Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen in schaduw nieuwe dakopbouw buurman

Pagina: 1
Acties:

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Topicstarter
Ik woon in een rijtjeshuis, waarbij de woning naast de mijne onlangs is verkocht aan iemand die deze helemaal wil opknappen en doorverkopen. Hierbij wil hij ook een dakopbouw realiseren.

Mijn dak ligt pal op het zuiden, met een minieme afloop naar beneden (voor afwatering). Het huis zit aan westzijde. De nieuwe dakopbouw zal er voor gaan zorgen dat ik vanaf de middag een enorme schaduw op mijn panelen zal krijgen. Dit zal zonder meer zorgen voor een fors verminderde opbrengst.

Nu heb ik al rondgezocht of het zin zou hebben bezwaar te maken tegen een dergelijke opbouw en wat ik daarvan vind is dat dat eigenlijk niet gaat. Andere huizen in de straat hebben al een dergelijke opbouw en dat wordt door de gemeente standaard gewoon goedgekeurd.

Nu baal ik uiteraard enorm hiervan - dit gaat me gewoon honderden euro per jaar kosten. Nu ben ik op zoek naar ideeen hoe ik dit verlies zou kunnen beperken. Het mooiste zou natuurlijk zijn om zelf ook een dakopbouw te nemen, maar dat kan momenteel helaas financieel niet uit. Ik heb ook al gevraagd of hij akkoord zou gaan dat ik de panelen dan op zijn dakopbouw zou leggen, maar daar heeft hij - begrijpelijk - geen zin in, omdat dat verkoop zou kunnen bemoeilijken.

Het enige wat ik kan bedenken wat mogelijk zin zou hebben is de panelen een kwartslag te draaien - richting oost. Dan pakken ze bij de ochtendzon - waar er geen obstakels zijn - de volle zon (en wekken dan iets meer op). Als de zon over het hoogtepunt heen is - en ze dus in de schaduw liggen - wekken ze nauwelijks iets op en heeft dus het feit dat ze op oost liggen ook weinig nadelige effecten.

Zie ik hier een mogelijkheid over het hoofd? Heeft mijn plan de panelen naar oost te draaien uberhaupt zin?

Ik ontken het bestaan van IE.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-11 18:35
cyberstalker schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 13:45:
Ik woon in een rijtjeshuis, waarbij de woning naast de mijne onlangs is verkocht aan iemand die deze helemaal wil opknappen en doorverkopen. Hierbij wil hij ook een dakopbouw realiseren.

Mijn dak ligt pal op het zuiden, met een minieme afloop naar beneden (voor afwatering). Het huis zit aan westzijde. De nieuwe dakopbouw zal er voor gaan zorgen dat ik vanaf de middag een enorme schaduw op mijn panelen zal krijgen. Dit zal zonder meer zorgen voor een fors verminderde opbrengst.

Nu heb ik al rondgezocht of het zin zou hebben bezwaar te maken tegen een dergelijke opbouw en wat ik daarvan vind is dat dat eigenlijk niet gaat. Andere huizen in de straat hebben al een dergelijke opbouw en dat wordt door de gemeente standaard gewoon goedgekeurd.

Nu baal ik uiteraard enorm hiervan - dit gaat me gewoon honderden euro per jaar kosten. Nu ben ik op zoek naar ideeen hoe ik dit verlies zou kunnen beperken. Het mooiste zou natuurlijk zijn om zelf ook een dakopbouw te nemen, maar dat kan momenteel helaas financieel niet uit. Ik heb ook al gevraagd of hij akkoord zou gaan dat ik de panelen dan op zijn dakopbouw zou leggen, maar daar heeft hij - begrijpelijk - geen zin in, omdat dat verkoop zou kunnen bemoeilijken.

Het enige wat ik kan bedenken wat mogelijk zin zou hebben is de panelen een kwartslag te draaien - richting oost. Dan pakken ze bij de ochtendzon - waar er geen obstakels zijn - de volle zon (en wekken dan iets meer op). Als de zon over het hoogtepunt heen is - en ze dus in de schaduw liggen - wekken ze nauwelijks iets op en heeft dus het feit dat ze op oost liggen ook weinig nadelige effecten.

Zie ik hier een mogelijkheid over het hoofd? Heeft mijn plan de panelen naar oost te draaien uberhaupt zin?
Als het vergunningsplichtig is zou je bezwaar kunnen maken en wellicht weet niet of dit ook voor een prive persoon geldt plan schade kunnen claimer (moet je even op googlen). Maar als het qua vergunning binnen de regels valt, gaat de vergunning verleend worden. Je kunt dan wel het traject enorm frusteren, waardoor er misschien van afgezien wordt. Zeker als het niet je buurman is/wordt, kan je dit overwegen. Gaat je wel een boel energie kosten.

Als het vergunningsvrij is, check de voorschriften, dan heb je geen poot om op te staan.

En idd dan alles op oost, heb je in de winter/ lage staande zon seizoen voordeel van, er is dan in verhouding iets meer zon dan later op de dag en minder kans op binnendrijvende wolken. Maar meer kans op ochtendmist.

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-11 14:57
Dus puur zakelijk aanpakken, want het zal hem dus een worst wezen wat de gevolgen zijn. Hij wil alleen maar geld zien en hoeft niet naast je te wonen de komende +10j
Ik heb ook al gevraagd of hij akkoord zou gaan dat ik de panelen dan op zijn dakopbouw zou leggen, maar daar heeft hij - begrijpelijk - geen zin in, omdat dat verkoop zou kunnen bemoeilijken.
Heeft hij zelf nog mee proberen te denken? Want nu is het hem dus wel kenbaar gemaakt dat zijn uitbouw erg nadelige gevolgen hebben.

Mits m'n onderbuik gevoel goed zit (dat de gevolgen voor jou hem een worst zal wezen), zou ik met man en macht proberen dit tegen te gaan!
Dus stop met tijd besteden om dit probleem op te lossen maar probeer dit überhaupt te voorkomen!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-11 21:35

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Staat er wellicht nog iets in de koopakte over erfdienstbaarheid van licht, lucht en uitzicht waar je iets mee kan?

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hoe zou dit niet gaan? Is de situatie hetzelfde? Zijn er bij die andere dakopbouwen ook zonnepanelen in de schaduw gelegd en dat is goedgekeurd? Het is niet voor niets dat er een vergunningsprocedure is he?

Ik zou zeggen dat dit wel kansrijk is. In elk geval zou je voor het verlies in inkomen gecompenseerd kunnen worden. Nu heb je duizenden euro's geïnvesteerd, met een bepaalde opbrengst. Ik zou minimaal een gelijk percentage van de initiele investering terug willen als het percentage verlies van opbrengst.

Ik weet niet of je op die manier bezwaar kan indienen, maar ik zou het niet zomaar afschrijven omdat er meer dakopbouwen gerealiseerd zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 20-02-2019 14:54 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-11 19:24
Dus de buurman mag jou niet belemmeren in jouw rechten maar jij mag de buurman wel belemmeren in zijn rechten? Dat lijkt mij niet helemaal eerlijk.

Het standpunt van een gemeente op een vergelijkbare zaak:
2. Hoe gaan wij hier als gemeente mee om en wat is het standpunt?
Zoals altijd zal een burger bij plannen op zijn terrein/gebouw rekening moeten houden met mogelijkheden die bij recht aanwezig zijn bij buren, ook al zijn deze rechten niet benut. Bij het plaatsen van zonnepanelen op het dak zal men dus moeten kijken of de buren aan de zonzijde nog bouwmogelijkheden hebben die mogelijk van invloed zijn. Als we dit willen beperken zal dit in een bestemmingsplan aangepast moeten worden, wat mogelijk tot planschadeclaims kan leiden.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Topicstarter
Ik heb net contact gehad met de gemeente en het blijkt dat de vergunning al een tijd geleden verleend is, waardoor de bezwaartermijn inmiddels is verlopen - sinds gisteren. De gemeente geeft aan om die reden niets voor mij te kunnen doen.

Ik ontken het bestaan van IE.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:14
Je kan vragen of hij er bij jouw ook een opbouw op wil plaatsen, plaats je daar weer de panelen op .
Pagina: 1