Vraag

• Phlegomatic
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Al jaren maak ik geen gebruik van telefoons ("vast" noch mobiel), wat ik nu eigenlijk zou willen is een "vaste" draadloze telefoon met welke het mogelijk is alleen gebeld te kunnen worden door telefoonnummers die in het interne "telefoonboek" bestaan. (whitelist idee zeg maar) Het maakt ook eigenlijk niet uit dat andere nummers ook kunnen bellen, zolang er op deze niet geattendeerd wordt.
Zowel google als enkele handleidingen lijken hier geen duidelijkheid over te kunnen geven. Call blocking lijkt wel een ding, maar dat werkt dan via een blacklist.
Is whitelisting - in toestel - mogelijk? Is het common? Is er een wellicht een naam voor?

Qua apparaat eigenlijk maar zes eisen, mogelijkheid voor meerdere handsets, dockingstation/lader, gebeld kunnen worden, whitelisten, en een enigszins (a)esthetisch plezierend, luxe vormgeving. Prijs is onbelangrijk.

Dit zoek ik omdat ik voor "nood" bereikbaar zou willen zijn voor enkele mensen waar ik dat belangrijk voor acht, zonder ooit gestoord te kunnen worden door anderen; ik ben met name werkzaam in de audiovisuele sector en een plotseling geluid kan opnames laten mislukken, hetgeen ik voor nood zou willen accepteren, voor verkeerd verbonden, enquêtes, verkoop, en andere trivialiteiten duidelijk niet. Natuurlijk begrijp ik dat iedere telefoon ook gewoon uit zou kunnen, echter vergt dit extra handelingen en bijkomend het risico vergeten te kunnen worden, terwijl het "nood" aspect op die momenten juist weer wegvalt.

Een andere mogelijkheid is natuurlijk een Raspberry Pi met modem voor het basisstation en deze alleen de gewhiteliste oproepen door te laten geven, maar daar gaat dit topic niet over gezien ik het, indien mogelijk, liever direct door de telefoon zou willen laten doen.

Beste antwoord (via Phlegomatic op 20-02-2019 16:32)

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-11 08:27

Tijntje

Hello?!

De meeste draadloze DECT sets hebben wel een Call Barring feature in zich die er voor zorgt dat enkel nummers in het adres boek je mogen bellen.
Bijvoorbeeld https://www.amazon.co.uk/...-C620A-Trio/dp/B00DM7ILAO

[ Voor 27% gewijzigd door Tijntje op 20-02-2019 19:29 ]

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Alle reacties

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:20
Is de app van Hushed https://hushed.com misschien iets?
Je krijgt dan een virtueel telefoonnummer dat in principe geheim blijft.

En als alleen het geluid van de telefoon een probleem is dan zou je ook een flitser op de telefoon kunnen aansluiten i.p.v. een belsignaal, zoals bij een telefoon voor slechthorenden.

[ Voor 40% gewijzigd door JukeboxBill op 20-02-2019 12:03 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Phlegomatic
  • Niet online
JukeboxBill schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:00:
Is de app van Hushed https://hushed.com misschien iets?
Je krijgt dan een virtueel telefoonnummer dat in principe geheim blijft.

En als alleen het geluid van de telefoon een probleem is dan zou je ook een flitser op de telefoon kunnen aansluiten i.p.v. een belsignaal, zoals bij een telefoon voor slechthorenden.
Hoewel zeker een leuk idee, biedt dat in deze helaas geen oplossing.
Ook (pseudo) geheime nummers kunnen willekeurig en per ongeluk gebeld worden. Daarom wil ik met een whitelist werken, zodat er enige zekerheid bestaat dat de telefoon werkelijk alleen bij die mensen overgaat.
Daarnaast gebruik ik geen smartphone, en dat lijkt me wel een vereiste voor (dergelijke) apps.

Ik werk audiovisueel; dus ook licht en trillingen zijn dan vaak onwenselijk. Mogelijk zou een smartwatch kunnen werken, maar die ik heb gezien trillen hard genoeg om opgepikt te worden door microfoons. En ik vermoed dat ook deze alleen (samen)werken met een smartphone.

Ik zoek ook geen oplossing voor mijn probleem op zich, maar puur of iemand ervaring heeft met een whitelist bij vaste telefonie, dat is namelijk de enige oplossing die ik zou willen. Als dat niet in de telefoon kan doe ik het via een Raspberry Pi, mocht dat om wat voor reden uiteindelijk ook niet kunnen ga ik liever gewoon verder zonder telefoon, dat bevalt verder prima.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:57
Moet het per se een vaste telefoon zijn? Ik heb een Android mobiele telefoon met daarop een niet storen functie waar ik voor favorieten een uitzondering kan maken, die whitelist ik dus.
Hier staan schermprintjes:
https://www.seniorweb.nl/...nctie-op-android-telefoon

• Phlegomatic
  • Niet online
swhnld schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 13:57:
Moet het per se een vaste telefoon zijn? Ik heb een Android mobiele telefoon met daarop een niet storen functie waar ik voor favorieten een uitzondering kan maken, die whitelist ik dus.
Hier staan schermprintjes:
https://www.seniorweb.nl/...nctie-op-android-telefoon
Helaas een vaste telefoon. :)
Naast een legio vrij triviale bezwaren zoals accuduur, updates, en overbodige functie is het echte bezwaar toch wel dat je met een mobiele telefoon eigenlijk beperkt bent tot één apparaat. Ik wil juist zo min mogelijk menselijke invloed, zeker dingen die je zelden gebruikt worden geheid vergeten. In (vrijwel) iedere kamer een vaste telefoon zou daarom veel handiger zijn, dan kun je het niet ergens laten slingeren waar het dan vervolgens uitvalt omdat de accu na een dag leeg is enzo, en je alsnog niet bereikbaar bent. Ze staan dan netjes in hun houder tot er een keer gebeld wordt. Ik gebruik verder namelijk ook geen telefoon(s), dus ik ben er ook niet aan gewend om ze op te laden, mee te nemen en dergelijke, en daar zou ik ook helemaal niet aan willen wennen.

Anders zou die functie inderdaad een uitkomst bieden, of een van de blokkeer apps.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Technisch zeker mogelijk, maar om dat dit in de particuliere wereld nauwelijks voorkomt zal je daar niet zo 1-2-3 een makkelijke & goedkope oplossing voor kunnen vinden vrees ik.

Een optie is een VoIP nummer nemen, en dan een software-based telefooncentrale gebruiken waar je de whitelist in kan programmeren. Dat vergt wel wat werk en kennis, maar dat kan je gelukkig uitbesteden (afhankelijk van je budget).

Het volgende zou kunnen werken:

- VoIP lijn nemen, bijv bij Voys
- FreePBX software op een kleine low-power computer installeren
- ATA (analoge telefoon adapter) gebruiken om je klassieke draadloze vaste telefoon aan te sluiten op de PBX

in FreePBX kan je dan de verbinding met de VoIP provider leggen, en in de rules instellen dat alleen nummers uit een bepaalde lijst door mogen en als ze niet in de lijst staan het gesprek automatisch annuleren.

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:43
waarom zo moeilijk.

Zet je telefoon op niet storen en zeg dat alleen je favorieten je mogen bellen. Deze favorieten definieer je zelf natuurlijk in je adresboek.

(... lees net dat het om een vast toestel gaat.)

[ Voor 13% gewijzigd door hhoekstra op 20-02-2019 15:10 ]

• peteroff
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
zoiets? https://www.amazon.com/s?k=Incoming+Call+Blocker
Niet elk apparaat werkt met white&backlist, maar er zitten er wel een paar tussen die dat wel doen.

[ Voor 69% gewijzigd door peteroff op 20-02-2019 15:29 ]

• peteroff
  • Niet online
hhoekstra schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 15:09:
waarom zo moeilijk.

Zet je telefoon op niet storen en zeg dat alleen je favorieten je mogen bellen. Deze favorieten definieer je zelf natuurlijk in je adresboek.

Nouja je brengt wel een idee, je hebt vaste handsets waarbij je verschillende beltonen kan plaatsen bij contacten in het telefoonboek. Zo kun je al gaan filteren. Ik weet niet of je ook het geluid geheel kan dempen bij alle overige nummers maar ja het is iets.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
waarom zo moeilijk.

Om dat de vraag op verschillende niveaus beantwoord kan worden (afhankelijk van de details).
We weten bijvoorbeeld niet voor wie het is, en waarom er gefilterd moet worden, maar ook niet hoe de filtering moet verlopen.

- Moet de beller die gefilterd wordt überhaupt een wachttoon krijgen, of meteen opgehangen worden?
- Moet de telefoon überhaupt een signaal krijgen als een ongewenste beller belt?
- Moet de telefoon weten wie in de whitelist zit, of moet dat hoger op gebeuren?
- Moet het met elke telefoon werken of met specifieke telefoons?
- Moet het een dienst zijn of eenmalige uitgave met verder vooral gesprekskosten?

Acties:
  • Beste antwoord

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-11 08:27

Tijntje

Hello?!

De meeste draadloze DECT sets hebben wel een Call Barring feature in zich die er voor zorgt dat enkel nummers in het adres boek je mogen bellen.

[ Voor 27% gewijzigd door Tijntje op 20-02-2019 19:29 ]

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

• peteroff
  • Niet online
Tijntje schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 16:04:
De meeste draadloze DECT sets hebben wel een Call Barring feature in zich die er voor corgt dat enkel nummers in het adres boek je mogen bellen.
klopt, je zet dan de' niet storen' functie aan waarbij er max 15 contacten in je telefoonboek wel op normale stand overgaan. Dat max 15 kan nog wel eens een beperking zijn. Maar ze zijn niet goedkoop, en vooral niet als je er op elke kamer één wil hebben.

• Phlegomatic
  • Niet online
johnkeates schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 15:08:
Technisch zeker mogelijk, maar om dat dit in de particuliere wereld nauwelijks voorkomt zal je daar niet zo 1-2-3 een makkelijke & goedkope oplossing voor kunnen vinden vrees ik.

Een optie is een VoIP nummer nemen, en dan een software-based telefooncentrale gebruiken waar je de whitelist in kan programmeren. Dat vergt wel wat werk en kennis, maar dat kan je gelukkig uitbesteden (afhankelijk van je budget).

Het volgende zou kunnen werken:

- VoIP lijn nemen, bijv bij Voys
- FreePBX software op een kleine low-power computer installeren
- ATA (analoge telefoon adapter) gebruiken om je klassieke draadloze vaste telefoon aan te sluiten op de PBX

in FreePBX kan je dan de verbinding met de VoIP provider leggen, en in de rules instellen dat alleen nummers uit een bepaalde lijst door mogen en als ze niet in de lijst staan het gesprek automatisch annuleren.
Interresant! Hier zal ik zeker naar kijken als het niet gewoon intern kan. Ik verdiep me graag in totaal overbodige dingen. :)
waarom zo moeilijk.

Als dat met een vast toestel zou kunnen zou dat prima oplossing zijn. Dit kon vroeger met dumb phones herinner ik me nog.
peteroff schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 15:11:
zoiets? https://www.amazon.com/s?k=Incoming+Call+Blocker
Niet elk apparaat werkt met white&backlist, maar er zitten er wel een paar tussen die dat wel doen.
Die kwam ik ook al tegen, heel leuk idee, zelf zou ik het dan - wanneer er toch een extern apparaat aan te pas komt - liever via een Raspberry Pi doen.
peteroff schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 15:35:
[...]

Nouja je brengt wel een idee, je hebt vaste handsets waarbij je verschillende beltonen kan plaatsen bij contacten in het telefoonboek. Zo kun je al gaan filteren. Ik weet niet of je ook het geluid geheel kan dempen bij alle overige nummers maar ja het is iets.
Verschillende handleidingen bekeken en ik kwam geen manier tegen om alles stil behalve bepaalde contacten. Dit kon vroeger met dumb phones wel herinner ik me. Maar met vaste telefonie heb ik erg weinig ervaring, vandaar de vraag of iemand weet of dit daadwerkelijk kan.
johnkeates schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 15:59:
[...]

Om dat de vraag op verschillende niveaus beantwoord kan worden (afhankelijk van de details).
We weten bijvoorbeeld niet voor wie het is, en waarom er gefilterd moet worden, maar ook niet hoe de filtering moet verlopen.

- Moet de beller die gefilterd wordt überhaupt een wachttoon krijgen, of meteen opgehangen worden?
- Moet de telefoon überhaupt een signaal krijgen als een ongewenste beller belt?
- Moet de telefoon weten wie in de whitelist zit, of moet dat hoger op gebeuren?
- Moet het met elke telefoon werken of met specifieke telefoons?
- Moet het een dienst zijn of eenmalige uitgave met verder vooral gesprekskosten?
-Het interesseeert me eigenlijk niet wat er met een niet whitelist beller gebeurd. Een wachttoon is prima, verbreken ook. Technisch geizen is verbreken beter omdat de lijn dan niet bezet is, dus beter bereikbaar.
-Ongewenste beller absoluut geen signaal, geen geluid, geen trillen, geen lichten. Evetueel een display dat oplicht zou geen probleem zijn.
-Bij voorkeur in de telefoon (of het station).
-Iedere telefoon gewoon hetzelfde. Vind het geen probleem om meerdere in te stellen, zoveel nummers zijn het niet en die veranderen ook zelden.
-Geen dienst, geld maakt niet uit maar ik ben het liefst zo min mogelijk afhankelijk.
Tijntje schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 16:04:
De meeste draadloze DECT sets hebben wel een Call Barring feature in zich die er voor corgt dat enkel nummers in het adres boek je mogen bellen.
Bedankt! Ik zal die handleiding even grondig doorspitten. :D
peteroff schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 16:14:
[...]

klopt, je zet dan de' niet storen' functie aan waarbij er max 15 contacten in je telefoonboek wel op normale stand overgaan. Dat max 15 kan nog wel eens een beperking zijn. Maar ze zijn niet goedkoop, en vooral niet als je er op elke kamer één wil hebben.
De groep mensen zijn gelukkig op één hand te tellen, dus dat zou echt de oplossing zijn! Het geld heb ik er wel voor over. :)

Update:

Inderdaad!
"You can create a list of max. 15 contacts from the phonebook for whom your phone will ring at the normal volume during the low volume period:"

15 is meer dan voldoende, prima oplossing dus!

Ontzettend bedankt voor het meedenken allemaal! :D

• peteroff
  • Niet online
Ik denk dat id via Raspberry Pi, een leuke en interessante uitdaging is (lees de conclusie onder de pagina): https://murphy101blog.wordpress.com/2013/11/03/raspberry-pi-telephone-number-blocker/

Edit: Je hebt al 'de' oplossing gevonden. overheen gekeken

[ Voor 17% gewijzigd door peteroff op 20-02-2019 16:48 ]

• Phlegomatic
  • Niet online
peteroff schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 16:40:
Ik denk dat id via Raspberry Pi, een leuke en interessante uitdaging is (lees de conclusie onder de pagina): https://murphy101blog.wordpress.com/2013/11/03/raspberry-pi-telephone-number-blocker/

Edit: Je hebt al 'de' oplossing gevonden. overheen gekeken
Het is inderdaad opgelost, ik ga voor Gigaset SL750 Pro. Daar werkt het overigens weer net iets anders, je kunt contacten als VIP aangeven en die hoor je dan altijd, en het lijkt geen limiet te hebben (behalve max adresboek), maar goed, ook 15 is al te veel. :)

Maar via de Raspberry Pi lijkt me ook wel erg leuk, zeker eens mee aan de slag wanneer de verveling toeslaat! ^__^
Pagina: 1