ik een powerline verbinding in huis, als verbinding naar een kamer zonder wifi. Na installatie bleek de verbinding snel en stabiel, echter toen ik een koptelefoon inplugde op de 3.5mm uitgang voor audio (laptop), bleek er een storend krakend geluid hoorbaar via de koptelefoon. Bij het unpluggen van de LAN kabel verdwijnt dit geluid weer, en bij inpluggen is het geluid terug. Het gaat om een powerline zonder wifi, met verbinding voor netwerkkabel, de powerline is een model van Ziggo (Comtrend?)
De opstelling van het netwerk in huis:
Enkelvoudige wandcontactdoos met TV/data (coax) splitter, kabelmodem (Connectbox) op data-kabel met telefoon- en internetuitgang (Alles-in-1 pakket Ziggo). LAN kabel vanuit de kabelmodem naar de 1e powerline adapter, de 2de adapter zit 10-15 meter verder op de 1e verdieping. Van hieruit loopt een LAN kabel naar de laptop die ik gebruik. Wat betreft elektriciteitsnetwerk kan ik weinig zeggen, dit is aangelegd rond 1970, mogelijk zitten de powerline adapters op verschillende stroomgroepen (stopcontact). Verschillende fases waarschijnlijk niet, zoals gezegd is de internetverbinding snel en stabiel.
Wat ik geprobeerd heb / observaties:
De opstelling van het netwerk in huis:
Enkelvoudige wandcontactdoos met TV/data (coax) splitter, kabelmodem (Connectbox) op data-kabel met telefoon- en internetuitgang (Alles-in-1 pakket Ziggo). LAN kabel vanuit de kabelmodem naar de 1e powerline adapter, de 2de adapter zit 10-15 meter verder op de 1e verdieping. Van hieruit loopt een LAN kabel naar de laptop die ik gebruik. Wat betreft elektriciteitsnetwerk kan ik weinig zeggen, dit is aangelegd rond 1970, mogelijk zitten de powerline adapters op verschillende stroomgroepen (stopcontact). Verschillende fases waarschijnlijk niet, zoals gezegd is de internetverbinding snel en stabiel.
Wat ik geprobeerd heb / observaties:
- Andere stopcontacten in verschillende ruimtes, voor beide adapters, zowel geaard als ongeaard
- Andere LAN kabels van/naar beide adapters
- Wifi van de kabelmodem uitzetten en telefoonverbinding ontkoppelen (TV uitgeschakeld). Ook getest met alleen de powerline verbinding/laptop aangesloten.
- Bij het gebruik van een andere koptelefoon of oortjes is het krakende geluid ook aanwezig (bij de ene koptelefoon minder storing dan de andere). De (slechte) speakers van de laptop lijken het geluid niet te hebben.
- Bij hogere interactiviteit (bv. openen video-stream) wordt het krakend geluid sterker
- Grotere/kleinere afstand tussen de 2de adapter/laptop heeft geen effect
- Wandcontactdoos lijkt in orde (?)