3570K overclock 4,5ghz OC, Voltage zakt onder load?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IIwouterNL
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12:13
Ik heb me ondertussen flink ingelezen in CPU overclocken en heb een stabiele overclock gevonden op 4,5ghz voor m'n 3570K de vraag is alleen, doe ik het zo goed? Ik heb de multiplier x45 gedaan en heb 0,1v toegevoegd (ik heb een MSI Z77a-G43 en die heeft niet de mogelijkheid om een fixed core voltage te hanteren maar kan wel de voltage iets opschroeven). Ik heb de turbo uitgeschakeld. Ik merk alleen dat de Vcore vrij hoog blijft op idle (rond 1.27/1.3) terwijl ik wel alle power saving features aan heb staan (zoals heist etc). zodra ik Intelburntest aan zet zakt de CPU Vcore naar 1.216? Hoe kan dit?

temperaturen blijven overigens wel netjes onder de 80 graden.

Ik check de Vcore met CPUID HWMonitor

Beste antwoord (via IIwouterNL op 20-02-2019 21:51)

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Een aantal dingen zijn hier aan de hand. Allereerst het dalen van je vCore een normaal gegeven, het is een veiligheid ingebouwd om micro-voltagespikes op te vangen, echter hoe dit werkt verschilt per CPU en Moederbord. Een goed moederbord heeft tegenwoordig een vorm van LLC, load line calibration. Dat is een correctie op die veiligheid, vaak in te stellen in 5-10 stappen. Doorgaans zorgen de hoogste stappen ervoor dat je onder load juist meer voltage krijgt dan je instelt in bios, maar vaak is een instelling van rond de 75% 'spot on' qua voltage.

Nu heb ik mij vandaag serieus voor je rotgezocht naar vergelijkbare vragen en uitleg of er LLC aanwezig is op je bord, dit blijkt niet aanwezig te zijn op je bord. Helaas is het moederbord met zn 5 fases niet het stabielste bord dat je kan vinden, dus zonder LLC kan je weinig anders doen.

Verder geef je aan dat je je multiplier instelt op 45. Maar gezien je alleen 'offset' voltages in kan stellen raad ik je aan alleen via de turbo multi over te clocken, dan werken de powersaving features ook weer zoals zou moeten. Hieronder volgen de juist instellingen om met een auto vcore + offset te werken:

CPU bas Frequency[10Hz] 10000
Adjust CPU Ratio Auto
Adjust CPU Ratio in os Disabled
Internal PLL Overvoltage Disabled
EIST Enabled
Intel Turbo Boost Enabled
Enhanced Turbo Enabled
OC Genie Button Operation By BIOS Options
My OC Genie Default
DRAM Reference Clock Auto
DRAM Frequency Auto
Extreme Memory Profile(X.M.P.) Enabled
Dram Timing Mode Auto
Memory Fast Boot Enabled
Spread Spectrum Disabled
CPU Core Voltage Auto
OC Retry Count 1

CPU Features
Hyper threading Enabled
Active Processor Cores All
Limit Cpuid Maximum Disabled
Execute Disable Bit Enabled
Intel Virtualization Tech Disabled
Intel VT-D Tech (it's grey out) Disabled
Power Technology Custom
C1E Support Enabled
Overspeed Protection Disabled
Intel C-State Enabled

Long duration power limit(W) 255 <----------------- al deze waardes zo hoog mogelijk
Long duration Maintained(s) 2 <----------------- al deze waardes zo hoog mogelijk
Short duration power limit(W) 255<----------------- al deze waardes zo hoog mogelijk
Primary Plane Current Limit(A) 1024 <----------------- al deze waardes zo hoog mogelijk
Secondary Plane Current Limit(A) 60 <----------------- al deze waardes zo hoog mogelijk
Primary plane turbo power limit(W) 255 <----------------- al deze waardes zo hoog mogelijk
Secondary plane turbo power limit(W) 255 <----------------- al deze waardes zo hoog mogelijk

1-Core Ratio Limit 45 <----------------- Hier stel je je overclock in!
2-Core Ratio Limit 45 <----------------- Hier stel je je overclock in!
3-Core Ratio Limit 45 <----------------- Hier stel je je overclock in!
4-Core Ratio Limit 45 <----------------- Hier stel je je overclock in!

Ik ben geen voorstander van auto OC/ Voltage, echter is dit bord zo ontworpen dat je er helaas niet onderuit komt.

Voor de goede orde, je CPU blijkt dus al stabiel op 4500Mhz @ 1,216v en misschien nog lager. Met een beter bord met LLC kan je dus in bios 1,22v instellen en dan benchen. Met een grens van 1,35v of 85c load, kan je nagaan hoever je kan komen met een beter bord. reken zo'n 0,05v per 100Mhz, voila.. 4800Mhz is ineens in zicht. Dan wordt een net iets beter bord ineens een stuk leuker ;) Succes

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Een aantal dingen zijn hier aan de hand. Allereerst het dalen van je vCore een normaal gegeven, het is een veiligheid ingebouwd om micro-voltagespikes op te vangen, echter hoe dit werkt verschilt per CPU en Moederbord. Een goed moederbord heeft tegenwoordig een vorm van LLC, load line calibration. Dat is een correctie op die veiligheid, vaak in te stellen in 5-10 stappen. Doorgaans zorgen de hoogste stappen ervoor dat je onder load juist meer voltage krijgt dan je instelt in bios, maar vaak is een instelling van rond de 75% 'spot on' qua voltage.

Nu heb ik mij vandaag serieus voor je rotgezocht naar vergelijkbare vragen en uitleg of er LLC aanwezig is op je bord, dit blijkt niet aanwezig te zijn op je bord. Helaas is het moederbord met zn 5 fases niet het stabielste bord dat je kan vinden, dus zonder LLC kan je weinig anders doen.

Verder geef je aan dat je je multiplier instelt op 45. Maar gezien je alleen 'offset' voltages in kan stellen raad ik je aan alleen via de turbo multi over te clocken, dan werken de powersaving features ook weer zoals zou moeten. Hieronder volgen de juist instellingen om met een auto vcore + offset te werken:

CPU bas Frequency[10Hz] 10000
Adjust CPU Ratio Auto
Adjust CPU Ratio in os Disabled
Internal PLL Overvoltage Disabled
EIST Enabled
Intel Turbo Boost Enabled
Enhanced Turbo Enabled
OC Genie Button Operation By BIOS Options
My OC Genie Default
DRAM Reference Clock Auto
DRAM Frequency Auto
Extreme Memory Profile(X.M.P.) Enabled
Dram Timing Mode Auto
Memory Fast Boot Enabled
Spread Spectrum Disabled
CPU Core Voltage Auto
OC Retry Count 1

CPU Features
Hyper threading Enabled
Active Processor Cores All
Limit Cpuid Maximum Disabled
Execute Disable Bit Enabled
Intel Virtualization Tech Disabled
Intel VT-D Tech (it's grey out) Disabled
Power Technology Custom
C1E Support Enabled
Overspeed Protection Disabled
Intel C-State Enabled

Long duration power limit(W) 255 <----------------- al deze waardes zo hoog mogelijk
Long duration Maintained(s) 2 <----------------- al deze waardes zo hoog mogelijk
Short duration power limit(W) 255<----------------- al deze waardes zo hoog mogelijk
Primary Plane Current Limit(A) 1024 <----------------- al deze waardes zo hoog mogelijk
Secondary Plane Current Limit(A) 60 <----------------- al deze waardes zo hoog mogelijk
Primary plane turbo power limit(W) 255 <----------------- al deze waardes zo hoog mogelijk
Secondary plane turbo power limit(W) 255 <----------------- al deze waardes zo hoog mogelijk

1-Core Ratio Limit 45 <----------------- Hier stel je je overclock in!
2-Core Ratio Limit 45 <----------------- Hier stel je je overclock in!
3-Core Ratio Limit 45 <----------------- Hier stel je je overclock in!
4-Core Ratio Limit 45 <----------------- Hier stel je je overclock in!

Ik ben geen voorstander van auto OC/ Voltage, echter is dit bord zo ontworpen dat je er helaas niet onderuit komt.

Voor de goede orde, je CPU blijkt dus al stabiel op 4500Mhz @ 1,216v en misschien nog lager. Met een beter bord met LLC kan je dus in bios 1,22v instellen en dan benchen. Met een grens van 1,35v of 85c load, kan je nagaan hoever je kan komen met een beter bord. reken zo'n 0,05v per 100Mhz, voila.. 4800Mhz is ineens in zicht. Dan wordt een net iets beter bord ineens een stuk leuker ;) Succes

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IIwouterNL
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12:13
Wauw, thnx voor de duidelijke uitleg! ik ga ermee aan de slag!